אלוהים מבצע ריקול ענק לכתבי הקודש של כלל הדתות

BravoMan

Active member
לא דיברתי על רועה מוחלט.

גם אני לא חושב שיש דבר שהוא רע באופן מוחלט, אבל זה לא אומר שאי אפשר לסווג דברים מסוימים כ-"רעים מספיק" בכדי שתהיה הצדקה להשמידם באופן מוחלט גם אם יש בהם מידה של טוב.
&nbsp
השאלה היא תמיד: מה משקל הרע שבדבר כנגד משקל הטוב שבו?
איזה שימוש יותר סביר שיעשה בו?
&nbsp
את בסה"כ אדם בודד מבין יותר מ-7 מיליארד שחיים בעולם כיום, ועוד אין ספור שחיו לאורך ההיסטוריה המתועדת של האנושות.
אותו תיעוד היסטורי מראה שמרבית האנשים שחיו השתמשו בדת לשליטה.
או לכל הפחות הם חיפשו לכפות את דתם על אחרים כי דתם הכתיבה להם שכך יש לנהוג.
&nbsp
גם כאשר הם טענו שמדובר באמונה שעושה טוב לאדם, הם בד"כ רצחו את מי שסירב לקבל את הטוב הזה.
&nbsp
סתם כדוגמה - מסעות הצלב: הרי המטרה המוצהרת היית להביא אור וטוב לעמי ערב הפרימיטיביים שלא ידעו את ישוע המשיח. רק מה?
בסופו של דבר זו היית שחיטה עקובה מדם, שהרסה תרבות שלמה, כי הדת מכתיבה תמיד שהטוב שלה הוא הטוב היחיד ומי שלא יקבל את הטוב הזה צריך למות.
&nbsp
לא צריך להרחיק עד סוקרטס: לפני שבוע היית כתבה על נער מסכן, רק בן 17 שעבר המתת חסד בבלגיה.
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4855810,00.html
&nbsp
הוא לא היחיד. יש אלפי אנשים שעוברים תהליך זה, ואני אפילו מכיר אישית אדם שקרוב משפחה שלו נסע לאחת המדינות האלה כי לא יכל לסבול את הקיום עם המחלה הנוראה שהיית לו.
&nbsp
האם אני בעד החוק שנותן לאדם זכות לשים סוף לסבל שלו? כן.
האם אני חושב שזה איכשהו הופך את הרעל לטוב? לא.
מדובר במשהו שעושים כשפשוט אין ברירה. כשאין דרך אחרת להפחית את הסבל האיום.
&nbsp
עכשיו תארי לעצמך שהיית תרופה למחלות הללו. שהן לא היו סופניות. שהסבל היה נמשך תקופה אבל אז פוחת ונעלם והאדם היה יכול להמשיך בחייו.
האם אז היית הצדקה לאפשר לאנשים לקחת את חייהם?
גם אם היו כאלה שאומרים שאפילו שנה (סתם מספר) של סבל הם לא רוצים או לא יכולים לעבור?
&nbsp
לליבוביץ' היית ברירה. הוא יכל לוותר על חלקים בדת שסתרו את עקרונותיו שהוא האמין בהם, או הוא יכל לוותר על כולה.
הוא יכל לשנות את התפילה. לא ישב לו על הראש אלוהים כל יכול ונתן לו מכות בכל פעם שהוא לא מלמל את התפילה או שינה את הנוסח שלה.
&nbsp
אבל הוא בחר במודע לחזור ולמלמל הצהרה שסתרה את עקרונותיו.
איני יכול לכבד אדם כזה!
ובטח שבטח איני הולך להשקיע זמן בספרים שלטענתך הביאו אותו לעשות דבר מטופש ומזיק כ"כ.
האם יש עדיין דברים שאנחנו יכולים ללמוד מרמב"מ? אולי...
אבל אני בטוח שיש מקומות היום מהם נלמד את הדברים האלה בצורה הרבה יותר טובה.
&nbsp
אז תיהני לך עם הכרחים שאת רואה בהם מלאי חכמה, ועם המחשבה שרק בגלל שאת מצאת דרך לשנות את הדת למשהו מאוד אישי וטוב ומנחם זה איכשהו מצדיק את קיומה.
&nbsp
ואני אמשיך להחזיק בדעותיי עד שאראה ראיות משכנעות יותר לשנותן...
 
אמרת שיש בעיה מושגית

ומסתבר שהיא גם מוסרית...

להבהרה- בעצם זה שאם אדם מתחייב למנוע טוב והטוב שלי אגב מאוד פשוט להגדרה - מאחר- למשל שימנע ממנו בדיקות וטיפול נאות בשם אלוהיו
כמובן שאתנגד

אבל הכרעות אנחנו עושים כל הזמן ואין צורך באלוהות לדבר על כך ואין צורך באלוהות לדחות אדם...

האם אתה דוחה את המוזיקה של ואגנר משום שדעותיו היו אנטישמיות?
מסעות הצלב נבעו מגורמים רבים וכמו תמיד הדת היתה מהתלה ושקר לכסות עליהם
ולשמחתי גם למדתי היסטוריה חלק גדול מהסיבה למלחמת האזרחים היה יותר
מאבק בין כוחות נצים על שליטה והרבה הרבה סיבות כלכליות - על הדרך תקפו את זה גם כמלחמה לשחרור העבדים אבל זה מסובך הרבה יותר.

אקס שלי למשל עשה דוקטורט בהיסטוריה וסיפר לי לא פעם בחיוך ולא בחירוף נפש מסוים - שאחוז המישלנגות (המעורבים עם יהודים) שלחמו בצבא הנאצי היו לא מעטים - למה? כי היו צריכים בשר תותחים וזה תאם או כי היעילות עלתה על זה והרבה מזה היה גם מה לעשות "זיוני שכל".

אחד התורמים של המפלגה הנאצית בתחילתה היה עוסק בסתרים - קוסם ממוצא יהודי. הוא נרצח לאחר מכן אבל איש לא השתהה לפרסמו ולהסתמך עליו.
קורה.

לגבי הכרחים מלאי חוכמה-
אני משתמשת בסיפורי התנ"ך לא פעם במשמעות פרשנית להאיר לי סיטואציות מהחיים. אדם שהיה עצוב לא מזמן השתמשתי - מכיוון שבא מבית דתי בסיפור המאבק של יעקב והמלאך ושינוי שמו כדי לנחמו וזה עבד יפה.

כמובן זו לא הצעה שתאמץ עולם כזה או תלמד אותו .
שאלת ונענת ובכל מקרה אימצתי את הבהרתך ואשתדל לא לעסוק כאן בנושאים כאלה

מה שכן אשמח אם תשיב לי לגבי המוזיקה של ואגנר -
האם לא תרצה לשמוע אותה מכיוון שהיה אדם גזען ואנטישמי?
 

BravoMan

Active member
אני לא חובב גדול של מוזיקה קלאסית,

בלי שום קשר לדעותיו של מלחין כזה או אחר, אבל לא - לא תהיה לי שום בעיה לשמוע מוזיקה של ואגנר.
&nbsp
השאלה היא האם יש קשר בכלל בין המוזיקה שלו לדעותיו על יהודים?
&nbsp
אני חושב שהדוגמה שאת מביאה פה היא דוגמה לא טובה.
&nbsp
את מנסה לומר - "מה זה משנה אם רמב"מ כתב הוראות לחיים מתוך אמונה דתית, אם ההוראות האלה תקפות ואני יכולה להשתמש בהן כדי לשמח אדם עצוב?"
&nbsp
אני חושב שאת בעצם שואלת אותי: האם תדחה סיפור דתי גם אם הוא מוציא מישהו מדיכאון?
במקרה כזה התשובה שלי תהיה שונה מתשובה לגבי ואגנר - התשובה תהיה כן!
גם אם השתמשת בסיפור דתי כדי למנוע ממישהו להתאבד, אני עדיין אדחה את הסיפור!
ואני אספור לך כמה אנשים השתמשו באותו סיפור כדי ללבות שנאה, התעללות, וכפיית ערכיהם על אחרים - כמה סבל מול כמה הצלות חיים הסיפור הביא.
&nbsp
אני לא חושב שתוכלי לספור לי כמה יהודים נרצחו בגלל מוזיקה של ואגנר...
&nbsp
אני בטוח שאפשר היה למצוא דרך אחרת לעזור לאותו אדם עצוב ולהוציא אותו מהעצב שלו.
אולי זה היה פחות קל (מובן לי למה אדם דתי יתחבר לסיפור דתי), אבל בוודאי האפשרות קיימת...
&nbsp
נ.ב.
למזלי, אני לא מדור ניצולי השואה ולא נחשפתי אישית לזוועות שאותו דור עבר.
&nbsp
אבל אני מכיר לא מעט אנשים מהדור הזה, וחלקם לא מוכנים עד היום לקנות מכונית או אפילו מכונת כביסה תוצרת גרמניה.
זאת למרות שגרמניה כבר מזמן אינה נאצית.
&nbsp
אף פעם לא שאלתי אחד מהם על ואגנר, אבל לא אתפלא אם תשובתם תהיה שונה משלי.
אחרי הכל זה עניין של קרבה והשפעה...
 
לא.

התכוונתי למבנים מחשבתיים שאדם בונה- במובן הזה הוא כתב ביקורת מעניינת ורבה בהיקפה על נושאים רבים ולפספס אותה רק בגלל שסך אמונותיו לא תואמות נראה לי מיותר להחריד.

סבתא שלי הייתה קומוניסטית אדוקה ובכל זאת למדה מבואות ישראל ושמחה ללמוד את זה - זה העשיר את עולמה ואוצרה התרבותי .

ממש ממש בסדר שתציין שהסיפור הזה והביקורת שלך על הספרים האלה נובעת משימוש שעשו בהם אנשים -
בדיוק כמו שאומר לך שמערכות ותפיסות פילוסופיות מסוימות - שהופכות לתפיסות חיים זה משהו שלילי בעיני. אבל לא אכחש ואמנע ללמוד את המקור.

תוכל לומר שאין לך זמן להשקיע בהכל, שזה לא מעניין אותך - שאדם כזה יכול לכתוב דברים שאתה בוודאי תפקפק ביושרם ואם תרצה תתנסה בזה כדי להוכיח אבל לפסול על רקע דבר כזה מכל וכל ולהעלים?

ולא שוב פספסת השתמשתי בסיפור למשמעות הסימבולית שבו ולא בשביל להוציא מתוק ממר , ממש לא.

יש כל כך הרבה דרכים להשתמש בדבר ואני לא אמשיך לכתוב . נסחפתי כנראה והתגובה של הלעג לאדם שאתה לא מקבל או מכיל הרגיזה אותי.

אני שמחה שיש לך שגיאות בכתיבה לפחות זה מכריח אותך להיות יותר קשוב לאחר ולכל הפחות נראה שיש בך יכולת להפריץ מוץ מתבן מה שאומר שגם יכולת אנליטית טובה יש בך ואת זה אפשר לשמור ואני מכבדת.

הגישה שהצגת קוממה אותי ואם זו הגישה הרווחת פה אמנע מלכתוב בכלל .
דיון לא חסר פה יכולת דיון חסרה...
אם כך המצב.
 
אני לא

משתמשת במה שאמרתי כרועץ לומר שאתה אדם רע.
אבל אני כן מסוגלת לגלות נטיות מסוימות בכתיבה
וכאב לי לקרוא מה שכתבת , הרגש לא מקדש דבר זה נכון -
אבל אם הגישה כאן היא השתקת היחיד כי הוא לא מובן
פשוט במקום לומר לו שהוא לא מובן
אני באמת לא רוצה לקחת בזה חלק.

אני בטוחה שאתה אדם טוב וקשוב ככל שתוכל במציאות
ואני בטוחה שיש לך את "הפרוטוקלים" שלך ולא לחינם הגעת למקום בו
אתה רושם מה שאתה רושם
כי ראית למשל במציאות דתית הרבה אלימות, בורות ופגיעה.

אבל הגלגל יכול להתהפך ולא תוכל להבחין שבמקום שאתה מגנה בשם הטוב
אתה עלול לפגוע ברגשותיו של אחר ולא למטרה חיובית .

ולכן כמובן אני לא מזלזלת או מניחה שאינך אדם טוב כמו שאמרתי שאני לא חושבת שאנשים בחברה הכללית הם אנשים רעים שעושים דברים בכוונה.
יקח זמן עד שילמדו שאפשר לשלב כמו שאפשר לשלב כבוד לאדם שלדעתם
הוא חריג כל כך עד שפתחון פה נלקח כזכות בסיסית שנלקחת ממנו.

אתה יכול להסיק ולהסמיך על זה כל דבר שתרצה-
עובדות כנגד-
אינני אדם שמקיים פרקטיקה דתית ואינני ממהרת לקבל לחיקי
אדם שטוען שהוא מדבר עם הקוסמוס או מנסה לעשוק אנשים אחרים מכספם
בשם טענה לתקשורת אנרגטית כלשהו ודרדור מצבם הנפשי או הבריאותי .
מזה התרחקתי תמיד ואני ממהרת וחדה יותר לחשוף דברים כאלה כשמישהו מתחייב לזה.

וכן בדיוק השורש נעוץ שיש משהו שמשלב אחרת ואני לא מתיימרת לדובב אותו
אבל לא רוצה לקחת חלק במה שמפחיד ומכאיב לי באופן אישי כמו שתיארת.

ולכן במקום הזה כשאני אומרת שאני שמחה שיש לך שגיאות כתיב בעיני זה ממש רחוק מ"ברכה" לשם הרע, זה פתח לטוב וליכולת עדינה לחוש בצרכים של הזולת ...

זה מאפשר את זה בקנה ראשון של התמודדות .
מקווה שהובנתי ...
 

BravoMan

Active member
חוששני שלא הבנת אותי:

ראשית, לא ניסיתי להשתיק אף אחד, ובאופן כללי לא מנסים להשתיק אף אחד בפורום הזה בין אם הוא מובן ובין אם לא.
&nbsp
הפעם היחידה בו נמחקו הודעות של מישהו בפורום היית כשהן כללו קללות גזעניות חמורות בלבד ללא כל תוכן אחר.
&nbsp
לגבי ליבוביץ' ספציפית, מה שניסיתי להבהיר הוא זה:
אני לא פוסל את כלל הגותיו רק בגלל שבחר להתפלל תפילה שנוגדת עקרונותיו.
&nbsp
אני בוחר לפסול את כלל הגותיו כי אני רואה בעיקרון של אמירת תפילה כזו למרות הסתירה בה, חלק בלתי נפרד מהפילוסופיה שלו, חלק שמשפיע על יתר אותה פילוסופיה והופך את כולה ללא ראויה בעיני.
&nbsp
זכותך לחשוב שזו טעות מרה כמובן, אבל מבחינתי יש כ"כ הרבה פילוסופיות, וכ"כ הרבה דרכי חשיבה וכ"כ הרבה סוגים של "ראיית עולם", שאיני מוצא תירוץ להתעכב על אלה שהן בעלות בסיס רקוב, ואני רואה בכל גישתו של ליבוביץ' לדת בסיס רקוב מאוד.
 
זאת טעות מרה

סתם

אני אנסח אחרת קודם כל ממה שחוויתי מליבוביץ' זה מאוד לא נכון והוא בניגוד למה שחושבים הכי רחוק מלהיות הזעפן הקשיש שרואים שמסתייג מכל מילה - הוא להפך מזה ושוחר אמת - באמת באמת.

לכן המלצתי לקרוא.

אני לא חושבת שאוכל לומר שאני חפה מהגישה הזו -
אני כבר שנים רוצה לקרוא את גתה אך בכל פעם שאני נתקלת במי שמצדד
במשנתו אני מגלה שהוא סוג של ערס פילוסופי שמדבר במחוות גדולות
וחי עידן מושלם וקרוב לטבע של פעם ובא לי לבעוט בו כי זה כל כך רחוק מעולם הערכים שלי וביום שאפגוש אדם שכמיהתו לשם שונה מבטיחה שאחשוב שאין קשר בין בסיס של מחשבות והגותו של אדם לאדם.

ככה גם יש קשר לכך שהמוזיקה של ואגנר סוערת ורועמת פאתוס למי שהיה כבן אדם - קשר ישיר.

באותה מידה ולמרות הרתיעה שלי מדברים גדולים ומחשבות גדולות שמראות על צלם קטן קטן קראתי את הקומדיה האלוהית - לאהוב את זה לא אוכל לומר שאהבתי - רחוק מזה - אבל כן מצאתי שם בעומק של הדברים הרבה דברים שראויים לחיוב ולכן אני אומרת שכדאי לעיין בדברים לפני שקופצים על המציאה.

כמובן שאת טיעון הזמן אני מקבלת (אם זה משנה שאני מקבלת).

בקשר לגזענות , אעשה לך דווקא :

https://www.youtube.com/watch?v=ZA0jYKfjRvU

האהאהאהא!

- אייקון מרושע-
 

Hameln

New member
אבל למה מכל הסרטונים שהוא מופיע בהם בחרת דווקא סרטון

ערוך בהקפצות טיפשיות (של מיכאל דהן
)? !OMFSM
 

BravoMan

Active member
כי זה הדבר הראשון הרלוונטי ביותר שחיפוש ב-yotube העלה...

האמת היא שלא התעניינתי כלל בליבוביץ' ודעותיו עד שהגיע לכאן משתמש שמאוד אוהב אותו והתחיל לתת קישורים בהודעות. (לא זוכר את הניק שלו אפילו)
לא היה לי כוח לחפש את ההודעה הרלוונטית בתפוז, אז הרצתי חיפוש זריז ה-youtube.
&nbsp
אם אתה באמת חושב שנפל כאן איזשהו עיוות וזו אינה עמדתו של ליבוביץ', אנא האר את עיני.
 

Hameln

New member
לא התייחסתי בכלל לעמדתו, אלא רק לעריכה התעמולתית של הסרטון.

 
2

בוא נעצור פה כרגע,
כי עקרונית אין לי כל הטיה דעת ממך שכאשר סימבוליקה דתית
כופה את עצמה על אחר היא מגונה.

ככה שבזה - אם תרצה בהשוואה נניח למושגיך -
אז אנחנו זהים בהטיות הדעה.

עכשיו , אני אפסיק כרגע את הדיון כי אני חשה שקשה לי למצוא מילים
היום ויתכן שזה יהיה חסר טעם לנסות להבהיר מחשבה למומשג טקסטואלי
(אני לא חושבת במילים אז קשה לי לחבר משהו שאולי היית קורא לו "אמורפי" אבל שיש לו צורה מצידו למילים מסודרות במבנה תחבירי).

מתנצלת - יש לי ימים כאלה,
בטח נפגש מתישהו בשיח מתדיין אחר.

ביינתים לילה טוב ותודה על התגובות...
 

BravoMan

Active member
אני מבין אותך, גם לי לפעמים קשה להעביר את הרעיון

והכוונה המדויקים כאן בפורום.
&nbsp
לכל סוג תקשורת מגבלות משלה.
&nbsp
כך או כך אני דווקא חושב שיש מקום לדון בהרחבה במיתוסים הדתיים ובתפיסות אפשריות שלהם, והחלקה של תפיסות אלה ע"י הממסד הדתי, אבל כל זה לשיקולך כמובן.
&nbsp
לילה טוב, ותודה על הדגים!
 

Hameln

New member
השבט הוא משהו גדול מהאינדיבידואל

החברה גם היא, משהו גדול מהאינדיבידואל. אני חושב שזה טבוע בהומו סאפיינס סאפיינס, מין חברתי שבדר"כ שורד טוב יותר בקבוצות. לדעתי הצורך "להיות חלק ממשהו גדול ממני" טבוע באדם, כמו גם הצורך להעמיד את הקבוצה כערך עליון (זה עדיין לא הופך את זה לטוב בכל מצב והקשר).
 
השאלה הנלווה היא

אם בדיוק כמו שאתה מתקשר עם רעיון גדול ממך - לא שבט ולא קבוצה דווקא-
למשל פעם היו אנשים אנרכיסטים או קומניסטים שהתקשרו לרעיון גדול-
האם כשהוא רעיון גדול או תפיסה של גדול ממך או גדול שכולל גם אותך ורבים
וכשהוא נתון למרות העיצוב הפנימי שלך ולתמונת עולמך
ומחייב אותך ואת דמך שלך ולא אחר...

אז כשאתה משרת לצו שטבוע בך פנימית
מדוע שיעורר רע?
ומה הצורה שמתקבלת אם אדם נענה לטבעו
באופן הכי פנימי?

(זה מתקשר למה שאמרתי לבראבו מן שיש משהו מהצד הפנימי שלו שלא מכתיב לאחר זכות לקבוע או לפקד על אחר מוסר או דרך חיים ולכבד את רצונותיו השונים ונוגעת אך לו - לאדם בעצמו)

ובכלל אם זה טבוע מדוע לא להדרש לטבע?
 

BravoMan

Active member
כי הטבע משתנה יותר מהר מאותם הרגלים טבועים:

ניקח למשל את מגפת ההשמנה שפוקדת היום מדינות מפותחות.
די ברור שיש הרגל טבוע באדם לזלול כל קלוריה זמינה.
עד לפני 200 - 300 שנה כמות האוכל הזמינה לרוב אוכלוסיית העולם היית כה דלה, שזה היה צו הישרדותי מחייב.
&nbsp
המהפכה התעשייתית שנת את המצב, והיום לחלק נכבד מהאוכלוסייה יש הרבה יותר אוכל ממה שהוא צריך.
אבל הנטייה לזלול מכל הבא ליד תרם התנדפה מהגנום, והתוצאה: אכילת יתר שגורמת להצטברות עודף שומן, שאינו מנוצל כי גם כמות הפעילות הפיזית פחתה.
וכל זה גורר סוגים שונים של תחלואה ואף מוות במקרים קיצוניים.
&nbsp
למזלנו, פיתחנו יכולת להתנגד גם לחלק מהדחפים שלנו, מאין איזון מודע לדחפים לא מודעים שכן מאפשר לנו לשקול את השינויים בסביבה ולהיערך בהתאם (לפחות לחלקינו, אני דוגמה לכישלון חרוץ בתחום תזונה בריאה).
&nbsp
בנוסף, אני חושב שיש הבדל גדול בין "משהו גדול ממך חיצוני לך" - כגון ישות עליונה או כוח עליון או whatever, לבין "משהו גדול שאתה חלק ממנו והוא מורכב מאחרים כמוך" - כמו שבט, מדינה, אפילו חברה מסחרית שאתה עובד בה.
&nbsp
אגב, מצחיק אותי שאת מביאה קומוניסטים בתור דוגמה ל-"לא קבוצה דווקא".
 
אמ

תשובה חלקית עניתי להמן-לן או אמן- לן (חח) בהמשך .

אנסה לדסקס ?

תראה אם אנחנו מפשיטים עור ושרירים מהמצע הטקסטואלי שלך ניכר שאתה מכיר בדחף כדבר שנכון במקומו לעבר כמו הדחף האלוהי וכעת בחברת השפע עומד לרועץ לנו - רעב ודוחק לקחת עוד ועוד וגורם תחלואה.

אינני רואה זאת כך - יש קשר ישיר בין הדחף לנפש ולכן גם תוכל להבין מעצמך למה יחסי בתחום הקולות הנשמעים כחולי הרוח - הוא דרך של הנפש להשכין איזון.

(לא בטוחה שאני ברורה פה)
האם הרעב הגדול מקורו רק בדחף?
סביבתנו הומה "גירויים" מוכרים לנו מקדולנד וסטודיו C באותה משוואה.
הפרסומות בנויות על חסכנו "הפסיכולוגים"- על גירוד הנפש שלנו והוצאת
הביש-דחף מאיתנו כדי להתגנב ולדרוש עוד ועוד מהחיים .
חברה צרכנית .צורכת. מייצרת.
רובוט .

ולכן גם ברור שחלק מההשמנה יכול להתקשר בדיוק להזנה רגשית של עולם גועש- ולא לא תשמע ממני הטפות לעולם נקי של העבר וניקיון הטכנולוגיה- אני הכי רוצה בה שיש.

העניין הוא עצמנו. שוב -וזה מתקשר למרכז שהנחתי בתגובתי לאמן-לן או המן-לן
שהדחף ואפילו מימושו אינו חיה רעבה ורעבתנית -זה חינוך להאמין כך בחברה כוחנית והירככית - הוא גם רצון להזין את גופנו ולעבור הלאה והוא גם רצון לאיזון פנימי שיכול וצריך לבוא על ביטויו ודגשו גם מבלי לאבד אותו עצמו עד אזיקתו בלוגוס ההיגיון שאינו נוגע ברגש- גם בלי גינויו כבלתי רציונלי ואפל .

שזה נורא דומה למה שמכוננים לנו ומטפטפים לנו על התת מודע - ועל הרס הבלתי נודע, הבלתי ידוע, הבלתי מתחשב- שהוא הכי מתחשב- כי הוא אנחנו עצמנו .
הוא התקשורת הפנימית שלנו והחיצונית שלנו זה עם זה וזה לזה ולתוך עצמנו.

ולכן אני בכלל לא חושבת שהגדול לך או הגדול ממך או הגדול איתך הוא חיצוני לנו והוא ישות בירכתי מוחנו הוא אנחנו בלי צל של ספק- הוא מרכיב בך ואתה מרכיב בו ובגלל שאתה מרכיב גם אותו - אתה היוצר שלו וזה עוגן אבל כמובן לא אחרי המבול , אלא במובן של אחריות אישית .

וזה תקף להכל.
עד גבול היכולת, כי אף אחד לא מחפש גבול חופש בחירה אינסופי וזה שקר מיני רבים שקיימים היום בכוחות השוק.

הקומניזם הוא גם קבוצה וגם רעיון שמתים עבורו. גדלתי בחברה כזו

היה לי חבר שנולד וגדל במנצ'וריה ואחר כך ברוסיה, הוא לא היה יהודי משום קנה מידה ועדין הוא ואני שהיינו זוג היינו שנינו מאמינים מאוד ברעיון וזה לא חייב שאני ארכן ואנשק את אמא רוסיה בשביל זה- זה רעיון ששורד כמו טפיל או גבורה מה שתבחר בין שני אנשים ללא קשר כלשהו , לא יבשתי , לא גנטי ולא בטוח שאפילו תרבותי.

לכן זו קבוצה ואל קבוצה במקביל- ואל קבוצה היא תמיד גם רעיון .
 

BravoMan

Active member
קראתי את התגובה שלך אלי, ואת התגובה להמלן לפי הסדר שהמלצת

(קודם אליו), ואני מצטער לומר שלא הבנתי כלום משתי התגובות...
לפחות, כמעת כלום.
&nbsp
כמה דברים שכן מסתדרים לי:
אני לא מכיר בשום "דחף אלוהי". אחזור שוב: אלוהים הוא המצאה, מיותרת היום, שנועדה לייצר מענה שיקרי למספר דחפים שונים, אף אחד מהם אינו דחף "למצוא ישות עליונה בעלת כוחות על".
&nbsp
אני כן חושב שהרצון לאכול הוא דחף פיזיולוגי, ובעוד שהשפעה של דחפים פיזיולוגיים על התודעה שלנו לא תמיד פשוטה, ואנו לא תמיד מבינים ברמה מודעת מה בדיוק דוחף אותנו ולען, זה לא הופך את זה בשום צורה ל-"רוחני".
&nbsp
באשר למקדונלדס, סטודיו C וחברים אחרים: פרסום הוא מדע לניצול דחפים אנושיים כדי להרוויח כסף.
גם כאן אין שום דבר רוחני, רק שיטה שעובדת...
&nbsp
אין ספק שאלה שמנסים לעורר בנו דחפים כאלה ואחרים כדי לנצל אותם הם חלק גדול מהבעיה.
&nbsp
לגבי הקומוניזם - כאן אני מסכים איתך דווקא. לא חשבתי על זה באותו רגע, אבל את צודקת:
קומוניזם הוא רעיון שמומש ע"י מספר קבוצות מופרדות גאוגרפית.
אם זאת, זו רעיון שדוחף את טובת הקבוצה לפני טובת הפרט, ועל כן הוא מאוד "ממורכז קבוצה", זאת בניגוד לאנרכיזם שהוא... חסר ארגון לחלוטין.
 
למעלה