אופן כיוון שסתומים וטיימינג ב- HM450X

M O R M

New member
אופן כיוון שסתומים וטיימינג ב- HM450X

תוכן: זהירות - הודעה זו ארוכה ומתישה ואינה מיועדת לוותיקי הפורום. אנא דלג אם הודעה זו אינה מעניינת אותך. לגבי שאלות הערות ותוספות , בדיחות ליגלוג וסתם אמירות - אשמח אם יתבצעו לאחר שאודיע על סוף השירשור. מטרת ההודעה הינה אפשרות העברת אינפורמציה לרוכבים צעירים שמעוניינים ללמוד לטפל באופנוע שלהם. למעשה מדובר באופנוע CRF450X של הונדה למרות שהעקרונות של כיוון שסתומים דומים בהרבה סוגי אופנועים כאילו. החמרים הדרושים: סט כלים מומלץ להשתמש בסט בוקסות רבע . מפתחות רינג פתוחים. מפתח T במידות 10 ו- 12 סט אלן מילימטרי. מפתח מומנט קטן. מברג טסטר קטן . מיקרומטר (רצוי דיגיטלי) מד מרווח מילימטרי ספרות האופנוע . קיט שימים (שימסים) . רצוי גריז נחושת לפלאג רצוי גריז מוליקוט MOLYKOT G-N PLUS (גריז הרכבה ראשוני) אזיקון קטן. חוט לקשירת שרשרת הטיימינג.
 

M O R M

New member
ממליץ מראש לקרא את ההוראות בספר

לפני התחלת העבודה.
 

M O R M

New member
קישורים להודעות "אופן" קודמות DRZ400S HM450X

להלן קישור להודעות קודמות בתחום " אופן " עשה זאת בעצמך. אופן החלפת שרשרת טיימינג באופנוע DRZ400S אופן החלפת שילדת זנב ופרוק בולם אחורי בדרוזי 2009 השירשור כולל גם: אופן הכנת אופנוע DRZ400S לרכיבת שטח מאומצת. קישור מהעבר להחלפת רדיאטורים עבור HM450X אופן החלפת קלאץ לאופנוע DRZ400S בשטח אופן הרכבת מגיני רדיאטור יוניבייקר על אופנוע HM450X אופן החלפת שמן פילטר שמן ,אויר באופנוע HM450X‬ אופן החלפת שמן ופילטר שמן לאופנוע DRZ400S אופן החלפת פיסטון צילינדר באופנוע DRZ400S מודל 2007
 

M O R M

New member
רצוי בעת פרוק המיכל לפרק גם את הכנפונים

אולם לא חובה - ניתן רק לשחרר מהרדיאטורים
 

M O R M

New member
כסה השסתומים סגור ב- 3 ברגים בלבד

אני אישית מעדיף לשים כל סוג של ברגים בנפרד בשקית ניילון. את הברגים הכלליים (מיכל דלק , פלסטיקה ועוד ) שם בשקית נפרדת. את הברגי מנוע שם בשקית נקיה נפרדת . באופן זמני אני שם בצלוחית מגנטית .
 

mzibiסk

New member
לא חושב שהבנתי

יש מצב שאתה מעלה כמה תמונות על נושא השקיות? תודה, יישר כח!
 

M O R M

New member
מפתח T10 נוח לפרוק מכסה השסתומים

לשים לב היטב לאופן חיבור הצנרת לקרבורטור , למכסה השסתומים וצינורות האויר של הקרבורטור.
 

M O R M

New member
כיוון נקודה מתה עליונה - החשוב מכל בעניין!!

נושא כיוון הנקודה המתה העליונה קריטי לכיוון שסתומים וטיימינג של אופנוע מרובע פעימות. אנו מעוניינים לכוון שסתומים כאשר המנוע נמצא בנקודה מתה עליונה. הנקודה בה הוא בדיוק מחליף כיוון ממצב דחיסה של התערובת דלק אויר למצב של פיצוץ ועבודה . הבעיה העיקרית שיש לשים לב אליה הינה העובדה שבמרובע פעימות המנוע נמצא פעמיים בנקודה מתה עליונה. פעם אחת בעת שחרור הגאזים השרופים כאשר שני שסתומי הפלטה פתוחים ופעם אחת מצב עבודה כאשר כל השסתומים סגורים. ובכן אנו מעוניינים להבחין בין הללו. לאופנוע הנ"ל 2 שסתומי פלטה EX ושני שסתומי יניקה INTEK . אילו של הפלטה נמצאים מלפנים (לכיוון פתח האגזוז = לכיוון הרדיאטורים) אילו של היניקה נמצאים מאחור ליד הקרבורטור. אז איך מבחינים בנקודה המתה העליונה הנכונע? זה קל מאוד - במצב עבודה כל הסשתומים סגורים לכן שסתומי הפלטה (הקידמיים ) יהיו סגורים והנדנדים שלהם חופשיים. בתמונה נראים במבט מלמעלה השסתומים וגל הזיזים. לאופנוע CRF450 יש גל זיזים יחיד עילי בעל שני זיזים אובליים עבור שסתומי היניקה ואחד יחיד עבור שסתומי הפלטה. לשסתום הפלטה ישנה זרוע לחיצה המחלקת לשניים את הלחיצה לשני שסתומי הפלטה . משמאל בתמונה שרשרת הטיימינג המתזמנת את כל העסק.
 

a chain

New member
כיון שסתומים במנוע סינגל בביבוי מנוע

במנוע סינגל (בעל צילינדר אחד), בכיבוי המנוע, גל הארכובה ממשיך להסתובב מההתמד עד שהבוכנה מתחילה בפעולת הדחיסה. גל הארכובה ייעצר כתוצאה מלחץ הדחיסה - בד"כ בחצי מהלך הבוכנה, פחות או יותר. במצב זה, כל השסתומים סגורים. עוד טיפה למעלה ואתה בנ.מ.ע שירשור מושקע יפה
 

M O R M

New member
יש לפתוח מימין למטה את חלון הכיוון לנקודה מטה

אני אישית מעדיף (זו לא חובה כך נוח לי יותר) להוציא את הפלאג ולדחוף במקומו שיפוד עץ כדי לדעת מתי אני מתקרב לנקודה מתה עליונה.
 

M O R M

New member
מבט מהצד לעבר השסתום פלטה השמאלי

על הדרך רואים בתמונה את גלגל השיניים העליון של שרשרת הטיימינג. את המנגנון היחודי למודלים החדישים של הונדה(החל משנת 2008 ואילך) למפחת קומפרסיה אוטומטי) על נושאים אילו נדון בהמשך.
 

M O R M

New member
פתח כיוון הנקודה המתה העליונה מימין למטה

הפתח נמצא מצד ימין למטה ליד הכיתוב HONDA שעל המנוע (כן HM450X הוא בדיוק CRF450X המעולה) האופנוע הזה עבר כ- 18000 ק"מ ללא תקלות ואילולי התלכלך לי הפלאג לא הייתי חושב לגעת בו - גם לא לכיוון שסתומים. אבל ככה בשביל התירגול והתחביב פרקתי .
 

M O R M

New member
בהפסקת אוכל הסטייקים על המנגל עושים קפה

לכן צילמתי איך נראה האופנוע מהצד.
 

M O R M

New member
האמת שנהיה מאוחר ורצוי להמשיך מחר

התמונות לא יוצאות ברורות בערב.
 

M O R M

New member
כיוון נקודה מתה עליונה מבט לפתח הכיוון

התמונה לא הכי ברורה אנסה להסביר קודם. על ציר המנוע נמצא סימון של נקודה . לאופנוע שני מיכלי שימון נפרדים. כאשר פתחתי את הפתח כיוון נזל מעט שמן (שמן קלאץ - אני ממלא בצד הקלאץ חצי סינטטי של אופנועים ובצד המנוע סינטטי מלא של מכוניות) החצי סינטטי של האופנועים מיועד למניעת האפשרות של החלקת הקלאץ בשל תוספי החלקה לשמני מנוע של מכוניות. הסינטטי המלא של מכוניות מיועד לאפשר בעלות סבירה שמן מנוע איכותי לאופנוע. אם השמן נקי או אם מנקים את גלגל השיניים בתוך חלון הכיוון לנקודה מתה עליונה רואים נקודה שחורה ברורה על גלגל השיניים בתחתית המנוע. אשר המנוע נמצא בנקודה מתה עליונה יתמזג הסימון נקודה עם משולש סימון שנמצא על מכסה הימין של המנוע למטה. קצת קשה לצלם את זה לכן אנסה בשתי תמונות. כאן רואים (בקושי) בתוך החלון על גלגל השיניים מימין את הנוקודה שחורה (נמצאת בשעה 2 בערך של הגלגל שיניים)
 

M O R M

New member
בתמונה זו רואים בברור את סימון המשולש כיוון

משולש הכיוון לנקודה מתה עליונה נמצא על המכסה מבחוץ בשעה כמעט 3 של הפתח. אם מביטים לתוך המנוע בתמונה זו רואים מבעד לשמן הנוזל את הנקודה השחורה לסימון נקודה מתה עליונה. כאמור אני משתמש במקל של שיפודי עץ כדי לדעת שאני מתקרב לנקודה מתה עליונה. כעת כל מה שנותר לי הוא לדעת שאכן אני נמצא בנקודה מתה עליונה של מצב עבודה (ולא נקודה מתה עליונה של מצב פלטה.) אני מנסה לנדנד את זרוע הלחיצה של שסתומי הפלטה - אם יש חופש והקפיצי השסתומים לא לחוצים - אני יודע שאני נמצא בנקודה מתה עליונה של מצב עבודה. בספר מדגישים לסובב לכיוון השעון - למרות שלדעתי זה לא ממש חשוב זה הרגל טוב - כי בהמשך שרשרת הטיימינג תפריע.....
 

M O R M

New member
עתה נרשום בדף נייר את מרווחי השסתומים

אם הם תקינים סיימנו. אם אינם במידה נכוון באמצעות שימסים. מידת המרווח של שסתומי הפלטה הינה 0.28 מילימטר +/- 0.03 (הכוונה שהמידה יכולה להיות 0.31 מילימטר עד 0.25 מילימטר) מידת המרווח של שסתומי היניקה צריכה להיות 0.16 מילימטר (עם טולרנס של 0.03 = 0.13 עד 0.19 ) איך מודדים? ראה תמונה למדידת מרווח שסתום ימין פלטה. לוקח מד מרווח פותח אותו למידה 0.28 מילימטר ומכניס אותו מימין בניצב לשסתום הפלטה . אם נכנס בקלות מוסיף מידה (אם מנקים את מד העלים משמן ניתן לצרף כמה עלים ביחד - בדרך כלל אין צורך) אם לא נכנס המד מרווח מוריד למידת עלה דקה יותר עד שאני יודע מה המידה הקיימת. כאשר אני כותב "מכניס מד מרווח" אני מתכוון לא לדחוף בכח עד שישבר או יתעקם ומצד שני שלא יהיה חופש יתר על המידה. כאן דרוש מעט ניסיון שעדיף לרכוש אותו מבעל ידע נוסף או ניסוי וטעיה סבלני.
 

M O R M

New member
מדידת מרווח שסתומי יניקה

בתמונה מדגם כיוון הכנסת המד מרווח ולפנים לאחור באלכסון למטה לכיוון "הביצה" של שסתום יניקה שמאלי של גל הזיזים. המידה צריכה להיות 0.16 מילימטר
 
למעלה