הפגנת הסמול: שלום ואחווה

הפגנת הסמול: שלום ואחווה


הפגנה של הסמול בתל אביב עם עשרות דגלי אשף
שמאלנים מנופפים בדגלי אש"ף כאילו זה דגל של שלום ואחווה.
דגל שמייצג טרור אנטי דמוקרטי, שנאה, גזענות אנטישמיות, ואולי גם תשאלו מה הם חושבים על קהילת הלהט"ב.
אחחח הצביעות והמוסר הכפול של השמאל
שלום עכשיו עלק!
‏מה קרה לא מצאתם דיגלי דאעש‬ ?

ותגובות הקוראים בפייסבוק:
  • הלוואי שתמותו. אמן. כולכם!
  • מעניין ת'תחת..!שישרפו ..
  • ואנחנו חושבים שכולם שונאים את הערבים.. בזמן שהצפונבונים מלקקים להם תתחת.
  • חארות שמולנים
  • חלאות
  • שם צריך לעשות פיגוע או טווח גם ככה הם לא בני אדם סתם חלאות שונאי ישראל
  • ימח שמם עוכרי ישראל בוגדים
  • בושה וחרפה שמאלניים בוגדים
  • ככה זה שאן חיים
  • צריך לארוז אותם ולקפל תבני זונות לעזה
  • בושה למדינה שנתנו לעשות כאלה הפגנות
  • מיץ של זבל
  • עד מתי ?????
  • אתם יודעים מה מצחיק אותי ומעצבן שהשוטרים כאן עוד שומרים עלהם ומאבטחים את ההפגנה במקום לעצור את הנבלות האלה לכו תבינו מה זה ביטחון
  • שיתוק בידיים וברגליים אמן.
  • למה מאשרים הפגנות אנטישמיות כאלו? גם לדמוקרטיה צריך להציב גבולות ברורים.
  • אתה נותן במה לזבלים האלו? אותם צריך לשרוף
  • שמאלנים=מחבלים
  • לאן הגענו מדינה של מפגרים
  • מדינת ישראל נהפכה למדינה ערבית והכל בזכותם של השמאל והנשיא ..
  • זבלות..
  • להחרים את המפלגות השמאל...
  • להעמיס אותם על משאית לעזה איכס פשוט גועל נפש
  • איזה דברים הזויים יש בעולם שלנו..
  • השמאל שייך לדגל הזה יותר מאשר לדגל ישראל - השמאל מוטרד מהנפת דגל ישראל במגרשי כדורגל או בכל הזדמנות, הכי הגיוני הוא שיוותרו על ציונותם, אזרחותם הישראלית ויוקל לכולם
  • אני בטוחה שהמומצאים הפלשתינים מסתכלים על זה ונקרעים הצחוק לא פגשו ולא יפגשו אהבלים כאלה
  • איך מניפים דגלי אש"פ דגלי שינאה ותומכים בערבים כשהמיגזר הערבי תולה הומאים במקרה הטוב. לרוב הם זורקים אותם מגגות או גוררים אותם עם אופנועים בכביש. בשום מדינה איסלאמית אין מצעדי גאווה שינסו לעשות מצעד גאווה בכפר ערבי הכי הכי ידידותי כזה שנמצא בתוך ישראל שיהודים נכנסים לשם בהמוניהם. נראה אם יצאו חיים מהצעד אם יצליחו בכלל לקיים שם מצעד גאווה או שיתאפך עליהם למצעד המוות..
  • רוב מצבעי מרץ ורוב תומכי שלום עכשיו הם הומואים אוי כמה צביעות כמה שינאה
וזאת כבר התגובה שלי:
איזה זבלות אחול מניוקי
טפו


 

ayb1

Well-known member
הם לא שמאל!!! הם: "פ ר ו - פ ל ש ת ינ י ם"


השמאל הישראלי הוא ציוני ואיננו פרו-פלשתיני.
מכאן שאתה במקרה הטוב - טועה ומטעה!
במקרה הרע - משקר במזיד !!!
 

רוב הזמן נח

Well-known member
השמאל הישראלי ברובו כבר לא ממש ציוני

וזה תהליך שמתקדם במחנה השמאל שכל הזמן הופך לפחות ופחות ציוני ויותר ויותר בעד האינטרס הערבי.
&nbsp
עד שבסוף מגיעים לע מיש שמתנגד לגיוס לצהל ולגוטרמן שמפנטז שהוא בברלין.
&nbsp
 
אתה מחרטט ומשקר

הסמול אכן מצהיר שהוא ציוני (בחלקו), אך בפועל הוא זבל מזוקק, שמשתף פעולה עם האויב
&nbsp
 
הסמול ה"יהודי" - עאלק


http://adm.kikar.net/199912.html
"מפכ"ל המשטרה רקד במחנה ההשמדה עם ספר תורה - והשמאל יצא מכליו
המפכ"ל אלשיך לא עצר את התרגשותו, פצח בריקוד נלהב עם ספר תורה במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו שבפולין, וחטף ביקורת קשה מכותבים המזוהים עם השמאל: "זו מגמה מסוכנת" (חדשות)"

מעניין מה היה אומר על כך יצחק רבין ...

 

ayb1

Well-known member
התנ"ך שלנו (גם של החילונים -AYB1)

מאת אורי הייטנר

בעשרות השנים שבהן אורי אבנרי ערך את "העולם הזה", הוא בחר מידי שנה את איש השנה – הדמות המרכזית שהשפיעה באותה שנה על ישראל ולעיתים על העולם. לרוב היו אלה מנהיגים פוליטיים, אנשי צבא, מנהיגי האזור: אישים כבן גוריון, גולדה, בגין, רבין, שרון, דיין, בר לב, נאצר וכו'. בשנת תשי"ח, איש השנה היה... עמוס חכם. מי?! על מה ולמה?
עמוס חכם נבחר, בזכות זכייתו בתואר חתן התנ"ך העולמי. זאת סיבה לבחור אדם כאיש השנה?! ועוד בעיתון כ"העולם הזה", הלוחם בממסד, האנטי דתי?
לא היתה זו בחירה מתחכמת. לא היה כאן "הפוך על הפוך". גם לא היה כאן ניסיון יצירתי להפתיע, להוכיח מקוריות. מי שעוקב אחרי העיתונות באותה השנה, מבין שלא היתה אפשרות לבחירה אחרת. אכן, חידון התנ"ך היה הנושא המרכזי שהעסיק את אזרחי ישראל באותה שנה, והוא אף היה מוקד העניין התקשורתי.
ולא היתה זו שנה נטולת אירועים – באותה שנה התחולל משבר ממשלתי חמור סביב פרשת "מיהו יהודי", הייתה בריחה המונית מכלא שאטה, היתה הפיכה בעיראק, מלחמת אזרחים בלבנון ונחיתת כוחות אמריקאים בלבנון, התמוטטה הרפובליקה הרביעית וקמה הרפובליקה החמישית בצרפת, פצצה הוטלה על הכנסת ופצעה את ראש הממשלה ושרים; לא חסרו אישים שהשפיעו מאוד על הארץ והעולם. ועל הכל האפיל חידון התנ"ך – הארצי והעולמי.

שנת תשי"ח (1957-1958) הייתה שנת העשור למדינה. במרכז החגיגות והאירועים לציון העשור, עמד חידון התנ"ך, על שני שלביו – הארצי והעולמי. הדמות המרכזית והדומיננטית בניהול החידון והובלתו היה ראש הממשלה דוד בן גוריון, שראה בו ביטוי למקומה המרכזית של התרבות היהודית ישראלית בחיי המדינה, ואת המקום המרכזי של התנ"ך בתרבות זו. התנ"ך נתפש כנדבך חשוב בחיזוק השורשים של עם ישראל בארץ ישראל. חזון הצדק, החירות והשלום של נביאי ישראל, היה חזונה של המדינה וייעודה, כפי שנכתב במגילת העצמאות.
טלוויזיה עוד לא היתה אז בישראל. היו שתי תחנות רדיו – "קול ישראל" וגלי צה"ל. החידונים – הארצי והעולמי, שודרו בשידור חי בשתי התחנות, ועוררו עניין שיא, שכמוהו לא היה מאז הצבעת הכ"ט בנובמבר. לאורך החידון, הוא כבש את הכותרות הראשיות של כל העיתונים, שאף הוציאו לאורך היום מהדורות מיוחדות.
ביום ניצחונו של עמוס חכם, יצא "מעריב" במהדורה חגיגית – הלוגו של העיתון היה בצבע כחול, כבערב חג. לאורך היום יצאו מספר מהדורות של העיתון. כך למשל, אחת המהדורות המיוחדות יצאה תחת הכותרת: "הדו"ח המלא על שלושת הסיבובים של הבוקר; עמוס חכם בראש – עם 17 נקודות." כל הכותרות בעמוד הראשון יוחדו אך ורק לחידון. במסגרת קטנה תואר השידור המתוכנן לאותו ערב ברדיו, כולל הודעות על דחייה וביטול של מהדורות החדשות (באותם זמנים היו מהדורות חדשות מעטות במהלך היום, וביטול מהדורת חדשות היה צעד דרמטי ביותר).
גם "ידיעות אחרונות" הקדיש כמעט את כל העמוד הראשון לנושא. הוא יצא בכותרת גדולה: "החל חידון התנ"ך הבינלאומי." כעבור שעות אחדות יצאה מהדורה שנייה של העיתון, שכותרתה: "חכם בראש – במבחן מוקדם של החידון." תמונות כל המתמודדים עיטרו את העמוד הראשון. כותרת נוספת בעמוד הראשון, עסקה באבטחת האירוע: "גויסו 300 שוטרים."
איך הדברים נראו בפרספקטיבה מאוחרת יותר? כעבור עשרים שנה, במלאת שלושים שנה ל"מעריב", יצא הספר "כותרת ראשית" – קובץ עמודים ראשונים של העיתון, לאורך השנים. כל שנה נפתחה בעמוד שער, העוסק בנושא המרכזי של השנה. עמוד השער של 1958 היה תמונתו של עמוס חכם מרים כוסית לאחר נצחונו, והכותרת: "חכם התנ"ך".
בשנת היובל של המדינה, יצא הספר האלבומי (בעל הרמה הנמוכה, יש לציין...) "ואלה שנות", הסוקר כל אחת משנות המדינה. גם בו, כל שנה נפתחה בעמוד שער עם הנושא המרכזי, ואחריו מאמר העוסק באירוע המרכזי של השנה. ב-1958 הנושא המרכזי היה חידון התנ"ך, והמאמר היה של השר לשעבר, פרופ' שמעון שטרית (בעצמו חתן תנ"ך לנוער) שעסק באירוע.
ואולי יותר מכל כותרות העיתונים, מה שמעיד על מרכזיות האירוע, הוא כניסתו למערכונים. במערכון של אפרים קישון "פוקר יהודי", בביצועם של אורי זוהר וחיים טופול בתיאטרון "בצל ירוק", היתה המילה "עמוס חכם" הביטוי המנצח האולטימטיבי במשחק. ואי אפשר שלא להזכיר את המערכון "חידון התנ"ך" של אריק איינשטיין ואורי זוהר בתוכנית "לול", שגיבורו היה בן דמותו של המנצח בחידון השני, הרב יחיא אלשייך, יוצא תימן. באותם ימים יצא גם משחק קופסה פופולארי – משחק טריוויה תנ"כי בשם "חידון התנ"ך".
עמוס חכם עצמו היה נכה, מגמגם, קשה יום – עבר ילדות קשה וחיים קשים. ובתוך יום, היה לגיבור התרבות הלאומי בה"א הידיעה של מדינת ישראל, בזכות למדנותו, ידענותו, שקדנותו ובקיאותו. ראש הממשלה והנשיא דאגו לו למשרות, ללימודים אקדמיים שהתמיד בהם עד שהיה פרופסור למקרא.
איני כותב זאת כנוסטלגיה, כיוון שקשה לי להיות נוסטלגי לאירועים שהתרחשו טרם הולדתי... אך יש בי געגוע לחברה ישראלית שתרבותה היהודית תופסת מקום כה מרכזי בחייה. באותם ימים המיקוד היה אך ורק בתנ"ך, תוך התעלמות כמעט מלאה מהתלמוד, ספרות ימי הביניים והיצירה שנוצרה בגולה. ייתכן שזאת אחת הסיבות לירידה במעמד התנ"ך, שכן אי אפשר ליצור תרבות תוך דילוג על אלפיים שנות יצירה.
מן הראוי שנשאל את עצמנו מה קרה לחברה הישראלית, שמדורת השבט שלה היום היא תכניות תת רמה כמו "האח הגדול" או "המרוץ למיליון".
ברור שתופעת החידון כפי שהיתה אז, לפני 59 שנים, אינה יכולה לחזור על עצמה, אולם ראוי שמורשת ישראל תחזור למרכז ההוויה הישראלית, באופן המתאים לימינו.

מזה כעשרים שנה אני שותף פעיל בעולם ההתחדשות היהודית בחברה הישראלית. עיקר פועלה של ההתחדשות היהודית, היה פתיחה לרווחה של ארון הספרים היהודי לכלל הציבור בישראל, כדי להפוך אותו לתשתית התרבותית והערכית של החברה הישראלית, וכן לפתוח אותו למנעד פרשנויות רחב ויצירתי ככל האפשר. אולם פעילותנו התמקדה בחשיפה לחז"ל, למשנה ולתלמוד, לשירת ימי הביניים וכו', תחומים שהיו גן נעול, מעיין חתום, בעבור הציבור החילוני בישראל. בעצם, יצאנו נגד הגישה המקופלת בקלישאה "הדילוג מהתנ"ך לפלמ"ח", והרצון לחזור דווקא לניגון שזנחנו לשווא. היתה זו מגמה ברוכה, אך מחירה היה... שאנו עצמנו זנחנו לשווא את התנ"ך, שהוא התשתית של כל התרבות היהודית. אמנם יש בעשור האחרון מגמה חזקה של עיסוק בפרשת השבוע, אולם התעלמות מן הנביאים והכתובים.
בשנה האחרונה, חל שינוי דרמטי במגמה הזאת, בזכות מיזם לאומי שחולל הרב בני לאו – 929. 929 הוא מספר הפרקים בתנ"ך. המיזם הוא עיסוק יומי, בכל יום בפרק אחד בתנ"ך, הן במאמרים באתר המיזם, הן בשיעורים במאות קבוצות בישראל ובעולם היהודי והן בתוכניות בכלי התקשורת. הרעיון שמאחורי המיזם, הוא החזרת התנ"ך ללב התרבות, כנושא לשיח יומיומי, בכל העולם היהודי, על אותו פרק בתנ"ך. המיזם נפתח בחנוכה לפני שנה ורבע, והמחזור הראשון יסתיים ביום העצמאות ה-70. ולמחרת – יפתח מחזור חדש. הפופולריות וההצלחה של המיזם, בכל מדדי הבחינה שלו – כניסות לאתר, אורך הכניסות, כניסות חוזרות, אתרי משנה שקמו בעקבותיו, מיספר הקבוצות הלומדות ומיספר הלומדים בקבוצות, החשיפה התקשורתית – הם מעל ומעבר לתחזיות האופטימיות ביותר.
זכיתי, ואף אני שותף למיזם החשוב הזה. אני מלמד מעט במסגרת המיזם, אך בעיקר אני כותב בו. בערך אחת לשבועיים אני כותב מאמר על הפרק היומי באתר המרכזי, אך מדי יום אני כותב מאמר על הפרק באתר אינטרנט וקבוצת פייסבוק של תנועת בינ"ה, התנועה ליהדות חברתית, שנקראים "מחלנים תנ"ך ל-929 חלונות". נטלתי על עצמי מחוייבות לא פשוטה – לכתוב מדי יום מאמר על כל פרק בתנ"ך; התחלתי מבראשית ואני כבר בסוף ישעיהו. זה אתגר גדול, ומעבר לתרומתי הצנועה למטרה הגדולה של המיזם, אני גם שואב סיפוק רב והעשרה עצמית מעצם הלימוד, ההכנה והכתיבה.
 

ayb1

Well-known member
המשך 1 - התנך הוא שלנו

מסתבר, לצערי, שיש מי שאינם אוהבים את העיסוק שלי בתנ"ך. יתר על כן, יש מי שחושבים שאיני ראוי לעסוק בתנ"ך, שעצם העיסוק שלי בתנ"ך אינו לגיטימי. לא, אין להם משהו אישי נגדי. הם אינם מתנגדים רק לכתיבה שלי, אלא לכל כתיבה כשלי, לְמה שאני מייצג.

מיזם 929 על כל שלוחותיו הוא מפעל פלורליסטי ביותר, פתוח לכל מגוון אורחות החיים, הדעות והפרשנויות, לא רק כדי להנכיח את לימוד התנ"ך בכל מגוון הציבור הישראלי, אלא גם כדי להעשיר את עצם הלימוד במה שיש למגוון הזה לספק.
ויש מי שרואים בכך איום. הם מ-פ-ח-דים. מישהו הזיז את המונופול שלהם. הרי כידוע "שבעים פנים לתורה", וכולם חייבים להיות עטורי זקן וחובשי כיפה ומתנבאים בסגנון אחד.

בכנס ירושלים של העיתון "בשבע" שנערך לפני חודשים אחדים, נערך דיון בנושא. בין הדוברים היו גם ראשי המיזם הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי וכן דתיים אורתודוכסים השותפים למיזם. אולם נשמעה בו ביקורת חריפה על כך שהוא פתוח למי שאינם עומדים בתו התקן של שומרי הסף שמינו עצמם להיות משגיחי הכשרות של לימוד התנ"ך, אלה שמוכנים לקבל אותי, אך רק כ"עגלה ריקה" וכלי קיבול לפרשנות שלהם.
לצערי הרב, הבולט והבוטה שבהם היה דווקא הרב יעקב מדן. הרב מדן היה שותפהּ של פרופ' רות גביזון ליצירת אמנת גביזון-מדן, להסדרת יחסי דת ומדינה ויחסי חילונים ודתיים בישראל. באותה יוזמה חשובה, הוא גילה פתיחות רבה, ויחד הם יצרו מסד שגם היום, לאחר כעשרים שנה, הוא עדיין התשתית הראויה ביותר להסדרת היחסים.
כנראה שהרב מדן הוא אדם סובלני, במובן שהוא מוכן לסבול את העובדה שיש יהודים שחיים וחושבים אחרת ממנו, והוא באמת ובתמים רוצה למצוא דרך לחיים משותפים עימם. אולם בבית המשותף הזה, הוא מצפה למונופול מוחלט על היהדות. הוא רוצה לחיות איתי יחד, הוא יחפש את הדרך ל"חיה ותן לחיות", ובלבד שאכיר בבעלותו המוחלטת על התנ"ך ועל היהדות. אני לא אפריע לו להיות יהודי, והוא לא יפריע לי להיות... להיות מה? ישראלי? חילוני? במילים אחרות – הוא רוצה להדיר אותי מכל השפעה ויצירה על עיצוב היהדות.
וכך הוא אמר בכנס: "אני רוצה להציג פה את סלע היסוד שממנו אסור לנו לזוז. ... כולנו כוספים למהרה ייבנה המקדש. נגיד שמחר ייתנו לנו הגויים להקים מקדש במקומו, עם הבדל קטן: בקודש הקודשים יהיו שלושה כרובים ולא שניים. הכול יהיה על פי ההלכה, אבל תהיה כוהנת גדולה במקום כוהן גדול. אני חושב שרבים יזדהו עם מה שאגיד: יש לנו סלע יסוד שממנו לא נזוז. זה נכון גם לגבי קדושת המקרא. יש סלע יסוד, שגם אם אשפיע פחות, אני לא מוכן לזוז ממנו. רוחמה אלבג הציע שיקראו לדיון הזה 'תנ"ך – מגוון פרשנויות.' אני אומר על זה במילה אחת – לא. בשלוש מילים – בשום פנים ואופן לא [אגב, אני ספרתי ארבע מילים. א.ה.]. אסביר: אם אנחנו מחר נלמד גיאומטריה, אנחנו חייבים להתחיל מהאקסיומות. בלי זה אי אפשר ללמוד. אנחנו ניגשים למקרא מתוך אקסיומות שאי אפשר לזוז מהן לשנייה" וכו' וכו' וכו'.
מה אמר לי הרב מדן, במילים אחרות?
"אורי היקר, אני אוהב אותך מאוד, אני רואה בך אחי, אני רוצה לחיות איתך יחד. אבל עשה לי טובה, לך שחק כדורגל. לך להשתעשע במדע. בטח יש לך תחביבים, זה עלא כיפאק, תתמיד בהם. אבל אל תתקרב לתנ"ך, אל תתקרב ליהדות. זה לא שלך. זה שלי. הרי אתה מגורש בזאת מגן העדן של התורה. אין לך חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי. לאוהליך ישראל."

ומה אני אשיב לו?
כבוד הרב, אני אוהב אותך מאוד, אני רואה בכך אחי, אני רוצה לחיות איתך יחד. אני רוצה אותך כשותף (גם אם כבר פלוגתא) ללימוד התנ"ך, ללימוד היהדות, לתרבות היהודית. זה שלך בדיוק כפי שזה שלי. אבל זה שלי בדיוק כמו שזה שלך. ואם אינך רוצה לעסוק בתורה איתי, אעסוק בה איתך ובלעדיך. ואם אעסוק בה בלעדיך, אני בטוח שאמצא שותפים רבים וטובים, לא פחות טובים ממך, גם בציבור "שלך".
, אך
אתה מנסה להגיף בפניי את הדלתאין לך כל בעלות על המנעול.
לא ביקשתי ממך אישור כניסה, כי איני מכיר בסמכותך, או בסמכותו של מאן דהוא, להנפיק אישורים כאלה.
על התפיסה שאתה מייצג אני אומר, במילה אחת:
לא.
ובשלוש, או בעצם ארבע מילים: בשום פנים ואופן לא.

דע לך דבר אחד, כבוד הרב. אתה ושכמותך גוזרים על עצמכם להיות בשוליים.
לא רק בשולי החברה הישראלית, אלא גם בשולי היהדות, בשולי היצירה היהודית
.
 

ayb1

Well-known member
תגובת/תוספת של הסופר א.בן עזר למאמרו של אורי הייטנר

בשלהי שנות ה-50 יצא לי ללמוד באוניברסיטה בירושלים, בין השאר, יחד עם עמוס חכם, במכינה לתלמוד של מורה נהדר – ד"ר, לימים פרופיסור, שמואל ספראי.
למדה איתי אז, מפני כבודה לא אציין את שמה – סטודנטית, שכמעט בכל שיעור היתה מצטטת משהו ששמעה יחד איתי בשיעור קודם, במקצוע אחר במדעי הרוח, וכך יצרה לעצמה הילה של ידענית.
במכינה לתלמוד עם ספראי נתקלנו פעם בביטוי מסויים, ועמוס חכם, שישב תמיד בשורה הראשונה מצד שמאל, אינפף בקולו הלא-ברור: "זה מופיע רק פעם אחת בתלמוד."
חברי הטוב מאז, אברהם נוריאל ז"ל, שעימו למדתי אצל פרופ' גרשם שלום, ויחד התכוננו לבחינות בפילוסופיה יהודית וגם ישבנו במכינה לתלמוד, לחש לי:
"אתה רואה. זו לא חוכמה להגיד: 'מצאתי משהו בתלמוד. אבל להגיד שמשהו לא נמצא בתלמוד יותר מפעם אחת – זאת בקיאות גאונית!'"
עם עמוס חכם עצמו היה קשה ליצור קשר. הוא היה מאוד מסוגר בתוך עצמו. כאילו נפל עלינו מכוכב אחד.

ובאשר להתנשאות היהירה של הרב הטיפש יעקב מדן, שהוא כנראה בּוּר בהיסטוריה יהודית (אני ממליץ לו לקרוא לפחות את הראיון עם גרשם שלום בספרי "אין שאננים בציון" – למען לא ידבר שטויות כה רבות) – ברצוני לחזור ולצטט כאן משיחתי "חשבון נפש יהודי חילוני" בערב יום כיפור תשנ"א, 28.9.1990, בחדר האוכל במשמר העמק. מאז חזרתי ופירסמתי את השיחה כמה וכמה פעמים והיא מצוייה כולה בקובץ וורד עברי, לרשות הקוראים:

קראתם בראשית הערב פרק מישעיהו. זו דוגמא מעניינת לדבר שמשכיחים היום והוא שהתנ"ך כספר לעצמו וכמקצוע לימודי הועלה מחדש על סדר היום הלאומי, התחייתי, של עם ישראל, על-ידי הציונות, ועל ידי הציונות החילונית, הפלוראליסטית.
התנ"ך כפי שהיה קיים בצד הדתי, החרדי, לא נלמד בצורה שהוא נלמד בבית-הספר הציוני העברי מראשיתו. התנ"ך היה והינו חלק מהתפילה, חלק מהסידור, מהריטואל הדתי. אני, שאיני אדם צעיר אבל גם לא מבוגר כל-כך, זוכר מילדותי בפתח-תקווה, ודאי רבים כאן זוכרים – שלא היה בידינו תנ"ך שלם במהדורה יהודית אלא במהדורתו של מאיר הלוי לטריס, שהגיה והוציא מהדורת תנ"ך לחברת-מיסיון אנגלית, בשנת 1852, שזכתה מאז לתפוצה של מיליוני טפסים ולמהדורות אין קץ במשך למעלה ממאה שנה.
שנים עברו עד שהופיע תנ"ך שלם, ללא פירושים, במהדורת קסוטו בהוצאת ירושלים, 1953.

ומדוע, עד שהיה בידינו תנ"ך שיהודים הדפיסו, למדנו אותו ממהדורה של גויים, שערך אותה לטריס? כי התנ"ך הוא הספר הלאומי שלנו, ולא היה הספר הלאומי של היהדות הדתית, (וודאי לא אז, היום חלה מוטאציה חדשה, שמיד אעמוד עליה).

אנחנו, הציונים, הבאנו לראשונה את התנ"ך כיצירה לעצמה, כספר-הספרים הלאומי, ההיסטורי, התרבותי וגם ההומאניסטי של עמנו. לא קיבלנו את כולו, כי יש בו גם חלקים אכזריים, גם חלקים הלכתיים, שאינם מחייבים אותנו.
לקחנו ממנו את אותם ערכים היסטוריים, לאומיים, לוקאליים, הומאניים, שהם רלוואנטיים לנו והם חלק מהיותנו יהודים בישראל מראשית המפעל הציוני ועד היום.

כל זמן שהתנ"ך חילחל ביהדות דרך ההלכה, דרך סדר היום, דרך הריטואל הדתי של הקריאה בספר התורה, פרשת השבוע, כל זמן שחילחל והתקיים כך – חלו עליו הסייגים של ההלכה, שאין לזלזל בהם, משום שחיי היהדות ההיא היו בהם גם צדדים מופתיים.
חרף כל מה שקרה: הניוון, המרד והתהליכים הפנימיים של ההתפוררות – הנורמות של היהדות ההיא היו מופלאות. והתנ"ך חילחל באותה יהדות כשהוא מצונזר, אחוז או מוגבל על ידי הנורמות המוסריות שבין אדם למקום ובין אדם לרעו, הוא לא נתפס כאיזה קושאן, הוא לא נתפס כהכשר לכל דבר עבירה, הוא נתפס כחלק מריטואל דתי שמחייב את האדם לתת דין וחשבון בפני עצמו, בפני קונו, ועל יחסיו עם חברו, עם הזולת.

כאשר הציונות לקחה את התנ"ך, ואי-אפשר היה לה שהיא לא תיקח אותו, הגבילה אותו גם היא בכך שהכניסה אותו לקונטקסט הציוני, ההומאניסטי וגם החברתי-הסוציאליסטי. כי התנ"ך יכול להיות גם ספר מסוכן.
התנ"ך הוא גם ספר יהושע. התנ"ך יש בו הרבה נושאים שאפשר לפרש אותם לא נכון.
הציונות, שהעמידה את התנ"ך במלואו על סדר היום, שמה לה סייגים במה שהיא לוקחת ממנו, וכך התנ"ך הועבר ונלמד, כפי שאתם קראתם כאן את הפרק מישעיהו, את זה חיפשו, את זה רצו, את התוכחה הסוציאלית, החברתית, ולא במקרה לא קראתם פרק בנושא אחר.

שני זרמים רוחניים יהודיים בדורנו קיבלו את התנ"ך כפשוטו, ואולי גם בהדגשת האכזריות שלו.

הזרם האחד הוא תנועת העברים הצעירים, הכנענים, (ואני מפנה אתכם לראיון המקיף עם רטוש בספר "אין שאננים בציון"). הם ניסו לקבל את התנ"ך ללא סייגי ההלכה וללא המיסננת הציונית. הם ניסו לקלף את התנ"ך מן המהות היהודית שבו ולראות ברבים מחלקיו מקור לאדנות עברית עתיקה, טרום-יהודית, אולי אפילו אלילית – על כל עמק הפרת, שיש לחדש אותה במסגרת מדינה עברית חילונית שתקיף את כל המיעוטים של המזרח התיכון. זה זרם שלא היה לו ביטוי פוליטי חזק אבל היה לו ביטוי מעניין מאוד, ספרותי – יונתן רטוש, אהרון אמיר, בנימין תמוז בשעתו, עמוס קינן, ועוד סופרים שקשרם להשקפה הכנענית פחות ידוע.

הזרם השני שמקבל את התנ"ך כפשוטו הם אלה שנושאים את דגל הלאומנות הישראלית הקיצונית, הדתית והחילונית כאחד. הם מקבלים את התנ"ך כספר ההשתלטות של עם ישראל על ארץ-ישראל, כהצדקה לכל דבר עבירה, אם רק נעשתה בשם האיגואיזם הקדוש, הלאומי-כביכול, וזאת משום שחוגים אלה, אתם יודעים בדיוק למי אני מתכוון – נתנו עצמם בחדווה אלילית-כמעט להשפעת סיפורי התנ"ך – אך ללא סייגי ההלכה בנוסח הגלותי-החרדי, האורתודוכסי, שהיה ברובו אנטי-ציוני, וללא הערכים ההומאניים-המוסריים של הציונות החילונית מראשיתה. גוש אמונים קיבל את התנ"ך מאיתנו, מן הציונות, ולא מן החרדים, ולא מן היהדות הדתית הקודמת.
הם קיבלו אותו וקילפו ממנו את ההומאניות, קילפו את הסוציאליות, קילפו את כל הערכים שרצינו לראות בהם מתינות – והפכו אותו לקושאן, לספר כיבוש, לספר שמצדיק כל אכזריות.
הם עצמם אולי אינם יודעים שהם, בעיקום – יותר חניכי בית-הספר הציוני-הממלכתי מאשר ממשיכי דתיות אחרת, אנטי-ציונית, מן התקופה שבה רוב העם היהודי, ורוב החלק הדתי בעם היהודי – התנגדו לציונות.

מאז כתבתי לראשונה חלק מן הדברים האלה, ב-1987, חל תהליך עוד יותר מרתיע, כפי שראינו בטלוויזיה, רק בימים האחרונים, בכתבה על כנס תנועת ש"ס ביד-אליהו. מתברר שלא רק הצד הלאומני-דתי אלא גם הצד החרדי-הלא-ציוני – תופס את הדתיות, לא בדיוק את התנ"ך אלא את עצם הדרך של האמונה היהודית – כהיתר לכל דבר עבירה. ראינו זאת בחגיגה סביב הרב דרעי, ובדברי הרב יוסף. זוהי גישה מעין-אלילית אל הערכים והאמונות שהיו בלב-ליבה של היהדות מבחינה דתית, כאשר עתה רק אנחנו, היהודים החילוניים, נשארים כמחסום דימוקראטי, שפוי, הומאני, שמקבל ברצינות את ערכיה של היהדות, שמציל את כבודה האבוד – אנחנו היהודים האמיתיים של תקופתנו!
 

ayb1

Well-known member
המשך דברי הסופר א.בן עזר

איפה, רבותיי, יש ביטוי לחשבון נפש יהודי, איפה יש רליגיוזיות, איפה יש התחבטות?
– בספרות העברית, שבתשעים ותשעה אחוזים ממנה היא חילונית. כמעט שאין ספרות, במובן של ספרות בידיונית, כלומר אמיתית, בצד הדתי.
זה שטויות מה שהם כותבים, זה פאמפלטים, הסופר הגדול ביותר שהיהדות הדתית הישראלית החדשה הקימה מקירבה – חיים באר, שרפו לו את דלת ביתו בלילה שלפני ערב יום העצמאות, כי נתבקש להדליק משואה בהר הרצל.
הם מחרפים ומגדפים אותו משום שהוא מעיז להציג את הפרובלמאטיות שלהם, ומשום שלא קרה אצלם מה שקרה בדור המייסדים של משמר-העמק, בדור של ברנר – שהמרד העלה מתוך הישיבות כוחות מופלאים בכל התחומים, וגם בספרות – אצלם לא יוצא שום סופר גדול מתוך החומות כי לא מורדים, ומתנוונים, אז אין ספרות דתית.

לכן, המשותף לשני הזרמים האלה, לכנענים ולגוש אמונים ודומיו – שאין להם תמונה ריאלית של ארץ-ישראל כפי שיש לנו וכפי שיש בספרות העברית.
הם רואים רק תבנית אידאולוגית, תנ"כית או אלילית, אדנותית ומשיחית, של ארץ-ישראל לא-ריאלית, ארץ-ישראל של העבר הרחוק שאפשר כביכול ליישם אותה כפשוטה בהווה, כאותם אלה מקירבם שהוזים לבנות את בית המיקדש השלישי.


אך ההבדל שבין שני הזרמים הללו, הכנענים מצד אחד, והלאומנות הדתית נוסח גוש אמונים מצד שני
– הוא בכך שהתנועה הכנענית (אולי משום החילוניות המודגשת שלה) הצמיחה בספרות העברית יצירות שתישארנה, למרות הכל, חלק מהתרבות היהודית שלנו. עוד מאה-מאתיים שנה, את רטוש לא יזכרו באיזה כנעניה, מדינת כנען, יזכרו את רטוש כחלק מתולדות הספרות העברית שהיא חלק מתולדות היהדות והתרבות היהודית, למרות שרטוש היה מתהפך בקברו אילו היה שומע זאת; כאשר אמרתי לו כך בחייו, הוא התרתח כל פעם מחדש. נהגתי לומר לו: "רטוש, אפילו את שבתי צבי אנחנו שומרים, גם אותך נשמור, אתה חלק מאיתנו!"
ואילו הלאומנות, ובעיקר זו הדתית, ששבוייה במיקסם כוזב של ארץ-ישראל לא-ריאלית, שאין בה בעייה ערבית, למשל – לאומנות דתית זו לא הצמיחה, דומני, בדור האחרון, שום יצירה ספרותית-תרבותית בעלת-ערך, לבד מכמה גראפומנים.
מי שעיוור למרירות המציאות, וזוהי מטבע לשון שטבע ברנר בשאלה הערבית, מי שהתלבטות זו זרה לנפשו, מי שחי בעולם דוגמאטי, מי שהמציאות אינה מפרה את כוחותיו היצירתיים – נידון לעקרות רוחנית, לשאת לשווא שם היהדות ומקורותיה, ואין לו חלק של ממש בתרבות העברית וביהדות החיה, המתרחשות בישראל כיום.
 

Keith Haring

New member
ככול שהמנהיג שלכם רופס וכושל ככה השקרים שלכם מתגברים

בכל התמונות רואים דגל אחד של הרשות הפלסטינית תוך העלמת דגלי ישראל.
הנה דגל ישראל

 
"המנהיג שלכם" ???????????????

זה מה שיש לך לכתוב ????????????????
&nbsp
כמה אדיוט יכול אדם להיות ? חתיכת דג מלוח - אין לך מושג מי "המנהיג שלי", ואם יש לי בכלל מנהיג
אין לך מושג למי הצבעתי
&nbsp
זבלי הסמול מפגינים עם ערבים אנטישמים עוכרי ישראל שמניפים דגלי אשפ, ואתה מסנגר עליהם
ממעמקי הזוהמה הסמולנית מבצבצים קולות של הסכמה עם האנטישמים שרוצחים אותנו
&nbsp
במקום לשמוע גינוי חד משמעי ונמרץ אתה מזיין את השכל על "המנהיג שלכם"
&nbsp
סמולן טיפוסי
&nbsp
ארור הסמול הבוגדני, ימ"ש
&nbsp
&nbsp
 
כמות ההבלים שלך מעידה שאתה


היסטריה זה מצב זמני
טמטום זה ניצחי
אם כך, מצבי טוב משלך
&nbsp
הייתה לך הזדמנות לנקות את המצפון המטונף של הסמול, ולכתוב כמה מילות גינוי
כמו כל סמולני נאלח - החמצת גם את ההזדמנות הזאת
&nbsp
הרינג רקוב
&nbsp
 

haemek15

New member
בוז'י? לנו? אני לא בחרתי בו, זה אתה שבחרת בחרטא שמזדחלת

 

haemek15

New member
ובוז'י הסכים. אבל נתניהו כיוון למשהו אחר

2 זבובים במכה אחת. הראה לשמאל מי המנהיג של השמאל וגם קבל את ליברמן, אותו הוא רצה ולא את הפלגמט.
 
למעלה