האם הרמקול שלי מתאים לפטיפון?

Ron W

New member
להיפך - ציוד טוב לא מושפע מטיב הכבל . ההנחה שלך שגויה

יש כבלים מלאים כביכול ללא ג'ימפורים והצלבות וכאלו שכן
התנגדות במוליכי וידאו זניחה לגמרי וגם שאר הפרמטרים
ככל שעכבת המוצא נמוכה - היחס זניח. והאורך קצר ממילא
למה רוכשים ביוקר? מבורות מחד ושרלטנות מאידך
כמו שמשלמים על סלט ירוק עשרות ש"ח ויש בו בול אותה חסה בשקל.
הרוכשים ממש לא מבינים ואפשר למכור להם הסברים מצוצים
כנ"ל.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
...וכשאתה רואה בערוץ 10, כיצד מתייחסים למזון באולמות השמחות,
אתה עוד עשוי לתהות, כיצד נשארת בחיים אחרי שאכלת שם...
אבל בנושא הכבלים, נישאר חלוקים.
אני טוען, שיש טעם לרכוש כבל איכותי, (ולא מאלה שעולים ים בכסף, אבל כאלה
שאתה מבחין באיכותם). אתה טוען שלא. אז בסדר. כל אחד ירכוש את מה שהוא
מוצא לנכון וזהו.
פשוט מצחיק אותי, שאנשים מחפשים כבלים כאלה ואחרים, אבל הרמקולים אצלם
מחבורים בקוטביות הפוכה. ותאמין לי, שגם זה קורה.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אתה מוזמן לקרוא את התגובה שלי שכותרתה היא "כן ולא" וקרא כאן:
אם יש לך פטיפון מלפני 30 שנה, סביר שיש לך (או שהיה לך) גם מגבר מאותה תקופה.
במגברים של פעם, הייתה כניסה מיוחדת לפטיפון, שכללה את הקדם מגבר, כחלק
מובנה בתוך המגבר. ללא קדם מגבר מובנה, לא היית מצליח לשמוע אלא ב"פול
ווליום" צלילים חלשלושים ביותר, עם רחשי רקע נוראים.
נכון. היו גם פטיפונים זולים על לקט קרמי, שעצמת האות שלהם הייתה כזו, שלא הצריכה
שימוש בקדם מגבר. אבל ראש קרמי שכזה, דרש משקל רב על המחט (הרס מהיר
מאד לתקליט), והוא לא העביר כמובן את האות כנדרש. איכות הצליל שלו הייתה רחוקה
מלהיות טובה, ואעדיף שלא להיכנס למחלקה הזו...
 

winner999

New member
לא רק במגברים מלפני 30 שנה

גם במכשירים מודרניים כמו ה-Yamaha R-N500 שהוא רסיבר סטריאופוני עם כניסות אופטיות וחיבור לרשת, יש כניסת Phono לחיבור פטפון מה שמדגיש את העובדה שהפטפון עדיין לא מת
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
גם לי לא נראה שהפטיפון מת. מתה אולי הסבלנות של האנשים,
אבל עבור אניני הטעם, התקליט היה ונותר המקור המהימן ביותר ל'שמירת הצליל הנכון'.
 

Ron W

New member
נכון ? יש גם מי שנושא בארנק תמונות מודפסות במקום בסמרטפון...

התקליט הוא הסטוריה כמו הטייפ קסטות - יש גם כניסות טייפ בימהה
וגם המדיה האופטית שנוטה לדהות ולהעלם במיוחד הצרובים
יש ברסיברים גם טיונר fm שהולך ונעלם כי התחנות משודרות ברשת
מכל אמצעי ההשמעה התקליט הוא המענה והמתיש יותר
נכון הוא ממש לא כי אתה תלוי בדיוק של המחט ומצבה..
באבק ובחשמל סטטי במצב הקדם מגבר - מזוכיזם שמפיק
צליל מוגבל בתחום הדינמי ובתדרים שהרי היו נסיונות להרחיב כמו dbx
היום הנוער כנ"ל מהווה כר פורח לשרלטנות והמיחזור מוצא פריירים מתחלפים
מזכיר לי סרט ישן שמכרו לפתי פטיפון אדיסון עם שופר שנראה כמו פרח רומנטי
למרות האמור לעיל עדיין לא זרקתי את האוסף בעיקר בגלל העטיפות והדפוס..
 
המגפה חוזרת אם כי באופן מוגבל

שלום
למרות שהמדיה מתה (כל מה שניתן להחזיק ביד, כמו Lפ, קסטות, CD, SACD וכו') וגם ה-FM. בצפון אמריקה הלהיט הוא DB בשל קליטה בכל מקום ומספר הערוצים.
המדיה המוזרמת אם מהמרשתת ואם מזיכרון תפסו את מקומם.
ברם, משום מה ה-LP חזר! כמו מגיפה מן העבר ששכחו לחסן כנגדה, למרות ים החסרונות שלה:
שטח איחסון ומשק המדיה.
% עיוותים משמעותי של 3-5%!
בעיות ברוחב הסרט והאיכות לאורך התקליט
הצורך להפוך אחרי 20+ דקות
W&F הן מסיבוב אנלוגי של הצלחת והן מחוסר מישוריות של התקליט
SNR נמוך בשל ההגבר של המגבר ראש והמדיה עצמה
זוית השקה לחריץ לא קבוע רק בזרוע מקבילה (גשר).
סריטות שמשמיעות רעש לוואי כמו ציפס במן רותח
אבק וניקוי
שחיקה מכנית של התקליט עם כל נגינה וגם של המחט
חוסר בשלט (מה שמלהיב את הנגועים בתקסיות של להניח תקליט ושים עליו את המחט)
רגישות למשוב אקוסטי של התדרים הנמוכים (למשל סאב ו-LP הם בעיה!)
מחיר: הציוד יקר משמעותית מהציוד הדיגיטאלי, גם בגלל ההפרדה של ראש שקונים בניפרד ולפעמים גם זרוע. הציוד LP ב-HI END יקר מאוד!
צורך לבצע כיול בקניה ובהחלפת ראש (משקל ו-Tracking).
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אוחח... איזו הרגשה של הרחת אבק הנודף ממילותיך. כל המושגים
שהזכרת - אלה שכמעט ונשכחו זה מכבר...
והנה באת והדפת לאוויר את ניחותות האבק של פעם..
וכן. זכורים לי גם תקליטים שהחור שלהם לא נקדח ממש במרכז, ואז היה גם זיוף
בגובה הצליל - בהתאם למיקום המחט על הרדיוס המשתנה... לא ממש כמו ויברטו רצוי...
וכן. נתקלתי גם בסדרות של תקליטים שהייתה בהם "שריטה" כבר בעת שנוצקו.
התעקשתי. קיבלתי מהמשווק 2 תקליטים חלופיים והשריטה נשמעה גם בהם!
היא אגב נראתה גם לעין. אולי כתוצאה מסיב שנחת על המטריצה. אולי שערה.
אבל עובדה. יש שיגידו שזהו הצליל הכי אמין והכי נכון. נראה לי שאינך ביניהם.
זו כמובן זכותך המלאה, ואני מעריך את הידע והזיכרון שלך על אף זאת.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
פששש. 2 זרועות. 2 לקטים ומחשב שמתקן ביניהם... משהו!
וכמה זה עולה ליהודי שחי בישראל?
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אחרי שאזכה בזכייה הגדולה בפיס (ואיני קונה כרטיסים),
אשקול לרכוש צעצוע כזה, אם לא אתפתה קודם לכן לרכוש את חלמון הביצה של
טורנס (שמאד מוצא חן בעיניי אגב), כשהוא מצויד בזרוע SME כמובן.
http://www.legacy.co.il/main.asp?data=1&product=1&id=86114687
אתה תעזור לי לאחר מכן לבחור במגבר המתאים, וברמקולים הטובים ביותר,
ואז, נוכל להאזין יחד לתקליט שחוק ומלא חריקות, כשאיכות הצליל תהיה מעל הכל...
ומה עוד לא עשו בפטיפונים?
בעבר, יצרה חב' פיקרינג פטיפון עם צלחת מרחפת. הרעיון היה הנחת מגנט חזק ועגול מתחת לצלחת, ומגנט דומה בקטביות זהה בתחתית הצלחת.
המגנט הקבוע דחה את מגנט הצלחת, וגרם לה "לרחף", מבלי שתכביד במשקלה על הציר המרכזי.
לטענתם, ריחוף הצלחת הקטין בהרבה את רחשי הרעידות של הציר.
 
תיקון קל

שלום
בד"כ התיחסות ליציאת ראש MM או MC מתיחס למתח בלבד. מקובל שהתנגדות המבוא של הקדם היא 47K Ohms, לכן הזרם בהתאם.
מעולם לא ראיתי או קראתי על התיחסות מוצא ראש בהספקים. אילו נועדו בעיקר למגברים שדוחפים רמקולים.
מגברי ראש לא רק מגבירים אות נמוך של כ-5mV לראש MM ונמוך מ-1mV ב-MC, אלה גם מישרים את עקום ההיענות ע"פ תקן RIAA שלפיו מוקלט התקליט.
https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization
מוצא מגבר ראש (בעיקר אם הוא יחידה נפרדת) הוא ברמת LINE או כמו יציאת CD ו-AUX גם בעצמה וגם בהיענות לתדר.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
תושה לך מיכאל. ידעתי שאתה תתקן את ההגדרות הקצת קלושות שלי,
והנה עשית זאת. אבל כן. ברור היה לי, שקדם מגבר מתואם, יתקן כל עיוות שאילוצי
ההקלטה גרמו לו.
גם בראשים של טייפ סלילים קיימים עיוותים בהקלטה, וקדם המגבר שמובנה במכשיר,
אמור לתקן זאת, כמובן שבהתאם לאיכותו הראשונית של המכשיר.
גם דולבי המציא מערכת משפרת, ועובדה ששמו נותר כמככב באיכויות ההקלטות עד
עצם היום הזה.
 
בטייפ זה סיפור אחר

שלום
בד"כ מכשיר הקלטה מגיע עם כניסות ויציאות LINE. כך שאין נושא העיבוד לפני ואחרי מעסיק את הצרכן.
וכן, בסרט מגנטי של טייפ יש לאפנן את האות בתדר גבוהה. בסרט הקלטה יש בעייה של רעש רקע HISS ותחום דינאמי מוגבל (בין סף הרעש לרוויה) ועליהם ה-Dolby
בא לענות. ברם, Dolby היא גם שם מותג ולא רק שיטת השקטת רעשים והיא מצויה כיום בקידוד ופיענוח פסי קול רב ערוצי בסרטים (יחד עם DTS) לדורותיהם.
בעבר, ההקלטות בד"כ נעשו לסרט (טייפ) ונקראו MASTER. אח"כ עברו עריכה והוקלטו שוב ושוב כאשר בכל הקלטה יותר מהאיכות הלכה לאיבוד.
מהם הכינו את התקליט. כלומר הכינו תבנית ליציקה. לתוכה יצקו כ-50,000 כותרים, שלבסוף הוחלפה בחדשה ובה הדפיסו עוד 50,000 וכו'.
תקליטי איכות נחרטו ישירות (Direct Cut). חברת Mobile Fidelity התחילה שם
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אכן ציינתי, שקדם המגבר מובנה במכשיר ולא התעכבתי על איפנון
התדר הגבוה כדי שלא לסבך עוד יותר את הנושא.
אבל עצם העובדה, שהשתמשו בטייפ סלילים להקלטות המאסטר, מעידה על כך,
שבאותה תקופה, לא נמצאה שיטה טובה יותר.
אז השתמשו במכשירים שעבדו עם סלילים רחבים והשתמשו במכשירים עם 8 ערוצי הקלטה, כדי שלא להתעסק בעוד ועוד העתקות רעשניות. והשתמשו במכשירים עם מהירות 15 או אפילו 30.
אז הגיע עידן הדיירקט קאט, וכמו בכל נושא, אין לזה סוף.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
כן. נדמה לי שהתקדמו גם למכשירי הקלטה עם 16 ואולי גם עם 24
ערוצים. אולי תעזור לי להיזכר...
ולאפנון ההוא שהזכרת, קראו BIAS.
לי אישית היה מכשיר של REVOX, ואהבתי אותו מאד, אבל נהניתי לראות אז את
השטודרים, שהיו הגירסא המתקדמת של אותו יצרן. חלום שהיה כמובן יקר מדי עבורי...
http://www.tube-amp.eu/WebRoot/Stor...BE/10B7/1741/8A2B/C0A8/28BE/2460/DSC01305.JPG
ובין חלום לחלום, היה לי גם AKAI GX-365D. מה אגיד לך? עונש של מכשיר. המון טכנולוגיה אוטומטית (מקסימה) אבל צליל רע, שעשה לי הרבה כאב ראש...
יום אחד, לקחתי את שני המכשירים ובדקתי עליהם הקלטה של גל מרובע.
ואז הבנתי מה הבעיה... ב-P.B. היו מלא "פרזיטים" בהקלטה של ה-AKAI, לעומת תוספות די זניחות ב-REVOX.
https://www.hifiengine.com/files/images/000_0007_0.preview.jpg
 

sivsiv28

New member
שאלת המשך- פטיפון קומפקטי

רון, תודה רבה על תשובתך.
מבירורים שונים הבנתי כי לרוב הקדם מגברים אין יציאת אודיו 3.5 מ"מ אשר דרושה כדי להתחבר לרמקולים שלי או למחשב.
היות ואני מנסה להימנע מהשקעה ניכרת, והיות ועיקר העניין שלי הוא באוסף התקליטים שירשתי יחד עם המכשיר, אשמח לדעת אם מישהו התנסה בפטיפונים הקומפקטיים המשמשים גם ממירי הקלטה, אשר נראים לרוב כך:

 

Ron W

New member
יש כבל מתאם ל 3.5mm יותר זול מזמן הברור שערכת


אבל שיקול אחר - לבדוק את מצב הפטפון הישן שלך
להפעיל אותו עם תקליט לראות שהוא מתפקד
אפשר לשמוע מוסיקה חרישית אם מקרבים את האוזן למחט..
אין לי מושג מה האיכות של הצעצעים החדשים האלו
ואיך יתמודדו עם תקליטים ישנים במיוחד..
 
למעלה