עזרה בשאלות
. הרוח מזרחית, אתה בדרכך מלימסול (קפריסין) לחיפה בקורס 135° מעלות. באיזה זווית
מקורבת נושבת הרוח על ספינתך? (מפנה וזווית לרוח ביחס לחרטום הספינה).
א. מפנה ימני כ 045°- מהחרטום. ג. מפנה שמאלי כ 045°- מהחרטום.
ב. מפנה ימני כ 145°- מהחרטום. ד. מפנה שמאלי כ 145°- מהחרטום.
הסבר:
:HEAVE TO - 2 . מהו המשפט הנכון ביותר בנוגע ל
א. הספינה מתקדמת לאט בזווית של 30-55 מעלות לרוח והגלים. החלוץ ממוקם מעל הרוח.
ב. הספינה מתקדמת לאט בזווית של 150 מעלות לרוח והגלים. החלוץ ממוקם מתחת לרוח.
ג. הספינה תשוט בקדמית חדה, שני המפרשים באותו דופן.
ד. הספינה תשוט במלאה במצב פרפר.
הסבר:
3 . בעת הפלגה ברוח צד חלשה, במפנה ימני, עליך לבצע סיבוב נגד הרוח. כיצד תנהג ועל מה תקפיד?
א. יש לסובב את הספינה שמאלה.
ב. בשלב ראשון יש לרדת ולשחרר ראשי בהתאם.
ג. אסובב את הספינה ימינה, אם הספינה תעצור מול הרוח בעת הסיבוב יש להפוך את כיוון לוח ההגה.
ד. אין לעשות דבר, הבדלי הגודל במפרשים וחוסר איזונם יסובבו את הספינה כנדרש.
הסבר:
4 . הנך מפליג בספינת מפרש מתל אביב להרצליה. הרוח צפונית בעוצמה של 15 קשרים. מה היא הדרך הנכונה עבורך להתקדם?
א. אפליג בכוח אל מול הרוח.
ב. אפליג ב"גלסים" בקדמית, 60 מעלות לרוח.
ג. אפליג ב"גלסים" בגבית, 130 מעלות לרוח.
ד. אפליג ישר ברוח צד ואשמור קורס.
הסבר:
300 הרוח הינה צפונית בעוצמה של 10 קשרים. הנך ⁰ 5 . הנך מפליג בספינת מפרש בכיוון 060 . מה הפעולה היעילה ביותר שתבצע? ⁰ מעוניין לשנות את כיוון ההפלגה לקורס
א. אדחוף את מוט ההגה שמאלה ואבצע מהפך.
ב. אדחוף את מוט ההגה שמאלה ואבצע סיבוב.
ג. אדחוף את מוט ההגה ימינה ואבצע מהפך.
ד. אדחוף את מוט ההגה ימינה ואבצע סיבוב.*מדובר במוט הגה, כמו בטופז
הסבר:
6 . מרשימת העוגנים הכתובים מטה, לאיזה עוגן תהיה אחיזה טובה יותר בקרקע חולית?
א. עוגן מחרשה
ב. עוגן פטריה
ג. עוגן חתול
ד. עוגן צף
הסבר:
7 . אתה מפליג במקביל לחוף ובמרחק של כ – 500 מטרים מהחוף. הרוח מתגברת ודוחפת
את הספינה לכיוון החוף, הנך נמצא בטווח של 5 שעות הפלגה ממעגן הבית, באיזו דרך פעולה עליך לנקוט?
א. אחזור למעגן הבית.
ב. אתרחק מהחוף במהירות.
ג. אגרור עוגן צף מהירכתיים.
ד. אמשיך כמתוכנן.
הסבר:
8 . הרוח מכיוון מזרח בדיוק, בעוצמה של 9 קשרים. אתה שט במפרשים בקורס 125° וקשה לך לשמור על קורס ההפלגה. מה עשויה להיות הסיבה האפשרית ביותר לכך?
א. הרוח חלשה מדי ולכן המפרש לא מנוצל.
ב. הרוח חזקה מדי וההטיה חזקה מדי ולכן קשה לשמור על הכיוון.
ג. אתה קרוב מידי לרוח, מהירותך במים גדולה מידי.
ד. אתה "קרוב" מידי לרוח, מהירותך במים קטנה מידי.
הסבר:
9 . מהו המשפט הנכון ביותר ביחס למצבים הבאים בהפלגה עם מפרשים?
א. ברוח קדמית חדה: הסטייה גדולה, הטיה חזקה, מהירות גבוהה מאוד, המפרש
במתיחה מרבית.
ב. ברוח מלאה: מהירות גבוהה עד בינונית, קיימת הטיה חזקה, יש סטייה, קיימת סכנת מהפך.
ג. ברוח צד: מהירות גבוהה עד גבוהה מאוד, סטייה בינונית, יש הטיה.
ד. ברוח קדמית קהה, מהירות נמוכה יותר מאשר בקדמית חדה, יש סטייה, המפרשים מתוחים קרוב לקו השדרית.
הסבר:
10 . אתה מפליג בספינת מפרש. לפתע נקרע המפרש הראשי והנך ממשיך את ההפלגה עם חלוץ בלבד. מה תהיה נטיית הספינה?
א. הספינה תמשיך להפליג ישר.
ב. נטיית הספינה לעלות לרוח.
ג. נטיית הספינה לרדת מהרוח.
ד. הספינה תסתובב מיד.
הסבר:
12 . מהו שקע חזיתי?
13 . מה ההבדל בין אפיק לרכס?
14 . אילו רוחות סערה אופייניות באזור הים התיכון? הסבר ופרט על 3 מהן.
. הרוח מזרחית, אתה בדרכך מלימסול (קפריסין) לחיפה בקורס 135° מעלות. באיזה זווית
מקורבת נושבת הרוח על ספינתך? (מפנה וזווית לרוח ביחס לחרטום הספינה).
א. מפנה ימני כ 045°- מהחרטום. ג. מפנה שמאלי כ 045°- מהחרטום.
ב. מפנה ימני כ 145°- מהחרטום. ד. מפנה שמאלי כ 145°- מהחרטום.
הסבר:
:HEAVE TO - 2 . מהו המשפט הנכון ביותר בנוגע ל
א. הספינה מתקדמת לאט בזווית של 30-55 מעלות לרוח והגלים. החלוץ ממוקם מעל הרוח.
ב. הספינה מתקדמת לאט בזווית של 150 מעלות לרוח והגלים. החלוץ ממוקם מתחת לרוח.
ג. הספינה תשוט בקדמית חדה, שני המפרשים באותו דופן.
ד. הספינה תשוט במלאה במצב פרפר.
הסבר:
3 . בעת הפלגה ברוח צד חלשה, במפנה ימני, עליך לבצע סיבוב נגד הרוח. כיצד תנהג ועל מה תקפיד?
א. יש לסובב את הספינה שמאלה.
ב. בשלב ראשון יש לרדת ולשחרר ראשי בהתאם.
ג. אסובב את הספינה ימינה, אם הספינה תעצור מול הרוח בעת הסיבוב יש להפוך את כיוון לוח ההגה.
ד. אין לעשות דבר, הבדלי הגודל במפרשים וחוסר איזונם יסובבו את הספינה כנדרש.
הסבר:
4 . הנך מפליג בספינת מפרש מתל אביב להרצליה. הרוח צפונית בעוצמה של 15 קשרים. מה היא הדרך הנכונה עבורך להתקדם?
א. אפליג בכוח אל מול הרוח.
ב. אפליג ב"גלסים" בקדמית, 60 מעלות לרוח.
ג. אפליג ב"גלסים" בגבית, 130 מעלות לרוח.
ד. אפליג ישר ברוח צד ואשמור קורס.
הסבר:
300 הרוח הינה צפונית בעוצמה של 10 קשרים. הנך ⁰ 5 . הנך מפליג בספינת מפרש בכיוון 060 . מה הפעולה היעילה ביותר שתבצע? ⁰ מעוניין לשנות את כיוון ההפלגה לקורס
א. אדחוף את מוט ההגה שמאלה ואבצע מהפך.
ב. אדחוף את מוט ההגה שמאלה ואבצע סיבוב.
ג. אדחוף את מוט ההגה ימינה ואבצע מהפך.
ד. אדחוף את מוט ההגה ימינה ואבצע סיבוב.*מדובר במוט הגה, כמו בטופז
הסבר:
6 . מרשימת העוגנים הכתובים מטה, לאיזה עוגן תהיה אחיזה טובה יותר בקרקע חולית?
א. עוגן מחרשה
ב. עוגן פטריה
ג. עוגן חתול
ד. עוגן צף
הסבר:
7 . אתה מפליג במקביל לחוף ובמרחק של כ – 500 מטרים מהחוף. הרוח מתגברת ודוחפת
את הספינה לכיוון החוף, הנך נמצא בטווח של 5 שעות הפלגה ממעגן הבית, באיזו דרך פעולה עליך לנקוט?
א. אחזור למעגן הבית.
ב. אתרחק מהחוף במהירות.
ג. אגרור עוגן צף מהירכתיים.
ד. אמשיך כמתוכנן.
הסבר:
8 . הרוח מכיוון מזרח בדיוק, בעוצמה של 9 קשרים. אתה שט במפרשים בקורס 125° וקשה לך לשמור על קורס ההפלגה. מה עשויה להיות הסיבה האפשרית ביותר לכך?
א. הרוח חלשה מדי ולכן המפרש לא מנוצל.
ב. הרוח חזקה מדי וההטיה חזקה מדי ולכן קשה לשמור על הכיוון.
ג. אתה קרוב מידי לרוח, מהירותך במים גדולה מידי.
ד. אתה "קרוב" מידי לרוח, מהירותך במים קטנה מידי.
הסבר:
9 . מהו המשפט הנכון ביותר ביחס למצבים הבאים בהפלגה עם מפרשים?
א. ברוח קדמית חדה: הסטייה גדולה, הטיה חזקה, מהירות גבוהה מאוד, המפרש
במתיחה מרבית.
ב. ברוח מלאה: מהירות גבוהה עד בינונית, קיימת הטיה חזקה, יש סטייה, קיימת סכנת מהפך.
ג. ברוח צד: מהירות גבוהה עד גבוהה מאוד, סטייה בינונית, יש הטיה.
ד. ברוח קדמית קהה, מהירות נמוכה יותר מאשר בקדמית חדה, יש סטייה, המפרשים מתוחים קרוב לקו השדרית.
הסבר:
10 . אתה מפליג בספינת מפרש. לפתע נקרע המפרש הראשי והנך ממשיך את ההפלגה עם חלוץ בלבד. מה תהיה נטיית הספינה?
א. הספינה תמשיך להפליג ישר.
ב. נטיית הספינה לעלות לרוח.
ג. נטיית הספינה לרדת מהרוח.
ד. הספינה תסתובב מיד.
הסבר:
12 . מהו שקע חזיתי?
13 . מה ההבדל בין אפיק לרכס?
14 . אילו רוחות סערה אופייניות באזור הים התיכון? הסבר ופרט על 3 מהן.