גם לשיטת המכונות באוטובוסים יש חסרונות. הנה הרשימה>>>
הנה סיטואציה שמתרחשת הרבה
אתה עולה לרכבת ובטוח שיש לך כרטיסייה/ערך צבור הרכבת מתחילה לנסוע ואתה מגלה שאין לך. מאותו רגע הפכת לגנב! אם תפנה לפקח הוא יקנוס אותך מיידית, גם אם תנסה לרדת בתחנה הקרובה, אתה עלול להיקנס אם תהיה ביקורת עד אליה. שלא לדבר על שעות הערב בהן תצטרך להמתין 15-20 דקות עד לרכבת הבאה.
באוטובוסים קווי 1 בגוש דן ישנה אפשרות לשלם באוטובוס, מדוע ברכבת אין? מדוע ישנן רק שני מכשירים אפילו בתחנות עמוסות דוגמת התחנה המרכזית? מדוע אי אפשר לשלם ברב קו אחד לכמה אנשים? סיטיפס עושה הכל, אבל הכל כדי שלא תשלם ותיקנס.
אתה יכול לראות בדוחות שלה, חלק משמעותי מהרווח שלה מגיע מהקנסות ואין לה שום סיבה להפחית ברווח הזה.
גם לשיטת המכונות באוטובוסים יש חסרונות. הנה הרשימה>>>
בעוד ברכבת הקלה אתה יכול לבדוק מראש ברציף מה מכיל הרב קו שלך, באוטובוסים (לא במטרונית), אתה לא יכול לעשות את זה, אלא אם כן בתחנת האוטובוס מוצב גם מכשיר לטעינת רב קו (כמו אלו שיש בתחנות מרכזיות ומסופים).
 
כך נוצר מצב בו אתה עולה לאוטובוס, ניגש למכשיר התיקוף, זה מודיע לך שאין לך מספיק כסף ואז אתה נדרש להגיע למכונה שבאוטובוס ולטעון את הרב קו או לשלם במזומן.
 
לטעון את הרב קו במכונה שבאוטובוס אפשר אך ורק בכרטיס אשראי, לא ניתן במזומן. יש לך שטרות בלבד או שאין לך מספיק מטבעות (לרכישת כרטיס בודד)? לא תוכל לרכוש דבר ממכונת הכרטיסים מבלי לפרוט את הכסף אצל אחד מהנוסעים האחרים שבאוטובוס.
 
אז מה יעשה אדם שאין ברשותו כרטיס אשראי? מה יעשה נער שאין לו אשראי והוריו שלחו אותו עם שטר של 50 ש"ח, שיהיה לו לכל מקרה ועכשיו הוא לא יכול לעשות דבר עם ה50 ש"ח האלו כי המכונה מקבל מטבעות בלבד? והוא כבר עלה לאוטובוס, הנהג החל בנסיעתו ועד התחנה הבאה הפקח כבר יגיע אל הנער שנוסע בעל כורחו מבלי יכולת לשלם על הנסיעה?
 
בענייןו אחר, מסתבר שרב קו יכול להתקלקל זמן קצר לאחר הנפקתו. לאמי נדפק הרב קו לאחר פחות מחצי שנה לאחר הנפקתו, מסתבר כי לפעמים יש פגם ייצור באנטנה והרב קו מפסיק לשדר נתונים וכל המכונות לא מצליחות לקרוא אותו יותר. מאיפה לנוסע לדעת שהרב קו שלו הפסיק לעבוד? עליו לבדוק טרם כל נסיעה כי הרב קו תקין? ואיפה הוא יעשה את זה עם בכל רחבי העיר יש רק 40 עמדות שנמצאות ברחוב/מרכזים מסחריים וכו' וכל השאר נמצאות אך ורק באוטובוסים?
 
אז בן אדם עולה עם רב קו תקול, מבלי שהוא יודע שהרב קו שלו תקול, מצמיד את הרב קו למכשיר התיקוף, המכשיר לא קורא את הכרטיס, כאילו לא הצמידו אליו שום דבר - לא מגיב.
 
האדם ניגש למכונת הטעינה שבאוטובוס, שם את הרב קו בחריץ המיועד והמכונה לא מגיבה, לא קוראת את הכרטיס.
 
הבן אדם עלה לאוטובוס בידיעה שיש לו כסף בכרטיס או שיש לו חופשי חודשי בכרטיס ועכשיו מה? אין, הכרטיס לא עובד. גם אם הוא רוצה לטעון אותו בכסף - לא יכול. אז הוא נדרש לרכוש כרטיס בודד במכונה באשראי או במזומן ואם אין לו אשראי ויש לו מזומן בשטרות, לא יעזור לו, הוא צריך מטבעות.
 
ואת כל זה עליו לעשות כשהאוטובוס זז, נוסע, פונה ימינה, שמאלה...
 
קיים ציבור נוסעים שאם לא יתיישב מיד כשהוא עולה לאוטובוס, זה עלול להסתיים בחבלה רצינית. אני מדבר על נכים, קשישים אך גם הורים עם ילדים קטנים/תינוקות. באוטובוס, אין להם שום יכולת לבדוק כמה כסף נשאר בכרטיס בתחנת האוטובוס. רק כשהאוטובוס מגיע, הם יכולים לבדוק. אז הם מתקפים, המכשיר אומר להם - אין כסף. עכשיו, אם תלך למכונה ותעמוד לידה כשהאוטובוס כבר בנסיעה, יש סיכוי שתיפול. אם יש מישהו צעיר באוטובוס, אתה מבקש ממנו שישלם בשבילך במכונה או יטען לך את הרב קו עם האשראי שלך. אם אתה עם ילדים, אתה בבעיה, אתה צריך להושיב אותם איכשהו בבטחה בזמן שהאוטובוס נוסע, ללכת למכונה ולהתחיל לטעון וילדים ידועים ככאלו שנשארים איפה שאמרת להם להישאר (לא באמת).
 
כל זה, כי אתה לא יכול לדעת מה היתרה שלך ברב קו לפני שאתה עולה לאוטובוס.
 
אז יגידו אנשים שיש לך אפשרות לבדוק בסמארטפון, אמת. אם יש לך אנדרואיד (כשרובם מגיעים עם שבב NFC). אבל, אם הרב קו קצת שחוק, לא תמיד תצליח לקרוא אותו בקלות ותידרש לנסיונות רבים עד שהסמארטפון יקרא את הרב קו. ולא תמיד תוכל לקרוא את הרב קו אם הכיסוי של הסמארטפון, אז כל פעם אתה נדרש להסיר את הכיסוי לפני שאתה יכול לבדוק.
 
ואם הגעת בדיוק לתחנה והאוטובוס בדיוק מתקרב ומגיע תוך כמה שניות? לא תעלה עליו? תמתין עד שהאפליקציה תטען ותגיד לך שיש לך יתרה ורק אז תעלה לאוטובוס?
 
ועוד מחלות שיש למכונות באוטובוסים. נניח ועלית לאוטובוס עם רב קו שיש בו ערך צבור, אבל היום, אתה רוצה לרכוש חופשי יומי. המכונה באוטובוס לא פועלת או לא מצליחה ליצור קשר עם השרת או לא מצליחה לקרוא את כרטיס האשראי (אלו דברים שקורים). במידה ופקח ראה אותך עולה לאוטובוס עם הרב קו, הוא יכול להגיד לך, אז תתקף את הרב קו (שירד מהערך הצבור), למרות שאתה בכלל רוצה חופשי יומי.
 
למה לעזאזל שאשלם מהערך הצבור אם אני רוצה לטעון חופשי יומי? מי יחזיר לי אח"כ את הכסף ששילמתי בערך צבור? איך אוכל להוכיח שהייתה לי כוונה מראש לטעון חופשי יומי ורק בשל הפקח תיקפתי את הרב קו וירד לי מהערך הצבור?
 
אבל גרוע מכך, גם אם מסכימים להחזיר לי את מה ששילמתי בערך הצבור, אדרש להשחית את זמני ולהגיע לעמדת על הקו. ז"א שאצטרך לנסוע במיוחד לעמדת על הקו על מנת לקבל את הכסף שלי חזרה שנבע כולו מתקלה שלא קשורה אליי בשום דרך.