מאמר שיעצבן חלק ניכר מהחברים בפורום

מצב
הנושא נעול.

מנכל אחד

Active member
בא אני אתן לך סיבה למה שיהיה שונה מכל מדינה מערבית אחרת

הטענה המוגדשת בסוף המאמר כמעט* נכונה. אבל - כמעט ולא לגמרי.
ציטוט: "קיימת התנגדות בחלקים גדולים מהציבור להפעלת תחבורה בשבת, כאשר חלק גדול אחר נייטרלי ולא מעורב. כמות התומכים הפעילים בהפעלת התחבורה הציבורית ביום המנוחה קטנה בהרבה מכמות המתנגדים."

הטענה הזאת אכן מתארת את המציאות. אבל חוץ מהמילה "נייטרלי" = אז זהו, שממש לא: הציבור הגדול הזה אינו נייטרלי כי אם שואלים אותו, אז מגלים שיש לו דעה בנושא, אלא שמבחינה מעשית, הוא נשאר פאסיבי.

מעבר לטענה המצוטטת, שאר הטיעונים במאמר אינם עובדות כלל, אלא דעות. טענות, תירוצים, תקראו לזה איך שרוצים, אבל לא "עובדות" ובטח שלא "היבטים מקצועיים". אז להלן הדעה שלי: מבחינה מקצועית, סוציאלית ובכל בחינה רצינית אחרת מלבד אמונה דתית, אכן אין שום (!) סיבה שהמצב בישראל יהיה שונה מכל מדינה מערבית (?) אחרת.

מי שלמד קצת על לוגיקה, יודע שעל בסיס דעות בלבד לא ניתן "להוכיח" שום דבר, והמאמר בהחלט אינו מוכיח דבר. הוא מביא את הטענה המצוטטת ופשוט עוטף אותה בטיעונים בהתאם לדעתו והשקפת עולמו (=אמונתו) של הכותב. טיעונים, שאפשר לחלוק על עצם הרלוונטיות שלהם לדיון ("השבת כעיקרון יסוד ביהדות..." "מיהו חילוני..." וכיוצא באלה) - כאשר הדיון הוא, להזכיר, על הצורך בהפעלת תח"צ בשבת, ולא על דת ולא על חילוניות ושאר ירקות. להבדיל מהדברים האלה, הפוליטיקה - רלוונטית כאן ועוד איך... מה שמחזיר אותנו לטענה המצוטטת: למציאות הפוליטית-חברתית, והיא זאת שמביאה אותנו למצב הסטטוס-קוו הקיים.

לדעתי האישית, המציאות הזאת יכולה להשתנות, אם בכלל, רק בדרך אחת ויחידה: שאותו ציבור פאסיבי יפסיק להיות כזה. מה יגרום לזה? בינתיים יש סימנים מועטים להתחלה של תזוזה ואקטיביזם של בודדים (גם מאות פעילים ונוסעים בשבוס הם עדיין בגדר "בודדים"), מה שכבר גורר תגובת-נגד חזקה באופן לא פרופורציונלי אך צפוי (עד כדי נסיונות אמיתיים לאסור הסעות פרטיות (!) בשבת - כלומר, ממש להעמיד את הדת מעל זכויות האזרח דה-יורה). אז אולי לא רק נחיה ונראה, אלא גם נעשה משהו? שאלה רטורית.
בא אני אתן לך סיבה למה שיהיה שונה מכל מדינה מערבית אחרת
אין שום מדינה מערבית אחרת חוץ מישראל שיש בה 20% מהתושבים שמתעקשים (מסיבות דתיות) לא לנסוע בכבישים בשבת. ולכן הביקוש בשבת הוא לפחות 20% פחות מאשר בכל מדינה אירופאית אחרת. מה שהופך את ההפעלה של הנסיעות לפחות כלכלית וגם מקשה על גיוס נהגים לצורך ביצוע הנסיעות בשבת.
&nbsp
זאת רק סיבה אחת. הסיבה היותר חשובה זה הנזק להשתלבות של אוכלסיות שומרי שבת בכלכלה הארצית. אבל זה סיפור יותר מורכב שקשה לתמצת ב4 שורות.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה