איתור קשיים בגיל הרך.
שלום לך, השאלות שאתה מעלה צורכות זהירות וידע מעבר לאפשרי בפורום. עם זאת אני שמחה לתת כיוונים לגננות, על מנת שהן אכן תשמשנה גורם איתור מוקדם כבר בגני טרום חובה (ואם אפשר עוד לפני כן). לגבי השאלה הראשונה: קשב היא היכולת של כל ילד (ומבוגר) הנבנית בהדרגה ומאפשרת לו לסנן גירויים, להתמקד בגירוי העקרי אליו הוא נדרש ולשמר אותו. מוסחות הקשב יכולה לנבוע מגורמים חיצוניים (ריבוי גירויים לדוגמא, המתחרים בו זמנית על הקשב של הילד) או ממסחים פנימיים (פיסיולוגיים כגון: רעב,צמא, פיפי או מחשבות, אסוציאציות, חלומות, דמיונות). הריכוז לעומתו זאת כרוך בארגון המאמץ המנטלי של הילד להתמקד בפעולה מסוימת לאורך זמן, עד לסיומה המלא, וכרוך גם בארגון המאמץ של התמד, השקעה והתמודדות.כמו כן ריכוז משקף שקט מוטורי ופסיכומוטורי, ואילו הפרעת הריכוז נבחנת בקיומם של הבטים מתחום האישקט, פעלתנות יתר ואימפולסיביות. ילדים בגיל הרך (גליאי שנתיים עד 4 שנה) צריכים להראות רמת קשב המאפשרת להם להיות קשובים למשימות קצרות הבאות עם פניה אליהם ישירות או לנוכח קריאה בשמם. יכולת הקשבה לסיפור,הענות סבירה להוראות קצרות וממוקדות. הריכוז בגיל זה מאפשר להם לבצע ברצף את המטלה מותאמת הגיל, לשבת בתנועתיות נמוכה כאשר נדרשים, לפרק זמן של מספר דקות, לפעול ביצירה או משחק דידקטי מותאם גיל, בלי לקום באמצע, בלי תנועתיות רבה מדי, להיות מסוגלים למלא אחר הוראה מבלי ללכת לאיבוד בדרך. הסימפטומים הרלבנטים לאיתור הן בדרך של תצפית, והן מתוך איסוף מידע כלי על הילד, כוללים את ההבטים הבאים: 1.ילדים עם טמפרמנט סוער(חשד ל- ADHD ) או ילדים מתחממים לאט(ADD ). 2.ילדים עם רקע ידוע של דלקות אוזניים, נוזלים, השתלת כפתורים. 3.ילדים עם רקע של רגישות למגע, בעיות עם סוגי לבוש,נעלים וגרביים, נטיה לאסטמה נשימתית או אסטמה של העור. 4.ילדים המראים פעלתנות יתר, אימפולסיביות, אי יכולת ליישם הוראות, נעים כל הזמן, אי שקט מוטורי, תזזיתיים, נוטים לפול, להתקל, לא מתוכננים במרחב. 5.ילדים נחבאים מדי אל הכלים. נמעים לאורך זמן, הססניים, פועלים לאט אחרי כולם, נראים כאילו מרחפים ולא מפריעים אך מחמיצים. 6.ילדים עם איחור בהתפתחות השפה למרכיביה, ו/או קשיים בתחום המוטוריקה הגסה ו/או העדינה. 7.ילדים שהוריהם מדווחים על בעיות שינה, בעיות אכילה. אני מליצה לכך להפנות את פורום הגננות לספרות מקצועית נוספת שקימת בעברית וכן מזמינה אתכם להשתתף בימי עיון והשתלמויות אשר נערכים במסגקרות שונות בארץ. זכרו כי בשלב זה האבחון הוא מורכב וצורך גישה רב תחומית. הגננת לעיתים קרובות עם ההורה הם בראש החזית לאיתור החשד ולכן לידע שלה חשיבות עצומה. בהצלחה, רונית פלוטניק.