marabo
Well-known member
כך שיכתב הסמאל הבזוי את ההיסטוריה
עדויות הלוחמים הדתיים שהודרו מ"שיח לוחמים" יפורסמו במהדורה חדשה
עורך הקובץ המיתולוגי הודה השבוע שטעה כשגנז את שיחות החיילים ממרכז הרב "בגלל התהום ביני ובינם"
הקובץ "שיח לוחמים", שנדפס לאחר מלחמת ששת הימים והביא את חוויותיהם של בני הקיבוצים במלחמה, נחשב אחד המסמכים הפולמוסיים הראשונים שפורסמו אחרי הניצחון. עורכי הקובץ, חברי התנועה הקיבוצית, ראיינו חיילים מהתנועה שהשתתפו במלחמה, והספר הביא לחשיבה מחודשת וביקורתית על המלחמה ועל שחרור יהודה ושומרון, חבל עזה וסיני.
לקובץ רואיינו גם כמה לוחמים בני הציונות הדתית שלמדו בישיבת מרכז הרב, אך עורך האסופה אברהם שפירא החליט לא לכלול בספר את השיחות עמם, משום שהן נתפסו בעיניו ככוללות "ביטויים קשים ומזעזעים". השבוע בישר שפירא שבמהדורה הבאה, שתצא לקראת יום העצמאות ה־70 של מדינת ישראל, יכלול קובץ "שיח לוחמים" גם ראיונות עם הלוחמים הדתיים.
פרופ' שפירא סיפר על כך בכנס באוניברסיטת תל־אביב שנערך השבוע לכבוד ספרה של פרופ' נעימה ברזל, העוסק בציבור המתנחלים ובתנועה הקיבוצית. שפירא חזר ואמר בכנס שטעה כשלא הכניס את השיחות עם תלמידי ישיבת מרכז הרב, וסיפר שבזמנו, אחרי המלחמה, עם קריאת הראיונות של הלוחמים הדתיים, הוא הבין שיש "תהום" בינו ובין ציבור המתיישבים.
"באשמת העורך", הודה שפירא, "ברגע האחרון השיחה הזו עם חברינו מישיבת הרב קוק צונזרה כולה ולא נכללה ב'שיח לוחמים'. האשמה היא כולה עליי. אני ראיתי מבעד ומעבר ליחסים אישיים. יש כאן תהום שכבר אז ראיתי, וזה רק התחזק בחמישים השנים החולפות. תהום שאי אפשר לגשר עליה כלל וכלל".
בשיחה עם 'מקור ראשון' הוסיף שפירא ש"ההחלטה לא לפרסם את השיחות אז הייתה טעות. עכשיו רוצים שזה ייכנס, שייכנס. זו לא ההחלטה שלי כבר. אני כבר בן 80, כנראה יש אנשים צעירים נאורים יותר ממני. סיימתי 50 שנות אחריות ל'שיח לוחמים'".
לדבריו, הוחלט "להוציא מחדש את הספר לטובת קוראים צעירים. הרבה בני מכינות פנו אלינו עם השנים כדי ללמוד את הספר. הוספנו ביוגרפיות של כל 140 המשתתפים, מאיפה הם מגיעים ואיפה הם היום".
עדויות הלוחמים הדתיים שהודרו מ"שיח לוחמים" יפורסמו במהדורה חדשה
עורך הקובץ המיתולוגי הודה השבוע שטעה כשגנז את שיחות החיילים ממרכז הרב "בגלל התהום ביני ובינם"
הקובץ "שיח לוחמים", שנדפס לאחר מלחמת ששת הימים והביא את חוויותיהם של בני הקיבוצים במלחמה, נחשב אחד המסמכים הפולמוסיים הראשונים שפורסמו אחרי הניצחון. עורכי הקובץ, חברי התנועה הקיבוצית, ראיינו חיילים מהתנועה שהשתתפו במלחמה, והספר הביא לחשיבה מחודשת וביקורתית על המלחמה ועל שחרור יהודה ושומרון, חבל עזה וסיני.
לקובץ רואיינו גם כמה לוחמים בני הציונות הדתית שלמדו בישיבת מרכז הרב, אך עורך האסופה אברהם שפירא החליט לא לכלול בספר את השיחות עמם, משום שהן נתפסו בעיניו ככוללות "ביטויים קשים ומזעזעים". השבוע בישר שפירא שבמהדורה הבאה, שתצא לקראת יום העצמאות ה־70 של מדינת ישראל, יכלול קובץ "שיח לוחמים" גם ראיונות עם הלוחמים הדתיים.
פרופ' שפירא סיפר על כך בכנס באוניברסיטת תל־אביב שנערך השבוע לכבוד ספרה של פרופ' נעימה ברזל, העוסק בציבור המתנחלים ובתנועה הקיבוצית. שפירא חזר ואמר בכנס שטעה כשלא הכניס את השיחות עם תלמידי ישיבת מרכז הרב, וסיפר שבזמנו, אחרי המלחמה, עם קריאת הראיונות של הלוחמים הדתיים, הוא הבין שיש "תהום" בינו ובין ציבור המתיישבים.
"באשמת העורך", הודה שפירא, "ברגע האחרון השיחה הזו עם חברינו מישיבת הרב קוק צונזרה כולה ולא נכללה ב'שיח לוחמים'. האשמה היא כולה עליי. אני ראיתי מבעד ומעבר ליחסים אישיים. יש כאן תהום שכבר אז ראיתי, וזה רק התחזק בחמישים השנים החולפות. תהום שאי אפשר לגשר עליה כלל וכלל".
בשיחה עם 'מקור ראשון' הוסיף שפירא ש"ההחלטה לא לפרסם את השיחות אז הייתה טעות. עכשיו רוצים שזה ייכנס, שייכנס. זו לא ההחלטה שלי כבר. אני כבר בן 80, כנראה יש אנשים צעירים נאורים יותר ממני. סיימתי 50 שנות אחריות ל'שיח לוחמים'".
לדבריו, הוחלט "להוציא מחדש את הספר לטובת קוראים צעירים. הרבה בני מכינות פנו אלינו עם השנים כדי ללמוד את הספר. הוספנו ביוגרפיות של כל 140 המשתתפים, מאיפה הם מגיעים ואיפה הם היום".