תגובה
כתבתי במרכאות "מראות וקולות אלוהיים" כי התכוונתי ליכולת הנבואה, אותה אין לנו היום, הנבואה אינה תופעה גשמית אלא רוחנית (למרות שגם האור והקול הם רוחניים בהגדרתם, לא גלי הקול או האור שהם גשמיים אלא התגובה של הנפש שלי לגלים האלו היא תגובה רוחנית).
"אם נצא מנקודת הנחה שבני אדם, מטבעם, מסוגלים להיות מודעים אך ורק לקולות והמראות, מנין הגיחה הטענה "הם לא הוא עצמו הם רק מה שבא ממנו"? -
מעקרון הסיבתיות. אם העולם לא יצר את עצמו אז יש מישהו חיצוני שיצר אותו ומכיוון שכל מושג (זמן, מרחב וכו') קשורים לעולם הזה- זה אומר שהיוצר עצמו לא כפוף לחוקי העולם ולכן לא נוכל להבין אותו כי "שם השכל עוצר" כי מדברים על דבר שאין בו מושגים מוכרים (יש שאלה בכלל אם האלוהים כפוף לחוקי הלוגיקה, אבל זה דיון אחר כבר).
"מה זה 'אלוהים'? האם זה חשוב? אם כן, מדוע זה חשוב? ואיך ניגשים לשאלות כאלה רק דרך השלילה? "-
דרך השלילה היא דרכו של הרמב"ם אני אישית מעדיף להתייחס להתגלות, לומר האלוהים הוא לפחות כמו האדם, לפחות כל מה שיש לאדם בתבונה (כמו: מוסריות, טוב לב וכו')- לכן התנ"ך קורא לאדם "צלם אלוהים"- אנחנו התגלות שלו בעולם הזה.
"קצת פחות רלוונטי ישירות לענייננו אבל לא פחות חשוב, איזו סיבה יש לכפות על בעלי מרכולים לסגור את מרכולם ביום השביעי של השבוע למשל?"
אני לא בעד כפייה על בעלי מרכול כי זה מאבד מכל המשמעות של השבת- המשמעות של השבת היא לזכור את האלוהים ולהתחזק מוסרית, אם אדם לא מאמין לא צריך לכפות עליו מעשה חסר חשיבות בעיניו.