אה, חשבתי שאתה מדבר על הציוד הנייד ועל מערכות החשמול.
בקשר לטכנולוגיות
דיברתי יותר על דברים כמו טכנולוגיות איתות, מפרט טכני של "בטיחות" הקרונות והקטרים (הקטרים בארה"ב כבדים ומאסיביים יותר, ורוב הקרונות שלהם עם פלדה גלית מכוערת שאמורה להיות חזקה יותר בתאוריה, ועוד כל מיני כאלו), ואני בטוח שיש עוד הבדלים - שממש לא קשורים לרשת החשמל.
זה כמו עם מכוניות, שכמעט כל העולם אימץ תקינה של האו"ם, חוץ מארה"ב שלה יש תקינה משלה - והתקנות סותרות אחת את השנייה בצורה כזו שאי אפשר לבנות מכונית אחת שמתאימה לשתי מערכות התקינה. לכן דגמים אמריקאים של מכוניות (גם אירופאיות ויפניות) נראים קצת שונה מהדגמים שמשווקים בישראל או באירופה - חייבים לעשות בהם שינויים לפנסים, לפגושים, ולעוד כל מיני מערכות כדי שיתאימו לתקינה.
לכן דגמים שיצרני רכב חושבים שלא יימכרו טוב בארה"ב לא בכלל לא משווקים בשוק האמריקאי, כי עלות ההתאמה לתקינה שלהם גבוהה והיצרן לא רוצה לקחת את הסיכון, ובוחר לשווק רק דגמים ספציפיים שנראה לו שיימכרו טוב.
ואם נחזור לנושא הרכבות - בנוסף לתקינה השונה, בארה"ב גם מחייבים יצרניות ציוד נייד לפתוח מפעלים מקומיים כדי לייצר בהן את הציוד - זאת אומרת גם כשסימנס, בומברדייה, או אחד היצרנים הסינים זוכה במכרז ציוד נייד בארה"ב, הוא חייב להקים מפעל בארה"ב ולהעסיק עובדים מקומיים כדי לספק את ההזמנה - וגם זה כמובן מגדיל את העלויות.
הבנתי שיש להם עוד כל מיני רגולציות ודברים מקומיים אחרים שומנעים הקמה של קווי רכבת חדשים ושדרוג קיימים, כמו קושי רב בהפקעת שטחים, NIMBY מטורף עם כוח עצום לתושבים המקומיים (בגלל שיטת הfirst past the post), והעובדה שהרבה מזכויות הדרך ההיסטוריות נמכרו לחברות פרטיות שלא מעניין אותן בכלל שירות נוסעים ומתעדפים שירות מטענים (וכשהם נותנים לרכבות נוסעים לעבור הם מקבלים סלוטים בעדיפות נמוכה ו"נתקעים" מאחורי רכבות מטען איטיות).
אתה צודק בקשר לקליפורניה ורוב ארה"ב - קשה מאוד לשרת את הפרברים והכפרים שם ברכבת או בכל אמצעי תח"צ אחר.
אבל דווקא בnorth east corridor, בערך מDC עד בוסטון, יש מספיק בינוי עירוני צפוף כדי להצדיק רכבות מהירות - אבל כל הקשיים שהזכרנו בשרשור מונעים מהם לנצל את זה כמו שצריך
(וגם המוזרויות של Amtrak והתקציב הדל שלהם - למשל שמעתי שבחלק מהתחנות לא נותנים לאנשים לגשת לרציף עד בערך דקה או שתיים לפני שהרכבת אמורה לצאת, כביכול מסיבות של ביטחון)
אה, חשבתי שאתה מדבר על הציוד הנייד ועל מערכות החשמול.
אתה כמובן צודק לגבי הרגולציות.
מה שאמרת על רכבות משא דיי מעניין.
לי תמיד היה הרושם שכל הנושא של העברת מטענים בארה"ב, זה כמעט אך ורק משאיות.
לא ידעתי שעדיין יש רכבות משא, לא כל שכן שזה עסק רווחי שבגללו שווה לא לאפשר נסיעה של נוסעים.
לגבי איזור הצפון מזרח, אכן יש שם צפיפות מסוימת, אבל עדיין השאלה הנשאלת, עד כמה יהיה לשרות כזה ביקוש?
במילים אחרות, האם אמריקאים באמת יזנחו את המכוניות שלהם ויעברו להשתמש ברכבת הזאת, אם וכאשר יבנו אותה?
מדובר בכל זאת הכסף לא קטן בכלל (מדברים על מרחקים די גדולים ועליות לא קטנות בכלל).
הרי גם בארץ אנחנו שומעים כל הזמן (לא בצדק ברוב המקרים) שלא כדאי לבנות קו כזה או אחר של רכבת, כי לא יהיו בו מספיק נוסעים.
כך או כך זאת בכל זאת שאלה לגיטימית שצריכים לשאול.
בארה"ב, זה הרבה יותר קשה, כי גם ככה אין חיבה יתרה לממשל הפדרלי ולמיסים שהוא גובה.
בקיצור מדובר במהלך לא פופולארי, מאוד יקר ולא בהכרח משתלם.
מדובר גם בפרוייקט שייקח מספר שנים לבנות, קרוב לוודאי יותר זמן מכהונה של נשיא (אפילו אם הוא ישרת שתי קדנציות).
זאת אומרת שזה צריך להגיע מהמושלים, אבל איזה אינטרס באמת יש למושל לעשות את זה?
מה גם שכנראה שצריך שיתוף פעולה של כמה מושלים של מדינות שכנות.
למה להם להתעסק בדברים כאלה?