ניצוץ משה

במביאל

New member
ניצוץ משה

בגמרא מר רבי חנינא: הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, שנאמר (דברים י): ועתה ישראל מה ה' אלקיך שואל מעמך כי אם ליראה וגו'. אטו (יראה) [יראת שמים] מלתא זוטרתי היא, והאמר רבי חנינא משום רבי שמעון בן יוחאי, אין להקב"ה בבית גנזיו אלא אוצר של יראת שמים, שנאמר (ישעיהו לג): יראת ה' היא אוצרו. אין, לגבי משה מלתא זוטרתי היא.

שואל התניא מה תשובה בכך שלמשה יראה דבר קטן? איך זה עוזר לכל יהודי להגיע ליראת השם? עונה התניא שבכל יהודי יש ניצוץ משה?

ואני קטן חשבתי לתומי מהו אותו ניצוץ משה? והתשובה שלי: צריך אדם שקורא בתורה לראות את עצמו כאילו הוא משה שמקבל את התורה מפי הגבורה ואז ודאי יגיע ליראת השם.
 

GILADOS

New member
יפה כתבת
ע"פ דברים אלה, ניתן לומר שמשמעות אותו "ניצוץ משה" היא הדרך שאנו מצווים ללכת בה. בהקשר זה ראוי גם להזכיר את דברי הרמב"ם בהלכות תשובה, פרק ה': "כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבנו", היינו הפוטנציאל שיש בכל אחד להגיע למדרגתו של משה רבנו, או לפחות לשאוף להגיע אליה.
 

במביאל

New member
לפי הבנתי הכוונה של הרמב"ם...

נאמר על משה בתורה משה משה (שמות ג ד). למשה רבינו היה תיאום בין הנפש לנשמה. משה אחד לנפש ומשה אחד לנשמה. כך כל לכל יהודי ראוי שיהיה לו תיאום בין הנשמה לנפש.

הצדיק רבי זושא מאניפולי אמר פעם: כאשר אעלה לבית דין של מעלה, לא ישאלו אותי "למה לא היית אברהם אבינו", לא ישאלו אותי "למה לא היית משה רבינו", ישאלו אותי את השאלה הפשוטה והבסיסית ביותר: "למה לא היית זושא". למה לא היית מי שאתה באמת?
 
למעלה