וואלה!: הקריסה במכירות ברשתות האופנה: מי האשם העיקרי?
רשתות האופנה המובילות במשק, שחלקן נקלעו לקשיים כלכליים, ובעלי חנויות ההלבשה נלחמים בהקלות הייבוא של שר האוצר - בטענה כי הן מפנות לקוחות רבים לרשת. אבל האחריות לצאת מהמשבר היא גם שלהם. ניתוח וואלה! עסקים
https://finance.walla.co.il/item/3141146
 
ההקלה שחשים הצרכנים לא באה לידי ביטוי בירידת המדדים המתפרסמים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כי היא מודדת את המחירים בישראל בלבד. ניתן היה להניח, שהתחרות מול הייבוא המוזל תגרום לירידת מחירי האופנה גם בחנויות המנסות להתמודד עם התחרות החיצונית, אולם זה לא קורה.
 
אלא שמדד מחירי ההלבשה וההנעלה נותר ללא שינוי בשנתיים האחרונות, להוציא את חודש ינואר, בו צנח מדד זה ב-8% כתוצאה מתנודה עונתית, החורף החם גרם להקדמה והחרפה של מכירות סוף העונה, כשהסוחרים מבקשים להיפטר כמעט בכל מחיר ממלאי הבגדים שרכשו. לאורך זמן יתאזנו הנחות סוף העונה בעליית המחירים לקראת עונת הקיץ.
 
מדוע לא גרמה התחרות לירידת מחירים? בכירים בחברות האופנה סירבו להגיב לשאלה. ההנחה הרווחת בקרב מי ששוחחנו עמם היא שאין תחרות ישירה בין אתרי הקניות בחו"ל לחנויות בקניונים. מדובר ב-2 זירות שונות, ולעתים קרובות בלקוחות עם הרגלי קנייה שונים.
 
כך, לקוח המגיע לחנות לבחור בגד, ומוצא את מבוקשו במחיר סביר, יבצע קנייה ספונטנית ולא יחזור הביתה כדי למצוא בגד זהה במחיר נמוך יותר. לקוח המעדיף לקנות ברשת, לא יחפש בדרך כלל את מבוקשו בקניון. התחרות העיקרית בחנויות הטקסטיל מתנהלת בין חנויות סמוכות יחסית, לרוב באותו קניון. המסקנה של הרשתות הגדולות היא שעליהן להקים אתרי אינטרנט אטרקטיביים כדי להגיע ללקוחות שעברו לאתרים, ולאו דווקא לנסות ולהתחרות במחירי האתרים.
 
אם כן, הקשיים שהתעוררו לאחרונה ברשתות אינם קשורים כמעט לתחרות באתרי הקניות. במרבית עונות השנה האחרונה הצליחו רשתות האופנה להציג רווחים סבירים. עם זאת, הרבעון הקובע את השנה כולה בענף הוא רבעון החורף, שבו נערכות עיקר המכירות, והמחירים הנקבעים ברבעון האחרון הם אלה שקובעים למעשה את רווחיות החברות. למעשה, החורף החם האחרון פגע בענף יותר מאתרי עלי אקספרס ונקסט.