בשם אמי מורתי: פרשת "עקב"

הבת המתהוללת

Well-known member
מנהל
בשם אמי מורתי: פרשת "עקב"

בס"ד

"שמע ישראל אתה עבר היום את הירדן"

"מהו 'אתה עבר'? אמר רבי תנחומא: שהיה משה מחבט (מתאמץ) לפניהן ואומר להם: 'אתם עוברים, אני איני עובר!' ופותח להם פתח, שמא יבקשו עליו רחמים" (דברים רבה)
מדוע לא ביקש משה מבני ישראל במפורש שיתפללו בעבורו?
ביאר רבי יעקב חיים סופר בעל 'כף החיים':
ייתכן שהמפציר בחברו שיתפלל עליו, יגרום שחברו יתפלל עליו לבסוף מן השפה ולחוץ כדי לא להשיב פניו ריקם. אולם המתעורר מעצמו לבקש על חברו, בוודאי עושה זאת מעומק הלב, ולפיכך העדיף משה לרמוז לישראל שיתפללו עליו, מלהורות להם במפורש.

באופן אחר פירש זאת ה'אמרי אמת':
בהוראת הקדוש ברוך הוא למשה: "אל תוסף דבר אלי עוד בדבר הזה", נכללה אף הוראה שלא יבקש מאחרים שיתפללו עליו, ולפיכך ביקש זאת מישראל בדרך רמז.

"ברוך תהיה מכל העמים לא יהיה בך עקר ועקרה ובבהמתך"
במדרש מובא הסבר על הפסוק: לא יהיה בך עקר ועקרה ובבהמתך – שאפילו בבהמין שלך
(העגלונים) יהיו פיקחים וידעו מה להשיב לאפיקורוס (דברים רבה).
ומסופר על הגאון רבי יהונתן אייבשיץ זצ"ל, שפעם טען הכומר בפני המלך והשרים, שאמנם בוויכוחים עם רבי יהונתן ידו של הרב על העליונה, אך אין זאת אלא מפני חריפות שיכלו, אבל אם נשאל יהודי מן השוק ונוכיח לו, שאמונת הנוצרים נכונה יותר, הוא ישתכנע בקלות. ציווה המלך להביא את היהודי הראשון, שיעבור ליד ארמונו, אכן כאשר עבר עגלון אחד, עצרוהו השוטרים והביאוהו לפני המלך. פנה אליו הכומר ואמר לו: "ראה, אני מבטיח לתת לך את ארנק הזהובים שבידי, וגם אני מבטיח לתת פרנסתך ברווח, ומעל הכול אני ערב לך, שתלך לעולם הבא של הנוצרים, וזאת בתנאי שתמיר את דתך".
פקד עליו המלך להשיב כאשר עם לבבו, ובראות העגלון את רבי יהונתן שם, התאושש ואמר: "אינני משכיל להתווכח עם הכומר, אולם הנני להשיב לך מתוך מקצועי, כי הנה אבי, עליו השלום, שהיה גם כן עגלון, ציווני לפני מותו, שאם יבוא אלי אדם להציע לי להחליף את סוסו בסוסי, וייתן לי גם כן סכום מסוים של זהובים, שלא אחליפנו ולא אמירנו. כי למה לו לתת לי גם כן זהובים מלבד סוסו תמורת סוסי, אם לא שיש בסוסו מחלה ממארת מסוכנת, אלא שלא נראית לעין, ואותו הדבר הנני להשיבך: אם לא שבעולם הבא של הנוצרים יש שם איזה סכנות ו"מחלות ממאירות", למה לך להוסיף על הבטחתך בעולם הבא גם כיס של זהובים ופרנסה תמורת עולם הבא של היהודים?
פני הכומר חפו, וציווה המלך ופטרוהו ליהודי עם מתנות יקרות.
וזהו שאמר הכתוב "ובבהמתך" – אף בבהמין שלך, אף יהודי פשוט ידע להשיב תשובה ניצחת כדת וכהלכה"
(הובא מפי הגר"ע יוסף זצ"ל)

לרפואת:
אהרן בן אסתר
אופיר בן שרה
אורה בת תמר (טמה) חיה
אורית אסתר בת שרה
אורנה נריה בת עליזה
אייל ראובן בן אורנה נריה
אלדד בן אלישבע
אלומה בת מטילדה
אסתר צירל בת לילי
בן ציון בן חנה
דב בן אסתר
דבורה בת חווה
דנה בת רבקה
דניאל בן שקד
הדס בת שרה פוריה
ולדימיר זאב בן מאיה
חיים בן נחמה
חנה בת מרים
חנה בת פסל (pesel) לאה
יפה בת יוכבד
יוסף בן שרה
יצחק בן יונה
לילך בת טובה
מאיר בן אסתר
מלכה בת ציפורה
סברי משה בן מרים
סתיו בת אירית
עמיחי יהושע בן ברוריה בריינה אסתר
רחל בת רבקה
שירה בת ינית YANIT
תמר גולדה בת מלכה
תרזה (Tirza) בת תמרה
בתוך שאר חולי עמו ישראל.

"אל נא רפא נא לה"!

"אָנָּא, בְּכֹחַ גְדֻּלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה:
קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ, שַׂגְּבֵנוּ, טַהֲרֵנוּ, נוֹרָא:
נָא גִבּוֹר, דוֹרְשֵׁי יִחוּדְךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם:
בָּרְכֵם, טַהֲרֵם, רַחֲמֵי צִדְקָתְךָ תָּמִיד גָמְלֵם:
חֲסִין קָדוֹשׁ, בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתְךָ:
יָחִיד גֵּאָה, לְעַמְּךְ פְּנֵה, זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתְךָ:
שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ, יוֹדֵעַ תַעֲלֻמוֹת: "

רפואה שלמה ובשורות טובות לכל עם ישראל!
שבת שלום ומבורך!!!
 
למעלה