כמה מילים על התכנון במגזר הערבי
כתבתי תגובה בשרשור שהולך ונעלם, וחשבתי שיש מקום וראוי להאיר את הנקודות הללו, לפני שיעלמו בתהום הפורום: לצערי לא אוכל להביא בפורמט זה את כל מה שיש לי להגיד. בעיקר בשל כמות החומר (אין לי את הזמן והאנרגיה לכתוב כאן. ובכל אופן, לנושא זה נדרש שירשור עצמאי ולא מין תת-תגובה בתוך נושא אחר לגמרי). יחד עם זאת, אני חייב להביא כמה נתונים, שייתכן ומנוגדים לסטיגמה/הדיעה המטופטפת בתקשורת והמאוד אופנתית בשנים האחרונות: 1. נכון. המדינה הזניחה מאוד את התכנון במגזר הערבי, אבל המצב די נכון גם למגזר היהודי, שם הרשויות המקומיות היו היזם העיקרי של התכנון. ברשויות הערביות, ברוב מוחלט ומוחץ, עד לשנים האחרונות לא היה כמעט תכנון יזום ע"י הרשויות המקומיות, וגם בעשור האחרון התכנון היזום הוא די בטל בשישים, לעומת מקבילו היהודי (וכן. אני יודע שיש שיטענו "מגבלות תקציב". אני מסכים שיש בזה גרעין מן האמת, אבל לאלה המעלים טיעון זה אשיב: "נתוני גביית ארנונה"?, "חגיגות שכר"? "מינוי מקורבים"? וכיו"ב). 2. לא יודע מה היה בעשורים הקודמים (אני מניח שזה היה כפי שהוא כיום, אבל אין לי מידע מוצק) אבל בעשור האחרון - גם כשרשויות המדינה מנסות ליזום תכנון עבור המגזר הערבי, לרוב תכנון זה נתקל בהתנגדויות מצד הרשויות הערביות עצמן (יש מספר סיבות להתנהלות זו. חלקן פוליטיות-לאומיות, חלקן פוליטיות-פנימיות וחלקן נובע מבעיית העבריינות והאלימות הפנימית הפושה במגזר). 3. אני תוהה: כשאתה מדבר על "צפיפות", האם אתה מדבר על צפיפות נטו, או ברוטו? אין לי נתונים מספריים, אבל לפי ההתרשמות שלי, הצפיפויות נטו בכפר-קרע, באום אל פחם, בפרדיס, ברהט ובערערה נמוכות מבהרבה מזו של חדרה (ואגב, אני תוהה אם בנתוני הלמ"ס, המתייחסים למגזר הערבי, לוקחים בחשבון את הבניה הקיימת על קרקעות שיעודן חקלאי, או מתייחסים רק לבניה חוקית/לפי היעוד הסטטוטורי? כמו-כן אני תוהה מה מקור המידע: תכניות הבניה בוועדה המקומית, או סקר שטח אמיתי??). 4. אתה צודק לגבי תכנון יזום (של המדינה!) לבנייה רוויה במגזר הערבי. לצערי חלק גדול נמצא עדיין רק על הנייר (לעומת זאת יש גם הצלחות יפות. פרדיס למשל...). 5. נגעת בנושא שמרגיז אותי נורא: התקנים של משרד התחבורה... החבר'ה האלה תלושים לגמרי מהמציאות וחיים בעולם אחר, בו אין בכלל בעיות קרקעיות ובעיות אחרות (רק בשבוע שעבר נתקלתי בתכנית לבריכת מים של מקורות, בשומקום, שאליה מוליך כביש באורך 5 ק"מ ורוחב 8 מטר(!!!). כששאלתי את אנשי מקורות "למה 8 מ' ולא 3.5 למשל?", ענו לי ש- "זו דרישה של משרד התחבורה".
).
כתבתי תגובה בשרשור שהולך ונעלם, וחשבתי שיש מקום וראוי להאיר את הנקודות הללו, לפני שיעלמו בתהום הפורום: לצערי לא אוכל להביא בפורמט זה את כל מה שיש לי להגיד. בעיקר בשל כמות החומר (אין לי את הזמן והאנרגיה לכתוב כאן. ובכל אופן, לנושא זה נדרש שירשור עצמאי ולא מין תת-תגובה בתוך נושא אחר לגמרי). יחד עם זאת, אני חייב להביא כמה נתונים, שייתכן ומנוגדים לסטיגמה/הדיעה המטופטפת בתקשורת והמאוד אופנתית בשנים האחרונות: 1. נכון. המדינה הזניחה מאוד את התכנון במגזר הערבי, אבל המצב די נכון גם למגזר היהודי, שם הרשויות המקומיות היו היזם העיקרי של התכנון. ברשויות הערביות, ברוב מוחלט ומוחץ, עד לשנים האחרונות לא היה כמעט תכנון יזום ע"י הרשויות המקומיות, וגם בעשור האחרון התכנון היזום הוא די בטל בשישים, לעומת מקבילו היהודי (וכן. אני יודע שיש שיטענו "מגבלות תקציב". אני מסכים שיש בזה גרעין מן האמת, אבל לאלה המעלים טיעון זה אשיב: "נתוני גביית ארנונה"?, "חגיגות שכר"? "מינוי מקורבים"? וכיו"ב). 2. לא יודע מה היה בעשורים הקודמים (אני מניח שזה היה כפי שהוא כיום, אבל אין לי מידע מוצק) אבל בעשור האחרון - גם כשרשויות המדינה מנסות ליזום תכנון עבור המגזר הערבי, לרוב תכנון זה נתקל בהתנגדויות מצד הרשויות הערביות עצמן (יש מספר סיבות להתנהלות זו. חלקן פוליטיות-לאומיות, חלקן פוליטיות-פנימיות וחלקן נובע מבעיית העבריינות והאלימות הפנימית הפושה במגזר). 3. אני תוהה: כשאתה מדבר על "צפיפות", האם אתה מדבר על צפיפות נטו, או ברוטו? אין לי נתונים מספריים, אבל לפי ההתרשמות שלי, הצפיפויות נטו בכפר-קרע, באום אל פחם, בפרדיס, ברהט ובערערה נמוכות מבהרבה מזו של חדרה (ואגב, אני תוהה אם בנתוני הלמ"ס, המתייחסים למגזר הערבי, לוקחים בחשבון את הבניה הקיימת על קרקעות שיעודן חקלאי, או מתייחסים רק לבניה חוקית/לפי היעוד הסטטוטורי? כמו-כן אני תוהה מה מקור המידע: תכניות הבניה בוועדה המקומית, או סקר שטח אמיתי??). 4. אתה צודק לגבי תכנון יזום (של המדינה!) לבנייה רוויה במגזר הערבי. לצערי חלק גדול נמצא עדיין רק על הנייר (לעומת זאת יש גם הצלחות יפות. פרדיס למשל...). 5. נגעת בנושא שמרגיז אותי נורא: התקנים של משרד התחבורה... החבר'ה האלה תלושים לגמרי מהמציאות וחיים בעולם אחר, בו אין בכלל בעיות קרקעיות ובעיות אחרות (רק בשבוע שעבר נתקלתי בתכנית לבריכת מים של מקורות, בשומקום, שאליה מוליך כביש באורך 5 ק"מ ורוחב 8 מטר(!!!). כששאלתי את אנשי מקורות "למה 8 מ' ולא 3.5 למשל?", ענו לי ש- "זו דרישה של משרד התחבורה".