עולם הקוסמטיקה הוא עולם שלא מפסיק להתחדש

כילדה חלמה לירון מזור להיות רופאה, אבל לפעמים חלומות לא נועדו להתגשם ובמקרה של מזור, טוב שכך. אחרי שלא התקבלה ללימודי רפואה, היא לא חיכתה ועברה ללימודי כימיה באוניברסיטת בן גוריון, בתחילה פצצת האמביציה הזאת שלא מוותרת לעצמה בקלות, חשבה שלימודי הכימיה לא יבואו במקום רפואה, ושבניסיון הבא כבר תתקבל, אבל מהר מאד תחום הכימיה כבש אותה, חלום הרפואה התאדה, אבל לא החלום להיות דוקטור, נא להכיר את ד"ר לירון מזור בת 42, נשואה ואם לשלשה מהיישוב עומר, דוקטור לכימיה ופורמולטורית במקצועה בתשע השנים האחרונות שיש לה גם תואר שני במנהל עם התמחות בשיווק מהאוניברסיטה. "בלימודי הכימיה גיליתי עולם מרתק, עם מעוף והרבה עניין שמחייב הרבה יכולת וחשיבה יצירתית והיה ברור לי שמצאתי את ייעודי בחיים" .






מהות העבודה שלה: פיתוח וייצור מוצרי קוסמטיקה, לפנים, לגוף לשיער ואפילו לווגינה, וכולל גם מוצרי איפור למאפרות מקצועיות ולחברות, תחת פרייבט לייבל, היא עובדת עם קוסמטיקאיות מהשורה הראשונה וגם עם רופאים מוכרים בתחום העור והכירורגיה וחברות בתחום הביוטי שאת חלקם הגדול כולנו מכירים. "יש הרבה דוקטורים לכימיה אבל פורמולטורים ישנם פחות, גם בארץ וגם בעולם" דבריה. אחרי סיום הדוקטורט היא עבדה בפיתוח פורמולות להגנת הצומח, המשיכה כמנהלת מחקר ופיתוח של חברת "אהבה" מים המלח ופיתחה פורמולות לחברה ואז יצאה לדרך עצמאית . אנשי מקצוע מכנים אותה גאון בתחומה, רק לאחרונה הביאה ללקוחה שלה שבנה הגיע מעזה שרוף בחלקים רבים בגופו קרם שרקחה בשבילו כדי לעזור לכוויה להחלים במהירות והגוף של הבן חזר לעצמו.

- אפשר כמה שמות שעבדת או שאת עובדת איתם?

ד"ר מימי ארנרייך, ד"ר איתן לויטס, ד"ר פאני בר לוי, קוסמטיקאיות מובילות כמו אריאלה אמרוסי ואלומה, אני עשיתי את האיפור של נעה קירל לסופרפארם, לחברת מורז פיתוח פורמולות ועוד ועוד.

- היכן היצור שלך?

יש לי שתי מעבדות: האחת בעומר והשנייה בראשון לציון ולצידי עובדים ארבעה אנשים כולל לבורנטית . הבעל שלי שהוא רואה חשבון בהכשרתו, עבר לעבוד איתי.

- ספרי על תהליך הלווי עד שהמוצר הסופי מוכן.?

אני מטפלת בכל התהליך מ-א – ת . הכול קורה אצלי ומי שרוצה לבנות מותג מצמצמת דרכי את התחנות שבדרך עד למוצר המוגמר . בעצם אני באה בתפקיד של החייט ומייצרת לכל אחת את החליפה המתאימה לצרכיה, רצונותיה ומידותיה. לדוגמא מגיעה אלי קוסמטיקאית או רופאה שרוצה קו מוצרים משלה, אנחנו עושות קודם כל תיאום ציפיות: מה היא רוצה מהקרמים שלה, מי קהל היעד שלה, מה מאפיין את הקליניקה שלה, מה האתגר שלה, יש קוסמטיקאיות שיש להן קהל גדול של בעלי עור אקנתי ואז הליין שלה יתבסס על הרכיב שעוזר לאקנה ועם התוספות הנדרשות. יש כאלה רוצות קרמים שמתאימים לסוגי עור שונים, לעור מבוגר, אני מתאימה לה את מה שהיא צריכה וממקסמת את יעילות המוצר גם מבחינה שיווקית. יחד עם הלקח או הלקוחה אנחנו עושים טסט נסיינות כולל על עור רגיש, והם בוחנים את המוצר. אנחנו שולחים אותו גם לחו"ל ומקבלים דו"ח יעילות. אני מתאימה לכל אחת את הפורמולות המתאימות עם כל החדשנות ועושה לו את המיתוג דואגת לאישורי משרד הבריאות . הלקוחות מקבלים ממני את המוצר המוגמר כולל אריזתו והכיתוב שעליו.






- כמה זמן לוקח מהשלב ההתחלתי עד שהמוצר יוצא למכירה?

תלוי בקצב ההתקדמות של הלקוח. זה יכול לקחת שלשה חודשים ועד שנה.

- היכן האתגר הגדול בעבודה שלך?

לחפש כל הזמן חידושים בתחום לא רק ליעילות של המוצרים אלא גם תכשירים שיכולים למנוע או לדחות מצבי עור שונים. אני נוסעת לתערוכות הגדולות בתחום הפורמולות, מבקרת בכנסים שחברות של חומרי גלם מציגות בהן. בשנתיים האחרונות אפשר לראות יותר פקטורי גדילה ושילוב של טכנולוגיות שמאפשרות הקטנת מולקולות כדי שהחדירה לעור תהיה יעילה יותר . העולם הקוסמטי הוא עולם ללא גבולות. אני עושה הרבה שיתופי פעולה עם חברות ומפעלים בחו"ל בין היתר בסין, במזרח בכלל ובארצות

- את יכולה להצביע על הטרנד הגדול כיום?

הטרנד הכי חדשני הוא מוצרים שהם מולטי פונקציונליים כלומר בקרם אחד יהיו תועלות שונות כמו הענקת לחות, טיפול בקמטים וגם בפיגמנטציה. רואים רת זה גם במוצרי איפור למשל במייק אפ עם מקדם הגנה. המדינה שמובילה את הטרנדים הגדולים בעולם היא קוריאה.

- החומרים ילכו ויהיו פעילים יותר?

אחוז הרכיבים חייב להיות מוגדר שכן חומרי קוסמטיקה מוגדרים כתמרוק.

- הגישה הרווחת הוא להחליף מדי פעם קרם אחרי שהעור התרגל אליו ומגיב לו פחות טוב

זה אכן רווח אבל זה לא נכון. העור לא מפתח סבילות לקרם ואם את משתמשת בקרם שטוב לך, את לא צריכה להחליף אותו.

- מה לגבי חידושים של פורמולות בתחום השיער?

עכשיו הטרנד הוא לטיפול בקרקפת ויש רצון לפתח חומר בתחום החלקות השיער שהוא לא על בסיס חומצות ושיעבור את התקינות בארץ ובאירופה (CE) השיער מתחיל להיות כמו עור מבחינת הספציפיקציה של סוגי עור כך למשל תהייה ההתייחסות שונה לשיער יבש ומובהר או יבש ומתולתל






- כמי שעובדת עם מיטב החברות, לא מתחשק לעשות גם קו משלך?

לא. אני מאחורי הקלעים, לא מוצאת לנכון להתחרות בלקוחות שלי

- תמיד עולה השאלה אם המוצר היקר הוא גם הטוב?

אני מאמינה ששווה להשקיע במוצרים איכותיים.

- איך את רואה את עולם הקוסמטיקה בעוד עשור?

הקוסמטיקה הולכת לכיוון של קוסמטיקה אישית. בפועל זה אומר התאמה אישית לעור הלקוחה. ישנה למשל אישה מבוגרת שצריכה מוצרי אנטי אייג'ינג בגילה, אבל יש עוד פקטורים שקובעים למשל , סוג העור שלה, או האם יש לה פיגמנטציה, אני חושבת שיהיו לנו יותר כלים טכנולוגיים של אבחון מהיר של העור ונראה שהתפיסה הולכת לכיוון הוליסטי ושהעולם הולך יותר לכיוון של חומרים יותר ירוקים וידידותיים לסביבה ואנחנו כבר רואים את זה בברנדינג ובעיצוב.

- הטכנולוגיות בעולם הביוטי מאד מתקדמות וגם החומרים טובים יותר, יש סיכוי שבעוד עשור כל טיפולי המנע יגרמו לכך שלא יהיו לנו קמטים?

קמטים תמיד יהיו אבל יהיו יותר טיפולי מנע וחומרים שידחו את הופעת הקמטים. אני מאד מאמינה בשילוב של מכשור טכנולוגי מתקדם עם חומרים שתומכים זה בזה. יותר ויותר רואים מוצרים שתומכים ברפואה האסתטית שנותנים אפקט מידי ואפקט מתמשך.

- חו"ל זה יעד?

זה יעד שכבר מתרחש ועוד יגדל. רק לאחרונה פיתחתי מותג לחברה בסינגפור

- מה סוד ההצלחה שלך?

התשוקה במקצוע שלי. עולם הקוסמטיקה הוא עולם שלא מפסיק להתחדש ואני תמיד עם יד על הדופק. עולם חומרי הגלם הוא אינסופי ואני נחשפת לכולם ויודעת להציע ללקוחות, על פי הדי אן איי שלהם, מה יתאים להם ויחד עם זה כל הזמן חושבת על החדשנות הבאה.
 
למעלה