הבנת הנקרא
New member
בלעדי! חשיפה! כל האמת על מטען המצברים MORM100
להזכירכם, זה התחיל כאן בערך http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=8&MessageId=139724683 ואת המטען אפשר לראות כאן, למשל http://www.szprice.com/products/SENPOWER-Smart-Car-Battery-Charger-6V-12V_2384.html (יש עוד קישורים בשרשור בו זה התחיל). אז אחרי שבילינו - המטען, כמה מצברים, מכשירי מדידה ואני - כמה ימים ביחד, להלן התרשמותי. נתחיל מהסוף: הופתעתי לטובה (אולי בגלל שהיו לי ציפיות נמוכות מלכתחילה). המטען הזה שווה לדעתי את המחיר שלו למי שצריך מטען בסיסי או מטען שקל לנייד אותו, אבל הוא לא מתאים לחיבור קבוע למצבר (חיבור רצוף למשך יותר מיום-יומיים לאחר שהמצבר כבר טעון לגמרי). כמו-כן הוא לא מטען מהיר כפי שהצגתו בפרסום (עם זרם נקוב או מקסימלי של 5A או 6A) עשויה לרמז (הזרם שלו לא מגיע ל-5A אלא לחצי מזה, וגם זה למשך דקות ספורות בלבד לכל היותר. בפועל הוא די מהר יורד לכ-1/4 מזה ומטה. ראו גרפים בהמשך). אבל גם מהבחינה הזו הוא בהחלט סביר למטען ביתי (בטח במחיר ובגודל כזה), ויטען מצבר תקין ופרוק של אופנוע למצב שמיש (80-90%) בתוך שעות אחדות. לגבי ה"חוכמה" או האינטליגנציה שלו - יש לו פוטנציאל להיות "חכם", אבל הפוטנציאל הזה לא ממומש. נחזור להתחלה. התרשמויות, תצפיות ואבחנות לגבי אופן פעולת המטען ותיפקודו: 1. המטען קטן וקל הרבה יותר משזה נראה (לפחות לי) בתמונות (גודלו 14x8.5x7.5 cm, ראו תמונה מצורפת). 2. ה"תנינים" קטנים מכדי להתאים לחיבור לקטבי מצברים של מכוניות (ראו בתמונה מצורפת). 3. ה-LED בחזית דולק בצבע ירוק (בלבד) כאשר המטען פועל (כלומר מחובר לחשמל ומתג במצב ON) – בין אם מחובר מצבר במוצאו ובין אם לאו, וכן כאשר מחובר מצבר במוצא – גם כאשר המטען כבוי או אינו מחובר לחשמל. במילים אחרות, ה-LED דולק כל אימת שיש מתח מספיק בכניסת המטען או במוצאו. 4. כאשר המטען פועל ללא מצבר מחובר במוצאו – עצמת תאורת ה-LED תלויה במצב המתג הבורר בין מצבי "6V" ו-"12V": במצב "6V" העצמה חלשה יותר, ובמצב "12V" – חזקה יותר. כאשר מחובר מצבר במוצא - עצמת תאורת ה-LED תלויה באופן רציף במתח המוצא (מתח המצבר). ה-LED מתחיל להידלק כאשר מתח המוצא כ-2V, ועצמתו מתגברת באופן רציף ככל שהמתח עולה. אבל זה לא משהו שעל פיו אפשר לקבל אינדיקציה למצב המצבר או מצב הטעינה. כלומר הלכה למעשה, ה-LED אינו מספק חיווי של מצב המצבר או מצב הטעינה (אלא אם מתח המצבר נמוך מ-2-3V, שאז עצמת ה-LED כל כך נמוכה שאפשר להבחין שמשהו לא בסדר), וזאת בניגוד למוצהר בפרסומי המטען באתרי המכירה. 5. כאשר מפעילים את המטען (ע"י העברת מתג ההפעלה ל-ON) כשלא מחובר כלום להדקי המוצא שלו (ה"תנינים") – מתח וזרם המוצא הם 0 (אפס). 6. חיבור התנינים זה לזה (כלומר ביצוע "קצר" במוצא) לא משפיע. המתח והזרם נשארים 0. 7. חיבור התנינים להדקי מצבר בקוטביות נכונה (כאשר המטען מופעל) גורמת למתח המוצא לעלות ולזרם טעינה להתחיל לזרום. אפילו נגיעה רגעית (מספיקה הקשה) של התנינים בהדקי מצבר בקוטביות נכונה וניתוק - כבר גורמת למתח המוצא לעלות ולהתייצב על כ-14.8V DC במצב של "12V" ועל כ-7.5V במצב של "6V". לאחר הנגיעה הרגעית המתח כבר נשאר עד כיבוי המטען או קיצור התנינים או חיבורם למצבר בקוטביות הפוכה. כך שלמעשה, עד שהמטען לא מרגיש בתנינים שלו מתח מעל סף מסוים בקוטביות הנכונה הוא לא מתחיל לפעול. מתח הסף הזה, הנדרש כדי להכניס את המטען לפעולה, הוא 2V, (גם במצב "12V" וגם במצב "6V"). 8. קיצור התנינים (נגיעה שלהם זה בזה) במצב זה שכבר יש מתח ביניהם (לאחר נגיעה במצבר כמתואר לעיל) מאפס את המתח בחזרה, ולא זורם זרם, לא נצפה ניצוץ ואין כל התחממות. 9. כנ"ל חיבור התנינים להדקי מצבר בקוטביות הפוכה (פלוס למינוס ומינוס לפלוס). 10. סעיפים 6, 8 ו-9 מעידים שההגנות המתוארות בפרסום המטען אכן פועלות, ולכן בעת שימוש במטען אין צורך להיזהר ולהקפיד שהתנינים לא יגעו זה בזה או בהדקי המצבר או בחלקים מתכתיים של האופנוע שעשויים לשאת מתח. 11. בפרסום של המטען באתרי המכירה, מוזכרת גם הגנה תרמית כנגד העמסת-יתר של המטען. לא היתה לי אפשרות לבדוק זאת כי לא הצלחתי להעמיס את המטען בעומס-יתר. במצב הקיצוני ביותר של עומס-יתר (קצר בין התנינים) מתח המוצא מתאפס, כאמור, ולכן גם העומס מתאפס, ובשום מצב במדידות שלי הזרם לא עבר את ה-2.2-2.3A, וגם זה למשך שניות בלבד. על המעגל אני לא זיהיתי רכיב הגנה כזה, אבל יכול להיות שהוא בכל זאת מסתתר שם, או שהוא נמצא בתוך הליפופים של השנאי/ם. (המשך יבוא מיד. ההודעה ארוכה מדי ...)
להזכירכם, זה התחיל כאן בערך http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=8&MessageId=139724683 ואת המטען אפשר לראות כאן, למשל http://www.szprice.com/products/SENPOWER-Smart-Car-Battery-Charger-6V-12V_2384.html (יש עוד קישורים בשרשור בו זה התחיל). אז אחרי שבילינו - המטען, כמה מצברים, מכשירי מדידה ואני - כמה ימים ביחד, להלן התרשמותי. נתחיל מהסוף: הופתעתי לטובה (אולי בגלל שהיו לי ציפיות נמוכות מלכתחילה). המטען הזה שווה לדעתי את המחיר שלו למי שצריך מטען בסיסי או מטען שקל לנייד אותו, אבל הוא לא מתאים לחיבור קבוע למצבר (חיבור רצוף למשך יותר מיום-יומיים לאחר שהמצבר כבר טעון לגמרי). כמו-כן הוא לא מטען מהיר כפי שהצגתו בפרסום (עם זרם נקוב או מקסימלי של 5A או 6A) עשויה לרמז (הזרם שלו לא מגיע ל-5A אלא לחצי מזה, וגם זה למשך דקות ספורות בלבד לכל היותר. בפועל הוא די מהר יורד לכ-1/4 מזה ומטה. ראו גרפים בהמשך). אבל גם מהבחינה הזו הוא בהחלט סביר למטען ביתי (בטח במחיר ובגודל כזה), ויטען מצבר תקין ופרוק של אופנוע למצב שמיש (80-90%) בתוך שעות אחדות. לגבי ה"חוכמה" או האינטליגנציה שלו - יש לו פוטנציאל להיות "חכם", אבל הפוטנציאל הזה לא ממומש. נחזור להתחלה. התרשמויות, תצפיות ואבחנות לגבי אופן פעולת המטען ותיפקודו: 1. המטען קטן וקל הרבה יותר משזה נראה (לפחות לי) בתמונות (גודלו 14x8.5x7.5 cm, ראו תמונה מצורפת). 2. ה"תנינים" קטנים מכדי להתאים לחיבור לקטבי מצברים של מכוניות (ראו בתמונה מצורפת). 3. ה-LED בחזית דולק בצבע ירוק (בלבד) כאשר המטען פועל (כלומר מחובר לחשמל ומתג במצב ON) – בין אם מחובר מצבר במוצאו ובין אם לאו, וכן כאשר מחובר מצבר במוצא – גם כאשר המטען כבוי או אינו מחובר לחשמל. במילים אחרות, ה-LED דולק כל אימת שיש מתח מספיק בכניסת המטען או במוצאו. 4. כאשר המטען פועל ללא מצבר מחובר במוצאו – עצמת תאורת ה-LED תלויה במצב המתג הבורר בין מצבי "6V" ו-"12V": במצב "6V" העצמה חלשה יותר, ובמצב "12V" – חזקה יותר. כאשר מחובר מצבר במוצא - עצמת תאורת ה-LED תלויה באופן רציף במתח המוצא (מתח המצבר). ה-LED מתחיל להידלק כאשר מתח המוצא כ-2V, ועצמתו מתגברת באופן רציף ככל שהמתח עולה. אבל זה לא משהו שעל פיו אפשר לקבל אינדיקציה למצב המצבר או מצב הטעינה. כלומר הלכה למעשה, ה-LED אינו מספק חיווי של מצב המצבר או מצב הטעינה (אלא אם מתח המצבר נמוך מ-2-3V, שאז עצמת ה-LED כל כך נמוכה שאפשר להבחין שמשהו לא בסדר), וזאת בניגוד למוצהר בפרסומי המטען באתרי המכירה. 5. כאשר מפעילים את המטען (ע"י העברת מתג ההפעלה ל-ON) כשלא מחובר כלום להדקי המוצא שלו (ה"תנינים") – מתח וזרם המוצא הם 0 (אפס). 6. חיבור התנינים זה לזה (כלומר ביצוע "קצר" במוצא) לא משפיע. המתח והזרם נשארים 0. 7. חיבור התנינים להדקי מצבר בקוטביות נכונה (כאשר המטען מופעל) גורמת למתח המוצא לעלות ולזרם טעינה להתחיל לזרום. אפילו נגיעה רגעית (מספיקה הקשה) של התנינים בהדקי מצבר בקוטביות נכונה וניתוק - כבר גורמת למתח המוצא לעלות ולהתייצב על כ-14.8V DC במצב של "12V" ועל כ-7.5V במצב של "6V". לאחר הנגיעה הרגעית המתח כבר נשאר עד כיבוי המטען או קיצור התנינים או חיבורם למצבר בקוטביות הפוכה. כך שלמעשה, עד שהמטען לא מרגיש בתנינים שלו מתח מעל סף מסוים בקוטביות הנכונה הוא לא מתחיל לפעול. מתח הסף הזה, הנדרש כדי להכניס את המטען לפעולה, הוא 2V, (גם במצב "12V" וגם במצב "6V"). 8. קיצור התנינים (נגיעה שלהם זה בזה) במצב זה שכבר יש מתח ביניהם (לאחר נגיעה במצבר כמתואר לעיל) מאפס את המתח בחזרה, ולא זורם זרם, לא נצפה ניצוץ ואין כל התחממות. 9. כנ"ל חיבור התנינים להדקי מצבר בקוטביות הפוכה (פלוס למינוס ומינוס לפלוס). 10. סעיפים 6, 8 ו-9 מעידים שההגנות המתוארות בפרסום המטען אכן פועלות, ולכן בעת שימוש במטען אין צורך להיזהר ולהקפיד שהתנינים לא יגעו זה בזה או בהדקי המצבר או בחלקים מתכתיים של האופנוע שעשויים לשאת מתח. 11. בפרסום של המטען באתרי המכירה, מוזכרת גם הגנה תרמית כנגד העמסת-יתר של המטען. לא היתה לי אפשרות לבדוק זאת כי לא הצלחתי להעמיס את המטען בעומס-יתר. במצב הקיצוני ביותר של עומס-יתר (קצר בין התנינים) מתח המוצא מתאפס, כאמור, ולכן גם העומס מתאפס, ובשום מצב במדידות שלי הזרם לא עבר את ה-2.2-2.3A, וגם זה למשך שניות בלבד. על המעגל אני לא זיהיתי רכיב הגנה כזה, אבל יכול להיות שהוא בכל זאת מסתתר שם, או שהוא נמצא בתוך הליפופים של השנאי/ם. (המשך יבוא מיד. ההודעה ארוכה מדי ...)