המדריך המלא לצלקות ודרכי הטיפול בהן – מוגש מטעם פרוייקט STAR

צלקות הן תופעה טבעית מסקרנת ושכיחה, שלעתים קרובות משמשת תזכורת לאירועים שונים שעברנו. צלקת יכולה להיווצר מטראומה כמו חתכים, כוויות, פציעה, מחלות עור כמו אקנה או ניתוחים.
צלקות משתנות במיקום, צבע, גובה ומקור, כך שכל צלקת מספרת סיפור ייחודי.



כאשר העור שלנו עובר פציעה מתחיל תהליך טבעי של ריפוי פצע. תהליך הריפוי הטבעי מתחיל בדלקת באזור, לאחר מכן בתהליכי יצור רקמה חדשה ובניה של סיבי קולגן. כך נוצרת רקמת עור חדשה באיזור. עם הזמן, הצלקות ״מבשילות״ ומפתחות את צורתן הסופית. תהליך שלוקח כשנה לאחר הפציעה הראשונית. עם זאת, חשוב לציין כי רקמת צלקת יכולה להמשיך ולהשתנות במשך שנים.



באופן אידיאלי, צלקת שהחלימה היטב היא בדרך כלל שטוחה, תואמת לגוון העור הטבעי של האדם או מעט בהירה יותר, ולא אמורה לגרום לאי נוחות או גירוד. למרבה הצער, במקרים מסוימים, תהליך הריפוי עלול להשתבש, וכתוצאה מכך נוצרות צלקות חריגות. צלקות אלו עלולות לייצר קשיים פסיכולוגיים ותפקודיים עבור אנשים רבים.



1698861720115.png

צילום: שאטרסטוק​



ישנם סוגים שונים של צלקות:

צלקת שקועה – אטרופית

צלקת שאינה בולטת מעל פני העור, אלא שקועה. צלקות אלה נוצרות כתוצאה מפגיעה בחלבון הקולגן בעור המופקד על בניית רקמות החיבור. הגוף לא מצליח לייצר מחדש רקמות עור, ומותיר שקעים. צלקות שקועות יופיעו לרוב בעקבות מקרים חמורים של אקנה ומחלות עור נוספות.

צלקת מוגבהת – היפרטרופית

צלקת בולטת עם גבולות ברורים ופיגמנטציה הנוצרת בתחום הפצע ולא חורגת ממנו. עם הזמן צלקות אלה בדרך כלל מתכווצות, מבהירות והופכות פחות בולטות. צלקות היפרטרופיות נגרמות כתוצאה מהפרשה מוגברת של חלבון הקולגן המשאירה סימן בולט.

צלקת קלואידית

צלקת בולטת החורגת מגבולות הפצע עצמו, ועשויה להמשיך ולגדול גם אחרי שהפצע החלים לחלוטין. צלקות אלה עלולות לגרום לתופעות לוואי נוספות כמו גירוד, כאב והפרעות בתנועה. הן נפוצות בעיקר בקרב בעלי גוון עור כהה.

צלקת מכווצת – קונטרקטורה

צלקת המותחת את העור וגורמת לו להיות הדוק ומכווץ. צלקות אלה נגרמות לרוב כתוצאה מכוויה שגרמה להתכווצות העור. הן עשויות להיות כואבות או מגרדות. צלקות מכווצות עמוקות עלולות להשפיע על השרירים והעצבים שמתחת לעור המצולק ואף להגביל את התפקוד באיבר או המפרק הפגוע. בהשוואה לסוגי צלקות אחרים, יש חשיבות גדולה לטיפול עוד לפני שהצלקת מתפתחת. אחרי כוויה חשוב מאוד לחבוש את כל אחד מהאיברים בנפרד עד להחלמה ולשלב טיפול מונע צלקות בהמלצת רופא.

צלקת מתיחה – "סימני מתיחה"

צלקת שטוחה וחיוורת במרקם רך ובגובה העור הבריא, מתבטאת בדרך כלל כקווים ורודים, אדומים או סגולים שמבהירים בהדרגה. למרות שהם אינם מזיקים או נוגעים מבחינה רפואית, אנשים רבים עלולים לחוש ירידה בדימוי העצמי עקב הופעתם.



ניתן לייחס את הנראות הסופית של הצלקת למספר רב של גורמים. צבע העור של האדם, נטיות גנטיות, סיבוכים במהלך תהליך ריפוי הפצעים (כגון זיהומים) ויכולתו הטבעית של הגוף לייצר קולגן יכולים כולם לתרום להתפתחות צלקות אלו.



חשוב להכיר בכך שלעתים, לצלקות מסוימות יכולה להיות השפעה משמעותית על איכות החיים. מנקודת מבט נפשית, צלקות עלולות להוביל לירידה בהערכה העצמית. מבחינה תפקודית, צלקות מסוימות עשויות להגביל את התנועה או לגרום לאי נוחות, להשפיע על הפעילות היומיומית.



למרבה המזל, ישנן אפשרויות טיפול זמינות לכל מי שרוצה לטפל בצלקות. הקדמה בתחום הרפואה והטכנולוגיה, סיפקו פתרונות שונים כגון ניתוחים לתיקון צלקות, טיפולי לייזר, חומרי הזרקה ייעודיים וקרמים מקומיים. מטרתם של טיפולים אלו היא שיפור המראה, המרקם והפונקציונליות של צלקות, לצד הטבה באיכות החיים הכוללת של אנשים שסובלים מהן.




1698861784313.png

צילום- ד"ר אינס ורנר​



שיטות הטיפול הפופולאריות ביותר בצלקות:

פתרונות לא ניתוחיים לטיפול בצלקות הפכו פופולריים יותר ויותר בשנים האחרונות. טיפולים אלו מטרתם לשפר את המראה, המרקם והאיכות הכללית של הצלקות ללא צורך בניתוח. להלן מספר אפשרויות נפוצות:

קרמים וג'לים מקומיים: ניתן למרוח קרמים וג'לים ללא מרשם או מרשם המכילים מרכיבים כמו סיליקון, קורטיקוסטרואידים, קרם המכיל ויטמין E ישירות על האזור המצולק. מוצרים אלה עשויים לסייע בהפחתת אדמומיות, גירוד ודלקת.

יריעות סיליקון או ג'ל: מוצרים על בסיס סיליקון, כמו יריעות או ג'לים, יוצרים מחסום הגנה על הצלקת, מעניקים לחות לעור ועוזרים לשטח ולרכך את רקמת הצלקת לאורך זמן.

טיפול בלייזר: ניתן להשתמש בסוגים שונים של טיפולי לייזר לשיפור מראה הצלקות. חידוש פני העור באמצעות לייזר עוזר להסיר את השכבות העליונות של הרקמה, וממריץ את הצמיחה של תאי עור חדשים ובריאים יותר. טיפולי לייזר יכולים גם לכוון לכלי דם ברקמת הצלקת ובכך להפחית אדמומיות.



טיפול בגלי רדיו פרקציונליים או במיקרופלזמה: טיפולים אלו גורמים לרקמה להיבנות מחדש באיזור הצלקת. מדובר בטיפולים חוזרים קלים היכולים לסייע בשיפור מראה הצלקת ושיפור התנועה באיזור.

פילינג כימי: במהלך הטיפול מורחים תמיסה כימית על העור, אשר מקלפת את השכבות החיצוניות ומעודדת צמיחה של תאי עור חדשים. הדבר יכול לעזור להפחית את המראה של צלקות על ידי החלקת פני העור.

טיפולים בהזרקה: ניתן להשתמש בטיפולים מסוימים בהזרקה, כמו קורטיקוסטרואידים או חומרי מילוי מעוררי קולגן, לשיפור מראה הצלקות. זריקות סטרואידים יכולות לעזור לשטח ולרכך צלקות מורמות, בעוד שחומרי מילוי יכולים לעזור לצמצם צלקות שקועות.

טיפול בלחץ: הפעלת לחץ על צלקת באמצעות תחבושות או בגדים מיוחדים יכולה לעזור לשטח ולדהות את הצלקת לאורך זמן. טכניקה זו משמשת לעתים קרובות עבור צלקות היפרטרופיות או קלואידיות.



פרוייקט STAR הוא יוזמה מרגשת של ד"ר דיוויד פרידמן, מומחה ברפואת עור שמציע, יחד עם צוות ורנר קליניק, מרפאת מומחים לרפואת עור ואסתטיקה, טיפול דרמטולוגי רפואי חינם לאזרחים ולאנשי כוחות הביטחון שנפצעו במלחמה, ושפציעותיהם כוללות פגיעות בעור וצלקות כתוצאה מחתכים, כוויות וטראומות אחרות.

מטרת פרויקט STAR היא להתחיל בטיפול ושיקום של הפגיעות האלו מוקדם ככל האפשר, וזאת כדי למנוע או למזער התפתחות צלקות והשלכותיהן הדרמטולוגיות והקוסמטיות, בהתאם למחקרים רבים שהראו שהטיפול הרפואי האפקטיבי ביותר נעשה כשהפצעים והצלקות יחסית טריים.

לאחר תהליך של אבחון מקצועי, פרויקט STAR יכול להציע טיפולי לייזר במכשירי לייזר חדישים ומתקדמים , או לחילופין טיפולים מתקדמים לשמירת העור וטיפוחו. כל הטיפולים מתבצעים על ידי רופאים מומחים בתל אביב ובאזור ירושלים ללא עלות לנפגעי המלחמה.

** בכל מקרה, חובה להתייעץ עם איש מקצוע או רופא עור לפני תחילת כל טיפול בצלקת. קיימת חשיבות גדולה לאבחון נכון שיאפשר את הפתרון המתאים ביותר לצרכים האישיים שלך.
 
למעלה