זה באמת מעניין ושאלה טובה עד כמה זה מותר או הגיוני לשפוט חברה אחרת לפי הסטנדרטים שלנו והאם יש לנו זכות להתערב.
כלומר יש דברים שמרגישים אבסולוטיים לגבי מה מוסרי ומה לא. אם אני אחזור בזמן לתקופה שבה היה מותר לשכב עם בנות 10 (או פשוט אגיע לחברה אנושית כיום שבה זה מותר) אז האם זה נכון או לא נכון להתערב? לי זה מרגיש ברור שצריך להתערב, אבל אני לא בטוח.
זו אכן דילמה מאוד קשה.
במקרה הספציפי שהיה בפרק אני סברתי שלא היתה להם הצדקה להתערב, אבל באופן כללי מאוד קשה לומר איפה עובר הגבול.
זה מזכיר לי משהו מהפודקאסט שאני מקשיב עליו - תולדות המין האנושי של יובל נוח הררי. הוא מספר שם שאנתרופולגים חקרו חברה של ציידים לקטים שחיה עדיין בצורה הזאת עד לפני 40 שנה.
זה מדהים אותי לחשוב שיש עד היום שבטים שחיים ככה (מידי פעם אני נופלת בערוצי טבע וכו' על תיעוד כזה).
חלק מההתנהגות בחברה הזאת נשמע נוראי - למשל היה מישהו שהיה הורג נשים זקנות כשהן כבר לא היו מועילות וזה היה מקובל חברתית. היה מקרה שבו היה ילד מוזר ששאר הילדים לא הסתדרו איתו ואז פשוט קברו את הילד חי. הרבה פעמים הרגו תינוקות שרק נולדו אם הם נחשבו חלשים, אבל להיוולד בלי שיער על הראש נחשב סימן לחולשה של תינוק, כלומר ממש לא מצב שבו התינוק באמת מכביד על הקבוצה. יחד עם זה החברה הזאת הייתה אידילית בהרבה בחינות אחרות. חוץ מהדברים הבודדים האלו שציינתי לא הייתה שום אלימות. וחברות היה ערך עליון אצלם.
הילד שקברו אותו חי זה מזעזע ביותר
לגבי רוב הדברים האחרים שציינת אני אסתכן להגיד משהו שאולי ישמע רע: לא רק שלא הייתי שופטת, אני אפילו לא בטוחה שהם נוהגים לא נכון. לא שאני בעד רצח, חלילה, אבל אני חושבת ש"קדושת החיים" זה ערך שכל כך בלתי מעורער בשבילנו, כי היה לנו מזל להיוולד בזמן ובמקום שיכול להרשות לעצמו את הערך הזה. שיש בו רפואה מתקדמת, שאוכל זה משהו שקונים בסופר, שניתן לדאוג בו גם לאנשים עם כל מיני מוגבלויות, מבלי שזה יסכן את החיים של השאר. שתמותת תינוקות וילדים היא נמוכה מאוד.
חברה שמתקיימת בתנאים של הישרדות, לא בהכרח יכולה גם לשרוד וגם לדאוג לחלשים.
(זה שהם אולי טועים לגבי חלק מהמקרים שהם מחשיבים כחלש, זה עניין נפרד.)
אבל מה שממש הטריד אותי זה המחשבה של האנתרופולוגים שחיו עם קבוצות כאלו וראו דברים נוראיים כמו רצח של ילד ולא התערבו.
האם זה באמת הגיוני? או יותר נכון לשאול - האם זה מוסרי?
נניח שהיה אצלם מנהג לחתוך לתינוקות שנולדים איזשהו חלק של איבר עם סכין... היית מתערב? אתה מבין לאן אני חותרת?
לרצוח תינוק שנולד חלש, לפחות יש בזה היגיון מבחינה
אוביקטיבית, עבור חברה כמו שלהם. לנו אפילו אין את התירוץ הזה.
פרק 3X03 זכור לי כמעניין כי הם בעצם עושים מסע ומתן עם הגוואולד שעדיין מתייחסים אל עצמם כאלים של בני האדם. אני כבר לא זוכר את המורכבות של זה או מה ההסכם שמגיעים אליו.
היה שם קטע קצת מצחיק שאונ'יל רק נכנס לחדר ואומר להם משהו כמו "שלום, נראה לי שאפשר להתחיל", והם מייד מפוצצים את המו"מ ויוצאים בכעס מהחדר, כי זה העליב אותם שהוא דיבר out of turn
בכלליות חשבתי גם שזה היה ממש מטופש מצד תור ושאר האסגרדים להתעקש שדווקא אונ'יל יהיה נציג כדוה"א בשיחות, כי הוא ממש הכי גרוע בדיפלומטיה מכולם שם.
בכל אופן העסקה שתור הציע לגאולדים זה שהם לא יתקפו את כדוה"א (כלומר יכניסו אותו לרשימת הפלנטות "המוגנות" באמנה הבין כוכבית) בתמורה לזה שאנשי הארץ יקברו ויחסמו לתמיד את שני הסטארגייטים שלהם.
הגאולדים גם התעקשו על הסעיף שקיים באמנה הזאת, שאומר שהיעוד של אנשי כדוה"א, הוא לשמש הוסטים בשבילם. (לא לגמרי ברור מה זה אומר לגבי החלק הראשון).
בכל אופן לאנשי ה-SGC לא היתה שום ברירה אלא להסכים, אבל אז הגאולדים שם (שבמילא אויבים גם זה לזה) התחילו לריב ביניהם, אחת ניסתה לרצוח אחד מהם, והשניים האחרים הסכימו לוותר על התקיפה ועל כל הדרישות האחרות בתמורה להוכחה שאונ'יל סיפק להם למה שהיא עשתה, שמאפשרת להם להעניש אותה.
אז ככה (שוב) ניצל כדוה"א.
צודק.