האם ניתן לבטל התחלת עבודה אע"פ שנשלח חוזה מוסכם?

bismark1

New member
יש פה הרבה צ'רי-פיקינג

מעבר לעובדה שלעולם תשווה מוצר סובייטי יחיד עם כל תוצרי המערב, מה שמאפשר לבחור מה שרוצים להשוואה. אם הולכים מספיק אחורה גם במערב התיישנות מכוונת עוד לא הייתה שיטה, עוד לא הייתה גלובליזציה והייצור עוד לא נדד לסין ומזרח אירופה. מוצרי חשמל היו יקרים (היום אני יכול לקנות מכונת כביסה של בוש שיוצרה במזרח אירופה והיא תעלה פחות מטלפון סיני) והיו צריכים להחזיק מעמד לאיזשהו זמן מינימלי. אצלכם בבית לא היה תנור של GE או מכונת כביסה של mille שהחזיקו למעלה מ-20 שנה? המקרר שהיה לי עד לפני חמש שנים הוא מקרר שעבר בירושה במשפחה והתקרב לגיל 30. אם כבר, מה שהאריך את גיל המוצרים מהתקופה ההיא היא שהם היו מאוד פשוטים לתיקון, בפרט תיקון עצמי.
 

vinney

Well-known member
לא השוויתי מוצר יחיד עם כל תוצרי המערב

השוויתי שיטות. שיטת הקפיטליזם הצרכני גם יחסית חדשה, החלום האמריקאי לא היה האייפון הכי חדש והמקבוק הכי טרי, זה היה בית וחצר ואוטו בחניה ואישה שאופה עוגות. אני מעריך שהמהפכה הצרכנית החלה אי שם בשלהי שנות ה70 כשילדי הבייבי בום התבגרו והתחילו להרוויח כסף ועוד לא היה להם את הגבנת שיש לילדיהם עכשיו של חובות עוד לפני שהתחילו לחיות, אבל גם לא הייתה את הגיבנת של הוריהם של לבלות עשור אבוד מחייהם במלחמות בכל העולם.
 
אנחנו לא חיים בתקופת העבדות
מותר לך לא לחתום על חוזה.
גם אם היית חותם, מותר לך להתפטר.
&nbsp
הנקודה המשפטית התיאורטית היחידה זה שהם יכולים לטעון שניהלת משא ומתן שלא בתום לב. אני לא מכיר אף מקרה של חברה שתבעה מועמד על זה (וכן, אני מכיר כמה וכמה מקרים של מועמדים שהתחרטו במהלך מומ ואפילו אחרי חתימה)
 

ipv6

Member


לדעתי אם ההפרש מהותי הם יבינו אותו ויאחלו בהצלחה.
 

user32

Well-known member
מנהל
זה כן היה בתום לב

הוא התכוון לחתום על החוזה אבל אז הנסיבות השתנו. אין עם זה שום בעיה.
 

jellymean

New member
אענה לך בשפתו של המאסטר "צ'ו".... עשה! כתוב! אל תעשה!

כה אמר מאסטר צ'ו (בלשון ציווי)....
למד להמשך... להבא אשר קבלת החוזה ואל תתחייב מראש לחתום.... מצד אחד לא חתמת אך מצד שני התחייבת במייל ובע"פ (קשה להוכיח את הבע"פ). למד להמשך... אל תתחייב מראש! כה אמר הצי'ף!!!
 

user32

Well-known member
מנהל
הסטנדרט המקובל הוא שכל עוד לא חתמת - הכל פתוח

כמו בכל עסקה אגב. זה אולי קצת יאכזב את החברה אבל לא ביג דיל. ראיתי את זה קורה לא מעט ולרוב הם מכירים את המצבים האלו. אחרי החתימה זה כבר יותר בעייתי. במקומך הייתי לוקח את ההצעה הטובה יותר. בהצלחה
 

הפרבולה

New member
אגב איך מוגדרת "חתימה" ?

זה ממש לקחת עט ולשרבט את השם שלך בתחתית של הנייר המכונה "חוזה" , בנוכחות עדים מטעם המעסיק .
 

user32

Well-known member
מנהל
גם לזה יש חוקים

הכי טוב זו חתימה פיזית. אני מחתים במייל סרוק. זה תופס באותה מידה. מייל חוזר שכתוב בו משהו כמו: "מאשר חתימה על החוזה" גם תופס מבחינה משפטית. בגדול, אתה צריך הוכחה ששני הצדדים הסכימו. הכי פשוט וקל להוכחה זו חתימה אבל גם הסכמה בעל פה תופסת, רק שיותר קשה להוכיח אותה מה גם שצריך להראות "גמירת דעת" וכשאין חתימה כתובה, כל צד יכול לטעון שהוא רק הגיש הצעה אבל טרם חתם באמת.
 

haimgds

Member
"מאשר חתימה על החוזה" גם תופס מבחינה משפטית...

בהנחה כי זה נכון, מה האופציות שלי? &nbsp באותו נושא מהכיוון ההפוך, עבדתי לפני מספר שנים בחברה שסגרה את כל מחלקת הפיתוח (יותר מ 40 אנשים) בהפתעה. קיבלנו הודעה קצרה לפני ארוחת צהריים כי צריך להכנס לישיבה לא מתוכננת ובה הודיעו על סגירת המחלקה. יום וחצי לפני זה התחיל לעבוד בחור חדש (עזב חברה אחרת כדי לעבוד אצלנו), אני לא אשכח את הפרצוף שלו שיצאנו...
&nbsp אני מניח כי אם חברה רשאית לפטר מישהו לאחר יום וחצי אז עובד יכול לעזוב לאחר יום וחצי...
 

choo

Active member
בכל חוזה יש תנאי התפטרות. בהתחלה - התראה של יום עבור כל חודש

&nbsp בפועל, אף אחד לא יבוא אלייך בטענות אם תודיע להם שבסוף אתה לא מגיע אליהם. רק עשה לעצמך טובה - קודם חתום במקום השני, ואז תודיע להם (גם אם זה 5 דקות אחרי החתימה). ודאג לחתום כמה שיותר מהר, ולא לגרור את ההודעה לחברה ההיא שבסוף אינך מגיע. ובכל מקרה השתדל לסיים איתם את הדברים בנימוס, אבל בצורה אסרטיבית. &nbsp המצב שבו מועמד מבריז אחרי שאישר את חוזה העבודה קיים, אתה לא הראשון וגם לא האחרון שיעשה את זה. אני מכיר את זה מצד המגייסים. איך זה נראה מצד המגייסים? מבאס בפעם הראשונה שזה קורה להם, אבל אחרי כן מתרגלים שאלו החיים.
 

user32

Well-known member
מנהל
עובד תמיד רשאי לעזוב כמו שמעסיק רשאי לפטר

תקופת העבדות הסתיימה לפני כמה מאות שנים. מעסיקים מאוד לא אוהבים את זה. אם אתה עושה את זה בסמוך לקבלת החוזה זה נחשב ליותר לגטימי.
 

Darklos

New member
כמה מילים מהצד המשפטי
חוק החוזים:
https://www.nevo.co.il/law_html/law01/142_002.htm
- סעיף 23:
"חוזה יכול שייעשה בעל פה, בכתב או בצורה אחרת, זולת אם היתה צורה מסויימת תנאי לתקפו על פי חוק או הסכם בין הצדדים."
- סעיף 12:
"במשא ומתן לקראת כריתתו של חוזה חייב אדם לנהוג בדרך מקובלת ובתום לב.
צד שלא נהג בדרך מקובלת ולא בתום-לב חייב לצד השני פיצויים בעד הנזק שנגרם לו עקב המשא ומתן או עקב כריתת החוזה"
&nbsp
כלומר, אם התחייבת שאתה חותם על החוזה בע"פ ובאימייל, הצד השני יכול לומר שמבחינתו הוא הבין שיש ביניכם חוזה והחתימה עצמה היא רק עניין פורמאלי.
ומה המשמעות לגבי זה שהתחייבת לחוזה וחזרת בך ברגע האחרון? הצד השני יכול לטעון לחוסר תום לב, שלא היתה לך כוונה לקיים את החוזה כשסגרת איתם. ולאור זה הצד השני יכול לדרוש פיצויים לפי הנזק שנגרם לו.
לעניין הפיצויים, אם החברה יטענו שבגלל המצב שבו הם חשבו שיש ביניכם חוזה הם ביטלו מועמדים סופיים אחרים, ועכשיו הם צריכים להתחיל תהליכי מיון מחדש כי אותם מועמדים בינתיים סגרו במקום אחר, אז אולי אפשר לומר שהנזק שלהם הוא העלות של תהליך המיון של מועמד חדש? או העלות שהם השקיעו במועמד סופי אחר שהם איבדו את האופציה איתו בגללך?
&nbsp
אגב אותו הדבר נכון גם אם הדבר היה הפוך, אם החברה הייתה נותנת לך את התחושה שמתקיים חוזה וחוזרת בה ברגע האחרון, היה לך קייס לטעון שמבחינתך יש חוזה.
במקרה כזה היית יכול לדרוש גם כן פיצויים על הנזק שנגרם לך. תאר לך למשל שהתפטרת מהעבודה הקודמת בגלל שהבנת שהחברה החדשה סגרה איתך, וכעת כשהם חזרו בהם יש לך נזק בגובה משכורת שלא נכנסת לך לכיס כי אין לך עבודה.
&nbsp
לכאן או לכאן חשוב לזכור שאפשר ללכת לבית משפט על הכל, אבל לנצח במשפט זה כבר עניין אחר.
&nbsp
זה קצת מידע על הצד המשפטי. הכותב לא עורך דין.
&nbsp
ועכשיו לתכלס -
כמו שכתבו מעלי, רוב הסיכויים שלא יקרה עם זה כלום. כמו שתמיד אומרים - אנחנו מדינה קטנה, כולם מכירים את כולם. אף חברה לא תלך עם מועמד שהבריז ברגע האחרון לבית משפט, כי מי יודע אם אחר כך מועמדים אחרים ירצו לקחת איתה את הסיכון.
בצד השני, מועמד שמבטל לחברה צריך לזכור שבעתיד הוא יכול לפגוש שוב באנשים האלה, ואם הם נוטרים טינה אז אלו הזדמנויות שיפספס.
ולבסוף תזכור שאתה זה שצריך לחיות עם ההחלטות שלך. תחמיץ הזדמנות שאתה מעוניין בה כדי ללכת למקום שאתה לא שלם לגביו? זה יגמר או מעולה או עם הראש שלך בקיר בוכה מה עוללת לעצמך...
 

Darklos

New member
פסק דין בוטקובסקי גת
אגב אולי יעניין אתכם לקרוא את פסק דין גת בוטקובסקי שמתאר מצב שבו לא נחתם רשמית חוזה אבל בית המשפט קבע שכן התקיים חוזה בין הצדדים:
https://www.psakdin.co.il/Court/הצו...ת-סעיף-12-לחוק-החוזים-על-קיום-מו"מ-בחוסר-תו"ל
&nbsp
הסיפור מאחורי פסק הדין הוא כזה:
חברה הציעה מגרש למכירה לשותפות שהתאחדה בכוונה לבנות על המגרש בניין מסחרי. כותבים זכרון דברים וקובעים להפגש למחרת במשרד עורכי דין לחתום על החוזה רשמית.
היה סיפור סביב בטחונות שהשותפות מוכנה לתת ומאזן החברה לקראת סוף שנת המס, ובסוף החברה החליטה למכור לקונים אחרים (שהסכימו לשלם את מחיר נמוך יותר מהשותפות אבל להעביר אותו לאלתר) ולהתענר מהחתימה עם השותפות על החוזה.
בשורה התחתונה, בית המשפט הכיר בסיטואציה כקיומו של חוזה וחייב את החברה לפצות את השותפות בעבור הנזקים שספגו מהפרת החוזה.
 

user32

Well-known member
מנהל
כל עו"ד יגיד לך שזכרון דברים זה חוזה לכל דבר

מי שקנה או מכר דירה מכיר את זה. מאוד בעייתי לחתום על זכרון דברים. השם מטעה כי מבחינה משפטית זה נחשב לחוזה לכל דבר ועניין. היו מקרים שהסתבכו קשות עם זה. היה מקרה מפורסם של מישהו שעשה עסקת נדל"ן והיה וויכוח לגבי תאריך העסקה שהשפיע בצורה קריטית על חבות מס. בית המשפט פסק לטובת רשות המיסים שהתאריך הקובע הוא חתימת זכרון דברים ולא החוזה המלא והמוכר אכל אותה רק בגלל שקשקש על פיסת נייר. מסקנה: לעולם לא לחתום על זכרון דברים.
 

קלייטון.ש

Well-known member
ביטול הסכם העסקה לא מנוהל על פי חוק החוזים

אלא על פי חוק הודעה מוקדמת. לכל צד, גם למעסיק וגם לעובד, יש זכות חוקית לסיים את היחסים בכל רגע. הצד שמסיים את יחסי העבודה צריך לתת הודעה מוקדמת, כאשר מי שעובד פחות מחצי שנה צריך לתת הודעה מוקדמת של יום אחד כנגד כל חודש שעבד. מי שלא נותן הודעה מוקדמת צריך לשלם לצד השני את שכר העבודה עבור תקופת ההודעה מוקדמת. במקרה שלך עבדת אפס ימים וקיבלת אפס שכר. אז אתה צריך לתת הודעה מוקדמת של אפס ימים ולשלם פיצוי בגובה אפס ש"ח.
 

haimgds

Member
אז לפי מה שנאמר פה אנקוט בפתרון החוקי (והמגעיל)

לכאורה ניתן לטעון כי לא פעלתי בתום לב כי המשכתי משא ומתן עם מעסיק אחר אחרי שכבר הוסכם על חוזה ועל תאריך תחילת העבודה עם המעסיק המקורי, לכן לא אפר את החוזה. &nbsp נראה כי אתן הודעה מוקדמת של יום אחד למעסיק המקורי לפי לשון החוק והחוק. הכל לפי הספר אבל מרגיש לי מגעיל, זה סתם עלול לתקוע אותו עד שימצא מישהו מתאים לתפקיד וסתם מבוזבז לו שבוע.
 
בשום אופן לא
אתה אומר בעצם שאתה תמשיך לחתימה פיזית על החוזה, תתחיל לעבוד, תיתן התראה של יום ותתפטר? אם כן, זה גרוע יותר מכל אופציה אחרת שאתה יכול להציע, יציג אותך כהכי מתנהג שלא בתום לב, יגרום לפגיעה הכי חזקה במעסיק ועלול לסכן גם את המשרה החדשה שעוד לא חתמת בה ובסוף תצא קירח מכאן ומכאן.
&nbsp
אני לא עו"ד והנאמר אינו יעוץ משפטי, אבל אני במקומך הייתי עושה ככה:
&nbsp
- לא לחתום בשום אופן במקום שאתה מתכוון לא לעבוד בו
- לחתום במקום שאתה כן רוצה ולוודא שהעניין סגור גם מצידם
- לשלוח מייל ביטול לחברה שאתה לא רוצה ולהגיד שאתה מתנצל מאוד אבל עקב נסיבות לא צפויות אתה נאלץ לדחות את הצעתם. לנסח את זה בדיוק ככה: אתה מסרב להצעת העבודה שהם הציעו לך. אתה לא מפר חוזה כי אין חוזה עדיין.
 
למעלה