המדוזות שמצמיחות מחדש איברים

דיברגנט חדש

Well-known member

חוקרים גילו איך מדוזות מגדלות זרועות ציד מתפקדות תוך ימים ספורים לאחר שנקטעו​

בכל שנה בקיץ, כשעונת הרחצה נפתחת, המדוזות מציפות את הים והחופים, וכל המבלים בים מסתכנים בעקיצה ובצריבה. רובנו רואים את המדוזות כמטרד: יצורים מחומר דמוי ג'לי, חסרי מוח, לב וכלי דם, עם תאים צורבים ומסוכנים. עם זאת, המדוזות הן חיות מעניינות וכלל לא פשוטות. רק לפני כשנה התפרסם מחקר שגילה איך מדוזות מהמין "מדוזה בת אלמוות" (Turritopsis dohrnii) מסוגלות לחיות חיי נצח.

המדוזות דומות לפעמון שבקצהו זרועות ציד. בדרך כלל יש בזרועות האלה תאי צריבה שמאפשרים למדוזות לשתק את הטרף ולהוביל אותו אל חלל העיכול. הזרועות האלה חשובות לקיום המדוזה, ורוב המדוזות פיתחו יכולת לגדל אותן מחדש כשהן נפגעות או נקטעות.

רגנרציה, היכולת לגדל איברי גוף מחדש, קיימת בין השאר אצל שממיות, סרטנים ומדוזות. היא מסתמכת על יצירה של צבר תאים בשם בְּלַסטֵמָה, שמסוגל לתקן את הנזק. הבלסטמה היא אוסף של תאים שיכולים להפוך לכל תא אחר, בתהליך שנקרא התמיינות. תאי הבלסטמה מופיעים אצל יצורים דו-חיים אחרי פציעה ומאפשרים לתקן נזקים רבים ולשקם רקמות פגועות. יש ידע רב על היווצרות הבלסטמה, אך עיקר המחקרים בנושא רגנרציה נעשו עד היום אצל בעלי חיים מפותחים יותר, למשל סלמנדרות או צפרדעים, כך שלא ידוע הרבה על בעלי חיים שהתפתחו בשלב מוקדם יותר באבולוציה, למשל המדוזות.

מחקר חדש של קבוצה מיפן גילה את המנגנון שמאפשר למדוזות הקטנות Cladonema pacificum לגדל מחדש תוך יומיים-שלושה את זרועות הציד שלהן לאחר שהן נפגעות או נקטעות.
 
למעלה