מס' שאלות
רס"ג, בספר אמונות ודעות מונה ארבע כתות נוצריות: "הראשונה סוברת כי משיחם גופו ורוחו מן הבורא יתעלה. והשניה סוברת כי גופו נברא ורוחו מן הבורא. והשלישית סוברת שגופו ורוחו נבראים ויש בו רוח אחרת מן הבורא. אבל הרביעית מעמידה אותו כמו הנביאים בלבד"- אינני מבין בהיסטוריה הנוצרית, אבל האם אין חלק מהכתות הללו שנדחו ועקבותיהם היו אמורות להעלם עד זמנו?(המאה ה11) שנית, רס"ג מונה שנים עשר דעות בקשר לבריאת העולם. הדעה החמישית שהוא מונה, היא כזו: "והמשיכו לפי מושגם זה ואמרו, והנה אנו רואים כל הדברים יש בהם טוב ורע, נזק ותועלת, לכן מוכרח שיהא הטוב שבהם בא מיסוד שכולו טוב, ויהיה הרע שבהם מיסוד שכולו רע"- ז"א, שני עושים קדמונים, אחד טוב ואחד רע. האם אין פה איזשהם שאריות גנוסטיות? ואם כן- האם ייתכן שכן פעלו כתות גנוסטיות כאלו או אחרות שיכלו להשפיע על ההגות היהודית של המאה ה13 ולפיכך גם על הקבלה? אני יודע שגרשום שלום, ואחריו גם ישעיהו תשבי החזיקו בדעה שהגנוזיס השפיע על הקבלה, אבל המרצה שלי טען שאין בסיס כנראה להשערה הזו, ורוב הסיכויים שהם לא הכירו את התורה הגנוסטית. בהערת אגב, הוא טען שדמיון כזה יכול להיות מקרי- כשם שחסידי אשכנז במאות ה11-12, ערכו סיגופים וכד' בלא השפעה נוצרית. וכשם שבעלך הזוהר משתמש במשל של תנין גדול ומלחמות בין אלים בסיפור בראשית, אע"פ שכנראה לא הכיר את ההיסטוריה הבבלית העתיקה.
רס"ג, בספר אמונות ודעות מונה ארבע כתות נוצריות: "הראשונה סוברת כי משיחם גופו ורוחו מן הבורא יתעלה. והשניה סוברת כי גופו נברא ורוחו מן הבורא. והשלישית סוברת שגופו ורוחו נבראים ויש בו רוח אחרת מן הבורא. אבל הרביעית מעמידה אותו כמו הנביאים בלבד"- אינני מבין בהיסטוריה הנוצרית, אבל האם אין חלק מהכתות הללו שנדחו ועקבותיהם היו אמורות להעלם עד זמנו?(המאה ה11) שנית, רס"ג מונה שנים עשר דעות בקשר לבריאת העולם. הדעה החמישית שהוא מונה, היא כזו: "והמשיכו לפי מושגם זה ואמרו, והנה אנו רואים כל הדברים יש בהם טוב ורע, נזק ותועלת, לכן מוכרח שיהא הטוב שבהם בא מיסוד שכולו טוב, ויהיה הרע שבהם מיסוד שכולו רע"- ז"א, שני עושים קדמונים, אחד טוב ואחד רע. האם אין פה איזשהם שאריות גנוסטיות? ואם כן- האם ייתכן שכן פעלו כתות גנוסטיות כאלו או אחרות שיכלו להשפיע על ההגות היהודית של המאה ה13 ולפיכך גם על הקבלה? אני יודע שגרשום שלום, ואחריו גם ישעיהו תשבי החזיקו בדעה שהגנוזיס השפיע על הקבלה, אבל המרצה שלי טען שאין בסיס כנראה להשערה הזו, ורוב הסיכויים שהם לא הכירו את התורה הגנוסטית. בהערת אגב, הוא טען שדמיון כזה יכול להיות מקרי- כשם שחסידי אשכנז במאות ה11-12, ערכו סיגופים וכד' בלא השפעה נוצרית. וכשם שבעלך הזוהר משתמש במשל של תנין גדול ומלחמות בין אלים בסיפור בראשית, אע"פ שכנראה לא הכיר את ההיסטוריה הבבלית העתיקה.