אז מי הוא באמת ישראלי?

אבל מתייחסים אליך כמו לאדם זר ולא כמו ל"אחד משלנו"...

אתה גם מודה שאין לך שום אינטרקציה עם הרחוב הישראלי... כלומר, גם בתחושותיך אתה סתם "רוסי שנמצא בגלות". אז אם זה מה שאתה חושב על עצמך, מה הפלא שגם ישראלים רבים חושבים ככה על הרוסים?
 

ערפל10

New member
פרט לחברים קרובים ובני משפחה כל האנשים האחרים זרים לי

וכך אני מניח גם לאנשים אחרים. פרט לחברים קרובים ובני משפחה כל האנשים האחרים זרים להם. וזה בולט במיוחד בישראל.
 
איליה, אני חושב שאתה לא תופש את המסר שאלי רוצה להעביר

אין שום ספק בכך שהכסף הוא דבר חשוב מאוד ואין בלתו, כמובן שעדיף להיות עשיר ובריא על עני וחולה. כסף אמנם לא יכול עדיין לקנות את הבריאות, אבל מי שידו משגת יכול להרשות לעצמו שרותים רפואיים חדשניים יקרים שלא נכללים בסל בריאות סטנדרטי ולא מכוסים בביטוחים משלימים למיניהם. מי שמפוצץ בכסף יכול לנסות אפילו להעריך את חייב בשיטות מפוקפקות ובלתי חוקיות על קצה היכולת המדעית, אם כי המדע עדיין לא מפותח מספיק כדי להבטיח תוצאות יציבות ויעילות בתחום הזה. אין אתה צודק בכך שהכסף יכול לעזור לאדם להתברג למעמד הביניני-גבוה במרכז הארץ, לצנטרום של הפיילה החברתית, אבל רק כסף זה עדיין לא מספיק, אי אפשר לקנות בכסף את ההשתלבות האמיתית, תראה את גיידמאק, הוא הרי באמת שק ממון המפוצץ במרשרשים, הוא השקיע ממון רב בנסיון לקנות את הישראליות, אבל למרות כל הטוב שפיזר בארץ (ברור שלא בהפסד, אחרת לא היה עשיר, אבל אין ספק שהייתה בכך טועלת הדדית) לא קירב אותו מאומה להכרה בו כישראלי. ומאידך, מישהו שהשתקע במושב בטבעת החיצונית של גוש-דן שמאוכלס לרוב באשכנזים ילידי הארץ ואימץ אל ליבו את התרבות וההיווי הישראלי הצליח להיטמע בחברה גם אם הוא חי מהיד לפה. למרות כל התועלת שבכסף, עדיין הרבה מאוד דברים, וגם בחברה קפיטליסטית, מושגים בדרכים אחרות. מחקרים מדעיים מוכיחים שרק כשמדובר בחיים מתחת לקו העוני רמת שביעות הרצון של הפרט מהחיים תלויה באופן הדוק ברמת הכנסתו, מעבר לסף רווחה מסוים שביעות רצון מהחיים מפסיקה לעלות גם כאשר ההכנסה ממשיכה לגדול. בנאדם מרוויח כסף רב אבל מבלה את חייב סגור במשרד ועסוק בעבודה כמו עבד, ללא זמן פנוי להינות מכספו וללא אפשרות לספק את הצרכים הרגשיים שהתפתחו במשך מאות אלפי שנות אבולוציה בסוואנה אפריקאית קדומה ולא מכירים בחיים המודרניים. אז האם כדאי לשרוף את החיים החד-פעמיים שלך למען ירושות לילדיך ונכדיך, שהם אינם הארובה שלך לאיזה סוג של המשך לאחר המוות אלא אנשים אחרים לגמרי, שכאשר תתפגר זאת תהייה נקודת הסוף בשבילך, והם לא ימשיכו אותך לעבר הנצח....

מתי תבין, זה לא מרשרשים, שיעשו אותך האנשים החדשים...

 
תגיד איליה, למה דניאל בן סימון מקבל מהאליטות יחס אחר לגמרי

מזה שמירי רגב מקבלת ממנו? הם הרי באו מאותו המקום בדיוק? מה, בגלל סיבות פוליטיות נטו? רק בגלל זה? למה אריה אלדד ואפילו משה פייגלין מקבלים יחס אחר לגמרי מאותן האליטות מאשר מיכאל בן ארי? הרי אלדד ובן ארי רצו לכנסת באותה מפלגה, הראשון קיבל יחס טוב ואילו השני קיבל יחס של בבון נחות. איך אתה מסביר את זה?
 
דניאל בן סימון הוא עיתונאי, סופר וחבר כנסת לשעבר...

הוא עלה ארצה ממרוקו בגיל 16 ונשלח לפנימיה. בני האליטות אמרו לו שהוא "מרוקאי אינטליגנטי" וממש לא נראה ולא נשמע כמו "שאר המרוקאים הפרימיטיבים והברברים" (אני מצטט אותו). היחס הטוב שהוא קיבל בהשוואה ליחס הרע שקיבלו שאר העולים ממרוקו, כמו גם בני הדור שנולדו בארץ (דוגמת מירי רגב), נעוץ בהתנהגות האצילית שלו, בעברית העשירה והרהוטה שלו, ברוגע שהוא מקרין, בקלאסה שנודפת ממנו ואפופה בניחוחות צרפתיים מהשאנז-אליזה. לפני כמה שבועות נתקלתי בפייסבוק במסגרת שבה היו שתי תמונות, האחת של שרת התרבות שלנו, והשנייה של שרת התרבות של צרפת, אודרֵה אזולאי. הודגש בה שחור על גבי לבן ובאותיות קידוש לבנה ששתיהן יהודיות ממוצא מרוקאי, אלא ששרת החוץ הצרפתית היא אישה אינטליגנטית ומתורבתת שמביאה כבוד לארצה ולעמה, בזמן שמירי רגב היא חסרת-תרבות שגורמת בושות לכולנו, כך נכתב. לשתיהן לא חסר כסף, ובכל זאת הן מקבלות יחס שונה.
 

ערפל10

New member
אתה יורד למה של "הדביל ההוא אמר X והטמבל הזה אמר Y"

מה הקשר בין זה לשייכות ללאום?
 
אני לא מדבר על שייכות-אדמיניסטרטיבית

"הנה, הנפיקו לך תעודה כחולה, עכשיו אתה ישראלי", אני מדבר על שייכות רגשית וחברתית הן מצד הנקלט והן מצד הקולט. בהודעה הראשונה שלך בשרשור הזה כתבת ש"ישראלי הוא בעל אזרחות ישראלית. נקודה", ואין זה נכון כלל וכלל. אם ינפיקו לך תעודה שבה יהיה כתוב שאתה "מלאך מכונף", זה יגרום לך להצמיח כנפיים ולעוף? מבחינת החוק היבש, כל מי שמחזיק בתעודת זהות ישראלית - הוא ישראלי, אבל מבחינת האופן שבו הסביבה הכללית תופסת את הפרט, במקרה הזה מהגר מרוסיה, מאתיופיה, מסודן או מאריתריאה (ויש כאלו ששמים את כל ארבעתם במקשה אחת), הוא אינו ישראלי אלא מישהו זר שבעל כורחם הם נאלצים לחיות איתו.
&nbsp
דרג אגב, מה לגבי יוצאי בריה"מ שאינם יהודים והיחס אליהם חמור שבעתיים? אתה חושב שהחתיכה הכחולה שבאמתחתם גורמת לציבור להחשיב אותם לישראלים-אמיתיים, או לסתם אופורטוניסטים שמצאו פרצה בחוק או ניצלו באופן ציני את חוק השבות כדי לשפר את מצבם הכלכלי העגום?
 

ערפל10

New member
אתה משווה ת"ז לתעודת "המלאך המכונף"?

ומה שעליך להבין - אין כאן דבר כזה "סביבה כללית". יש הצלחות וכישלונות של אנשים פרטיים. יש כאלו שקיבלו ירושות וכאלו שלאו.
 
כן, זו בסה"כ חתיכת נייר...

אפשר לכתוב עליה שאדם שמשתייך לגזע מסוים הוא טמא ונחות, זה עדיין לא יהפוך אותו לכזה. בוודאי שיש סביבה כללית... מי צעק לרוסים "גויים מסריחים, תחזרו לרוסיה"? מי קורא לאתיופים "כושים מסריחים"? מי מכנה את הסודנים "סרטן בלב האומה שלנו"? יש כאלו שעושים זאת בצורה גסה ובוטה, ויש כאלו שסתם מתנשאים ומתייהרים. כל אחד והשיטות שלו. אז תגיד לי בבקשה, האם אפשר להיות רוסי-אמיתי בלי להכיר את סרטיו של גאידאי? האם אפשר להיות רוסי אמיתי מבלי להכיר אפילו את שמם של פושקין, דוסטויבסקי, טולסטוי, צ'כוב ואחרים? האם אפשר להיות רוסי מבלי להכיר את שאר גיבורי התרבות שלהם מהעבר, ההווה והעתיד? לא, אי אפשר, אפילו אם הוא יקבל אזרחות רוסית (כמו שהוצע לז'ראר דפרדייה). אז האם אפשר להיות ישראלי מבלי להכיר את גיבורי התרבות מהעבר, הווה והעתיד? האם אפשר להיות ישראלי מבלי להבין את ההומור והסרקזם המקומי? האם אפשר להיות ישראלי בלי קורטוב של חספוס ופלפל שרווח גם אצל האשכנזים? כנראה שלא.
 

ערפל10

New member
כבר גלשת לשטויות של ממש

הבעיה שלך לטעמי היא לא ההשתייכות העדתית, אלה העידר ירושה רצינית. ואתה גם כנראה לא מתכוון לפעול לשיפור מעמדתך החברתי אם כוונתך להישאר במקום בו אתה נמצא. מאידך אני מניח שבקרית שמונה ישנם ישראלים וותיקים במעמד בעייתי עוד יותר.
 
זהו, בחרת לעבור לפסים אישיים?

חבל, עד עכשיו דווקא החזקת מעמד לא רע. בדר"כ אתה מאבד את העשתונות הרבה יותר מהר. בכל מקרה, אתה רוצה לחזור לדיון המרכזי? האם אתה מודע לכך שכסף וירושות לא מסוגלות לקנות הכל? הן לא יכולות לקנות אושר, הן לא יכולות לקנות חיי נצח, הן לא יכולות לקנות אהבה אמיתית (כלפיך), הן לא יכולות לרפא מחלות סופניות, הן לא יכולות להפוך את עורו של אדם ולגרום לאנשים לאהוב אותו. כמובן, האנשים יכולים להעמיד פנים בגלל תועלת כלכלית, אבל לא תהיה פה אהבה וחברות אמיתית. ברגע שבעל הממון יתרושש ויפשוט את הרגל, כל ה"חברים" שלו פשוט יתאדו.
 
הכל?

האם הוא מסוגל לקנות חיי נצח? האם הוא מסוגל לגרום לאנשים להישאר צעירים לתמיד? האם הוא מסוגל להקים מתים לתחייה? האם הוא מסוגל לקנות אושר (ב-א')? האם הוא מסוגל לגרום לבחורות להתאהב בך באמת? האם הוא מסוגל לקנות חברות-אמת, לא משהו תועלתני ואינטרסנטי? האם הוא מסוגל לרפא מחלות סופניות? הקפיטליזם נולד אך לפני 500 שנה בערך במערב אירופה, ועלה לגדולתו באמת רק אחרי קריסת הגוש הקומוניסטי. עד לפני כמה עשורים עוד היו רבים שחשבו שדווקא הקומוניזם והסוציאליזם יהיו אלו שישתלטו על העולם. בכל מקרה, הקפיטליזם, כמו כל דבר אחר בעולם, הוא בר חלוף. הכסף אכן מניע את גלגלי הכלכלה ומביא לצמיחה, אך הוא לא מסוגל להביא אושר לאנשים פרטיים. המדינה אולי מרוויחה, לפחות על הנייר, אבל מה כל זה שווה אם הפרט מדוכא משום הוא בודד וחסר משמעות אמיתית בחיים? שים לב שדווקא במדינות עשירות ומבוססות יש אחוז גבוה יחסית של אנשים שבוחרים לשלוח יד בנפשם. דווקא במדינות כאלו יש אחוז גבוה של דכאונות והיעדר משמעות בחיים.
 

lEchoesl

New member
למי אכפת מזה? מחיי נצח או מהקמת מתים לתחייה?

באמת שזה ממש, ממש לא אקטואלי. לרוב האנשים אכפת מדברים פחות פילוסופיים [אני באמת מנסה להבין...... למי אכפת מזה בכלל? זה מה שמעסיק אותך?]. אנשים שבוחרים להתאבד הם אנשים חולים שהגיעו כנראה לשיא הרחמים העצמיים וטמטום של וותרנות עצמית, שצריכים טיפול. באמת שחבל עליהם, אבל מה זה קשור לכסף? כאילו שבלי כסף הם לא היו בוחרים להתאבד.
אז הכסף הוא בר חלוף, אז מה? תהיה בטוח שעד שאתה חיי הכסף לא יעלם ומה בדיוק אכפת לך מה יקרה אחריך? קודם תדאג ליום המחר שלך ואז תתפלסף על הדורות הבאים ותחיית המתים

ומה זה קשור לבחורות? אז בגלל שיש איזשהו חשד שבחורה תאהב אותך רק בגלל הנכסים שלך, אתה לא צריך לשאוף לנכסים? ומאיפה לך שבחורה תאהב אותך בלי נכסים? אז בשביל לבדוק אהבת אמת אני מציעה לך לכרות את הרגל שלך, לעקם את היד ולחיות ברחוב. ואם מישהי תתאהב בך זה בטוח תהיה אהבת אמת! תנסה ותבוא לעדכן

תחיית המתים.........
 
שמע איליה, בסופו של דבר כולנו נמות...

מי יותר מוקדם ומי פחות מוקדם. עוד 50-100 שנה לא יישאר מאיתנו שום זכר. ילדינו ונכדינו אולי עוד יכירו אותנו, אבל ילדיהם ונכדיהם כבר לא. אנחנו במקרה הטוב נהיה בשבילם זיכרון רחוק או איזו תמונה בלויה ומטושטשת. את ה"ירושות" שלהם הם ישיגו בעצמם בעבודה קשה. אולי במקום לרדוף אחרי כסף ונכסים, שספק אם יהיה להם איזושהו ערך בעולם העתידי, כדאי לחפש את האושר ולהיות מאושרים במעט הזמן שעוד נותר לנו כאן? אם פלוני בן אלמוני הוא אדם אומלל ומדוכא, מה עוזר לו הכסף הרב שיש ברשותו?
 

ערפל10

New member
מה זה שייך עכשיו?

אתה אומר "זה אבוד, בגלל שאני רוסי אני לא שייך ולא שווה". ואני אומר לך לא. תעשה קריירה, תעשה כספים ותהיה גם שייך וגם שווה. ועולם הבא זה נושא לדיון אחר.
 
הכל שייך...

מחקרים מראים שכסף לא קונה אושר ושהשיפור במצב הכלכלי באלפי ובעשרות אלפי השנים האחרונות לא גרם לבני האדם להיות יותר מאושרים. לכל בן אדם יש מערכת ביוכימית ובה סקאלה של מספרים. ישנם אנשים שנמצאים בין 6-10 כאשר רוב הזמן הם סביב האמצע, במספר 8. ישנם אנשים אחרים שנמצאים בין 3-7, כאשר מרבית הזמן הם סביב 5. אם מתרחשים אירועים שמחים בחייהם הם קופצים ספרה או שתיים למעלה, ואם מתרחש אירוע עצוב בחייהם הם יורדים ספרה או שתיים למטה, אבל כעבור זמן קצר הם חוזרים לנקודת ההתחלה. בדקו אנשים שזכו בלוטו או קיבלו סכום גבוה של כסף ואכן לזמן קצר מצב רוחם השתפר והמספר בסקאלה עלה, אבל כעבור מספר שבועות הם שוב חזרו לאותו מצב רוח אפרורי וסגרירי שליווה אותם מקודם.
&nbsp
אז אם כסף לא באמת מביא אושר, ולדידי גם לא מסוגל לקנות חברי-אמת, מה התועלת לרדוף אחריו כל הזמן? אם במילא כולנו נמות תוך זמן קצר, ואני אישית לא מאמין בעולמות אחרים ובגלגולי נמשות, איזו תועלת תצמח לי ממנו? את צאצאיי העתידיים (לפחות כמה דורות קדימה) אני במילא לא אכיר והקשר שלהם אליי יהיה אפסי עד לא קיים, אז למה לי להשקיע כל כך קשה בחיי כדי להוריש להם משהו? מניין לך שהכסף, שהוא בסה"כ חתיכת נייר שכרגע, בדגש על כרגע, אפשר להמיר אותה בסחורות, יהיה רווחי גם עוד 100-200-500-1000 שנים? מניין לך שביתך ברעננה יהיה רווחי עוד 100-200 שנים? ייתכן שמדינת ישראל לא תתקיים עד אז, ייתכן שהמין האנושי כמו שמוכר לנו היום יחדל להתקיים ויהיה מין אחר לגמרי שלא יזדקק לחתיכות הנייר הללו ולבתי הבטון במישור החוף.
 

lEchoesl

New member
לא נראה לי שאיליה מנסה להסתכל לעתיד הרחוק. זה גם לא משנה

מה יקרה בעוד אלף שנה. הוא חיי כאן ועכשיו ובשביל לחיות באופן ראוי הוא צריך כסף [וגם אתה]. נכון שהוא לפעמים מגזים [כשהוא אומר שהוא מסכן או משהו...... כי מצבו לא רע בתכל'ס], אבל מה הקשר לאושר? כסף לא יכול לקנות אושר? זה תלוי מה זה אושר בשבילך. בשביל אנשים רבים אושר זה לסיים את החודש בלי מינוס בבנק, לטוס לחו''ל לראות עולם, לקנות רכב חדש. כמובן אתה יכול להתפלסף כאן עד מחר מה זה אושר, אבל אל תכליל את הדעות שלך על אחרים. וחוץ מזה, גם אם הנתונים שהבאת הם אמיתיים, אז מה זה משנה בכלל? הרי רוב האנשים יהיו בסקלה בין המספרים שציינת גם אם יש להם כסף וגם אם אין להם. אז מה עדיף? להיות בסקלה עם כסף כמובן.
 
למעלה