מתקפה נגד מחירי דירות

a wild rose

New member
מתקפה נגד מחירי דירות

יש קטע כזה של אנשים שנאבקים ביוקר המחיה ובעלויות המופרזות של שכ"ד שדורשים על דירות שונות, אני רואה את זה בהרבה מקומות כולל בפייסבוק, אנשים נכנסים במיוחד לקבוצות של דירות להשכרה ותוקפים את מי שמפרסם דירה במחיר שנראה להם מופקע. לפעמים זה מובן, אבל לפעמים הם ממש מגזימים ותוקפים גם אנשים שמפרסמים דירות במחירים סבירים יחסית לעלויות בימינו - נכון שכולם היו שמחים לשלם פחות ושיציעו דירות במחירים נמוכים יותר, אבל זו המציאות ואלו המחירים.

חברה שלי פרסמה דירה במחיר הוגן וסביר - היא ובן זוגה עוזבים את הדירה לטובת דירה שקנו, והיא קיבלה תגובות כאלו הזויות, אנשים שלא ראו את הדירה בכלל ולא לקחו בחשבון שדירה משופצת במיקום שקט ועם חנייה לא יכולה לעלות כמו חדר בדירת שותפים. גם אני כשעזבתי דירות, כולל את הדירה האחרונה, שמעתי מאנשים שהתעניינו בדירה שזה יקר בטירוף וכל מיני פנינים כמו שהייתי ממש פראיירית ושאז מה אם יש לדירה חנייה - כי למי שאין אוטו זה לא משנה, ואז מה אם הדירה מספיק גדולה בשביל זוג, היות שהוא בן אדם אחד הוא לא מוכן לשלם כל כך הרבה - כאילו זה משהו שאמור לעניין את בעל הדירה.

למה אנשים לא יכולים לשבת בשקט? יקר לדעתכם? אל תשכרו! אם המחיר יקר ומופרז ויש הרבה דירות דומות במחיר נמוך יותר, אז מה הבעיה בעצם? תשכרו אותן.
 
כמו בכל דבר יש פנים לכאן ולכאן.

שכר הדירה של הדירות בתל-אביב הוא גבוה מאוד אבל מצד שני שווי הדירות גבוה מאוד והמשכיר לרוב מקבל תשואה שנתית על ההשכרה הנמוכה מתשואות על השכרה בערים אחרות.
ישנם בעלי דירות לא הוגנים המשכירים חדרים ,גומחות,וכדומה בתל אביב ללא תשתיות מתאימות של שירותים מטבחים ומקלחות.שכר הדירה שהם לוקחים גבוה מאוד אבל כאמור יחסית לשווי הדירה בפועל ברוב הדירות התשואה השנתית נמוכה .על הממשלה לאסור השכרה כזו.
לצעירים יש אפשרות לשכור דירות זולות בהרבה בערי הלווין כמו ר"ג ,פ"ת,חולון אבל הם מתעקשים על ת"א,כך שהם מתלוננים,יש להם אפשרויות לשכור במחיר סביר יותר אבל ממשיכים לשלם ולגור בעיר זו.
ברוב הערים האחרות בארץ מחיר השוק והמחיר ההוגן הוא המחיר שמסוכם בסופו של יום בין המשכיר לשוכר.אני סבור כי על הממשלה מוטלת האשמה של מחירי השכירות גבוהים כביכול מכיוון שלא עודדה בניית דירות להשכרה.
חלק מהליך ההשכרה כולל את החלק הלפעמים לא נעים שהזכרת.צריך עד כמה שאפשר להתעלם ממנו ולומר שאם הדירה לא מתאימה להם אז יאללה ביי ,ולא להתרגש או להיכנס לוויכוחי סרק.
 
אני מבינה שאתה לא מעודכן

גם בערי השינה המחירים הפכו למופקעים ממזמן, פעם הייתי אומרת שאמנם המחירים לא יקרים כמו בתל אביב, אבל גם זה כבר לא נכון - גם בר"ג וגבעתיים וגם בבת ים לפחות מוצעות דירות להשכרה במחירים שיחד עם הארנונה, שבערים האלו גבוהה משמעותית מזו של תל אביב, משתוות למחירי תל אביב. אני מכירה את המאבק הזה שwild rose הזכירה, יש קבוצות בפייסבוק שנפתחו במיוחד במטרה להילחם בדירות האלו, ודווקא רוב הדירות שמפורסמות הן לא בתל אביב - בתל אביב מתמקדים בעיקר בדירות שכמו שציינת, מדובר בדירות מחולקות ללא תשתיות הולמות, שגם אם יש מקלחות ושירותים ואפילו מטבח, מדובר לרוב בתת תנאים שאם יהיה מי שישכן בהם עובד זר אותו עובד יכול להתלונן לפגיעה בזכויות אדם.
&nbsp
אני מודה שאני גם חושבת שיש לפעמים הגזמה, וגם אני שמעתי מאנשים שמה שאני משלמת ברמת גן (על דירה לא מחולקת משופצת ומהממת) זה יקר, ושמעתי את זה גם כששילמתי על דירה אחרת הרבה פחות, יש אנשים שלא מודעים למחירים, וזה בעייתי משני הצדדים, ולכן בין היתר קמו ההתארגנויות האלו - כי כשצעירים מגיעים מהפריפריה ולא מודעים לגמרי מה הולך, רואים שבמרכז בת"א מבקשים 5000 ש"ח לדירה קטנה ישנה וטחובה, ואחרי זה רואים שברמת גן יש דירה דומה פחות טחובה ב-4000 זה נראה להם מחיר טוב, בזמן שבשני המקרים מדובר במחיר מופקע, כשיש גם משתנים נוספים כמו המיקום עצמו - כל מי שמפרסם דירה טוען שהיא במיקום הכי מבוקש והכי מרכזי, ומי שלא מכיר ולא יודע יכול למצוא את עצמו גם משלם הרבה וגם לא נהנה מהיתרונות שבשבילן עבר למרכז.
&nbsp
גם בערים המרוחקות יותר מת"א המחירים כבר לא כאלו הוגנים, כשתופעת הדירות המחולקות הגיעה כבר לאזור השפלה והשרון, אמנם לא באופן קיצוני כמו בתל אביב, אבל מי יודע, אולי זה רק עניין של זמן? בכל מקרה, זה עניין של ביקוש והיצע - המחירים בערי השינה עלו כי אנשים ברחו מתל אביב והביקוש עלה, כשהתל אביבים לשעבר היו מוכנים לשלם יותר, כי בשבילם מה שהציעו בערי השינה היה ממש זול, גם אחרי עליות מחיר.
&nbsp
ואחרי החפירה הזאת אכתוב לסיכום: הבעיה היא ממזמן כבר לא רק תל אביב, כשאישית בתור רמת גנית אני מבינה מאוד את מי שמוכן לשלם יותר ולגור בתל אביב, אני מצטערת מאוד שלא עשיתי את זה בעברי לפני שנהייתי מפונקת מדי בשביל לגור עם שותפים/בתנאים פחות טובים (שלא לדבר על שינויים אחרים בחיים שלי), ואני גם גיליתי באיחור שבמקרים מסוימים כאמור הפרשי המחירים מתאזנים עם הארנונה, אז לא תמיד זה הרבה הרבה יותר זול לגור בעיר שינה לעומת תל אביב, במקרים של דירה במחיר הוגן, זה יכול להיות רק מעט יותר יקר, באופן שנחשב ל"תוספת תשלום לאיכות חיים תל אביבית"
 
השאלה מה זה מחיר מופקע.

תמיד המחיר לשוכר יראה גבוה ומופקע,יחסית למשכורתו.בסופו של יום יש מו"מ בין הצדדים ונקבע מחיר מוסכם.
אם המחיר הוסכם על הצדדים אני מתקשה לראותו כמופקע.לכל שוכר יש אלטרנטיבות לדוגמא לשכור דירה קטנה יותר,במצב פחות משופץ לעבור לעיר רחוקה יותר ,מה רע בפתח -תקוה
לדוגמא,ועוד.
המשכירים לא בהכרח "אשמים" במחיר השכירות.כפי שציינת הכל נתון לביקוש והיצע.אני זוכר תקופות של ביקוש נמוך (לפני מספר שנים) והיצע רב שגררו מחירי שכירות שהלכו וירדו.
ואגב אני די מעודכן גם במחירים כבר כ-30 שנה.
כך שאנחנו חלוקים בעניין מחיר מופקע.לטענתי המחיר אינו מופקע אם זה מחיר מוסכם על הצדדים.המשכירים אינם אשמים בגובה המשכורות הנמוך במשק.ישנם משכירים ששכ"ד הוא הפנסיה שלהם והם לא מעטים כל כך.
 
רק שאנחנו מדברים על שלב שעוד אין הסכמה בין הצדדים

שלב בו המשכיר מציע את הדירה להשכרה ומבקש סכום מסוים, שיחסית לשכר הממוצע של קהל היעד נחשב למופקע. למשל - סטודנטים שוכרים דירה עם שותפים, כי גם אם תציע להם דירת 2 חדרים משופצת במחיר נוח, למשל 3000 ש"ח (דבר שקשה לאתר בגוש דן), זה יהיה להם יקר כי המשכורת הממוצעת של סטודנט שעובד במקביל הלימודים לא תהיה גבוהה בהרבה מהסכום הזה. אם הולכים על השכר הממוצע או הגיוני יותר - השכר החציוני, זה מובן מאוד שמצב בו שכ"ד לדירה ממוצעת מקביל לכ-60% מהשכר הזה במקרה הטוב יוגדר כמופקע, כשבנוסף לשכ"ד השוכר נדרש לשלם גם ארנונה וועד בית וחשבונות, וצריך גם לאכול - ויש אנשים שמשתכרים אפילו פחות משכר חציוני שלא לדבר על מינימום.
&nbsp
לגור בדירה קטנה יותר זה משהו שלא כל כך פשוט - בגלל המחסור העז בדירות 2-3 חדרים שנוצר מכך שבמשך 4 עשורים ויותר לא נבנו דירות כאלו, נוצר מצב שלא תמיד ישתלם לאנשים לעבור לדירה קטנה יותר - ההפרשים במחיר יהיו נמוכים יותר בגלל הביקוש, מצב הדירות לא להיט, ותופעת הדירות המחולקות אמנם העלתה את ההיצע, אבל לא בצורה פרקטית, ובעלי הדירות המחולקות שראויות למגורים בהרבה מקרים מנצלים את הביקוש ומפקיעים מחירים.
&nbsp
שאלת על מגורים בפתח תקווה, לדוגמה: אני לא אענה לך מה רע בפתח תקווה לדעתי כי זה לא רלוונטי, אלא אענה לך באופן כללי - אם כבר דיברנו על צעירים שמחפשים דירות קטנות, דווקא בעיר כמו פתח תקווה הסבירות למצוא דירות כאלו נמוכה יותר. תוסיף לזה את העובדה שאנשים מעדיפים להיות כמה שיותר קרובים למקום המגורים שלהם, וממרבית השכונות בפתח תקווה להגיע לתל אביב והסביבה בשעות הבוקר זה סיוט של ממש, העיר מנותקת מגוש דן ויש כביש ארוך מלא בפקקים - אני עבדתי בזמנו בקרית אריה, שזה עוד במערב העיר ויחסית קרוב למקום מגוריי - רמת גן, ועדיין היו ימים שהעדפתי ללכת ברגל לפחות חלק מהדרך ולפעמים יותר, על מנת לחסוך לעצמי את הנסיעה בפקקים האיומים.
&nbsp
אגב - לרגע לא טענתי שהמשכירים אשמים במחירים, אם כבר אני יותר דוגלת בכך שלשוכרים יש כח לא קטן, ואני בעצמי הצלחתי להוריד את שכ"ד בחידוש החוזה האחרון שלי ולפני כן סירבתי לשכור דירות שלא היו שוות את המחיר בעיניי (מה שדרש ממני לחזור להורים לכמה חודשים, אופציה שאין לכל אחד).
&nbsp
השורה התחתונה - זה מאוד תלוי מקרה, ותלוי מאוד גם על איזה קהל יעד אתה מדבר: אם אתם מתכוון לקהל יעד של משפחות, זה סיפור אחר לגמרי מאשר צעירים ששוכרים דירה כיחידים או כזוגות.
 
תראי,אנחנו חלוקים בעניין.מחיר מופקע בעיני

יכול לקרות לשם הדוגמא כאשר בשכונה מסויימת יש רק סופרמרקט אחד והוא גובה מחירים גבוהים כי הוא בלעדי.לו היו סופרמרקטים נוספים בשכונה מן הסתם היתה תחרות והמחיר של המוצרים היה יורד.
עכשיו באותה שכונה יש לא מעט דירות להשכרה,מחירים שונים,גדלים שונים וכדומה.לומר כי מחירי השכירות באותה שכונה אצל חלק או כל המשכירים הם מחירים מופקעים ,לטעמי אינו נכון.מדוע ? ראי המשל על הסופרמרקטים.יש מספר אפשרויות בחירה גם לשוכר וגם למשכיר ומקסימום מחפשים בשכונה אחרת.
לגבי מלאבס טאון ,במקרה אני מכיר את העיר היטב ויש בה לא מעט דירות קטנות גם של 2 חדרים.אמנם לא כולן משופצות אבל יש אפשרויות בחירה לא מעטות.רוב הדירות הן במרכז העיר כמובן.
לסיום אומר כי אינני מעוניין להתנצח.את זכאית לדעתך ואני מכבד אותה.
התחלתי לא מזמן להגיב בפורום זה כדי לעזור לשוכרים ו-או משכירים בבעיות שונות כמו שניסיתי לעזור לחברנו Ram Biran בענייני ביטוח דירה.
יש ברשותי ידע שצברתי במהלך השנים וכמוך מטרתי לעזור לגולשים כולם שוכרים ומשכירים כאחד.
נתקלתי בימי חלדי גם במשכירים "חזיריים" וגם בשוכרים "טראבל מייקרים" וכמובן באנשים טובים והוגנים משני הצדדים.
לכן כאשר עולה בעיה שעל פניה נצפית חוסר הגינות של צד כלשהו ,זה מקומם אותי ואני נכון להגיש את העזרה האפשרית מהידע והניסיון שצברתי.ואיני חלילה וחס מזלזל בידע ובניסיון של אנשים צעירים שנאלצו לעבור דירות ושותפים רבים במהלך השנים.גם הם יכולים לתרום מניסיונם הרב.
 
אני מודה שלא הצלחתי לרדת לסוף דעתך

לגבי ההשוואה לסופרמרקטים - העובדה שסופר זה או אחר מציע מחיר מופקע לא קשורה למיקום שלו, ויש לא מעט עסקים שמוכרים במחירים מופקעים ולכן אף אחד לא קונה אצלם, כמו שיש דירות שמי שמכיר את המחירים המקובלים לא ישכור אותן.
&nbsp
לא הבנתי לאיזו עיר התכוונת שיש בה לא מעט דירות של 2 חדרים - זו עובדה קיימת שכבר כ-4 עשורים ויותר לא בונים דירות של פחות מ-4 חדרים, דירות 2 חדרים כבר לא יבנו בגלל הממ"דים ודירות 3 חדרים שחזרו לבנות בשנים האחרונות בגלל הביקוש, הינן בסטנדרט גבוה יחסית כך שיהוו עול כלכלי עבור השוכר הממוצע (בין אם מדובר בזוג צעיר ובין אם מדובר בשותפים). העובדה שתופעת חלוקת הדירות ליחידות של 2 חדרים מעידה בפני עצמה על כך שההיצע לא תואם את הביקוש, והתופעה הזאת כבר ממזמן גלשה לערי השינה וגם רחוק מהן. אם במקרה התכוונת לפתח תקווה, יש סיבות טובות ולגיטימיות מאוד לכך שהעיר אינה מבוקשת בקרב צעירים, כולל כאלו שלא מתעקשים לגור בתל אביב.
&nbsp
אני מאוד מעריכה את התרומה שלך לפורום, איש לא טען שאתה מזלזל במישהו כאן. אגב - משכירים הצטרפו לפורום יחסית לאחרונה, הפורום במקור היה פורום לשוכרים (שמו המקורי היה "יוצאים מהבית) והצטרפות של משכירים התקבלה כאן בברכה רבה.
&nbsp
&nbsp
 
ו-עוד משהו לגבי מחירים מופקעים:

משהו שהזכרתי בתגובה קודמת - יצא לי להיתקל בלא מעט מודעות לדירות בערי השינה, שהמחירים קרובים מאוד למחירי תל אביב במיוחד אם לוקחים בחשבון את הארנונה, שבתל אביב נמוכה משמעותית מזו של ערי השינה (גבעתיים במיוחד). תל אביב יקרה בגלל הביקוש שנובע מסיבות שניתן להבין, אנשים מוכנים לשלם יותר כדי להנות מהיתרונות של העיר, שמחלקן הנכבד קשה יותר להנות כשגרים בערי השינה (וגם בחלקים מסוימים של תל אביב עצמה). ברגע שדירה בעיר שינה מוצעת להשכרה במחיר שיוביל לכך שהשוכר למעשה ישלם סכום דומה, זהה או גבוה יותר מדירה מקבילה בתל אביב, אי אפשר להגדיר את המחיר אחרת מאשר מופקע. יכול להיות שיש מי שיסכים לזה, כבר היו מקרים של אנשים שהגיעו מהפריפריה ולא הספיקו לקלוט לא את סדר הגודל של המחירים ולא את נושא המרחקים, אבל זה לא סותר את העובדה שמדובר במחירים מופקעים ומוגזמים.
&nbsp
&nbsp
 
מגיבה גם לך


בהמשך למה שכתבתי בתגובה הקודמת, אני מבינה את מה שאמרת ומסכימה איתו - לפעמים אנשים מגזימים בביקורת שלהם וכשזה מגיע בצורת מתקפה כמו שתיארת זה באמת צורם. כשחיפשתי מי שיסבלט את הדירה שלי כשטסתי לחו"ל גם זכיתי שיאמר לי שהמחיר יקר (כשאני הצעתי את הדירה מרוהטת קומפלט - בזמן שאני שילמתי את אותו המחיר על דירה לא מרוהטת), והאמת שאפשר להגיד שהוא באמת יקר - אבל אלו המחירים לדירות כאלו, לשכור דירה זה יקר, מה לעשות.
&nbsp
אני יכולה להבין בנאדם שמיואש מחיפוש דירות שמוצא דירה שמתאימה לו בגדול, אבל יש בה תוספות שהוא לא צריך כמו חניה בהתאם למה שכתבת, כשהגיוני שדירה עם חניה תעלה יותר - ומה שהוא פספס שדווקא חניה זו לא דוגמה טובה כי אפשר להשכיר אותה במחיר משתלם. לגבי דירה גדולה יותר - אני למשל שכרתי דירה גדולה משמעותית ממה שאני צריכה כי לא מצאתי דירה קטנה מתאימה (ההיצע של שכאלו בדגש על לא מחולקות הוא מזערי), הבנתי שזה משהו שאני צריכה להתפשר עליו והעדפתי לשלם יותר מהסיבה הזאת מאשר מסיבות אחרות. גם אני שמעתי טענות שכאלו שזה מחיר יקר ל"דירת יחיד", רק שהדירה היא לא דירת יחיד, בכיף יכולים לגור בה זוג (ובהתאם זוג סיבלטו את הדירה בסוף), וכמו שאמרת זה לא אמור לענין את בעל הדירה שהשוכר מחפש דירה לבד ושזה יקר לו.
&nbsp
למה אנשים לא יכולים לשבת בשקט? כי ככה זה ישראלים, אוהבים להתערב ולהגיד את דעתם, וברגע שמדובר בדירה שהם מתעניינים בה זה הופך אפילו להיות משהו שקשור אליהם לכאורה. אני זכיתי בזמנו לקבל שפע של ביקורת מאנשים שלא היו קשורים, מאנשים שבכלל לא גרו בשכירות אבל חשבו שהם נמצאים במקום של להגיד לי שאני משלמת יקר ופראיירית ולמה לגור דווקא ברמת גן ולמה לבד ולא עם שותפים ולמה ככה ולמה ככה - צריך ללמוד להתעלם ולרחם על אותם אנשים שכל כך משעמם להם.
 
למעלה