לפדות או לא לפדות, זו השאלה...

lifeAndStuff

New member
לפדות או לא לפדות, זו השאלה...

את פיצויי הפיטורים כמובן.
אני שומעת כרגע שתי דעות שונות. הראשונה מדברת על פטור ממס על שחרור חלק מסויים מהקרן (שתלויה בזמן שבו עבדתי בחברה), והשניה אומרת ששווה להשאיר את הכסף בקרן עבור הפנסיה אלא אם אני זקוקה לו באופן דחוף (ואני לא).
מה דעתכם?
 

hadooper

New member
אני הייתי פודה רק מה שפטור ממס

זה נותן הרבה גמישות, אפשר לשים חלק בעו"ש ולהנות מנזילות ואת החלק השני להפקיד באיזו קרן סולידית מחכה (אז יחול מס רווחי הון רק על רווחים של מימושים עתידיים של 25%).
 

hadooper

New member
אגב, אציין שבעבר אף שקלתי למשוך גם מה שלא פטור ממס

אני גם צופה סיכוי לא רע שאאלץ לעשות זאת במוקדם או במאוחר.
מהסיבה הפשוטה, את כספי אני מעדיף לנהל עצמאית.
&nbsp
צריך גם לחשוב מה אחרים מרוויחים מזה שאני מפקיד את כספי ולא רק אני עצמי. שכן אין לי בהכרח אינטרס לתרום לרווחתם של אחרים...

&nbsp
 

user32

Well-known member
מנהל
שתי הדעות נכונות. הן לא סותרות זו את זה

כל הכספים יושבים בחסכונות הפנסיוניים ואכן הפטור ממס הוא על החלק של הפיצויים. עדיף להמנע בכל מצב לא לפדות את החלק שאינו פטור, זה לזרוק כסף לפח (למס).
לגבי הפיצויים: לעניות דעתי אם פודים זה צריך להיות רק למטרות חסכון/השקעה עצמאיים. כלומר, אם את רוצה לנהל את הכסף בעצמך במקום שינוהל ע"י קרן הפנסיה. בעיניי די מיותר אבל אפשרי. הכסף שנפדה ייגרע מהפנסיה וזה חלק משמעותי מהצבירה כך שאת תמצאי את עצמך עם פנסיה קטנה יותר.
אישית מעולם לא פדיתי פיצויי פיטורים.
 

d70

Well-known member
ענין של אמונה
צריך לגבש דיעה האם מאמינים בענין הפנסיה והולכים על מיקסום הפנסיה עד הסוף - או שלא.
קחי בחשבון שמעבר לענין הברור מאליו של קצבה מופחתת , עצם פדיון כספי הפיצויים יגרום לך גם לשלם מס מוגדל על הקצבה החודשית בעת פרישה.
 
את חייבת להבין את המשמעויות של כל בחירה
כל חודש 18.33% מהמשכורת שלך מופרש לפנסיה: 5% עובד, 5% מעביד, ו 8.33% פיצוי פיטורים. פיצויים מחושבים לפי חודש משכורת לכל שנת עבודה, כלומר 1 חלקי 12 מהשכר, שבאחוזים זה יוצא 8.33%
&nbsp
אם כל פעם שתעברי עבודה תפדי את כל הפיצויים ולא תחסכי אותם, בסוף הדרך יהיה לך רק 10% פנסיה במקום 18.33%, כלומר את מורידה את הפנסיה הצפויה לקצת יותר מחצי. קרנות הפנסיה תוכננו במקור לתת לחוסכים 70% מהשכר שלהם לגיל פרישה, אולם בפועל הן מתקשות להגיע ליעד הזה, מכל מיני סיבות: הריביות הנמוכות במשק מקשות לתת תשואה טובה לחיסכון, אנשים מתחילים לחסוך מאוחר, אנשים עושים הפסקות בעבודות או עוברים עבודות או נשארים מובטלים לתקופות, וכל מיני סיבות. לנשים הבעיה אפילו קשה יותר בגלל הפסקות לגידול ילדים וכו'.
&nbsp
נגיד שהיה לך מזל יחסי והגעת ל 60% חיסכון, אבל כל החיים פדית כל פעם את הפיצויים ובזבזת אותם, ישאר לך פנסיה של 30% מהשכר שלך. האם את רוצה בגיל זקנה לחיות מ 30% משכורת? תחשבי על זה ככה. האם יש לך חסכונות אחרים או ירושות גדולות בדרך? אם לא, ייתכן שאת דנה את עצמך לחיי עוני די מרוד בגיל זקנה.
&nbsp
הדעה ההפוכה אומרת שקרנות הפנסיה אינן אמינות ובמילא יעשו לכולנו תספורת ולא ישלמו את מה שהתחייבו אליו. במקרה שאת מאמינה לזה, אפשר לפדות את הפיצויים ולהפקיד בחיסכון לפי בחירתך (לא בפיקדון בבנק בריבית אפס!) ולקוות שתדעי לנהל את הכסף יותר טוב מהם כך שאפילו אחרי מס רווחי הון של 25% הכסף שלך יתן יותר תשואה בסוף היום. זה כמובן רק בהנחה שאת באמת מושכת את הכסף ולא נוגעת בו. אם את מושכת ומבזבזת זה משהו אחר.
 

choo

Active member
בתור ברירת מחדל - לא לפדות

&nbsp
משיכת כל כספי הפיצויים תוריד את הקצבה של הפנסיה בכ-40%.
ךמשוך את הכסף בעצמך ולהשקיע לבד, כמו שכתב דסלוק - כרוך בתשלום של 25% מס על רווחי הון *בזמן משיכת הכסף*, ובפגיעה בחלק מהפטור ממס בזמן קבלת הפנסיה אחרי גיל פרישה, כמו שכתב d70 (לידיעה - גם על קצבת פנסיה משלמים מס על פי אותן מדרגות מס כמו על שכר רגיל. הוא פשוט מתחיל רק מסכום גבוה יותר מאשר משכורת רגילה, וגובהו תלוי גם במשיכת או אי-משיכת כספי פיצויים).
&nbsp
גם משיכת "החלק הפטור ממס" של הפיצויים (בערך בגובה השכר הממוצע לכל שנת עבודה - כלומר כ-10,000 ש"ח לכל שנת עבודה) תגרום לפגיעה בקצבה שתקבלי בעתיד - אם כי פגיעה נמוכה יותר (כמה בדיוק? תלוי בגובה השכר שלך).
&nbsp
לבסוף, חשוב לזכור שמעט מאוד אנשים יצליחו "לעקוף" מספיק את התשואה שמשיגות קרנות הפנסיה (לעקוף מספיק - כולל לכסות על פערי המיסים) כשהם משקיעים את הכסף לבדם.
&nbsp
נקודה שחשוב לזכור - כל "תספורת" שתתרחש בעתיד בסכומי הפנסיה - תגיע משינויים דמוגרפיים (בעיקר עליית תוחלת החיים בפער גדול יותר מעלייה בגיל הפרישה). זה אומר שגם כסף שחסכת לבד, "ייפגע" מאותם פרמטרים (אם תחיי יותר שנים - הוא יצטרך להספיק ליותר זמן - מה שאומר שאפשר יהיה להשתמש בחלק קטן יותר ממנו כל חודש. ומי שחי באשליה שהוא יוכל להשתמש רק בכספי הריבית הראלית ולא לפגוע בקרן החסכון - ככל הנראה לא עשה את החישובים בצורה ראלית).
 

ipv6

Member
יש עוד נקודה מעבר למה שכתבו

לא יודע אם יצא לכולם פה להתנהל מול קרנות הפנסיה, לי יצא למשוך פיצויים (את החלק הפטור ממס) ולעזור לאנשים מבוגרים שהגיעו לגיל פרישה ועשו שטויות עם הקרנות הפנסיוניות במהלך החיים שלהם. ב2 האירועים ההתנהלות מאד לא נעימה ובירוקרטית וההרגשה של "הכסף תקוע אצל אדם זר". כשהכסף בחשבון ההשקעות הממוסה שלך הוא בכל זאת בטוח יותר וקל יותר לנהל אותו.

שלא לדבר על מקרה היפוטתי של חקיקה עתידית שיש יותר סיכויי שתשפיע על קרנות מאשר על חשבונות של אנשים פרטיים.

לא שאני ממליץ למשוך, אבל מכיר אנשים שזאת אחת הסיבות שהם משכו הכל ומנהלים בעצמם ("הכסף יותר בטוח אצלי").
 

hadooper

New member


בלי להעליב, יוזר ודסלוק נשמעים יחסית תמימים...
&nbsp
סליחה על הבוטות, אבל נראה לי שהם עדיין לא הספיקו להפנים שהעולם החדש שמור לגחמות של הפופוליזם וההמון הזועם, עד כדי כך שאפילו זכות לקניין כבר מזמן לא משהו שצריך לקחת כמובן מאליו.
 

lifeAndStuff

New member
תודה לכולם על התשובות...

כרגע אין לי צורך כלכלי בפיצויים (שילוב של דמי אבטלה וחסכון לאורך שנות העבודה שלי) - ומצד שני אני לא בטוחה עד כמה אני מסוגלת לל את הכסף טוב יותר לבד.

נשמע לי שבמצב כזה עדיף לי להשאיר את הכסף סגור בקרן הפנסיה.
 
הערה נוספת
לפדות את הפיצויים אפשר תמיד, כלומר אם לא פדית עכשיו תוכלי להתחרט בעתיד ולפדות. אבל מרגע שפדית, אי אפשר להתחרט בכיוון השני, כלומר אי אפשר להחזיר חזרה את הכספים לקרן.
 

hadooper

New member
לא מדוייק! את החלק הפטור אפשר לפדות רק עד תקופה קצובה בזמן

נדמה לי שמדובר בעד שנה או חצי ממועד עזיבת המעסיק.
לאחר מכן - הפטור נעלם כלא היה ואת הסכום כולו חייבלייעד לקצבה.
 

hadooper

New member
זה משנה את כל התמונה והופך את המשיכה להרבה פחות מסוכנת


יש לך את הגמישות להזדכות על כסף שאתה יכול לנהל עצמאית.

כשאתה פודה רק מה שפטור, אתה פודה סכום שמוגבל עד תקרה של 12K+ פר שנה (לשכירים, לעצמאים כמדומני זה שונה). אתה גם לא חייב לפדות את כל הסכום הזה, מותר לך לפדות חלק לו אתה זקוק (למשל עבור הון עצמי לרכישת דירה בעתיד - השקעה לכל דבר ועניין, שאגב בישראל המושחתת אין עליה בכלל מס רווחי-הון / שבח על דירה ראשונה וגם 0% מס על רווחי השכרת הנכס עד תקרה של 5100 ש"ח בחודש).
 
למעלה