למה זה לא הגיוני? בדוק מה קורה בערים אחרות במטרופולין.
תשובה
קודם כל, בוא נתרכז בעובדה שלא הגיוני שיותר מ80,000 תושבים צריכים לקחת שני אמצעי תחבורה כדי להגיע לעבודתם בכל שעות היממה.
בוא נדבר על עין התכלת לדוגמה, שנמצאת במרחק של 5 ק״מ ממחלף נתניה. אין כמעט תחבורה ציבורית, למעט כמה קווים בודדים עירוניים שעוברים פעם בשעה/שעתיים
שכונה חזקה אבל בודדת, לא מחוברת לעולם, גם אין קווי אוטובוס לרכבת. נסיעה מעין התכלת לרכבת תיקח 20 דקות באוטובוס לפחות.
הוספת קו שעובר דרך כל שכונות הצפון ושיוצאת דרך מחלף איינשטיין היא הפיתרון הטוב ביותר עבור התושבים.
הרכבת היא לא הפיתרון האידיאלי בכלל בנתניה מכיוון שהתחנה נמצאת רחוק משכונות הצפון, ויש פקקים בבוקר.
נסיעה מעין התכלת לתל אביב השלום תיקח אולי שעה וחצי (כולל אוטובוס עירוני)
ותוסיף לזה נסיעה מתל אביב השלום למרכז תל אביב : עוד 20 דקות.
ארוך, וגם ככה האוטובוסים לרכבת פועלים רק בבוקר.
הפתירון הטוב ביותר הוא הוספת קו פעם בשעה כל היום, משכונות צפון העיר למרכז תל אביב.
ובחזרה, אין צורך בהוספת קו מכיוון שהקו 601 מגיע לצפון העיר בערב.
כפי שאתה יודע, הוספת קו הינו תהליך ארוך.
והפיתרון צריך להימצא מהר.
 
תחבורה ציבורית לא חייבת להתבסס רק על רכבות, כי לא כולם מעדיפים רכבות מאשר אוטובוסים.
אני, אישית, לא אוהב לקחת רכבת מהשכונה שלי מכיוון שהנסיעה ארוכה במיוחד.
ומדברים כאן על נתניה, חלק ממטרופלין תל אביב, אין צורך ברכבת כדי לנסוע 20 ק״מ.
הנתיינתים רגילים לאוטובוסים.
אתה מוזמן לבדוק את כמות הנוסעים במוניות שירות ואוטובוסים
ותשווה את זה לרכבות בנתניה.
ועוד שאלה...
איך אתה רוצה להכניס את תושבי צפון נתניה לרכבת של 7:57 נניח?
כבר אין מקום.
תחשוב מה יהיה אם מוסיפים 80,000 תושבים פוטנציאלים.
 
קו 852 יכול להיות פיתרון זמני.
 
ואגב, ברחובות סביב נאות הרצל מתגוררים גם אנשים מבוססים.
ואני מכיר הרבה מאוד אנשים שעובדים בתל אביב והסביבה ברחוב שלי.
למה זה לא הגיוני? בדוק מה קורה בערים אחרות במטרופולין.
יש את לב המטרופולין ויש חלקים מהמטרופולין. נתניה נמצאת בטבעת השלישית, בדיוק כמו אשדוד, מודיעין ואריאל. אבל עוד נשוב לכך. רצית לדבר על עין התכלת, בוא נדבר...
 
לגבי עין התכלת - שכונת צמודי קרקע, ממש שיא הביקוש לתחבורה ציבורית בין עירונית... תהיה רציני.
 
עוד על עין התכלת? אמרת שיש פעם בשעה-שעתיים אוטובוס בשכונה... אז אמרת. בפועל, כל 15 דקות או בתדירות גבוהה יותר יש את קווים 6/6א ובשעות הבוקר יש את 25 למרכזית, למחלף נתניה ולרכבת. מה יש לנו במרכזית? את קו 650 (לא 605) הישיר לחלוטין לת"א. הבחורצי'ק החמוד הזה אוסף גם במחלף נתניה ושם יש עוד לא מעט קווי אגד ישירים לתל אביב. אה והוא גם ממשיך לרכבת ומסיים ברכבת וחוזר בערב מהרכבת, אין ספק - שירות גרוע להחריד.
 
עין התכלת היא דוגמה לשכונה שלא מתוכננת לתחבורה ציבורית, תקועה בחור ומתפקדת כמו מושב או קיבוץ בסך הכל שיש לו חיבורים לעיר הסמוכה. היא לא מתוכננת רע כל כך לתחבורה ציבורית, אך עדיין. אני בטוח שדווקא תושבי עין התכלת שעובדים בחדרה או חיפה למשל, סובלים הרבה יותר מאלו שעובדים במרכז (מבחינת תחבורה ציבורית).
 
כמה זמן לוקח לקו 25 להגיע מתחנת המוצא בעין התכלת למחלף נתניה? בין 18-29 דקות, תלוי בשעה. לרכבת תוסיף עוד דקה-שתיים. אני אוהב להיות הוגן, יש נתונים על כמעט כל קו במדינה, אז גם כשהם ל"רעת" מה שאני מציג, אני מציג אותם. ועדיין, לקחת שכונה עם מאפניים של עין התכלת, שתקועה בקצה העיר ולתלות את התקוות עליה כשיא הביקוש לנסיעות לגוש דן? זה לא רציני. ועזוב את כל הדברים שכתבת שלא נכונים לגבי עין התכלת, שיש אוטובוס עירוני פעם בשעה-שעתיים למשל.
 
עכשיו בוא נסתכל על אשדוד, לה יש מאפיינים דומים למדיי לנתניה מבחינה תחבורתית ופריסת שכונות. לשכונות הצפוניות של אשדוד יש שירות כל היום מאשדוד לת"א ולערים נוספות. בנתניה המצב זהה, לשכונות הדרומיות יש שירות דומה.
 
מה קורה בשאר העיר? לשכונות הדרומיות באשדוד יש שירות בוקר תדיר לתל אביב אבל המסלול, אויי למסלול... הסתכל על קווים 321 (שים לב של321 יש גם חלופה ארוכה יותר מרובעים ט"ז וט"ו) והסתכל גם על מסלולי 324 ו326 (שהם בעצם חלופה מקוצרת למדיי למסלול 321). המשותף הוא שכל הקווים היוצאים מהרובעים הדרומיים של אשדוד (כולל קצה העיר), נוסעים דרך העיר עד היציאה הצפונית של העיר (הנמל). אף אחד מהקווים האלו לא יוצא דרך מחלף עד הלום שדרכו היית בוחר לצאת מאשדוד עם רכב פרטי.
 
למה כולם נוסעים דרך איזורים צפוניים באשדוד ובעצם דיי חורשים את אשדוד עד שהם יוצאים ממנה? כי יש ביקוש באיזורים הצפוניים של אשדוד וצריך למלא אותו על ידי המון קווים בתדירות גבוהה.
 
מה יהיה מהיר יותר לתושב אחד הרובעים הדרומיים באשדוד לעשות? לנסוע עם 321 או לנסוע למרכזית אשדוד ולהחליף שם ל325 הישיר לתל אביב? או לנסוע לרכבת ולהמשיך ברכבת לתל אביב? שתי האופציות האחרונות יעילות ומהירות יותר, לרבות ההחלפה.
 
מאיינשטיין בנתניה לקצה הצפוני של תל אביב מדובר ב25 ק"מ.
 
פקקים יש כבר בכל מקום. אתה לא יכול לשכנע אותי שנסיעה בבוקר בכל קו שהוא או מונית שירות מנתניה לתל אביב תהיה מהירה יותר אל מול נסיעה ברכבת. מעבר לכך שתחנת הרכבת נמצאת על מחלף נתניה וזמן הנסיעה בין השכונה למחלף נתניה באוטובוס עירוני ובהמשך ממחלף נתניה באוטובוס בין עירוני (והתדירות בבוקר במחלף נתניה ממש גבוהה לקווים ישירים ומהירים לת"א כולל קו 650 הישיר לחלוטין לתל אביב), לא שונה מול ההמשך לרכבת.
 
כך שבמקרה של הגעה מהשכונה על ידי קו עירוני למחלף נתניה, לוקח לו אותו זמן להגיע למחלף נתניה או לרכבת נתניה.
 
מה שכן צריך, זה קו עירוני שיסע דרך כביש 2, יצא מאיינשטיין לכביש 2 ויעלה במחלף נתניה לרכבת, זה נחוץ ומתבקש.
 
לא נוסעים מת"א השלום למרכז ת"א, נוסעים מת"א סבידור למרכז ת"א. למה? פקקים בקפלן שלא קיימים בשאול המלך או ארלוזורוב כל כך = כניסה חלקה יותר למרכז ת"א ופחות בזבוז זמן על הנסיעה של הרכבת מסבידור להשלום. ובכל מקרה, תוך 10 דקות מסבידור ואתה במרכז תל אביב, אתה סתם מגזים במה שאתה מציג שלוקח שעתיים.
 
הטיעון שלך שמדברים כאן על נתניה, חלק ממטרופולין תל אביב ושלא צריכים רכבת ל20 ק"מ. בוא ותספר את זה לתושבי ראשון, חולון ובת ים שנוסעים ברכבת לתל אביב במקום לשרוף את הזמן בנתיבי איילון עם רכב או אוטובוס... הם אשכרה לוקחים אוטובוס מהבית לרכבת, ממשיכים ברכבת וממנה ממשיכים באוטובוס נוסף בלא מעט מקרים ואיזה קטע, יש להם אוטובוסים בתדירות פסיכית מהבית עד העבודה בתל אביב והם לא ששים להשתמש בהם כי הם איטיים יותר...
 
מאז שהחופשי יומי/שבועי/חודשי הפך להיות תקף ברכבת באותו המחיר (כלול), המונים זנחו את האוטובוסים בגוש דן ועברו לרכבת, למרחקי נסיעה של 4-5 ק"מ אפילו. אז מנתניה 20 ק"מ ברכבת, זה כמובן לא הגיוני...
 
אתה אומר, בוא נכניס את 852 כפתרון זמני וזה סבבה לי כי אני גר צמוד לכיכר וזה מעולה לי (ממש ראיה מערכתית). אז אתה אומר לתושבי חדרה ושאר היישובים שמתשמשים ב852 כדי להגיע לנתניה,יקום, הרצליה ותל אביב, אני מוסיף לכם עוד כמה דקות לנסיעה. איזה כיף להם אהה? איזה כיף לנוסע הקבוע שעקב השינוי הזה עכשיו יאחר לעבודה ויאלץ לקחת את 852 הקודם? נכון שיהיה לו ממש ממש כיף?
 
עכשיו, במה שונה הכנסת 852 לרחוב איינטשיין אל מול נסיעה מעין התכלת שלא דרך איינשטיין אלא דרך השכונות שמובילות למרכז העיר? לא שונה. ככה דופקים את משתמשי הקצה של כל קו ומטיבים עם משתמשי האמצע. למשתמשי האמצע לא כל כך אכפת, במיוחד אם התדירות גבוהה ואז הם לא צריכים לנחש מתי יגיע האוטובוס, אבל למשתמשי הקצה שגם ככה מבלים יותר זמן בדרכים, מוסיפים עוד זמן עודף שלא תורם להם בשום דבר (מילא היה באיינשטיין מוקד משיכה כלשהו, אפילו לניאדו לא קרוב כל כך).
 
ונניח שהכנסת 852 בוצעה, פתאום יקפוץ אדם נוסף ויבקש להכניס אותו עמוק יותר ואותו אדם ידע להפעיל לחצים פוליטיים וזה יקרה. ככה הורגים קו יעיל, מוציאים אותו מהמסלול הישיר וגורמים לו לבזבז את הזמן שלו. דוגמא מצויינת לכך היא כביש 4 (בקטע המכונה כביש גהה) ומחלף אלוף שדה. יש מגמה של הוצאת קווים ממחלף אלוף שדה מכיוון שהירידה למחלף אלוף שדה לוקחת סביב 15 דקות בשעות העומס (בוקר וצהרים-אחה"צ). ובואפן מפתיע עוד יותר (ציניות), בכל קו כזה שמבטלים את הכניסה שלו לאלוף שדה או יוצרים חלופה שלא נכנסת לאלוף שדה, מספר הנוסעים דווקא עולה ולא יורד. מעניין איך זה קורה, נכון? זה קורה כי אנשים רוצים להגיע כמה שיותר מהר וככל שנקודת המוצא שלך רחוקה יותר, כך יש לך פחות סבלנות לנסוע יותר זמן רק כי מישהו ביעד ביניים כלשהו רוצה לנסוע גם מהר.
 
לגבי 601 - בדיחת השנה. מי נוסע ב601 מנתניה לת"א כשיש את 605 ובכלל, הרבה הרבה הרבה יותר עדיף לנסוע עם קווי אגד המהירים למחלף נתניה ולהמשיך משם, עוד החלפה וחסכון אדיר בזמן לעומת חרישת שכונות דרום נתניה. וכמובן, יש רכבת...
 
זה שגרים גם אנשים מבוססים לא אומר הרבה. גם זה שאתה מכיר הרבה מאד אנשים שעובדים בת"א והסביבה המתגוררים ברחוב שלך זה לא אומר שהם יעברו לאוטובוס. זה גם לא אומר שזה באמת הרבה ביחס להצדקת הפעלת קו אוטובוס. אתה צריך 1000 עובדים כדי להצדיק קו מהיר שכזה כדי שהוא לא יבוטל עקב חוסר בנוסעים. למה? כל אחד עובד במקום אחר, אתה תקבל 3-4 נסיעות בוקר בתדירות של כל חצי שעה. תדירות של פעם בחצי שעה אינה אטרקטיבית, מה לעשות... או שהיא מתאימה לך בול או שאתה מתלבט אם להקדים לעבודה ב20 דקות או לאחר ב10 דקות... אם כל יום תקדים ב20 דקות ויש לך רכב, אתה תבחר כבר בדרך אחרת, תבחר ברכב.
 
בכל מקרה, אלו הדברים שיש לי להגיד בנושא, מניסיון וידע של איך הדברים עובדים, מתקדמים ויוצאים אל הפועל. שעת שיא בוקר היא השעה הכי קשה להוספת קווים ונסיעות.