אני מתחילה להתייאש - עוד ספר מדע,

IRISS51

New member
כשלומדים תנ"ך כמו שיעור ספרות, זה באמת מתמיה.

אבל בריאלי ההתייחסות הייתה אחרת, היו מלמדים גם פרשנות רש"י, ראב"ע, רד"ק, תושבע, אגדות.. אף אחד לא התלונן, והיה מדובר בבית ספר פרטי אליטיסטי,שההורים שילמו הרבה כסף כדי שילדם ילמד שם.
אבל אז ההורים לא היו מעורבים בצורה מוגזמת כמו היום.
 
גם אנחנו למדנו תושבע ופרשנויות וכו' -

אבל בלי כיפה על הראש.
את רק מראה שיש גם יתרונות למעורבות של הורים בלימודים של ילדיהם, ולא רק חסרונות...
 

IRISS51

New member
ביתי היום בחטיבה השנייה שלה, לא למדה אף פעם

תושב"ע\ אגדה\ פרשנויות...
אז כנראה (לפי תפיסת עולמך) שההדתה לא פשתה בכל מערכת החינוך.
 
זאת לא הדתה. כשיש מקצועות שמלמדים בצורה מפורשת וברורה
תושב"ע, תנ"ך וכו - סבבה. זאת הגדרת המקצוע.
הדתה היא בדיוק הדוגמאות שמביאה חייבתלהגיב - "דחיפה" של הדת למקצועות לא רלוונטיים, כמו בעיות מילוליות בחשבון שהנושא שלהן הוא תפילות ובתי כנסת (כן, כן! נשמע מוזר? לא למי שכתב את זה!), כמו הכנסת הסיפור המקראי לגבי בריאת העולם לספר מדעים, וכמו הכנסת אנשי חב"ד המיסיונרים לבתי ספר יסודיים ממלכתיים, כדי ללמד על החגים (מחנכת של כיתה א' לא יכולה לעשות את זה בלי איש חב"ד?).
ללמד על דת כחלק מהקניית ידע כללי זאת לא הדתה. להטיף על הדת ולהכניס אותה בדלת האחורית בכל דרך ומקצוע אפשריים - זאת הדתה.
 

אגוזים1

New member
כיפה בשיעורי תנ״ך

היא דוגמא מובהקת להדתה של שיעור. לקחת סממן דתי •אמוני• ולהכניס אותו במטרה להשתמש בו כסממן דתי •אמוני•, ללא שום ערך מוסף או מטרה אחרת. זו אכן הדתה במלוא מובן המילה.
&nbsp
אבל העובדה היא שזה קרה לפני הרבה שנים... מה זה אומר על ימינו? לא יודעת
...
&nbsp
ברור לי שדווקא כיום הייתה קמה צעקה (ובצדק) אם היו דורשים את זה...
&nbsp
מצד שני אני לחלוטין לא רואה משהו רע בשילוב של מקצועות לימוד שונים זה בתוך זה.
יש אגב גישות לימוד שלמות שמתבססות על העיקרון הזה. למשל בגישה האנטרופוסופית לומדים נושא מסויים כאשר כל מקצועות הלימוד מתחברים לנושא. כך לדוגמא אפשר ללמוד על נושא ״מים״ דרך מתמטיקה ודרך גיאוגרפיה ודרך פיזיקה ודרך עברית ודרך תנ״ך.
&nbsp
אגב, אצלנו בבית הספר זה בדיוק הפוך מאיך שאת הגדרת הדתה... לומדים תנ״ך (המקצוע •מוגדר• ״תנך״) דרך ספרות (סיפורים ושירים בני זמנינו) או דרך ״גישור״ (ג׳ירפות בתנ״ך אם את מכירה) או דרך אומנות או דרך הסטוריה ועוד (למשל כשהם למדו על חוקים בתורה הם השוו אותם לחוקי חמורבי וכשהם למדו על העבדות במצרים הם למדו על העבדות בארצות הברית). אמנם יש גם אפשרות ללמוד תנ״ך ״רגיל״ אבל הרוב בוחרים ללמוד אותו בדרך שונה...
&nbsp
 
הבעייה היא שפה לומדים ר-ק תנ״ך ודת דרך

כל המקצועות האחרים, ושום מקצוע אחר לא לומדים דרך המקצועות האחרים. כך ששוב מה שאת מתארת הופך להיות תרוץ שהם יכולים להשתמש בו - אנחנו מלמדים דרך שיטה שכזאת - כשבפועל מדובר בהדתה ותו לא.
 

אגוזים1

New member
אז זה מה שחבל...

מכיוון שאצלנו זה מתבצע בהרבה מאוד מקצועות ובין כל מיני מקצועות אני לא רואה בזה הדתה...
&nbsp
 
גם אני למדתי רש"י וגם אני למדתי תושב"ע. לא דרשו ממני ללבוש
חצאית, ולא דרשו מהבנים לחבוש כיפה במהלך השיעורים האלו. וגם ההיגיון מאחורי הדרישה הזו ממש לא ברור לי.
ובאמת סליחה שאני דורשת להיות מעורבת בחינוך של ילדיי, ודורשת שמערכת החינוך ש**אני** מממנת, באמצעות המסים הגבוהים שבן זוגי ואני משלמים באמצעות העבודה הקשה שלנו, תקנה להם את הכלים - הלימודיים - לגדול להיות בוגרים מצליחים בחברה של המאה ה-21, שיצליחו לכלכל את עצמם ולא יהיו נטל על משלמי מסים אחרים.
את החינוך הערכי והמוסרי שישאירו בבקשה לי ולבן זוגי.
 
כשאצלנו ביקשו להביא סידור לשיעור נתקלנו בבעיה אחרת

בכיתה ז' באמת הבן נתבקש להביא סידור לשיעור "מורשת ישראל" או "מחשבת ישראל" או איך שלא קראו לשיעור בר/בת מצווה.
הוא לקח את הסידור שלנו - סידור "העבודה שבלב" של התנועה הרפורמית (אנחנו שייכים לקהילה רפורמית במקום מגורינו, זה מה שיש לי בבית, ואני לא רציתי לקנות סידור אחר רק לטובת השיעור).
כשהביא את הסידור המדריך (לא המורה מטעם בית הספר, אלא המדריך מטעם מי שהעביר את הפרק הזה בתוכנית הלימוד) טען שזה לא סידור שהתבקש להביא.
כמה מילים שהולחפו ביני לבין המורה של המקצוע הורידו מהר מאוד את המדריך מהעץ שלו.
כנ"ל עם מחזור תפילות לחגים, - הביא את זה הרפורמי (שיש בבית) והתמודדו עם זה.
בכיתה שלהם היו ילדים שלא הביאו, כי ההורים אמרו שהם לא ונים במיוחד לטובת שיעור בבית ספר, והילדים קיבלו בהשאלה מספריית בית הספר לטובת השיעור.

אני לא יודעת, אם לא היה לנו סידור רפורמי ולא היינו שייכים לקהילה רפורמית, האם היתי מסכימה לשאול סידור ולתת לילד ללמוד מסידור אורתודוקסי.

(דרך אגב - הילד התווכח המון עם המדריכים בנושא תפילות, מה מתפללים, איך מתפללים וכו', מתוך תפיסת עולם שיש כמה פנים ליהדות ואין "אמת אחת")
 

adif11

New member
אני ממש לא מכירה את התופעה

אולי בגלל שהיום אני יותר שולטת בספרי לימוד של תיכון ?
אבל האמת שלא זכור לי מהיסודי.
באילו כיתות מדובר?
יתכן ובכיתות א' ב' בספרי הלימוד של הבנים שלי היו גם כאלה משפטים פה ושם אבל אם היו זה לא הפריע לי כדי לזכור.
מה כל כך אכפת לך בעצם ? בגילאים כאלה האוירה בבית דתית/חילונית/שומרי מסורת מאוד דומיננטית והיא זו שקובעת את ההתנהלות היומיומית של הילדים.
לא משפט בספר מדע.
 
אלה ספרים של חטיבת ביניים.

לספרים של יסודי עם עניינים כאלה יש אתר שלם http://www.hiloni.org.il/hadata-watch/books-details
וכמו שכתבתי, אכפת לי כי עושים להם immersion בתוך הדת - הופכים אותה לחלק מהחיים שלהם, והזמן שבו הם נמצאים במסגרות הוא חלק ניכר מזמן הערות שלהם.
את מדברת כאילו תופעת החזרה בתשובה לא קיימת, וכאילו המדינה שלנו לא הולכת ונספגת בחוקי דת וכו'.
 
אני איתך בכעסך!

חושבת מה אפשר לעשות?...
האם בכל בתי הספר לומדים לפי אותם ספרים?
סביון פה בדקה ספר של הבן שלה ולא מצאה אזכורים דתיים, אולי באמת תבררי עם המחנכת למה דווקא אצלכם לומדים לפי ספרים כאלה?
בנוסף תבררי אם עוד הורים מרגישים כמוך וזה מפריע להם.. זה בהחלטנושא שלחץ הרוב אמור להשפיע...

ואם סתם רצית להוציא קיטור, אז כמו שכתבתי אני כועסת יחד איתך!
 

danakama10

New member
אולי מוטב שלא תגורי במדינת היהודים אם כך

ישראל היא מדינת היהודים, זו ההצדקה והסיבה לקיומה. ככזו, ברור שצריך שכל אדם יכיר את המסורת שלו. במדינת היהודים המסורת היא התנך.
הדוגמאות שנתת הן סבירות. הם פשוט משתמשים בדוגמאות מעולם התנך ואין בזה כל רע. רעיון נחמד.
אם את אנטי התנך את יכולה לפתוח בית ספר פרטי בו לא יזכירו את דבר התועבה הזה (בעינייך), ושלום על ישראל.
 
מדינת ישראל היא לא מדינה דתית. לפי ההגיון שלך

אין בעייה להנהיג אילו חוקי דת שרוצים - וגם אם היו כופים על הגברים לחבוש כיפה, סוקלים הומוסקסואלים, אוסרים על אנשים לנסוע בשבת, מכריחים ילדים להתפלל בבית הספר, וכו' - הכל היה לגיטימי, כי זאת "מדינת היהודים".
ובכן, זה לא המצב, זו לא מדינת דת אלא מדינת לאום (היהדות, כידוע, היא גם לאום), ואין הצדקה להכנסת הדת לכל המקצועות. אם תשימי לב, לא התלוננתי על כך שקיים מקצוע תנ"ך, אלא על כך שמכניסים את הדת אפילו לשיעורי מדע בבתי ספר חילוניים.
 
וזה שפקחים חיפשו יהודים בעבודות הרכבת בשבת זה כן בסדר?

לי זה קצת מזכיר אירופה לפני 75 שנה.
 

danakama10

New member
את מסוגלת להבחין בין למידה לבין יישום?

התנך הוא ספר העם (הלאום) היהודי. אני לא בעד שיתקינו חוקים דתיים בארץ (ואני בעד ביטול אלו הקיימים). אני כן בעד שמשרדים רשמיים ינחילו וישתמשו במושגים יהודיים, ושכולם יכירו את התנך והמנהגים השונים ויחגגו אותם, כפי שנהוג כיום.
 
הבעיה שאין כזה

אני שלחתי את ילדי לבית ספר ממלכתי אם הייתי רוצה דת הייתי מכניסה אותם לממלכתי דתי לתלי וכו. אני רציתי בית ספר חילוני. קיבלתי בית ספר שנותן מידע מוטעה ומעביר את הרושם שהדתיים הקימו את מדינת ישראל ( זו לא האמת ההיסטורית) חלק מהנושאים הם גזענות מוחלטת.
ואני צריכה לקבל שהצוות שמלמד את ילדי הוא דתי, הפוך זה לא היה קורה. להורים דתיים יש בקרה על החומר הילמד ואחנו צריכים לקבל כל זבל ששר חינוך מחליט ללא שום יכולת סינון
 
למעלה