מקרוד/מקרוט - עוגיות הדגל הטריפוליטאיות לפורים

מקרוד/מקרוט MAKROD/makrot
עוגיות סולת ממולאות תמרים מהמטבח הצפון-אפריקאי. מתכון של חמותי ג'וליה מימון ע"ה. מרכיב חובה במשלוחי המנות של חמותי. שימו לב שבמטבח הטריפוליטאי כל עוגייה כזו סגורה משני הצדדים, בניגוד לטוניסאים ולמרוקאים שאצלם הכול פתוח.
בניגוד למקובל, חמותי שהייתה אישה מאד עדינה, העדיפה לאפות ולא לטגן את המקרוט שלה.
ההסבר מאד ארוך ומפורט אך מסתבר שכל זה הרבה פחות מסובך מכפי שחששתי או מכפי שנדמה כשקוראים את המתכון. בסך הכול די פשוט וקל הכנה.

לבצק:
1 ק"ג סולת
1.5 שקיות אבקת אפייה
1/2 כוס סוכר לבן
2 שקיות סוכר וניל או תמצית וניל איכותית
קליפה מגוררת מתפוז גדול
3/4 כוס שמן קנולה
קצת פחות משתי כוסות מים (מתחילים עם 1.5 כוסות ומוסיפים רק אם צריך)


למלית:
1 חבילה (500 גר') תמרים מגולענים (או קופסת ממרח תמרים – ראו הערה בהמשך)
1/4-1/3 כוס מים
2 כפות שמן קנולה
1 כפית שטוחה קינמון
1/3 כפית פלפל שחור טחון, לא גרוס (לא לוותר עליו)

ל"דבש":
3 כוסות סוכר
2 כוסות מים
מיץ מחצי לימון בינוני

לפיזור:
שומשום לבן קלוי ללא שמן במחבת נון סטיק

אופן ההכנה:
מכינים קודם את המלית – מכניסים תמרים, מים ושמן לסיר קטן, רצוי נון-סטיק ומבשלים תוך מעיכת התמרים והבלעת המים בתוכם, עד לקבלת עיסה אחידה, רכה אך לא נימוחה ונמרחת מדי. באותה הזדמנות אפשר להיפטר מעוקצי תמרים שתמיד אפשר למצוא בחבילה. לדעתי אפשר להמיר בממרח תמרים, לוותר על השמן ועל המים ולתבל בקינמון ובפלפל שחור.
לשים את כל חומרי הבצק לעיסה אחידה – רכה ומגובשת. משאירים לנוח למשך כ- 10 דקות ומיד מכינים את המקרוד. לא מומלץ לחכות יותר זמן כיוון שהבצק נוטה להתייבש ולהתפורר אם הוא מחכה יותר מדי.
מחלקים את הבצק ל- 4-6 חלקים ובעזרת כף היד משטחים כל חלק לעלה ברוחב כ- 18 ס"מ ובעובי כ- 3/4 ס"מ. מניחים על צד אחד של העלה שכבה לא עבה ולא דקיקה של מלית ומקפלים את העלה לסגירה. חותכים בסכין את כל השוליים נטולי המלית ומצרפים לבצק שמחכה בצד. מגלגלים בעדינות את העלה המקופל, כדי לעצב אותו לגלילה נאה ונטולת תפרים. חותכים בסכין חדה למקטעים ברוחב כ- 3 ס"מ ובעזרת סכין אחרת (נקייה משאריות בצק ותמרים) חורצים באלכסון צורות שתי וערב על פני כל מקרוד, כדי ליצור קישוט בצורת מעוינים קטנים. לא חורצים עמוק מדי, כדי שלא לחשוף את המלית.
מסדרים בתבנית מרופדת נייר אפייה לא משומן, תוך שמירת מרחק של כ- 2-3 ס"מ בין העוגיות כיוון שהן תופחות מעט.
אופים עד שמזהיב יפה, מוציאים מהתנור ומקררים.

עכשיו מכינים את ה"דבש" – מרתיחים בסיר סגור מים, סוכר ומיץ לימון. לאחר שרותח פותחים את הסיר וממשיכים לבשל על אש קטנה תוך בחישה מזדמנת, עד שזה קצת סמיך ודביק.
בינתיים קולים בזריזות את השומשום, במחבת טפלון יבשה.
מכניסים כמה מקרודים קרים לסיר (לאחר כיבוי האש), משאירים 2-3 דקות, הופכים לצד השני וכעבור עוד 2 דקות מוציאים. מניחים בשכבה אחת (אפשר להחזיר לתבנית המרופדת בנייר) ומפזרים שומשום קלוי שנראה מנותק אבל אחר כך מגלים שהוא נדבק יפה. שומרים במקרר בקופסה סגורה היטב. אם מניחים בשכבות (רק לאחר שהעוגיות התקררו), יש להניח ניילון או נייר אפייה בין שכבה לשכבה.
 
למעלה