קצת תמונות מיום שישי החגיגי

בזמנו ד"ר דני רוזנפלד התייחס לנושא.הוא טוען

וזה נשמע הגיוני ביותר,שסופות רעמים במישור החוף,הן מבודדות בעננות מקומית,ומפותחת יותר.בהגיע הענן להרים גבוהים,כבר בשלב הטיפוס,הענן מתפשט לצדדים,ולשטחים גדולים יותר,ולכן מאבד מעוצמתו,ואז ס"ר נחלשות,וכמעט נעלמות.
אני זוכר שגרתי בירושלים 4 שנים,וכמעט לא זכיתי לס"ר, בעוד שבקבוצת יבנה, מכורתי,היו לנו ללא סוף.
 

מאט 2

New member
אבל זה לא מסביר מדוע מישור החוף הצפוני מקופח ביחס למרכזי

ולדרומי בכמות סופות הרעמים ובאירועי הקיצון שבו... ידוע שאירועים של 400-500 מ"מ במישור החוף המרכזי קרו אפילו בנובמבר, ובצפוני החודשים הגשומים ביותר בקושי עוברים את ה- 300 מ"מ ואיכשהו יוצא שזה תמיד ינואר.
 

עמית868

New member
החודשים הגשומים ביותר בנמל חיפה

1
ינואר 1969- 382 ממ
2 ינואר 2000 356 ממ
3 ינואר 1974 301.3 ממ
4 ינואר 2018 299 ממ(עם גשמי היום כנראה החלפנו קידומת ל300)
מעניין שאין אף חודש דצמבר עם מעל 280 ממ למרות שהממוצע שלו לינואר דומה מאוד.
&nbsp
 

מאט 2

New member
זה מה שהפתיע גם אותי... הצלחת למצוא בפינצטה 2 חודשי ינואר

שירדו שם בין 300-400 מ"מ וזהו... אבל בתחנות מישור החוף המרכזי והדרומי (לפחות החלקים הצפוניים שבו) לא מסתכלים בכלל על פחות מ-400 מ"מ כשיא. מאיפה נובע ההבדל הזה בעצם
 

עמית868

New member
ראוי לציון גם לדעתי הכמויות בצפון המערבי

השנה בינואר בחרשים 480 ממ!, צפת 375!, חיפה נמל 300! ועוד
במידה ופברואר יהיה מוצלח אצליכם,אתם עוד יכולים לסיים שם את בצפון המערבי המטופח כשנה לא רק ממוצעת אלא אפילו די גשומה. מי היה מאמין לזה ב23.12?
 

haimb100

New member
א. ללא ספק העליון והמערבי בינואר הנוכחי (וגם בשנתי) כמויות

פנטסטיות.
ב- הכמויות שהבאת מנמל חיפה אכן מוכיחות שהגשם במישור החוף הדרומי/מרכזי והשפלה הם עם שונות גבוהה בהרבה.
הדוגמא שאני אוהב לתת היא כמובן דצמבר 91 ברחובות עם 583 מ"מ (וכמובן שראוי לציין שב-28-30.11 ירדו עוד 184 וב-1.1.92 עוד 125 וסה"כ מה-28.11 ועד ל-2.1. כלומר 35 ימים כמות מטורפת של 907 מ"מ.
&nbsp
אני חוזר - ב-35 ימים ברחובות 907 מ"מ, אין לזה אח ורע במישור החוף הצפוני.
&nbsp
אבל בזיכרון ביום אחד ירדה כמעט כל כמות השיא הזו שהזכרת בנמל חיפה בינואר 69.
&nbsp
וכן דגני, אני חייב לציין שאפילו בתפן שזה הצד המערבי של הרכס עם ממוצע נושק ל-900 מ"מ, לפחות בשעות העבודה יש משמעותית פחות ס"ר ממה שחוויתי ברחובות - גדרה- גוש דן (בלילה - תחילת בוקר יש הרבה יותר, אני לפעמים שומע מרחוק מאצלי).
שלא לדבר על צפת, שם עבדתי כ-3 שנים, ואני חוזר ואומר הקצה הדרום מערבי של צפת בוודאי יותר גשום משמעותית מהר כנען ולדעתי גם שם הכמויות בין 800 ל-900 (ומושפעות עדיין מרכס מירון), ושם בשעות העבודה, ושוב למעט "אירועים חמים" בודדים, כמעט ולא היו ס"ר. ממש בודדות ביותר.
אם היו אומרים לי, כשגרתי בחוף, שאני אעבוד במקום עם ממוצע מעל 800 מ"מ והגשם יהיה נטול, זה היה נראה לי הזוי.
אני זוכר במיוחד את האירוע של דצמבר 2010, בלילות, כמו שציינתי, באירועים של ר"ע ויתרון לצפון, בין חצות לזריחה בשתי הלילות היו הרבה ס"ר ברכס למעלה (ובוודאי מערבית לי), בשעות היום בצפת ירדה כמות גשם מטורפת, "נחל" מטורף זרם לתוך החנייה, עבדתי אז בקרוואן ששמעו כל טיפה, לא הספיק לרדת גשם (ואז גם היה את השלג המפתיע בסאסא- מירון), באותו יום היו בחיפה ים של ס"ר בשעות היום. בצפת יממתי מעל 100 מ"מ
, לא היו רעמים בכלל.
&nbsp
זה מטורף
 
מאט,דיברתי עכשיו עם נועם חלפון,ולהלן הסבריו ומסקנותיו.

אזור הקריות,כולל נמל חיפה,מקבלים תגבורת בגשם,והן מבחינת ס"ר מ2 טעמים.
א- הכרמל בדרום מערביות,גורם להתכנסות העננות,והתגברות המשקעים,מחיפה צפונה,כולל הנמל,או החלק העליון והמזרחי-צפוני של חיפה.
ב- בשקעים רגילים, ובמיוחד בסתיו, יש הסעת אויר מעמק יזרעאל,לכיוון הים,דבר הגורם להתכנסות, הגברה בגשם,והגברת סופות הרעמים.לטענתו, מה שאתה אומר,לא תואם את המציאות, והוא מעבר לחוקר אקלים משובח מאין כמותו,גם תושב חיפה.
 

מאט 2

New member
בקריות ירדו פחות מבנמל החודש... גם כאן כ- 270 מ"מ

באפק עוד קילומטרים ספורים מזרחה 240 מ"מ בלבד, אבל מבחינת כמויות באמת שאין תלונות
 

מאט 2

New member
חלילה לי מלחלוק על דברי נועם

ואני מסכים לחלוטין עם שתי הנקודות שהעלית כאן.
&nbsp
יחד עם זאת אי אפשר להתכחש לעובדה שהחודשים הגשומים ביותר במישור החוף הצפוני גשומים פחות, ובאופן לא זניח, מהחודשים הגשומים ביותר במישור החוף המרכזי לאורך 70 שנות מדידה. בנוסף הסתכלות של שנים במכ"מ מלמדת שיש משהו בחופי המרכז (והדרום) שממגנט אליו את כל העוצמות החזקות במכ"מ בעוד שההיפך קורה במישור החוף הצפוני. סביר שזה קשור לקווי ההתכנסות שנוטים להתמקם דווקא באזורים אלו...
&nbsp
כדי להוכיח את טענתי חישבתי את ממוצעי עשרת הימים הגשומים ביותר עבור מס' תחנות מייצגות וותיקות במישור החוף (מחורף 1967-8 ועד היום):
&nbsp
א. נהריה - 73.6 מ"מ
ב. שבי ציון - 82.5 מ"מ (במקרה זה הממוצע מכיל ערך חריג שהתקבל בפבר' 2015 - כמות יממתית של מעל 150 מ"מ, כאשר במקום השני כמות של 80 ומשהו מ"מ בלבד).
&nbsp
ג. אפק - 72.3 מ"מ
ד. חיפה נמל - 79.8 מ"מ
ה. עין כרמל - 102.3 מ"מ
ו. זכרון יעקב - 93.3 מ"מ.
ז. עין החורש - 91.1 מ"מ
ח. נתניה - 95.8 מ"מ
ט. ת"א קרית שאול - 94.0
&nbsp
אפשר בקלות לראות את הנחיתות שהחופים שמצפון לחיפה סובלים ממנה.
 
מאט,יש תופעה של חזית חוף היושבת במקביל לחופי מצרים

ונמצאת בדרך כלל בין פלמחים -ראשון,ובין עזה.בגלל ההתכנסות מול חופי אפריקה,
נוצר נקניק צר וארוך,היכול לגרום לכמויות עתק במשך מס. שעות.אצלי בקבוצת יבנה,ירדו 168 מ"מ,בדצמבר 1964, בין 16:00-22:00
 
סיכום מרדף

אז ככה, יצאנו ב12:00 בצהריים, אספתי את הילדים ולדרך.
כל הדרך היו זרימות של נחלים, תעלות ומה לא.
כל מה שיכל לזרום זרם. כל חריץ או שיפועון בשטח הביא לזרימה יפה.
החל מגובה 700 מטר התחיל גמבגמב"ש (גשם מעורב בגמב"ש).
המשכנו צפון מזרחה לכיוון אלוני הבשן. בגובה 900 מטר לערך (בסביבות שעה 13:00) התחילה היערמות. בסביבות 950 מטר היתה כבר היערמות יפה. בערך שם עצרנו אחרי שהסתובבתי עם הרכב כדי להיות עם הפנים דרומה שלא ניתקע...
הילדות התרגשו משלג יורד - הגדולה (8 וחצי) ראתה בעבר אבל לא זכרה. השנייה (5 וחצי) ראתה לאחרונה לפני גיל 3 אז לא יכלה לזכור וכך כמובן גם בת ה3 וחצי.
כשכזרנו הביתה אמרו שהחוויה הכי גדולה היתה לראות את השלג יורד - שיספרו את זה לישראלים שמגיעים לשחק בשלג אחרי המערכות ומפסידים את הדבר האמיתי...
כשחזרנו (14:15) היה שלג נקי עוד הרבה יותר נמוך אבל לא היה שינוי בגובה ההיערמות. מה שהיה מוזר לי זה שב840 מטר (צומת בשן/פזרה) עוד לא היתה היערמות אבל שלג נקי המשיך עוד נמוך הרבה יותר. אפילו ב-500 מטר (על ציר המפלים) היה גמב"ש. מדיווחים אחרים שקיבלתי מסתבר שבדיוק התחילה התקררות ולכן למרות שירדתי בגובה השלג לא הפסיק. במקביל, מאחורי החלה ירידה ברום ההיערמות עד סדר גודל של כ-700 מטר. לא רע בכלל.

כל הדרך מערבה (מצומת בשן לצומת המפלים) נהרות עצומים של מים. מדובר בשבר שייח עלי, מן "כיפוף" של הרמה בואכה שמורת יהודיה-בטחה-כנרת, שעזר מאוד לזרימות באזור.
המשכנו דרומה למפל עיט. שם מסתבר שהגולן התברך בהמון חובבי חורף במעשים.
כבישי הגולן השוממים בד"כ התמלאו ברכבים שלא רק שהגשם לא השאיר אותם בבית - הוא הוציא אותם החוצה כיאה לחובבי חורף במעשים. החניון של פל עיט היה מלא ברכבים שכל אחד בא ל10 דקות, יצא ובמקומו מיד נכנס רכב חדש. פגשתי שם כמה וכמה חבר'ה מהמושב. מפל עיט שצף וקצף. הוא לא נראה ככה מאז 1.2013. זרימה מרשימה מאוד ומשמחת מאוד.
משם המשכנו לכיוון הבית. עוד עצירה קטנה בשפך של נחל אל-על למאגר בני ישראל שזרם אבל בצורה פחות שטפונית ממה שראינו יותר צפונה (עוד לא מנוסה מספיק להגיד האם זה פשוט דפוס שונה של זרימות).
המאגרים שעברנו בדרך (חיתל, בני ישראל ועוד אחד מעט מצפון שאני לא זוכר את שמו) קיבלו מים ושטח הפנים שלהם גדל ברמה שבהחלט בולטת לעין).
בשבת פגשנו חברים והסתבר שעוד הרבה יצאו למרדף ביום הזה.
מקווה כמובן לעוד דיווחי מרדפים בהמשך החורף.
 
דבר נוסף - כשהייתי היה שלג "ירושלמי", לא גולני, ב-950 מטר

קרי - פתיתי נעק, קרמבואים בלעז, שיורדים מהר יחסית.
לא היה מספיק קר בשביל שלג גולני יבש ואיטי.
מעריך שבהמשך, כשנערם מגובה 700 אז ב-950 ובטוח במקומות גובהים יותר כבר היה שלג גולני למהדרין
 
לאיד'ע. היו קרמבואים יפים אבל היה חסר

השלג האיטי הפסטורלי היבש של טמפרטורות נמוכות יותר.
 
למעלה