הסבר על יין נטורל או יין ערום
מפיו של טל גל כהן:
יין נטורל – יתרונות וחסרונות
הטרנד העכשווי נקרא יין טבעי, או יין נטורל (vin naturel), עוד צעד הלאה במגמת החזרה לטבע. יין "עירום", כמעט נודיסטי. ללא איפור, ללא בוטוקס. חף מתוספות. בלי תוספת חומצות (נדיר בישראל), סוכרים, טנינים או כל משמרים אחרים, חוץ מכמות מינימלית, מזערית ממש, של סולפיטים, שאליהם נחזור תיכף. אין ממש הגדרה ליינות טבעיים. אחד המאפיינים המגדירים את התנועה הוא סוג של אנרכיה שמחה מכוונת. לחסידי הנושא קל יותר לבעוט, למרוד ולחגוג מאשר להתארגן ולהיות מוגדרים.
הדבר הכי קרוב להגדרה הוא הרעיון שיין נטורלי בא להציג את המאפיינים של המקום - הענבים, האדמה, האקלים - באופן מדיוק ואמין ככל האפשר. מן הסתם אלה יקבים שמייצרים כמויות קטנות בידי ייננים אינדיבידואליסטים. יינות טבעיים הם קדושים יותר מהאפיפיור: הם מיוצרים מענבים שגדלו בשיטה האורגנית או הביו-דינמית, כלומר - שבתהליך גידולם לא נעשה שימוש בחומרי הדברה; שהם נבצרו ידנית ושכמעט אינם עוברים סינון – כל אלה כדי להגיע למוצר כמה שיותר טבעי. גם בתהליך התסיסה הם יזכו לטיפול ולמגע הכי קל וכמה שפחות מתערב ביקב. בלי תוספת שמרים מלאכותיים, בלי מניפולציות פיזיקליות (כמו הכנסת בועיות חמצן ליין, כדי לעדן ולרכך אותו), בלי סינונים או טכניקות אחרות להורדת את אחוזי האלכוהול ביין.
באותה רוח, גם השמרים בתהליך יצירת היין הם טבעיים. משתדלים לא להוסיף להם סוכר וגם לא סולפיט (מלח חומצה גופריתית, המשמש כחומר משמר), אלא בכמויות מינימליות ממש. הסולפיטים הם חומרים טבעיים, שגם מוספים באופן ידני וגם משתחררים כתוצאה מתהליך התסיסה, אבל בשנים האחרונות קיימת הסתייגות גוברת לגביהם מבחינה בריאותית.
בכמויות גדולות הם עלולים להיות רעילים, ולגרום התקפי אלרגיה ואסתמה, ובנוסף - הרס ויטמין B1. בשימוש מוגזם הם יכולים לגרום נזק בלתי הפיך לכליות, ויש הטוענים שהם אפילו עלולים לגרום סרטן. כל היינות מכילים אותם בצורה זו או אחרת ובהגבלות מסוימות, אך ביינות נטורליים נוכחות הסולפיטים היא פחות מעשירית מהתחום המקסימלי המותר בחוק.
צרפת היא ערש יינות הנטורל. הם בהחלט היו הראשונים, ונמצאים ביתרון על–פני אזורי יין רבים בעולם. בזכות עבודתם החלוצית של יבואן יין ומסעדן, התנועה ליינות נטורליים משגשגת בארצות הברית. ביפן, יבואנית היין הנלהבת ביותר של יינות טבעיים, הביקוש עבר אפילו את זה האמריקאי. יש המסבירים את הנתון הזה בבעיה פיזיולוגית נפוצה ביפן - קושי לפרק אלכוהול, ובמיוחד סולפיטים.
לכמות הקטנה של הסולפיטים יש גם חיסרון: בהיעדר חומר משמר, יינות אלה הם רגישים מאוד. חייבים לשמור עליהם קרים, ותמיד לשנע אותם בטמפרטורות של מתחת ל-12 מעלות, כדי למנוע תסיסה מחודשת. לא רחוק היום שבו, ליד קרטוניות החלב, יהיו מוצבים בקופסאות מעוצבות להפליא יינות נטורליים לבנים ואדומים. עידן הדלי בפתח. בישראל עדיין לומדים את התחום האורגני. על ביו-דינמיקה שמענו רק מסיפורים. יינות נטורליים? מדע בדיוני!