איך לבחור גישה שיקומית (AV, מיח"א, שמע )

daliast

New member
איך לבחור גישה שיקומית (AV, מיח"א, שמע )

למען הגילוי הנאות, אזדהה ואומר שאני יו"ר עמותת AV ישראל. אני גם אם לנערה ששומעת באמצעות שתל דו צדדי ולומדת בתיכון רגיל במגמת תיאטרון. ראשית, אני שמחה על הפורום ואני כבר רואה מרפרוף ראשוני, שהוא מהווה מקום טוב להורים שמתחילים את דרכם ומתלבטים בכל מיני סוגיות, חינוכיות, חברתיות ורפואיות. באשר להתלבטות בבחירת גישה שיקומית, אני מציעה להורים חדשים שמתלבטים באיזו גישה לבחור לעשות צעד נוסף מלבד הצעדים שהוצעו להם כאן כבר. לכו להיפגש עם בוגרים ומשפחותיהם. במרוצת השנים יצא לי לללות לא מעט משפחות, לא מתוך תחושה מיסיונרית אלא מתוך שותפות גורל ורצון לטעת בהם תקווה דווקא באותם רגעים קשים שלאחר האבחון וההבנה שהילד שלהם הוא לקוי שמיעה. הדבר הכי משמעותי עבור משפחות שמגיעות אלינו הוא המפגש עם בתי. היא כבר נערה והיא לשמחתי מוכנה מאוד לשתף ולתרום והורים יוצאים מהמפגש איתה מלאי תקווה וכוח לעשייה. ובאמת שאין זה משנה באיזו גישה חינוכית הם בוחרים בסופו של דבר. יש לבחירה בגישה השיקומית כל מיני שיקולים (תפישת עולם חינוכית, שיקולים לוגיסטיים ועוד) והדבר החשוב בסופו של דבר הוא שהיא תתאים למשפחה ולילד/ה. על AV אני רוצה לומר קודם כל שהעמותה או הגישה איננה נגד שום דבר (כך לצערי היא הוצגה בחלק מהתגובות) - היא בעד שילוב מלא של ילדים לקויי שמיעה בחברה, וזאת באמצעות שיקום אודיולוגי מוקדם, מיטבי ומקצועי, אם באמצעות מכשירי שמיעה ואם באמצעות שתל קוכליארי. הורים הבוחרים בAV עושים זאת משום שהגישה החינוכית מתאימה לתפישת עולמם החינוכית. גישה זו שמה דגש רב על תפקיד ההורים בשיקום ועל שילוב מלא בחברה ובסביבה שבה הילד גדל. הטיפול בדיבור ובשפה בגישה של AV הוא עבור ההורים מתוך תפישה שהבית הוא הסביבה שבה הילד גדל ומתפתח. בזמן הטיפול מקבלים ההורים כלים לעבודה עם הילדים, דגשים לתרגול וחיזוק, רעיונות להפעלות ועוד...ילדי AV כולם משולבים במסגרות החינוך הרגיל, רוכשים שפה ודיבור דרך הערוץ השמיעתי ומדברים דיבור רהוט. לגבי הסוגיות החברתיות - כאן בפרט אני חוזרת לעצה הראשונית שלי. לכו להיפגש עם בוגרים (מתבגרים לקויי שמיעה) ושמעו אותם. יש להם עצות רבות מניסיון שהם רכשו על עצמם. ביקורים כאלו מאפשרים לקבל נקודות מבט רחבות יותר הנוגעות לא רק לילד לקוי השמיעה אלא לאיך הבית כולו מתמודד (למשל סוגיית אחים נוספים) עם לקות השמיעה. בהצלחה!
 

WM AHL U

New member
תודה על העצה

כהורה שעדיין מעכל את העובדה שבנו לקוי שמיעה, זו נשמעת לי עצה טובה. אבל הרשי לי בבקשה לשאול אותך, כיו"ר עמותת AV ישראל, אם תוכלי בבקשה לחדד את ההבדל בין הגישות שלכם ושל מיח"א (למיטב ידיעתך)?
 

daliast

New member
ההבדל בין AV לבין מיח"א

ישנם מספר הבדלים וישנם גם כמה דברים דומים: ילדים המשוקמים בגישה השמיעתית מילולית מתחנכים אך ורק במסגרות חינוך רגילות (אין לנו גן או בי"ס מיוחד) כשהבית מהווה את הסביבה החינוכית הטבעית (זאת בהנחה שאין כל לקויות אחרות המקשות על הילד להשתלב במסגרת חינוכית רגילה). הטיפול כפי שהדגשתי קודם, ניתן להורים והם אלו שמתרגלים עם הילד. כל הגישה הטיפולית (הן האודיולוגית והן הטיפולים בדיבור ושפה) שמה דגש על ניצול מירבי של שרידי שמיעה. הידע של אנשי המקצוע מתמקד בניצול מירבי של הטכנולוגיה לטובת מקסום יכולת השמיעה של הילד. קלינאית התקשורת וההורה המכירים את הילד היטב מגיעים איתו לבדיקות השמיעה/כיווני השתל והדבר מאוד משמעותי. המטפלים בדיבור ושפה של AV עברו הכשרה מיוחדת בגישה השמיעתית מילולית. הם מחוייבים להישאר בחזית הידע שמשתנה ומתפתח כל העת, לשמחתנו, בעזרת קשר עם מומחים בארץ ומחו"ל והדבר משפיע על יכולתם למצות את כל שניתן מהטכנולוגיה הקיימת. כיוון שכך, ילדי AVרוכשים את הדבור והשפה אך ורק דרך הערוץ השמיעתי, כמו שרוכשים אותו ילדים שומעים. ואכן, הם מדברים כמו ילדים שומעים. לבסוף, גם בAV, כמו במיח"א/שמע אנשי המקצוע מלווים את הצוות החינוכי במסגרת החינוכית שבו הילד לומד ודואגים לשיפור הסביבה האקוסטית ומתן תמיכה לימודית מתאימה לילד. מקווה שזה היה לעזר. אשמח להוסיף כל מידע נחוץ.
 

עדיתי1

New member
יש רק בעיה אחת וגדולה ב-AV

אני אימא לילד שהוא לקוי שמיעה והתגלה בגיל חצי שנה (מעקב פגים), את התחלת הדרך עברנו דרך מיח"א והינו שם בתקופה של שנתיים , בית חם שמאוד עזר וקידם אף את הילד וכמו כן במיח"א נתנו כל השירותים שהילד זקוק להם במהלך הדרך (בחירת גן, איבחון פיסכולגי, בדיקות שמיעה וכן הכוונה ועזרה לדברים שהילד זכאי בארצנו) אבל........... לצערנו אצל ילדנו היה תחלופה מאוד גדולה של קלניאיות בשנתו השניה של הילד וזה בילבל גם את הילד וגם אותנו ולכן החלטנו לגשת ל-AV . עד היום אני לא מצטערת על הצעד הנפלא שעשיתי , יש לנו קלינאית מדהימה שקידמה את הילד בצורה מופלא ואף טובה ולכן אנחנו נמצאים ב-AV הרבה זמן אבל ............. גם פה יש בעיה כל העזרה שניתנה במיח"א לא יכולה להעשות ב-ש\AV את כל ה"ריצות" נאצלנו אנחנו לבצע למשל : עזרה בגן (גננת שילוב), אבחון פיסכולוגי (דרך הקופה , שההמתנה לאבחון מאוד ארוכה) כמו כן יש עוד הרבה זכויות שילד זכאי אך ב-AV עדיין לא ניתנת ההכוונה למענקים שאנחנו זכאים ואף עזרה ב"ריצות" הקשות והמתסכלות שאנחנו עוברים, המדינה לא מכירה בAV ולכן המאבקים לקבל דברים שהילד זכאי להם הם מאוד מאוד קשים. חבל שAV לא יכולה לעזור גם בדברים הנ"ל
 

daliast

New member
הכרה של המדינה בAV

מבחינת הכוונה, זכויות ומידע להורים - העמותה דווקא מאוד מכוונת לכך ומשקיעה בכך מאמצים רבים. רק לאחרונה הוצאנו חוברת זכויות ומידע עדכנית להורים. בנוסף אנו מקיימים בי"ס להורים - מסגרת הרצאות בכל מיני נושאים הקשורים בהתמודדות עם השיקום (נושאי שמיעה וטכנולוגיה, זכויות, התאמת המסגרת החינוכית, אתגרים חברתיים ועוד). הבעיה שאת מציינת היא נכונה לצערי והיא ההכרה והתמיכה הכלכלית של המדינה בעמותה (שקמה ומנוהלת ע"י הורים לילדים לקויי שמיעה). לצערנו, העמותה לא קיבלה עד היום שום תמיכה כלכלית ממשרד החינוך למרות כל הפעילות שהיא מקיימת והשירותים שהיא נותנת. זאת למרות שארגונים אחרים, מקבילים לנו, כן זוכים לתמיכה כזו. אנחנו מודעים לבעיה ופועלים בימים אלו לשינוי מצב זה. עד אז, אנחנו ממשיכים בגיוס משאבים ממקורות אחרים.
 

עדיתי1

New member
כרגע אנחנו (ההורים)נמצאים בצומת דרכים

אנחנו נמצאים בAV כבר שנתיים, הקלינאית שלנו מקסימה ועושה עבודה מאוד טובה, הילד מאוד מאוד השתפר והיא נתנה לנו את כל הכלים שיכולים לשלב את הילד במסגרת הרגילה (וכמובן שהוא משולב במסגרת רגילה) אבל......... אין לנו מושג את הזכויות שאנחנו זכאים מכוון שלא קיבלנו שום הכוונה מצד AV (גם לא קיבלנו אף חוברת לגבי זכויות שאנחנו זכאים להם) והשאלות הנשאלות הם : - מהם הזכויות שמגיעות לי ? - הם את הזכויות אני יכולה לקבל דרך AV או שאנחנו צריכים לעבור לעמותה שהמדינה מכירה בה ותיתן את התמיכה הכלכלית ? - כמה זמן יקח לחברת AV לבצע את השינויים (כפי שרשמת) ?
 

אתי77

New member
ברוכה הבאה!

כיף לשמוע על ההתקדמות והשילוב המוצלח של הבן שלכם
אכן, זה נוח מאד שיש מקום שדואג לזכויות שלנו. ואני מבינה את ההתלבטות. מצד שני, אם יש לכם קלינאית תקשורת שאיתה אתם מרגישים בנוח, שאתם מרגישים שהיא מקדמת את הילד, שיש כימיה טובה בינה לבין הילד, זהו גם כן שיקול חשוב. אולי תוכלו לבקש פגישה עם עו"ס של מיחא איפה שהייתם בשנתיים הראשונות כדי שתכוון אותכם לגבי הזכויות? (אני לא יודעת אם זה אפשרי, אני מבינה שאתם לא מירושלים, כי אצלנו עובדות אותן קלינאיות תקשורת כבר למעלה מעשרים שנה כך שכנראה לא דיברתם על סניף ירושלים, ואני לא יודעת מה קרה אז בסניף שבו הייתם). בכל מקרה, תתארח כאן עובדת סוציאלית בתחילת שבוע הבא ותוכלי לשאול שאלות
 

אשלג

New member
הארה/הערה ותודה

מניסיוני האישי, בשיחות הראשונות אתכם בהחלט נאמר במפורש ש-AV נגד קריאת שפתיים, והדברים נאמרו בנחרצות רבה. זה הרושם הראשוני לגביכם שנחרת בנו. עם הזמן למדנו כמה הצוות מקצועי ועובד מכל הלב, וכמה אתן מכבדות גם דיעות אחרות וכמה חשוב לכן לעזור גם לאלו (כמונו) שבוחרים ללכת עם AV רק בחלקים מהדרך הארוכה לשילוב מלא. אני מקבלת את דברייך שהעמותה אינה "נגד" שום דבר. רק מאירה שיכול להיות שבין נשות הצוות יש כאלו שיותר מחמירות בעניין פיתוח הערוץ השמיעתי בלבד. עצם העובדה שישנם הורים (כאן בפורום, וגם בשיחות שניהלנו עם הורים כשחיפשנו את דרכינו) שזה הרושם שנוצר בהם מלמד כי יתכן ויש פער (לפעמים, אצל חלק) בין האידיאולוגיה המוצהרת של העמותה ובין ביטוייה בשטח. ומנצלת את הבמה להודות על התמיכה בראשית הדרך, ועל הטיפול המקצועי מאז.
 

daliast

New member
הבהרות חשובות

ההבהרה הראשונה היא שהגישה השמיעתית מילולית שמה דגש על רכישת דיבור ושפה דרך הערוץ השמיעתי. התינוקות והילדים המשוקמים דרכנו אינם לומדים קריאת שפתיים או שפת סימנים. הם לומדים להשתמש בשמיעה ודרכה הם רוכשים את השפה. גם אני כשבתי התחילה לשמוע בעזרת שתל קוכליארי השתמשתי רק בערוץ השמיעתי. ההבהרה השנייה היא שהתפיסה החינוכית העומדת בבסיס השיקום היא שהבית הוא הסביבה הטבעית וההורים הם סוכני החינוך העיקריים. לכן, השיקום נעשה דרכם. במהלך השיקום הם רוכשים ידע מאנשי הצוות והידע שהם רוכשים עוזר להם לקבל החלטות הקשורות בשיקום ובחינוך של ילדיהם. ההבהרה השלישית היא שAV היא תפיסה חינוכית שיקומית - היא איננה דת. ההבהרה האחרונה היא שבבחירת גישה שיקומית אין נכון או לא נכון, אלא יש מה שמתאים לתפיסת העולם של ההורים. הילדים שלנו הם בראש ובראשונה ילדים ורק אח"כ הם לקויי שמיעה.בסופו של דבר המטרה של כולנו היא שילדנו יגדלו ויתפתחו לפי יכולותיהם ויהפכו לבני אדם החיים בשלום עם עצמם ועם החברה ובשל כך גם יכולים לתרום לה.
 

אתי77

New member
דליה שלום

האם קיבלת את המסרים ששלחתי לך? אני מאד אשמח לארח אנשי מקצוע מטעם AV לפי הכללים המקובלים בתפוז, באירוחים מסודרים. את מוזמנת לפנות אלי במסר, במייל או בטלפון לפי הפרטים שלי ששלחתי לך במסר ונוכל לתאם זאת יחד. בינתיים, נשמח שתשתתפי כאמא לילדה מקסימה ומוצלחת ותהווה לכולנו דוגמא ותקווה
 
למעלה