כי ברוב המקרים ההפרטה הזו לא משתלמת בכלל
אז מדוע המון פעמים נשמעה בפורום הזה הטענה
שאין להפריט שירותי רכבות, כי זה נכשל?
האם סתם זרקו טענה זו לחלל האויר כמו שסתם זורקים, למשל, את
הטענה שהלהט"בים הם 10% מהאוכלוסיה?
(לפי כל מני מחקרים אחוז הלהט"בים בחברה האנושית הוא בין 3 ל-4.5
כאשר חלק מאותם 4.5 הם בכלל דו מיניים. חד מיניים פרופר יש בקושי 3 אחוז).
כי ברוב המקרים ההפרטה הזו לא משתלמת בכלל
בארה"ב כשמדברים על רכבות ארציות, אין רכבות נוסעים פרטיות בכלל. רק משא מופרט. רכבות עירוניות זה סיפור אחר ומורכב יותר, אבל בערים הגדולות באמת מדובר בחברות עירוניות שמקבלות מימון מהעירייה וממשרד התחבורה של המדינה בה הן נמצאות. אותן חברות עירוניות אחראיות גם על רכבות, ולעיתים גם על אוטובוסים, וגם על תחזוקה שוטפת של כבישים. MBTA בבוסטון והסביבה, MTA בניו יורק, וכו'. BART בסאן פרנסיסקו אחראית רק על הרכבת.
 
בלונדון, ה־TfL היא חברה עירונית שאחראית על כל נושאי התחבורה בלונדון. לא פרטית. הקווים השונים של הרכבת התחתית הופעלו בעבר ע"י חברות מתחרות, וזה היה טוב במאה ה19 כשזה הביא לפיתוח מואץ בזמן בועת מסילות הברזל, אבל התפורר מהר מאוד, ומאז ההלאמה השירות שם השתפר.
 
רכבות ארציות בבריטניה מופרטות לחלוטין, אבל יש בעיות של תיאום בין המפעילות לבין החברה שאחראית לתחזק את המסילות והתחנות, ואז אתה יכול לשמוע תלונות על "אנחנו לא יכולים לנסוע בגלל עלים על המסילה" "לא יכולים לנסוע בגלל הסוג הלא נכון של שלג" או "לא יכולים לנסוע בגלל השמש" - תחפש, כל אלו תלונות שעלו רק בשנתיים האחרונות שם. חוץ מזה שהמחירים בשמיים, כי אחרת שירות הרכבות פשוט לא יכול להיות רווחי. זה מגיע למצב שלפעמים בבריטניה יותר זול לטוס מנקודה לנקודה עם קונקשן בגרמניה מאשר לקחת רכבת, וזה מצב לא תקין בכלל.
 
בשוודיה אין לי פרטים מדוייקים, אבל סיפרו לי לפני שנתיים אנשים שגרים שם שההפרטה עשתה להם רק צרות, כי החברה שמפעילה את התחנות שונה מהחברה שמפעילה את הרכבות ששונה מהחברה שמתחזקת את הרכבות ששונה מהחברה שמתחזקת את המסילות ששונה מהחברה שאחראית על המוסכים ואין תיאום בין אף אחד מהן.
 
בצרפת, שברכבות שלהן אנחנו מקנאים, הרכבות הארציות מופעלות ע"י חברה ממשלתית, הSNCF, שמקבלת סבסוד גדול מאוד מהממשלה כדי שמחירי הכרטיסים ב־TGV יהיו משתלמים ללקוחות.
 
בגרמניה יש רכבות אזוריות שמופעלות ע"י חברות פרטיות, אבל רוב הרכבות מופעלות ע"י החברה הממשלתית דוייטשה באן.
 
הפרטה של רכבות לא עוזרת, מהבחינה הקלאסית של "עידוד תחרות" והשיט הזה, כי שתי חברות רכבת לא יכולות להתחרות באותו קו. המקסימום שאתה יכול להגיע אליו זה עבודה במכרזים על קווים שונים, בערך כמו התחרות בין מפעילות אוטובוסים בארץ. כשמדובר ברשת קטנה ומצומצמת כמו ישראל, אז זה בכלל לא הגיוני ולא משתלם, כי אי יהיה אפשר לתגבר קו אחד עם נהגים וציוד של קו אחר, וחלוקת התשלום תהיה הרבה יותר מסובכת: אם את קו נהרייה->באר שבע מפעילה חברה אחת, ואת קו נהרייה->מודיעין מפעילה חברה אחרת, ואתה עלית על רכבת בת"א שנוסעת לנהריה, איך ידעו לאיזו חברה לתת את הכסף על הכרטיס שקנית? ואם משלמים לחברות באופן שטוח לפי כמות הרכבות שיצאו, אז מה עוזרת כאן התחרות?
 
כמו כן, העלויות הגבוהות של רכישת הרכבות (בעיקר במדינה כמו ישראל שבה לא מייצרים רכבות כלל), תחזוקת הציוד, הכשרת הנהגים, תחזוקת המסילות, פיתוח מסילות, הפעלת תחנות, וכו' וכו' הופכת את כל העסק ללא כדאי ליזמים פרטיים, אפילו אם הייתה הפרטה.
 
בגלל זה אומרים שלא כדאי להפריט שירותי רכבות.
(מה שאמרת על להטב"ים לא מדוייק בכלל אבל אני אפילו לא אכנס לזה כי זה אוף טופיק לחלוטין בפורום הזה)