לו היה - המערכת בעת הפגנת השילומים ב1952 בעיר המחולקת
לו היה - הרכבת התחתית הגרמנית בירושלים בין 1936 ו1947
ונתחיל דווקא בהיסטוריה אמיתית של הישוב בירושלים. בלינקים הבאים מספר מפות המראות את מצב האמיתי בעיר בשלהי המנדט הבריטי:
מפה לחיילים בריטים, שנות ה40, מראה מוקדים בריטיים בעיר:
https://upload.wikimedia.org/wikipe...rawn_by_Survey_Directorate_H.Q._Pal_&_T.J.jpg
מפת האיזור הבינלאומי ירושלים - בית-לחם לפי החלטת החלוקה של האו"ם ב1947:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/...2RmQNrS0_Duiom_5sRZgz5CML0ia5OVuagxHdsB7-Q5BA
הצעת ההסתדרות הציונית לחלוקת העיר והעברת מרבית השכונות היהודיות למדינה היהודית:
http://www.daat.ac.il/daat/history/maamarim/mapa1.jpg
אין במפות האלו אמירה פוליטית עכשיווית אלא הצגת העובדות לגבי הרקע ההיסטורי.
לו היה - המערכת בעת הפגנת השילומים ב1952 בעיר המחולקת
אמרתי שלא אבנה את המערכת הלאה אל תוך תקופת המדינה אבל בשירשור שבו נבנה התרחיש המקורי אמרתי שבעת ההפגנה המפורסמת נגד הסכם השילומים ההמונים שצעדו עם בגין לבור שיבר מול הכנסת בבניין פרומין פרצו לתחנת הרכבת התחתית בבנייה שבכיכר, תחנת רחוב המלך ג'ורג'. זה נתן לי תירוץ מצויין לראות את המערכת בעיר המחולקת, מצב שיש לו רק תקדים אחד - בברלין.
המפות הן בסוף הפוסט וצריך להגדיל אותן כדי להנות מהפירוט.
ולהסבר המפורט:
הקווים הפעילים הם בקווים המנדטוריים פלוס חיבור קטעי קו C ו A3 שעדיין לא נפתחו ב47 הודות לחיבור חד-מסילתי בצומת המסילות של ממילא לקו חדש שנפתח ב1950 במסגרת יום העצמאות השני . המערכת המודולרית הגרמנית מאפשרת לחבר שלוחות קיימות לקווים חדשים ולהיפך. צורך עברי חדש במיספור הקווים במקום שימוש באותיות זרות והשפעה גרמנית (האו-באהן בברלין עבר מאותיות למספרים בשלב מסויים והשיטה שם היא מיספור שלוחה שנייה בסיומת 5) יצר מספרי קווים חדשים במקום הקווים הישנים וזה מאפשר לפצל שלוחות בתוואים כמו רחוב שטראוס (שלא היה לי לאן לחבר אליו קו ישר ולא רציתי שיאשימו אותי באי אספקת תחבורה לאזור החרדי) וכן לקטמון. לא המשכתי את השלוחות מעבר לשתי תחנות בבנייה מכל קו קיים אך הן מצביעות על פיתוח העיר לכיוון הקטמונים. שימו לב לשינוי בשמות התחנות - שמות ערביים הוחלפו בשמות הישראליים הרשמיים ושמות זרים או נוצריים הוחלפו ברובם (למעט שער שכם / דמשק).
אני מניח שלמערכת היה תפקיד בעת המצור על ירושלים ומלחמת העצמאות אך הקו העירוני הוא בדיוק כפי שגוגל מסמן אותו במפה הגאוגרפית ובייצוג סכמטי בדיאגרמת הרשת. רוב רובה של הרשת נמצאת בתחום מערב ירושלים הישראלית. את קו הממשל המנדטורי מחליפות שתי שלוחות של האו"ם בארמון הנציב ובמושבה האמריקנית שהרכבות שלהן משתמשות בקווים 1 ו 15 וכן ברציף תחתית ייעודי לאח"מים בתחנת הרכבת ירושלים ר"י ששמו הרשמי "ירושלים או"ם". רכבת הדואר התחתית פועלת גם היא על קו 1 בין תחנת ר"י (רכבת הדואר - דואר ישראל) ובית הדואר המרכזי אך רציפי הנוסעים בבית הדואר שהיו שמורים לנוסעי ממשל הבריטי וכן תחנת מגרש הרוסים עברו לקו 1. ממשלת ירדן אישרה לקו האו"ם לפעול לתחנת המושבה האמריקנית שבצד הירדני, התחזוקה היא ע"י צוות ישראלי בפיקוח האו"ם והנסיעה היא עם אישור או"ם בלבד. זוהי התחנה הפעילה היחידה בשטח מזרח ירושלים, תחנת מוזיאון רוקפלר סגורה ויש חסימה פיזית שהירדנים בנו בינה לצומת המסילות של שער שכם. יש חסימה דומה בצד הירדני במנהרה שלא הושלמה במה שהיה אמור להיות קו C למושבה האמריקנית, אחרי הפיצול מהקטע שבבנייה בקו 3 למעבר מנדלבאום ושמואל הנביא.
מדינת ישראל מתעקשת שהרכבת התחתית תפעיל את תחנת שער שכם (דמשק) כתחנת מעבר תת קרקעית מתחת לאזור המפורז. אין גישה מהתחנה לפני השטח אך תפעולית יש יתרון בכך שיש מקום ל6 רכבות קו 15 בשלוחה משער יפו, והגיון דומה בקיבולת לקו 25 כאשר זה יחובר לקטע האחוד החדש ברחובות המלך ג'ורג' ובלפור. הדפו של קווים 2 ו 25 נמצא ליד תחנת ארמון הנציב של האו"ם בשטח המפורז, אך לעובדי הרכבת התחתית יש אישור לעבוד שם כחלק מהסכמי שביתת הנשק.
קו 2 פועל בין מחנה אלנבי למושבה הגרמנית בלבד אך יחובר באמצע שנות החמישים לתוואי הראשי של קווים 2 ו 25. צומת מחנה אלנבי שתיפקד כנראה כעמדת האזנה גרמנית בשנות השלושים חובר לשלוחת ארמון הנציב, התחנה האמצעית במושבה הגרמנית פתוחה לנוסעים וקירות גבס הוצמדו לקצות הרציפים בשתי התחנות הגרמניות הנסתרות שכוחות הביטחון אינם ששים להשתמש בהם אך רואים את ערכם האסטרטגי כדי שלא תפרענה לנוסעים דרכן. אין התייחסות רשמית כלשהי לייעודן אך העיר רוחשת שמועות.
רשמית הקו שהיה אמור להיות קו C במערכת הישנה סגור ומסוגר, אך יתכן שתחנות מגדל דוד (המצודה) והר ציון משמשות את המובלעת הישראלית שם. לפי סימון הקו הירוק בגוגל מפות מדובר בשטח ישראלי רציף אך יתכן שהיה פירוז מרצון וכן הבדל בין גדר המערכת לקווי הפסקת האש.
תוספת קטנה - סמלי הרכבת התחתית המורכבים מהאותיות J ו U בצבעי החתחית של לונדון, והכיתוב הרשמי של החברה בכל שלושת שלביה - חברת ההקמה הגרמנית, החברה העירונית המנדטורית והחברה העירונית הישראלית.
אני מקווה שרעיון המערכת שנועדה להתעלם מהעיר העברית אך נשארה לשרת את העיר המערבית הישראלית הוא תרגיל מחשבתי מרתק ושנהניתם. הפורום דרש היסטוריה אלטרנטיבית וקיבל.