כואב (לי)

סינבד

New member
כואב (לי)

לקרוא את הויכוחים האין סופיים בפורום הזה בהם מנסים הכותבים להוכיח, להראות ולהדגים את צדקתם, לעיתים תוך חירוף וגידוף אלו ש"לא מבינים" על מה מדברים איתם.

מהספר "נשים מנוגה וגברים ממאדים" למדתי שאנחנו (גברים ונשים) משתמשים באותן המילים כדי לדבר שפות שונות. בתחילה זה נראה די מצחיק. בהמשך מפליא היה לגלות שאנשים שונים משתמשים באותן מילים כדי לדבר על דברים שונים בתכלית. אז הכרתי מעט את משנתו של נועם חומסקי והפירוש שאני נתתי לדבריו (כל מה שאני כותב כאן הוא פירוש שלי לדברים שקראתי, למדתי, ראיתי ושמעתי) הוא שהמילים שאנחנו משתמשים בהן בעצם מכוונות להצביע אל חוויות אישיות שאנחנו נושאים בתוכנו.

אין שום סיכוי שמישהו יצליח להבין על מה אני מדבר אם אוצר החוויות שלו שונה מספיק מאוצר החוויות שלי.

כאן אסטה ברשותכם לרגע ואספר על עוד שאלה ידועה שהתמודדתי איתה: אם עץ נופל ביער ואף אחד לא שומע, האם הוא מקים רעש?
התשובה שלי בסופו של דבר היתה שאם אף אחד לא שומע, אף עץ לא נופל בשום יער. אבל זו כאמור רק סטיה קטנה כי השאלה האמתית שהתעוררה בי היתה: אם כך, כשאדם מת והוא מפסיק לחוות עת עולמו, האם העולם ממשיך להתקיים? התשובה שלי, שלדעתי אין אחרת ממנה, לפחות לא על בסיס העדויות שאנחנו רואים במציאות שאנחנו מצליחים לראות היא: לא!

אין ספק בעיני שלפחות עבור אותו בר מינן העולם הפסיק להתקיים באחת.

המסקנה (המגלומנית משהו, חייבים להודות) שעולה מכך היא שהעולם קיים בגללי ובשבילי. אם אני לא קיים - העולם לא קיים. מאמירה זו עלו תובנות שעניינן נוגע לאחריותי האישית לשימור וטיוב העולם שבו אני חי.
בין השאר זה הביא אותי לנסח את התובנה: "אתה האדם החשוב ביותר בעולם". התובנה הזו הובילה אותי לשיפור באיכות החיים שלי ושל כל מי שהלך בדרך שהנחיתי באותה העת. אלא שמה שהרבה יותר מעניין מבחינת הדיון שלנו כאן זו השאלה איך יכול להיות שהעולם מפסיק להתקיים כשאני מפסיק להתקיים? הרי אנשים אחרים ממשיכים להתקיים וגם עולמם מן הסתם עומד על כנו. ואז החלו לצוץ המסקנות הבאמת מרתקות. מה אם כל אחד מאיתנו חי בעולם שלו ומשלו שמתקיים רק בזכות קיומו העצמי?

(אולי) יש איזו שהיא אינטלגנציה עליונה שמוצאת דרך לסנכרן את כל העולמות כך שייראו מנקודת המבט שלנו כאילו כל העולמות האלו הם אחד. ואולי באמת כל העולמות הנפרדים כולם אחד הם?

ההסתכלות הזו מביאה אותי להבנה שלא בהכרח מה שאמת ונכון בעולמי נכון ואמתי גם בעולמו של זולתי. ואין לי אלא להביט באנשים הסובבים אותי ובעולמות בהם הם חיים ולזכור כל הזמן שמה שאני רואה זה רק מה שאני מסוגל ומוכשר לראות. האמת המוחלטת (אם אכן יש דבר כזה) נמצאת הרחק מחוץ להישג ידי, מחשבתי, תבונתי וכל דבר אחר שיש לי יכולת אחיזה בו.

לכן במקום לגדף מישהו שלא מבין כדאי לזכור שהוא לא מבין את העולם שבו אני חי. כנראה משום שהוא חי בעולם אחר לגמרי.

אז למה זה כואב לי אתם שואלים? משום שכאמור אני אחראי לשימור וטיוב העולם שבו אני חי. זוהי אחריות ממשית ומוחשית לגמרי עבורי ואני עמל עליה יום יום ושעה שעה (כמעט). כאשר אנחנו לומדים לעצב ולבנות את המציאות (אפשר ללמוד ואף לעשות זאת) שומה עלינו לסלק מן המציאות שלנו את אותם סממנים הפוגעים בה ובאיכותה. כמו גנן המסלק את עשבי הבר מגינתו. וכך כשמישהו פוגע בזולתו הרי הוא פוגע קודם כל בו עצמו וזה פוגע גם בעולם שלי ובברואיו. שאותם אני אוהב.
 
העולם שלך לא מתיר לאנשים להתפתח

זה מובן ויפה שאתה מרגיש אחריות על אנשים שאתה רואה במימד הסוליפסיסטי של התודעה שלך אבל בעולם הזה אין להם דרך להתפתח מלבד להתעמת זה עם זה באופן מפולפל.
עולם החיידר, לדוגמה, אשר אחראי להתפתחות המוח היהודי ששינה את העולם מן הקצה אל הקצה מבוסס על הפילפול, על העימות האינטלקטואלי.
ובמקום הזה, מי שלא יכול לסבול את החום- שיצא מהמטבח.
שום דבר רע לא קרה. אנשים מתווכחים ואתה לא יכול להתווכח בלי להתווכח.
מי שנדמה לו שהוא יכול- משלה את עצמו ונשאר תקוע במימד תודעתי רדוד.
יחד עם זאת- אי אפשר להתווכח על הפילפול לבדו. אתה צריך לעשות עם עצמך למידה, בין אם מספר או ממדיטציה. אחרת הויכוח יכאיב לך מאד, וטוב שכך. מי שלא לומד חוטף! זהו צדק. בעולם שלך אין צדק וכולם זוכים באור מההפקר. לא! אתה מבקש את הרע בתמימותך כי רבה היא.
כל למידה מייסרת את הלומד. אתה לא לומד בחלל ריק. אתה חיה על פני כדור הארץ שלא יכולה ללמוד אלא באמצעות יסורין, ועדיפים היסורים בחיידר (גם במובן המופשט של המושג) על פני יסורי העולם.
 


 
הצד השני של המטבע

נכון שכל אחד מאיתנו מגיע עם רקע אחר, כך שיש לנו דעות ואמונות שונות.
אבל כולנו אנשים, כך שיש לנו "חיווט" די דומה בסך הכל.
רובנו מתרגשים וכועסים וחושבים ומדמיינים - התכנים אולי שונים, אבל התופעות דומות.
מי שמכיר את טיבן של התופעות הללו, מסוגל להבין את העולם בו אני חי.
הדיון על וונדר-וומן בין מודטחדש לבן ממחיש את זה היטב.
מודטחדש כתב כי אינו יכול לתאר לעצמו יציאה מהבית לקולנוע, ובן ענה לו "אני מבין אותך", למרות שעשה בדיוק את זה.
אולי כאשר מניחים לרגע בצד את "העולם שלנו", ניתן להבין את "העולם" של מישהו אחר.
 

מודטחדש

New member
סינבד יקר

רק לעודד אותך (כדי להפחית אולי במקצת את הכאב (שלך)). אין מצב כזה שהאדם "לא קיים". גם כשהגוף הפיזי שלו (חלק מאוד מאוד לא-משמעותי בהוויה שלו) מת, התודעה שלו ממשיכה להתקיים ומחכה לגוף חדש. לגבי נכון ולא-נכון - היופי טמון מעיני המסתכל. העולם עבורך הוא כמו שאתה. אדם מלא מתחים ולחצים, יראה את העולם דרך משקפיים שחורות. אדם אדיש יראה את העולם דרך משקפיים ורודות (מידי). איך שר אריק איינשטיין "אל תרכיבו משקפיים, לא קודרות ולא שמחות, הסתכלו נא בעיניים, בעיניים פקוחות". אדם שלו, רגוע, בעל תודעה מפותחת, יראה את העולם כמו שהוא. יפה שאתה מרגיש שאתה "אחראי לשימור וטיוב העולם". הדרך היחידה בה אתה יכול לעשות זאת, היא "לשימור וטיוב" של עצמך (זכור את סרטון ההדגמה בטיסות - כשיורד לחץ האוויר ומסכות החמצן נשלפות, ההמלצה להורה עם ילדים, לשים את המסכה קודם על פניו רק אח"כ לדאוג לילדים. אם הוא יתעלף, במה הוא יוכל להועיל לילדים? . הגנן "המסלק את עשבי הבר מגינתו" עושה זאת למען עצמו בלבד. לא בשביל הגינה. לא נגד העשבים. זה גורם לו (ישירות או בעקיפין) הרגשה טובה. היה מאושר, בריא, מרוצה ב-200% מכל מה שיש לחיים להציע, העולם כבר ישתפר ויטויב יחד איתך.
 
למעלה