אשמח לעזרה

dominogrose

New member
אשמח לעזרה

אולי אתם תעזרו לי למצוא את הפתרון לבעיה ששום איש מקצוע עוד לא מצא..
הילד המקסים שלי בן 5 נכנס לפעמים למצב רוח שטותניקי (בלשון המעטה) וברגע שהוא נכנס למצב הזה, פשוט אי אפשר להוציא אותו מזה..
אז מה זה שטותניקי? הוא מדבר ג׳יבריש, עושה פרצופים, קופץ מפה לשם, עושה הצגות, ליצן החצר. ותמיד יש לו קהל, הילדים בגן, חברים שלו, אחותו שתמיד צוחקים מזה וכשיש קהל זה רק מדליק אותו עוד יותר להמשיך ברוח שטות שפשוט לא עוברת!
אז כשאנחנו בבית, יש לנו פתרון. אני מכניסה אותו לחדר עם משחק. הוא יושב רגוע על המיטה, משחק, שוכח את השטותניקיות שהייתה לפני רגע וכך נרגע ו״חוזר לעצמו״.
אבל כשהוא בגן, לא מצליחים לעצור את אותו מזה. בשום דרך ושום מתב. הסייעת ניסתה להיכנס איתו לחדר לכמה דקות בכדי שירגע, אך זה לא עובד.
אז יש לי מספר שאלות אליכם,
1. מישהו יודע להסביר לי מאיפה ההתנהגות הזו מגיעה? האם היא קשורה להפרעת קשב וריכוז? האם זה משהו מוכר וידוע?
2. מה אני יכולה להציע לגן בכדי להתמודד במצב כזה?
תודה.
 

zivadina

New member
תשובת ד"ר יעל שרון, מטפלת קוגנטיבית התנהגותית באמנויות.

שלום רב
מציעה, כשלב ראשון, לבדוק באיזה מצבים הילד נכנס למצב רוח שטותניקי. וזה אומר למלא טבלה שבה כתוב: יום ושעה, האירוע (השטותניקיות) ומה הוא כלל, מה קרה לפני (וזו החוליה החשובה ביותר כרגע), כמה זמן נמשך ואיך זה נגמר.

זה יתן אינדיקציה להבין מה מפעיל אותו.
בהחלט יתכן שמדובר בתגובה של התרגשות או שמחה שלא מווסתת, כמו הרבה דברים אחרים ורגשות אחרים שלא מווסתים אצל ילדים של הפרעות קשב. הסביבה, שמגיבה כקהל, כמובן רק מחזקת את זה.
ולכן, ההרגעה צריכה להיות בהרחקת הקהל- אולי בטיול קצר בחוץ, נשימות, לא משהו שיתפרש חלילה כעונש.

אבל חשוב לי לשאול למה זה מפריע ולמי...
אולי אפשר לעשות נשימות, מוסיקה שקטה כזו, לכל הילדים בגן כתגובה לפעילות סוערת ואז ההרגעה תהיה משותפת...

בברכה,
ד"ר יעל שרון, מטפלת קוגנטיבית התנהגותית באמנויות.
 
למעלה