לו ריד 1942-2013

tzvika321

New member
הוא לא היה נחמד

כך אמר קוטנר, ואולי זה ההספד הראוי
נחמד זו באמת מילה שלא הולכת עם המוזיקה והמילים של לו ריד.
ישנן תקופות של באסה בחיים, זה אולי לא הכי חכם, אבל את התקופות האלו אני מעדיף להעביר עם מוזיקה מתאימה.
ריד היה חלק משמעותי מפס הקול הזה, כי שום דבר במה שהוא עשה ובדרך שהוא עשה ושר לא היה נחמד.
 
זו היתה תדמית

מספיק להאזין לכמה שירים שלו רנדומלית כדי לראות איזה הומניסט ענק הוא היה, איזו רגישות היתה לו לחוויה האנושית, על כל צדדיה - גם האפלים שבהם. ריד לא אהב עיתונאים, ופרסום, ואת תעשיית המוזיקה, ואופורטוניסטים, וצבועים. את החיים הוא אהב מאוד.
 

tzvika321

New member
היתה לו חמלה לדמויות בשיריו

אבל הוא לא ניסה לייפות אותן, או את המציאות. הוא תיאר את הצדדים האפלים כפי שהם, על כיעורם, בלי נסיון להרואיות.
זה מה שאני מבין כנחמדות.
 

the1head

New member
רק עוד קסם אחרון.. ושלום


שחרר אותי מהגוף הזה... אני נגעל מלהסתכל על עצמי. אני שונא את הכאבים, המחלה הזה מזדחלת לה לאט לתוך תוכי...
http://www.youtube.com/watch?v=5VQsp8cFcj0
 

Barmelai

New member
ידיעה קשה חברים

לו ריד. קצת מוזר להגיד שאתה אוהב את לו ריד, כי הוא לא הטיפוס למילים כאלה. ולא שהאהבה לא נוכחת בשירים שלו, היא נוכחת, רק מצופה בציניות וסרקאזם ומשיכה לצד האפל, ושירה מחוספסת, וחוסר יכולת לעגל פינות. לא. לא איש נחמד. יותר בכיוון של מלחיץ. קצת קריפי. לא הבירה באדי מהבאר השכונתי.
זה לו ריד ואני אוהב אותו. אוהב את הכתיבה שלו, את המיקרו לחנים, את השירה נטולת המחוות הגדולות אבל עשירה בניואנסים.
יכול היה להסתפק בהרעדה קלה של מיתרי הקול, ובה הוא ריכז את השיר כולו.
ויותר מאלה, אני אוהב לראות את העולם דרך השירים שלו. לו ריד. אורבני עד העצמות. לשונו, חסרת רחמים, אמרה את הדברים כמו שהם, בלי לקשט, בלי להעמיד פנים, בלי לנסות להתחבב. בשביל לחיות ככה כאמן ואדם צריך להיות גבר בגברים. היושרה האמנותית שלו מעוררת כבוד.

וכמו כולנו, ריד רצה אהבה. מי שמכיר את המוזיקה שלו היטב, יודע. בסוף, בתחתית המילים, בתחתית השורות, תמיד הייתה קריאה לאהבה. כלשהי.

האלבום האהוב עלי של ריד הוא Coney Island Baby.
השיר האהוב עלי משם הוא השיר האחרון, שיר הנושא. שיר אהבה רידי.
הוא מתחיל בספק מלמול ספק שיחה על הזכרון שלו ממאמן הפוטבול של בית הספר בו למד. המאמן הבנזונה הקשוח שכולם שנאו ופחדו מפניו.
אבל ריד אהב אותו. למרות שלא היה שחקן משהו. הוא היה צנום וחלש מדי.
ריד אהב את הבנזונה הקשוח, כי הוא ידע לעמוד על שלו ולא עשה חשבון לאף אחד. כשריד גדל, הוא שיחק את הפוטבול הזה כל חייו.
ואז, לפני ששמים לב, שיר האהבה למאמן הופך להיות שיר נוסטלגי לנערה שאהב. וריד שוזר את הנוסטלגיה לילדה שלו, הקוני איילנד בייבי שלו, בתיעוב נוסטלגי כלפי החברים בשקל שבגדו בהזדמנות הראשונה.
אבל ריד חוזר שוב לנוסטלגיה הרומנטית ומקדיש את השיר, בתוך השיר, ל"לו ורייצ'ל". לנער שלו ריד היה פעם ולחברה שלו. ולכל הילדים מהבצפר שלו. והשיר, בלי להרגיש, הופך להמנון. המנון לאהבה. כי בסוף תמיד, באה קריאה לאהבה.

the glory of love, might see you through

אני לא יכול להאמין שהוא הלך, הבנזונה.
 

giba70

New member
אל תשכח שהיה לו גם שיר נפלא

מתוך אלבום יחסית חדש ופחות מוכר Set the Twilight Reeling

שנקרא Hang on to Your Emotions

כן, הוא לא היה קיטשי, אבל הוא ידע בהחלט לרגש

 
וג'ון קייל, במילים קורעות-לב, מספיד את חברו

The news I feared the most, pales in comparison to the lump in my throat and the hollow in my stomach. Two kids have a chance meeting and 47 years later we fight and love the same way — losing either one is incomprehensible. No replacement value, no digital or virtual fill ... broken now, for all time. Unlike so many with similar stories - we have the best of our fury laid out on vinyl, for the world to catch a glimpse. The laughs we shared just a few weeks ago, will forever remind me of all that was good between us.".
 

Barmelai

New member
מרגש מאוד

השניים האלה שכמו שאומר קייל בציטוט שלך, fight and love the same way, עברו רכבות הרים ביחסים ביניהם ועדיין, ידעו להפרות אחד את השני. אני לא יודע כלום על חייהם האישיים אבל כאמנים היו ביניהם יחסים מיוחדים במינם.
 

oren29at

New member
47 שנים, שני שליש מהחיים

הספד מרגש, בהחלט. במידה מסוימת, בכל אחד מהם יש חלק בלתי ניתן להפרדה מהשני.

אפשר לדמיין אותם בסביבות 1970, שני מוזיקאים כושלים (מסחרית) צעירים ומכוסחים, ריב ככל הריבים בין שני אנשים, ללא הילה כלשהי שמקיפה אותם. 20 שנה אחר כך לו ריד הוא כבר "לו ריד", וג'ון קייל הוא כבר "ג'ון קייל", ושניהם עושים ביחד את Songs for Drella- אלבום חם ומפוכח, בצלמו ובדמותו של לו ריד (שיצא לי להכיר יותר טוב במהלך היום. חבל שמוות של מוזיקאי גורם לך להכיר אותו טוב יותר), אלבום על אנדי וורהול כפי שהוא אלבום על שניהם.

"the best of our fury laid out on vinyl". ויניל, אחרי הכל.

מכל המילים שנכתבו היום בעברית, שלושה מאמרים ראויים לציון מיוחד לדעתי:

- אילת יגיל כותבת כתבה מקיפה עם נגיעות אישיות שלה, כמי שראיינה את ריד לפני כעשרים שנה. יגיל היא עיתונאית מוזיקה ותיקה, והכתיבה שלה חפה מחוסר ידע או מקלישאות יתר

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4446351,00.html

- שרון מולדבי ב"גלובס" כותב נהדר כדרכו. ראויה לציטוט האבחנה שלו לגבי התפנית היצירתית של ריד החל מ Magic and Loss שיצא ב 1992:

"מי שבשנות העשרים לחייו היה הקול הבולט ברוק של שנאה עצמית והרס עצמי, הפך החל משנות הארבעים לחייו למתעד אדיר של ההתבגרות והזקנה. פתאום חל אצלו מהפך תכני: במקום אנשים צעירים ובריאים בגופם שנפשם חלשה ומבקשים רק למות, להתכחש, להדחיק, לברוח, שיריו אוכלסו באנשים מבוגרים שגופם הולך ותש אבל רוחם מתאוששת, איתנה, עומדת זקופה גם בסתיו חייהם"

http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000889128#fromelement=hp_folders_3317

- על ההשפעה האדירה של ריד על מוזיקאים לאורך השנים אנחנו יודעים. נועם רותם הישראלי לא רק שהוציא את "עזרה בדרך" המצוין בהשראתו של ריד, אלא שגם תירגם את השיר "חרב דמוקלס" מ Magic and Loss לאלבום שלו. הוא מספר:

"המוציא לאור שמייצג את לו ריד בארץ הודיע לי חד-משמעית שלו ריד לא מאשר תרגומים לשירים שלו. אז מצאתי ברשת את המייל של המנהל של ריד, בחור נחמד, ישראלי לשעבר, במקור מרמת גן. שלחתי לו את השיר, והוא כתב לי אחרי עשר דקות: "אני פה באוטו עם לו. שמענו את השיר. והוא אמר: 'אוקיי'". "

http://e.walla.co.il/?w=/202/2689529
 
רוב המאמרים שנכתבו באתרים הישראליים היו

טובים. ניכר עד כמה הוא היה בעל השפעה בארץ. חלק היו הזויים אהממשיסגלאהממ. בשעות האחרונות עלה ב-Gawker מאמר יפהפה של וויל שף מ-Okkerville River, שהכיר את ריד והעריץ אותו. המאמר לגמרי שווה קריאה.

http://gawker.com/a-reason-to-keep-singing-1453294641

ואגב זה, הבחור יודע לכתוב. מאמר נוסף שלו, על וידאו עלום של ד"ר הוק מתחילת שנות השבעים, נמצא בלינק בתוך המאמר אליו קישרתי, והוא מאמר אדיר. עכשיו אני צריכה למצוא גם את המוזיקה שלו.
 

arieltr

New member


עוד אחד מהחברים הטובים שהלך מבלי לדעת בכלל שהוא חבר שלי.
עצוב.
 
פיטר גבריאל כותב יפה

Oh Lou, where have you gone?

We have lost a great artist
And I have lost my friend.

It was your words and your work with the Velvet Underground that inspired Vaclav Havel to name the Czech revolution, the Velvet Revolution. You brought a great novelist’s unswerving attention to the human psyche and soul and attached it to an electric guitar. That clarity and fierce honesty symbolized freedom, like nothing else.

You carried this honesty, purity and passion into whatever you did. Whether it was writers, amplifiers, artists, photography, tai chi, friendships, the glasses you designed or the journeys you had taken, anyone around you knew exactly what you were into; what you loved and hated.

You could be so difficult, narcissistic and intransigent, but anyone you allowed beyond that leather-jacketed protective and sometimes-poisonous veneer got to meet a special man that was sweet, tender and exceptionally loyal.

Watching you and Laurie finding each other was like watching teenage sweethearts (albeit super-smart). Everyone knew New York Lou, who could tell you all the ups and downs of the modern-day urban explorer, exploring drugs and sexual identity, but how many noticed the great romantic poet of the Power of the Heart that you wrote for Laurie. And what wry sharp intelligence you carried with you at all times, that could cut through any packaging and reveal the living and beating core.

It was always such a pleasure to eat and laugh with you and hear that high-pitched squeal of delight, echoing around the room and bursting out of nowhere.

Oh Lou, we’re going to miss you.

PG
 

Celluloid Hero

New member
עצוב, אבל המסקנה המיידית

מהאובדן של לו ריד , זה שאני צריך עוד לו ריד. יש איזושהי דרגה בלתי נתפסת של שלווה, שיש אצל הבנאדם הזה, שמסוגל לשלב עדינות ורוך יחד עם הדברים האפלים ביותר שאפשר לחשוב עליהם ,אבל בעולם של לו ריד, הכל יכול להתחבר. אומנם, אני צריך לאתגר את עצמי כדי להגיע לאותו סטייט אוף מיינד לאורך זמן כמו שריד מסוגל לעשות בקלילות שכזו, אבל עדיין אני לא יכול שלא להרגיש שיש לזה מקום של כבוד במגוון הדברים שעושים לי את זה. וזה חוץ מהנוייז שלו, כמובן, שהייתי צריך כמה פרקים בסדרה בהמשכים, כדי להסביר כמה הוא חשוב לי. ולאנשים באופן כללי. שעושים ,עשו, ויעשו מוזיקה מאתגרת אוזן. היה אומן דגול האיש, מה אפשר להגיד.
 
למעלה