הגברת אכיפה
נראה לי שאצל שייטים רבים יש בלבול מושגים, שגורם להם לעבור על החוק, ייתכן שחלקם בכלל אינו מודע לזה.
אין שום קשר בין דגל הרישום של הסירה לתשלום מע"מ (ולא מכס כפי שרבים חושבים) על יבוא סירה. גם לא לבעלות עליה, למשל דרך חברה זרה. מי שצריך לשלם זה מי שמביא את הסירה ונהנה מהשימוש בה בישראל.
מותר להביא סירה לארץ למשך זמן מוגבל, דבר שנקרא יבוא זמני מבלי לשלם מע"מ. זה גם הנוהל לפיו אנחנו נכנסים למשל ליוון, ולא משלמים שם מע"מ בתנאי שנשהה שם זמן מוגבל הקבוע בחוק. אבל זה מחייב לצאת אחת לתקופה מהארץ.
מי שייבא סירה לישראל ומחזיק בה בארץ באופן קבוע חייב בתשלום, אלא אם כן ייצא אחת לכמה זמן, כפי שקבוע בחוק. אלא מה - במשך שנים כנראה שהרשויות לא אכפו את העניין הזה, והשתרשה האמונה (השגויה) שאם זו סירה דגל בזר, או בבעלות של חברה, לא צריך לשלם את המס.
ניראה שהרשויות החליטו להגביר את האכיפה, ולהשתמש לצורך כך בסעיף 40 לפקודת הנמלים, שמתירה/מחייבת מנהל נמל לעכב כלי שייט שהמס בגינו לא שולם.
עם כל המרמור בקרב קהילת השייטים - החוק לצד המדינה, והוא לא שונה ממה שמקובל במדינות אחרות. הסירה שלי למשל בדגל ישראלי, אבל אם אחזיק אותה באופן קבוע ביוון, או במדינה אחרת של האיחוד האירופי, אצטרך לשלם שם מע"מ.
עד עכשיו החוק לא נאכף במלואו, וכנראה שמישהו החליט להתחיל לאכוף אותו. זה כל הסיפור.
לגבי השווי לפיו צריך לשלם - זה נתון לפרשנות. ההגדרה היא שווי כלי השייט, וזה לא סכום חד משמעי. אני שילמתי מע"מ כשהבאתי את הסירה שלי לארץ. בהתחלה הם דרשו סכום לפי הערכה , לפי טבלה פנימית שלהם. יאמר לזכותם, שכשהראיתי להם שמחיר הסירה היה נמוך בהרבה מההערכה שלהם, והבאתי לכך אסמכתאות (חשבונית רכישה), הם קיבלו את עמדתי בלי שום בעיה ושילמתי את המס הנכון על פי חוק, ובא לציון גואל