טיפול בסרטן עם תרופות ביולוגיות מותאמות אישית

תוכן-מקודם

Member
מנהל
רפואה מותאמת אישית בסרטן.jpg
קרדיט תמונה שאטרסטוק

כמעט כל אחד ואחת מאיתנו מכיר אדם שחלה והתמודד עם מחלת הסרטן. בחלק מהמקרים ההתמודדות היתה בהצלחה, במקרים אחרים, לצערנו, ההתמודדות לא צלחה והחולה נפטר מהמחלה.

למרות שנדמה שיש יותר ויותר חולים במחלת הסרטן עם השנים, האמת היא שבמהלך השנים פותחו הרבה יותר כלים ואמצעים להתמודדות עם המחלה. אם בעבר היה קיים קושי גדול יותר לנצח את המחלה, ובמקרים רבים אדם שחלה בה גורלו הוכרע, הרי שהיום זה לא בהכרח כך.

ישנן דרגות שונות למחלה, ואם יודעים לאבחן אותה בזמן, אז אפשר לטפל בה ולמנוע את התפשטותה.

אחת הדרכים לעשות זאת, היא באמצעות תרופות ביולוגיות מותאמות אישית. לשם חותרת, למשל, חברת קנסר הופ. מדובר בחברה שפיתחה שיטות שונות שיכולות לעזור לחולי סרטן ולבני משפחתם, על ידי ביצוע בדיקות ייחודיות ומתקדמות, אשר מאפשרות לקבוע אילו תרופות יכולות לעזור להם להתגבר על המחלה, ובכך בעצם להציע אלטרנטיבה לשימוש בכימותרפיה או הקרנות​

?כיצד זה מתבצע בפועל​

לפני שנסביר כיצד עובדת השיטה, חשוב להדגיש, הרעיון של רפואה מותאמת אישית היא לא ייחודית רק למחלת הסרטן.

מדובר על גישה נפוצה בלא מעט תחומי רפואה, המחשבה שעומדת מאחורי זה היא, ככל שנדע להתאים למטופל שיטה שמתאימה לצרכים ולמצב שלו, כך יגדל הסיכוי שהוא יוכל להתגבר על המחלה איתה הוא מתמודד. הרי אין היגיון לספק לכולם את אותו טיפול. צריך לדעת כיצד להתאים לכל חולה את השיטה הרלוונטית עבורו.

בתחום הסרטן זה מאוד נפוץ, גם בגלל השכיחות של המחלה וגם בגלל שישנם אמצעים, כלים ותרופות שיכולות באמת לעזור. השיטה מתבצעת באמצעות מחקרים קליניים רבים, אשר בוחנים את יכולת ההתאמה של תרופות מותאמות אישית למטופלים.

בשביל לדעת להתאים את התרופה הנכונה, מבצעים בדיקה גנטית, וכך אפשר למצוא תרופות יעילות באופן ספציפי לכל מטופל ומטופל.

חברת קנסר הופ שמתעסקת בתחום זה, משתמשת במחקרים, מבצעת את הבדיקות הגנטיות ויודעת כיצד להתאים את התרופות המותאמות למטופל. מדובר על תרופות ביולוגיות ממוקדות מטרה על פי הצרכים של המטופלים.

התהליך מתבצע באופן מהיר, חד ויעיל, וכמובן בהתאם לנתונים הרפואיים של החולה וכן בשיתוף פעולה מלא עם הצוות המטפל בו. שום דבר לא מתבצע מחוץ לתוכנית הטיפול או באופן מנוגד לצרכיו של המטופל. כמובן ששום דבר גם לא מתבצע בניגוד לרצונו של המטופל.

חשוב להדגיש כאן, אומנם יש הצלחה גדולה מאוד (פי שש) ביכולת להקטין ולצמצם את הגידולים ולהביא בכך להחלמה מהמחלה, אך חשוב לזכור, כמו בכל דבר ברפואה ובמדע, זה תלוי במשתנים רבים, תלוי בהרבה מאוד נתונים, ואי אפשר להבטיח שאכן כך יקרה.​

?באילו מקרים ניתן לבצע בדיקות גנטיות להתאמת תרופות​

ישנם מקרים מסוימים בהם זה חשוב והכרחי לבצע בדיקות גנטיות לצורך התאמת תרופות עבור טיפול מותאם אישי.

מדובר על המקרים הבאים: גרורות מכל הסוגים, חזרה או התקדמות של מחלת הסרטן, כשהטיפול הנוכחי איננו עוזר, תופעות לוואי מטיפול, גידולים עם מאפיינים קשים לטיפול, כשלא ניתן לבצע ביופסיה, גידול ממקור לא ידוע. כמו כן, הטיפול יכול להתאים למי שמחפש טיפול אחר עם סטנדרט שונה.

לשם כך, אפשר לפנות אל מומחים בתחום של התאמת תרופות ביולוגיות, על מנת לבצע בדיקות גנטיות, בעזרתן ובעזרת נתונים נוספים, יהיה ניתן לבחון אילו תרופות יכולות לשרת את הטיפול, כיצד ובאיזה מינון.

הידע שהצטבר במהלך השנים בתחום, דרך מחקרים רבים שנערכו בו ודרך אמצעים וכלים שונים שקיימים, מאפשר להתאים תרופות באופן אישי לכל מטופל, על פי כל גידול איתה הוא מתמודד.

צריך להדגיש עוד נקודה והיא, מדובר אומנם בבדיקות גנטיות עבור המטופל שמתמודד עם המחלה, אך למעשה זה יכול לשרת גם את בני משפחתו.

מאחר ולעיתים היסטוריה משפחתית יכולה להשפיע ויכולה לגרום לכך שלא רק מי שחולה במחלה יושפע ממנה, אלא גם הדור הבא. לכן אותן בדיקות, והתאמת התרופות, ייתכן ויעזרו גם בפתרון לעתיד.​

?כיצד משלמים על זה​

מאחר והתחום של רפואה מותאמת אישית היא מאוד מתפתחת וחדשנית, באופן טבעי היא גם מאוד נפוצה היום, אזי שאנחנו יכולים לראות שקופות החולים, חברות ביטוח וגורמים אחרים, משתפים פעולה עם חברות שמתעסקות בתחום זה.

לכן, אם חולה סרטן רוצה לבצע בדיקות גנטיות ולעבור את כל מה שנדרש על מנת למצוא תרופות מותאמות באופן אישי, אזי שהוא יכול לברר דרך קופת חולים בה הוא חבר או דרך חברת הביטוח ממנה רכש פוליסת ביטוח בריאות, האם הן משתתפות בעלויות וכיצד. כך הוא לא יידרש לשלם על כל התהליך בעצמו.

לסיכום, רפואה מותאמת אישית זה הפתרון הטוב ביותר כיום להתמודדות עם מחלות קשות וקלות, ובפרט עם מחלת הסרטן.

כך אפשר להשתמש בנתונים אישיים על מנת לקבל תרופות מותאמות באופן ספציפי, מה שבסופו של דבר יכול להוביל להקלה משמעותית במחלה ואולי אפילו לנסיגה של המחלה והגרורות, עד לחזרה לתפקוד מלא.

המאמר מובא באדיבות Cancer Hope - רפואה מותאמת אישית בסרטן – 03-720-7404​
 
למעלה