הכלב חושף שיניים

galaoifa

New member
הכלב חושף שיניים

היי רציתי להתייעץ בקשר לביגל החמוד שלנו בין השנתיים
הכלב מאוד רגוע ואף פעם לא תקף
אבל לאחרונה הוא התחיל לחשוף שיניים על בעלי ולנהום כשהוא מנסה למשל להוריד אותו מהספה או לחנך אותו.
יש לציין שזה קורה בעיקר כשהכלב נמצא לידי, יש לי הרגשה שהוא מנסה כביכול להגן עלי או שהוא מקנא ונהיה אגרסיבי
בעלי באופן כללי הרבה יותר קשוח אליו בחינוך ממני, אצלי הוא מקבל הרבה יותר אהבה וליטופים.
עלי הוא אף פעם לא נהם אבל על בעלי הוא נוהם לפעמים ובפעם האחרונה הוא כמעט נשך אותו בפנים וזה היה ממש מלחיץ
מה יכולה להיות הסיבה להתנהגות כזאת ומה אפשר לעשות?
יכול להיות שהכלב מפחד מבעלי? יש לציין שלקחנו אותו כשהיה צעיר ממשפחה והוא היה נורא מפוחד כנראה עבר התעללות
 

doss39

New member
אצלי סיפור דומה עם פודל בן שנתיים

נושך את הילידם.
נשך את הגדול באף הילד דימם.
אני ממש אבוד עצות
 
להתייעץ מיד עם מאלף

לא משחקים עם תוקפנות, ביחוד בבית עם ילדים.

דברו עם מאלף, זאת בעיה שיכולה להפתר ולתת לכם ולכלב חיים הרבה יותר טובים
 

KallaGLP

New member
ראשית, להפריד בין הילדים לכלב,

לא להניח שיקרה מצב שבו לכלב תהיה ההזדמנות לנשוך אותם.
ושנית, לפנות בדחיפות לאיש מקצוע.
 

et28

New member
ראשית, דחוף לאיש מקצוע כפי שיעצו לך...

שנית- את אומרת שחשיפת השיניים היא כשמנסים להוריד אותו מהספה או לחנך אותו. אם אני מבין נכון- אתם פשוט לוקחים אותו ומורידים אותו, או כועסים עליו ואז מורידים אותו.... תנסו להגיד לו "לא!" כשהוא עולה, ואז לפתות אותו לרדת עם חטיף.... בעצם הוא לומד שכשהוא עולה הוא עובר על גבול, וכשהוא למטה הוא מתוגמל.... אגב, לא מזיק אף פעם סתם לתת לו חטיף כשהוא למטה, ולא רק כשהוא יורד. ככה הוא לומד שכשהוא למטה הוא מקבל חיזוקים, וכשהוא על הספה הוא לא מקבל חיזוקים.... אז מה עדיף לו?

זו תשובה נקודתית, אבל שוב- מאלף ידע לתת לכם כלים הרבה יותר רחבים למצבים שונים....
 

DAHUJI

New member
שיטת זכר האלפא, השיטה שלי.

גילוי נאות - אני לא מאלף. רק אחד שלומד, קורא, חופר ומעמיק רבות ברשת ומחפש פתרונות לבעיות שאני נתקל בהן. כמעט תמיד אני מוצא את התשובות שעובדות לי.

הכלב לא מפחד מבעלך בכלל, הוא פשוט מרגיש ש"הוא יכול עליו". הוא מאתגר את הדומיננטיות של זכר האלפא (בעלך) במסגרת הלהקה (בעלך-את-הכלב). זה טבעי לגמרי (מידי פעם) וצריך להתייחס אל האתגר ברצינות רבה כי משם העניינים יכולים להתדרדר ברגע שהכלב יחליט שהשליטה מעורערת ולכן ינסה ויתנסה במגוון צורות שונות של אתגרי שליטה (צרכים בבית? אי הקשבה לפקודות? לעיסה של דבר אהוב של בעלך עם הריח שלו?... לא חסר).

כשהבאנו אני וזוגתי את הגור המקסים שלנו לפני כשנה (עכשיו כבר בוגר וגם מחונך ומאוד מוקפד) הוא התנהג בצורה טבעית ומובנת לגור לא מחונך... נהימות, חשיפת שיניים בהתקרבות לאוכל (אגרסיית מזון) ושאר מאפיינים "כלביים".
בעזרת החלטה והבנה שאני המנהיג, אני זכר האלפא, הרגשה כזאת ושינון המנטרה אל מול הכלב, נכנסים ל- MOOD... הסברתי לו בשפה שלו שהוא חבר בלהקה שבה אני הקובע, והצלחתי להוריד אותו מכל המאפיינים הללו.
זה לאו דווקא בגישה החיובית כי לדעתי במצבי קיצון כאלו לאו דווקא מדובר על אילוף פרופר לטריקים וכו', אלא בגישה "הטבעית" להתמרדות/אתגר של דומיננטיות.

חושף שיניים? נוהם באגרסיביות?... מיד צועק צעקה ברורה חדה וקולנית, כזו שמפלחת את החדר - "לא!!!!", נעמד מולו בזריזות לכל גובהי להסביר לו כמה הוא קטן ונמוך ממני, יורד לכיוונו באסרטיביות ובזריזות, שולח יד מהירה זריזה ועצבנית לכיוון הצוואר שאותו אני לופת בחוזקה (לא חונק! רק לופת על מנת שלא ינשך), תוך כדי מוכנות לקבל ביסון של חוסר בהירות מה קורה, כדי שיבין מי הבוס ומרתק אותו לרצפה (באמצעות הצוואר, במעיין צורה עקומה כזו) עד למצב שהוא מרצונו משכיב את כל הגוף על הרצפה ו"נכנע" (מביע פסיביות בדיוק כמו אל מול זכר האלפא שבלהקה שמקבל אתגר שליטה).
זה ממש כמו שהיינו משחקים משחקי שליטה כשקטנים, עד שאחד מאיתנו היה אומר "כנוע".
אחרי חצי דקה-דקה משהוא נרגע, נשכב לגמרי והבין שחשיפת שיניים לא משתלמת לו בכלל, וכל זה תוך כדי שהוא מרותק אל הרצפה באמצעות לפיתת הצוואר, אני משחרר אותו מהלפיתה לאט לאט, תוך כדי פקודה בקול אסרטיבי וברור - "לא לזוז!". הוא יישאר לשכב ולהיות פסיבי עד שאני אחליט שמותר לו לקום.
אם הוא ינסה לקום, אני אשכיב אותו שוב בעזרת לפיתת הצוואר. לא אוותר לו. הוא ישכב שם עד שאני אחליט שהוא מספיק כנוע.

אולי יש כאלו שיאמרו פה שזו לא השיטה הכי "נחמדה" הכי "חברית" או כל מיני... סבבה, זכותםפ המלאה והם מוזמנים לא לבזבז את האותיות על ביקורת אלא להציע את הגישה שלהם, ובפירוט כדי שכולנו נלמד.
במידה והכלב גדול יותר מבינוני - מן הסתם קשה יותר ללפות, אז להפעיל יותר כח.
במידה והכלב ממש מוכן לנשוך ולתת ביס ולאתגר את זכר האלפא (נו, בהנחה שזה לא כלב גדול ואגרסיבי) - סליחה כן, אבל אני הייתי מוריד אותו לרצפה עם הרגל דרך הצוואר (נעל טיפוס הרים חסונה שלא מתרגשת מביס) ואז ממשיך עם היד אחרי שהצוואר כבר מרותק.

מבחינתי הגישה היא שזכר האלפא הוא זה שמחליט. הוא שקובע את הטון. הוא זה שלא מוכן לקבל אתגר על הדומיננטיות שלו. בדיוק כמו בטבע.
הכלב תמיד אוכל את הארוחות שלו רק אחרי שאני אוכל. ואני מקפיד על זה. הוא מקבל את הטרף רק אחרי שזכר האלפא ונקבת האלפא סעדו. זה כולל את המנה של הבוקר רק אחרי שאני שותה את הקפה.
צריך להסתכל על מספיק סרטי טבע כדי להבין את ההתנהלות/התנהגות הטבעית הזו.
אני לא חושב שזו גישה אלימה מאוד או אלימה בכלל בהתחשב שאנחנו מדברים פה בשפות שונות - שיטת האילוף/מוסר/אלימות האנושית אל מול שפת הכלבים כפי שניתן לחזות בה במצבים טבעיים.
אחרי אתגר שליטה שכזה הכלב לא מפחד ממך, אלא "מכבד אותך" (המשגה אנושית) או יותר נכון מקבל את המרות שלך עליו. חד וחלק.
כלב שיש לו מנהיג שעומד על שלו, מנהיג ברור, מנהיג שמתנהג כמו מנהיג (כולל בטיולים ובהליכות) שמדבר בקול אסרטיבי אבל לא תקיף, בטוח בעצמו... הוא כלב מאושר, רגוע, שמח וקשוב הרבה יותר. הוא יודע שהמנהיג ידאג לבטחונו מול כלבים אחרים (ואני עושה את זה ובעת ריב מוכן לקבל גם ביס במקומו), ידאג להזין אותו, ידאג לו למחסה, ישמור על היררכיה להקתית בריאה ומובנת (כשאף אחד לא יתפוס את מקומו של הכלב בה ככה שהוא בכלל לא צריך לאתגר כלום)...
כלב שיש לו מנהיג יודע את מקומו הברור בלהקה, מקבל מרות, שמח הרבה יותר, לא מודאג מענייני שליטה ואיפה הוא ומה מעמדו. לא נוהם. לא חושף שיניים. נותן להתקרב ולגעת ולקחת את המזון שלו כי הוא יודע שדואגים לו (למרות שלאגרסיית מזון יש פטנטים דומים אך אחרים בעיקר עם סילוק המזון והנגשה לפי שליטה).

נראה לי שהמסר הובן.
 

galaoifa

New member
תודה רבה על התשובה

זה מאוד מעניין ונשמע נכון זה גם מה שאנחנו חשבנו שצריך לעשות
נעבוד על זה
 

et28

New member
בבגקשה תתעלמי מהתגובה שלו :)

ראשית, אשמח אם תקראי את התגובה שלי אליו....
גם אני לא מומחה אבל השיטה שאני הצעתי לך הרבה יותר נעימה לכלב ולכן תגרום לו פחות תסכול וכעס, שזה מה שאת מנסה לעשות.....
 

marx04

New member
הצעה להתעלם מדברי גולש אחר אינה לגיטימית !

שלום לך,

זכותך המלאה לחלוק על דעה, עצה או עמדה שהביע כאן גולש אחר, וזכותך לכתוב שהאמצעים שהוא מציע הם שגויים ועלולים לגרום נזק.
אבל, זה מאד לא מנומס ולא לגיטימי, להציע להתעלם מדבריו של גולש אחר.
אני מבקש שלא לחזור על בקשה/הצעה כזו בהמשך, ללא קשר למידת התנגדות שלך לתוכן הדברים.

בברכה,

אורי.
 

et28

New member
גם אני הייתי בשיטה בהזו עד שהבנתי

שזה גורם לכלב לפחד ממך.
ואז הכלב ילחם בך... אם אתה ממש טוב בלהכניע את הכלב הוא יהיה רובוט. אם לא- הגענו לתוקפנות.....
תחשוב שניה עליך- מה אתה מעדיף- שכל הזמן יכעסו עליך ולא יגידו לך מה כן לעשות או לקבל חיזוקים על התנהגויות?
כשאני ניסיתי לאלף בשיטה שלך (השיטה הקלאסית) היו לי הצלחות. כשניסיתי להאלף בשיטה החיובית היו לי הצלחות כמעט בכל דבר שניסיתי....
 

DAHUJI

New member
כשמקשיבים לאט - מבינים מהר...


בקשר לאגרסיות וערעור על דומיננטיות - מבחינתי שיטת זכר האלפא עבדה נפלא, לא אגזים אם אומר לרמה של 99%... חד וחלק.
או שלמדתי אותה היטב ואני ממש מוצלח בה (אוטודידקט לפנים!) או שפשוט יש לי כשרון טבעי להיות סיזאר מילן עם חזה מנופח ותלתלי חזה.

כשמדובר בלימוד של דברים אחרים - צרכים בחוץ, אגרסיית מזון, פקודות רצויות שונות ("בוא", "שב", "שכב", "לא לזוז", "כביש!", "תביא כדור" וכו'), חיים בשותף עם כלב דומיננטי ולא מסורס אחר, חיים משותפים עם גורת חתולים שהוצלה מהביוב, חיים משותפים עם עוד גורת חתולים שהוצלה מעוד ביוב וכו', נקטתי בגישת החטיפים/ליטוף/שיבוח/חיזוק חיובי (="אילוף חיובי") וגם בשלל גישות שונות שעל חלקן קראתי ובהן התמחתי באופן עצמאי (חלקן ראיתי ביוטיוב ואת חלקן בדיתי ממוחי הקודח בהתאם לידע הביולוגי בו אני אוחז).
אתה מוזמן לבוא ולראות אם הכלב שלי מפחד ממני, מבוהל ממני או "מבין" אותי, מכבד אותי וקשור אליי (אפילו שהאופי שלו מעט תלותי-חשדני, אני מניח שזה פשוט האופי שלו בדיוק כמו שאדם נולד עם אופי בגוון מסויים).
מה שבטוח שהוא לא מאתגר אותי במבחני שליטה, לא חושב על להעז לנהום עליי או על מישהו אחר, לחשוף לעברי או למישהו אחר שיניים או לריב עם כלב אחר (הוא מתעמת רק ברשות שלי, אפילו שמידי פעם אני מרשה לו קצת קללות כדי לפרוק אגרסיות - אני דוגל בבודהיזם של כלבים). הוא יודע את מקומו בלהקה וזה עושה אותו מאושר, שמח ומאוד מאוד קשוב.

אני מדגיש - אילוף הוא גישה כוללנית, לא שיטה.
כל מאלף והקונץ שלו. כל שיטה והקונץ שלה. כל אחד ומה שהוא חושב בנושא. יש המון דיעות לכאן ולשם.
המטרה היא כלב קשוב, ממושמע (לא "חייל"), מבין, רגוע ושמח ושנענה לבעליו. כלב שפחות או יותר מצליח לעקוב אחרי השפה המשותפת לו ולבעליו.
ואני לא מדבר על אילוף ברמה של "עוקץ" או ברמה של כלב משטרה... מתכוון לאילוף ביתי, סולידי למספר פעולות, למספר פקודות, למספר התנהגויות רצויות...
באילוף אפשר להשתמש בכמה גישות שונות ולא חייב להיתקע על גישה אחת בלבד ואיתה לנסות הכל ולשבור איתה את הראש בתוך המלונה.
אילוף הוא לא למקצוענים בלבד (בדיוק כמו שנגרות היא לא למקצוענים בלבד, או ציור הוא לא למקצוענים בלבד או תיקון מכשירי חשמל הוא לא למקצוענים בלבד - גם לנו הלא מקצוענים מותר לנסות ולהתנסות תחת מעטפת דרישות מוקפדת מעצמנו ומתהליך הלימוד והניסוי). מי שירצה ישאל, יחפור, יתעניין וישתדל - יילמד בעצמו (גם תוך כדי ניסוי וטעייה או למידה מטעויות של אחרים).
זה שהצגתי פה את הפתרון שלי לבעיה ספציפית לא אומר שאני "מאלף" בצורה הזו באופן קבוע או נוקט בה תמיד, או משכלל אותה לאלימות פיזית כלפי הכלב.
זה הפתרון שעבד לי. זה הפתרון שטרחתי ורשמתי. זה הפתרון שאני מציג ומציע. לא ממליץ ולא כלום. מי שרוצה שיאמץ, מי שרוצה שישלם למאלף.
אישית אני לא בעד (וגם לא נגד) אאוטסורסינג של דברים שאפשר לעשות לבד ומשתדל לעשות כמה שיותר לבד. זו גישה לחיים שמאתגרת את המתנסה וטועה בה כל הזמן. אני לא מתלהב מדי ממומחים בעלי ידע שאותו ניתן להשיג (גם אם בצורה חלקית אך מספיקה) לבד, או חושב שכל דבר שקשה לפתרון צריך לרוץ למומחה ולשלם היטב. אני בעד לשבור את הראש (ככה תיקנתי מכשיר סלולרי לבד, ידית תקולה ברכב לבד, טיפול 10 אלף לרכב לבד, טיפולי אופניים לבד, טיפול במחשב לבד, השכלה עצמית לגבי תזונת כלבים לבד וכו').

בהצלחה
 

Ani15

New member
ובנוסף

הכלב לא ישן בגובה של מיטת מנהיגי הלהקה
הכלב לא עובר במעברים צרים (דלת, שער, שביל) לפני המנהיג שלו
הכלב לא מקבל חיזוקים להתנהגות שהמנהיג אסר עליה (כלומר: את לא מלטפת אותו כדי לנחם אחרי שבעלך זרק אותו מהספה)
הכלב מקבל את האוכל שלו מהמנהיג, ולא נוגע באוכל עד שהמנהיג מרשה לו
המנהיג לא נותן לכלב לנצח במשחקי משיכה ותחרויות אחרות (למעשה עדיף לא להיכנס לתחרויות כאלה בכלל)
גם בלי שום אלימות אפשר להגדיר לכלב מי המנהיג
 

DAHUJI

New member
תגובה...

- הכלב לא ישן בגובה של מיטת מנהיגי הלהקה.
לא, הוא ישן איתי ועם זוגתי במיטה כי אנחנו מאוהבים בו לגמרי... הוא יודע את מקומו הברור בלהקה, ולכן הוא חלק בלתי נפרד ממנה, ולכן מקבל אחלה של מקום במערה להתכרבל בו עם שאר חברי הלהקה.
לגבי הגיינה וכו', יש פתרונות. זה נושא אחר.

- הכלב לא עובר במעברים צרים (דלת, שער, שביל) לפני המנהיג שלו.
לא כל כך חשוב לי. כן חשוב לי שבטיול המשותף הוא תמיד הולך אחריי במידה והוא קשור ברצועה. אני מוביל, אני מחליט, אני מנווט.
99% מהזמן הוא בלי רצועה, כי ככה רציתי שיהיה. הוא קשוב, מגיע כשאומרים לו, רץ כששורקים לו (שריקה מיוחדת רק לו). מאט כשפוקדים עליו "צמוד", עוצר כשפוקדים עליו "עצור!". נזהר מלהרים משהו מהרצפה כשפוקדים עליו "אסור!", מפיל מהפה אם התבלבל וזו עצם ממש מזמינה או לחם (שהוא ממש ממש אוהב) שהרים כשפוקדים עליו "עזוב!".... לימדתי אותו ללכת בלי רצועה ולא לחשוב אפילו על לחצות כביש בלי אישור שלי (אפילו אם אני אזרוק לו צעצוע אהוב מעבר לכביש תוך כדי משחק, הוא ייעצר על סף המדרכה - זה גם חלק מהאתגרים שעבדתי איתו לגביהם).

- הכלב לא מקבל חיזוקים להתנהגות שהמנהיג אסר עליה (כלומר: את לא מלטפת אותו כדי לנחם אחרי שבעלך זרק אותו מהספה).
ב-ד-י-ו-ק. שני מנהיגי הלהקה תמימי דעים.
אם הוא מפגין התנהגות לא רצויה, כמו למשל מפחד מכלב גדול, אני לא אלטף אותו ואומר לו "יהיה בסדר חמוד". להיפך, ככה אעודד את הפחד הזה ואקבע את החשש מכלבים גדולים.
(כמעט) כל התנהגות שלו תימדד בזמן אמת באם רצויה ובאם לא רצויה ותיענה בתגובה אנושית נדרשת.

- הכלב מקבל את האוכל שלו מהמנהיג, ולא נוגע באוכל עד שהמנהיג מרשה לו.
בדיוק כמו בטבע. קודם כל זכר האלפא ונקבת האלפא סועד ליבו. מתרחק מהטרף. ואז כל השאר על פי ההיררכיה.
מוריד לו את קערת המזון. מביט בו, ומאשר לו לגשת אליה. לא כועס אם הוא ניגש אליה קודם... שוב, אני לא קפדן אלים ולא מחפש כלב "חייל".

- המנהיג לא נותן לכלב לנצח במשחקי משיכה ותחרויות אחרות (למעשה עדיף לא להיכנס לתחרויות כאלה בכלל).
לא. משחרר לו ונותן לו בהחלט לנצח כדי לאתגר אותו להראות לו שמשחק יכול להיות כיפי. משחק איתו הרבה בצעצועי משיכה. אני לא מוותר לו בקלות ונותן לו לנצח. בגלל שהוא יודע את מקומו היטב הוא מבין ויודע שזה משחק.

גם בלי שום אלימות אפשר להגדיר לכלב מי המנהיג.
זה מה שבני אנוש לא "מבינים". אפשר להיות מאוד מאוד דומיננטי, ובהחלט לא אלים. גם אם אלימות כן נדרשת לעיתים כאמצעי להשלטת סדר בדיוק כמו בטבע.
אם הוא יעז לאכול קקי של חתולים הוא יקבל מכה קלה על הזרבובית (לא באיזור האף שהוא מאוד רגיש) ומיד אעביר אותו למצב של כניעה (לא פחד!). הוא יודע טוב מאוד כשהוא עושה את זה.
כמו שכתבתי, אני לא קפדן אלים או סוציופת. לא מחפש כלב "חייל".
בטבע מידי פעם יש אלימות בין חברי הלהקה. הוא מקבל הזדמנויות לפעמים לאתגר אותי (קופץ עליי כדי לשחק ומנסה להגניב לי ביס של הזמנה למשחק, כמובן לא נשיכה אלימה), לדבר איתי, להראות לי מה הוא רוצה.
הנגשתי אותו אליי בכמה שיטות שונות. לא רק "זכר אלפא" וזהו, גם חטיפים וחיזוק חיובי, גם "דרך הטבע" (ככה אני קורא לה).
מותר לנסות!!! מותר לטעות, לראות שלא עובד ולשנות גישה.
מותר לעבוד עם הכלב, להקדיש לו זמן, להתייחס אליו, להיות סבלני, להיות קפדן. עצם זה שמנסים לאלף אותו זה להתייחס אליו, להיות איתו.
האלימות הפיזית היא נדירה ביותר. היא ברמת עצימות נמוכה ביותר... היא יותר במבט חודר לתוך עיני הכלב, בהגבההת הקול לרמת עוצמה מקסימליות (לפעמים אני צועק בפארק אנשים חושבים שקרה משהו), בעמידה אגרסיבית מול הכלב. זו ממש גישה ולא רק לתת כאפה ולנסות לחנך (כמו שההורים שלי היו מנסים ללמד את הכלב של המשפחה אז איך לא לעשות פיפי בבית ודוחפים לו את האף לתוך שלולית הפיפי ואחרי זה בנוהל הרבצה עם עיתון מגולגל).

שיהיה בהצלחה
 
כל ה"כללים" האלה מוכחשים כיום...

אפילו ע"י ה"הוגה" שלהם (מנהיג, אלפא והגיגים דומים), שמעיד כי טעה בנתנוים
שהובילו אותו למסקנות שגויות...
 

DAHUJI

New member
או קיי... מי ה"הוגה" שלהם ומה זה "כל הכללים האלו מוכחשים"?

מעבר לדברייך שההוגה שלהם מכחיש אותם, על ידי מי עוד הם מוכחשים?
אני בטוח שאחרים מקבלים ומשתמשים ב"שיטת האלפא" ואף נעזרים בה בהתאם לצרכיהם, ואני בטוח בזה כי נתקלתי באין ספור מאלפים ברשת שמתנהלים איתה ביום יום ובהתאם לצרכים.
לא אמרתי שרק איתה עובדים וזהו.
חוץ מזה שהגיונית וספקנית, הצהרות כמו "כולם מוכחשים" או "כולם מכחישים" או "כולם" בהכרח אינן נכונות ולכן לא אומרות מאום.
בדיוק כמו תינוקות אנוש - יש שיטות לפה ולפה. כל אחד הוא סופר נאני ובטוח שהשיטה שלו היא הכי טובה ועוזרת.
בסופו של דבר, מה שעובד - עובד. סטטיסטית ומחקרית כמעט שאי אפשר לנטרל את כל המשתנים כולם ולהסיק חד משמעית ששיטה אחת "דופקת" את הילד בעוד שיטה אחת "מעצימה" אותו. שאם לא כך, השיטה האנתרופוסופית כדוגמא הייתה מנצחת. אבל היא לא... וכו'.
 
הנה הסבר מסויים...

http://www.menydogtraining.com/#!-/cp6m

אנסה למצוא מקורות יותר מדוייקים (יש!), אבל הרעיון הוא שגם בטבע
אין מכניע וכנוע, אלא דינמיקות אחרות בין הזאבים (שמהם נלקח רעיון
האלפא המקורי)... המקור לטעות היה מחקר על זאבים בשבי, ששם
הדינמיקות שונות מבטבע...

לגופו של עניין - כל עוד משתמשים בשיטות או גישות לא פוגעניות -
אין שום בעיה... אין גם שום בעיה בנסיבות מסויימות בצעקה חדה
לעבר הכלב... בהחלט יש בעיה עם פגיעה בבעלי חיים שברשותינו,
כמו ריתוק לרצפה, גם אם התוצאה היא שלא יחזרו על מעשה שאנחנו
לא רוצים שיחזרו עליו... אולם - לא רק שיש שיטות הרבה יותר אנושיות
לדאוג לכך שהכלבים לא יחזרו על מעשה שאנחנו לא מעוניינים בו,
אלא שהרבה פעמים החיזוק החיובי פועל הרבה יותר טוב מההענשה...

ואם כבר הזכרת את עולם הילדים - גם שם - החיזוק החיובי פועל הרבה
יותר טוב מאשר ההענשה (מעבר כמובן, לכך שהענשה היא פסולה)...
לגבי האנטרופוסופים - ראיתי עדויות רבות מדי לכך שהשיטה מחלישה
את הילדים ואין בכך כל פלא - שיטה המנטרלת כל ביטוי ריגשי, לטובת
התנהגות רובוטית של "העבודה היא חיינו", לא יכולה במהותה לעשות טוב.
 
למעלה