חיוג קרונועים
קראתי את הדיון יותר מעניין מהגלגל
ואגב כל הבלאגן הזה לסובב את הרכבת. ברכבת הקלה להבדיל יש פטנט נחמד. עוברת בזוית מפס לפס והנהג רק מחליף מקום לקטר השני. הנה אמרתי משהו נחמד על הרכבת הקלה. לא להאמין.
חיוג קרונועים
שלום אפרת,
ברשותך אתקן תפיסה שגויה שמשתמעת מדבריך - ברכבת הקלה בירושלים אין כלל קטרים. כל מערכי הרכבת הם קרונועים, כלומר קרונות ממונעים שכוללים בתוכם גם תאי נהג. הקרונועים בירושלים כוללים תאי נהג בשני קצותיהם ולכן מתאפשר התמרון הפשוט-יחסית שתיארת לחיוג המערכים (הפיכת כיוון נסיעתם). מצב זהה קיים כיום גם בכל רכבות הנוסעים של רכבת ישראל, בין אם הן מורכבות מקרונועים ובין אם מקטרים וקרונות, זאת מפני שמערכי קרונות הנוסעים של רכבת ישראל כוללים קרון ניהוג בקצה הרחוק מהקטר, בו יש תא נהג ממנו ניתן לשלוט על הקטר בעת דחיפת הרכבת.
בעבר רכבת ישראל הפעילה רכבות עם קטר וקרונות בלי קרונות ניהוג, ואז החיוג היה מורכב יותר - הקטר היה צריך להתנתק ממערך הקרונות, לעבור למסילה מקבילה ולהתחבר בחזרה אל הקרונות בקצה השני של המערך. עם זאת, הסובבנים (לא גלגלים!) הפכו לחסרי שימוש כבר בתום עידן קטרי הקיטור, מפני שקטרי הדיזל כבר נסעו באופן שווה לשני הכיוונים, ולא היה צורך להופכם בכל נסיעה.
דרך אגב, הרכבת הקלה בירושלים עוברת בזווית
ממסילה למסילה ולא מפס לפס (בכל מסילת ברזל רגילה יש שני פסים)