מי שטוען את טיעון הפוטנציאל
אז נראה שפוטנציאל צריך להיות תלוי בצורה כלשהי בהסתברות למימוש הפוטנציאל. כתבת שאם משהו נמצא בתהליך התפתחות אז לא בטוח שהוא אין. זה נראה כמו טיעון פוטנציאל.
לא מדובר כאן בפוטנציאל למות אלא בפוטנציאל להיוולד. מי שטוען את טיעון הפוטנציאל לא טוען שכבר עכשיו יש חיים, אלא יש פוטנציאל שיווצרו חיים בעתיד.
מה שחשוב מבחינה מוסרית הוא לא מאיזה מועד נחשב יצור חי, אלא מאיזה מועד הוא נחשב יצור שראוי ליחס מוסרי, להגנה מוסרית, מאיזה מועד חל איסור להמית אותו. גם אם אסכים שהחל מרגע ההפריה יש לנו יצור חי עדיין אחשוב שהיצור החי הזה לא ראוי ליחס מוסרי. גם זבוב ויתוש הם יצורים חיים ואני לא רואה פסול בהריגתם ללא כאבים [כמובן, אני לא טוען שעובר שווה ערך לזבוב או יתוש מכל הבחינות]
הקריטריון הוא בכלל לא נזיל. אפשר לקבוע קו גבול חד ומדויק שהחל ממנו אסור להרוג. אני תומך בכך שהקו הזה יהיה רגע הלידה. אין ספק שברגע הלידה עדיין התינוק אינו פרסונה כך שאין כאן חשש.
יש הקובעים את קו הגבול מוקדם יותר כגון: היכולת לחוש הנאה וכאב [השבוע ה- 18], תנועות השליל, היכולת לשרוד מחוץ לרחם [חיות], רגע ההפריה
נכון שגם תינוקות [עוללים] לאחר שנולדו עדיין אין להם תודעה עצמית, מודעות לקיום בזמן, היכולת לדמות את העתיד, לתכנן אותו ולבנות סולם עדיפויות בקשר אליו ובכלל זה לתת עדיפות להישארות בחיים. לדעת סינגר רק "איש" [person] יכול לרצות להמשיך לחיות או לחתכנן לקראת העתיד כי רק הוא מבין את האפשרויות של קיומו בעתיד.
לכן יש הבדל מוסרי בין הפסקת החיים של יצורים שהם אישיים להפסקת החיים של יצורים שאינם אישים ולגבי אלה שהם אינם אישים לא ניתן לומר שחייהם הופסקו בניגוד לרצונם. אין להם יכולת לגבש רצון בעניינים כאלה ובשפת הזכויות רק לאישים יש זכות לחיות.
סינגר טוען שאין זה הגיוני להתיר הפלות מטעמי בריאות העובר ולאסור המתת תינוקות בשנת חייהם הראשונה בשל נכות קשה. לדעתו המתת תינוקות אלה נקראת "הפלה מאוחרת" ולדעתו מן הראוי לאפשר להורים להחליט האם לסיים את חייו של תינוק הלוקה בפיגור חמור כך שאין הוא עתיד להיות "איש". לדעתו במיוחד ראוי לתת להם להחליט לסיים את חייו אם הם מתכוונים להוליד במקומו תינוק בריא בעל סיכוי טוב לחיים מאושרים כלומר לדעתו ילדים הם בני המרה. אין פגם בהמרת תינוק חי באחר ע"י סיום חייו של התינוק הפגום ואז הריון חדש.
בספרו peter singer, rethinking life and death : the collapse of our traditional values
וכן: אלעזר וינריב, התועלתנות בת זמננו, כרך א', יחידה 4, ע' 345
אני לא מסכים לכל הסיפור של ההמרה אבל אני מסכים שעוללים הם לא פרסונות באותו מובן שסינגר מגדיר בדיוק כמו שלילים ברחם. האיסור על המתת עוללים לא יכול לנבוע מתכונות העוללים עצמם כבעלי תודעה, אלא מהשאלה עד כמה המתת משפיעה על אנשים אחרים או על החברה. במיוחד על רקע העובדה שעוללים ניתן למסור לאימוץ ושלילים לא ניתן. כאן רלבנטיים טיעונים של מדרון חלקלק, השפעת ההמתה על שחיקת המעצורים המוסריים של הממיתים או על החברה.