הנה גיף שיצרתי שמשווה בין מרכז ירושלים למערכות מטרו בעולם.
אם הכל פועל הגיף אמור לרצד בין מרכז ירושלים לשקפים באותו קנה מידה של האזורים הבאים:
 
טייפה: ריבוע הקווים החום,צהוב,ירוק, כחול שממזרח למרכז העיר.
 
ליסבון: האזור הרוחבי של הקו האדום, מצפון למרכז העיר.
 
לונדון: הסיטי (מזרח המרכז)
 
לונדון: הווסט-אנד (מרכז המרכז, לא יצרתי שכבה של מערב המרכז)
 
מוסקבה: הגדה הצפונית ואזור הקרמלין
 
בכל הדוגמאות האזורים שאתה מחשיב ל 3 מרכזים שונים (מרכזי הערים הציונית, החרדית והערבית שמחוץ לחומות) הם חלק מאזור אחד במרכז מערכת המטרו וקנה המידה של המטרו ממקם אותם נסיעה של תחנה עד 3 תחנות מקסימום זו מזו.
 
בלונדון יש מרכזים שונים (שהבאתי כדוגמאות) והמערכת הרכבתית מגיבה בהתאם. מוקדי המרכזים האלו נמצאים מעל 3 קילומטרים האחד מהשני והמערכת מלאה בקווים שמתפצלים כדי להעניק שירות לשניהם: לקו הצפוני שני ענפים מרכזיים מקבילים במרחק 3 ק"מ זה מזה, יש צמדי קווים כמו המרסמית' והסיטי והדיסטריקט שמאפשרים בחירה בצד הצפוני או הדרומי של המעגל, קו היובל והקו המטרופוליטני מאפשרים החלפה פרברית לפי יעד מרכזי כבר באזור 4 ושוב באזור 2, ולרשת הפרברית שמדרום ומדרום מזרח לנהר יש קווים לתחנות בשני המוקדים. בתחנות פרבריות רבות בלונדון הנוסע שעומד ברציף ימתין לרכבת שנוסעת לסיטי או לווסט אנד בהתאם ולא יעלה על הרכבת שאינה נוסעת ליעדו.
 
המקבילות הירושלמיות למרכז נפרד במרחק דומה הן אזורי התעשייה בתלפיות או גבעת שאול אם אלו יתפתחו ביום מן הימים למרכז עיר מקביל. רק במקרים כאלו יהיה צורך בתשתית מסילתית שמתרכזת במרכז המשני.