צפרה - אוכל מצויין, אבל ה-VFM? והשירות התמוה?

אור2221

New member
צפרה - אוכל מצויין, אבל ה-VFM? והשירות התמוה?

תשמעו, אני אוכלת במסעדות לא מעט ועדיין, מזמן לא יצאתי ממסעדה עם חשבון של 377 ש"ח לבנאדם לפני טיפ, לא מאז דינר של הלסטון בלונדון (480 ש"ח בערך שכללו גם כוס שמפניה ב-16 פאונד) או אולי טוטו בעידן מושיק רוט.

מצד שני, זו הייתה אחת הארוחות היותר מוצלחות שהיו לי בזמן האחרון.

אבל נתחיל בהתחלה. אני וחברה שלי - דנה (השותפה הקבועה לארוחות בדר"כ) הגענו לצפרה ממש במקרה, התוכניות להערב שובשו באופן בלתי צפוי, היינו ביגאל אלון ואז נזכרתי בפוסט הדיווח מלפני כמה ימים! יש בר חדש בשם צ'יקס ביגאל אלון!
בלי לעשות וידוא הריגה שמנו פעמנו לשם רק ככדי לגלות שהפתיחה במוצ"ש. נו, זה ילמד אותי לשים לב לפרטים הקטנים.
נו, טוב. אז קפה איטליה, מה רע?
התקשרנו לשם - אין מקום.
עוד אני מסתכלת ימינה ושמאלה אני מבחינה בצפרה. שמעולם לא הייתי בה ובאופן מפתיע גם אף פעם לא בדקתי שם את התפריט. ניסיתי לשחזר בראש ביקורות שקראתי תוך כדי שאנחנו הולכות למקום, אבל מהר מאוד שחררתי. היה מקום, על הבר הגבוה בלבד. אגב, המקומות הפנויים שהיו על הבר הנמוך לא התמלאו עד לסוף הערב.
כשאני אומרת גבוה, זה אומר שלקח לי שתי דקות לטפס לכיסא של הבר. זו לא הייתה חוויה נחמדה ולא הייתי רוצה לחזור עליה, מעולם לא נתקלתי בכיסאות בר כל כך גבוהים ולא ידידותיים.
מצוקתי הגלויה בהקשר הזה לא עניינה אף אחד וטוב שכך, כי הרגשתי מפודחת מהעניין.
נעבור לאוכל, הברמנית החביבה הגישה לנו את התפריט,שאלה על העדפות ואז הציעה את החוויה של צפרה - שהיא תבחר עבורנו את המנות.
כאן כבר פעמוני האזהרה התחילו לצלצל לי בראש. דינג דונג דינג דונג. שמעתי כבר סיפור כזה ואת התוצאה שלו - לשלם הרבה יותר ממה שהתכוונת.
מאחר שגם אני ובעיקר דנה לא היינו במוד של להוציא הון תועפות על ארוחה ספונטנית, הזהרתי אותה בקול, שאם נאפשר לברמנית לבחור היא תצא משם עם 600 ש"ח מינימום לבנאדם. הברמנית עשתה קולות של לא נכון ולא ממש, אבל אני יודעת חשבון ומבינה מה המשמעות של יותר מראשונה ועיקרית שיוצאות בתפריט כזה.
למרות שהבהרנו שאנחנו לא מעוניינות ואז ביקשנו המלצה על העיקריות, היא התעקשה שנזמין ראשונות ואז נעבור על התפריט בהדרגה וזה חשוב וכך בנוי התפריט ובלה-בלה בלה. תוך התעלמות מהמסר הדי ברור ששלחנו לכיוונה.
כך, היא עודדה וגם לחצה (למרות שבסוף אודה - נעתרנו ללחצים) לקחת 4 חתיכות מהטאקו בייט (עם וואסבי לבן+רסק פטריות שחורות וקרם טוגראשי) ב-28 ליחידה למרות במצב עניינים נורמלי כנראה היינו מסתפקות בשתיים - מצד שני, אלו מנות ביס, טעימות מאוד מאוד אבל מיניאטוריות.

הסאשימי היפני - דג ים לבן, ילו פין טובה, אבוקדו ופונזו בצלים סומן בתפריט כמנה לא חריפה, אבל היה חריף יותר מכל המנות האחרות שהזמנו. מבחינתי, זו הייתה מנה קצת מיותרת כי טעמי החריף האפילו על הדגים. האמת, שאילו הייתי מבחינה אתמול בעובדה שזו דווקא לא סומנה כמנה חריפה, הייתי מעירה אבל רק עכשיו קלטתי עובדה זו.

נעבור לעיקריות - הברמנית אמרה בהתחלה, שהחלק הכי מעניין נמצא בראשונות (ולא פלא, בטוחה ששם ה-VFM נמצא בראשונות) אבל באופן יחסית נדיר למסעדות, הקסם היה דווקא בעיקריות.
שתינו הזמנו מנות דג. היא את הבר ים הקנטונזי ב-83 ש"ח למאה גרם (היו 3 גדלי דג לבחירה, הלכנו על 240 ג') ואני את הטראוט בקארי אננס ב-73 ש"ח למאה גרם.
אין ספק, מחירים יקרים לכל הדעות, אבל אי אפשר לומר שלא ידענו מראש.
הבר ים הקנטונזי היה מבחינתי מעולה, שילוב טעמים שאני פחות מכירה, לפטריות האינוקי היה מרקם של איטריות (אני אומרת את זה לחיוב), הרוטב היה מצויין, הדג היה מוכן נפלא. שיחוק.

הטראוט הקומרי עם קארי אננס, ערמונים ועוד דברים טובים היה טוב לא פחות, למרות שמנעד הטעמים שלו היה קצת יותר מוכר לי וגם יותר מתקתק ובהתאם דווקא בר הים קסם לי יותר.

לא מבינה איך לא מגישים אורז/תוספת אחרת עם מנות כאלה יקרות. ויתרנו על התוספת, עדיף לדיאטה.

במקום זה- שילמנו 60 ש"ח על סמי פרדו אננס מיניאטורי (מופיע בחשבון כסאשימי אננס אבל המחיר היה זהה כמדומני) שביננו, לא היה הקינוח הכי מצטיין שאכלתי בחיי. בגודל הזה, לא הצדיק יותר מ-40 ש"ח - שזה מה ששגיא כהן שילם על אותו הקינוח ב-2009 לפי ביקורת (חיובית ביותר) שמצאתי על המקום.

כך שהארוחה, אליה התלוותה כוס ריזלינג, השאירה אותי ברגשות מעורבים, מצד אחד - נהניתי מהעיקריות מאוד ויתר התפריט השאיר אותי מאוד סקרנית (הייתי קצת מוגבלת בבחירה שלי מאחר שדנה לא אוכלת פירות ים ובזמן האחרון גם לא גלוטן) מצד שני - המחירים האלו הם שחיתות ובחלקם - לא מוצדקת.
גם הגישה של הברמנית עצבנה אותי, אבל אני מבינה שזו פשוט "רוח המפקד" במקום וחבל...





 

inבאלי

New member
כמו שכתבת, לפחות ידעתן ממה להיזהר

האמת שזה מבאס ללכת למסעדה ולהיות דרוכים שמא הצוות יפעיל מניפולציה זו או אחרת.
תודה על הדיווח - למרות הדריכות והמחירים הגבוהים, לפחות נהניתן!
 

prizman

New member
האמת שלא ברור לי איך אתם מוכנים לספוג את המחירים האלו בישראל

זוגתי עוסקת בניהול מסעדות וניהלה כמה מהמסעדות היוקרתיות ביותר בבנגקוק, גם מהיקרות ביותר,
המחירים לא מתקרבים לאלה כי אף אחד לא היה מוכן לשלם מחירים כאלה.
אין שום הצדקה ל 83 ש"ח ל 100 גרם לברק או ל 73 ש"ח ל 100 גרם פורל, שניהם דגים מחקלאות ימית.
וכן, אני מתמצא בתמחור מסעדות אחרי יותר מעשר שנות חיים עם מישהי שמתמחה בזה.
המנה שאהבתי במסעדה הקודמת שעבדה בה, אחת הסיניות המוכרות בעיר שנמצאת במלון מפורסם
הייתה מרק סנפיר כריש עם לובסטר. כמה פעמים ביקשתי ממנה להביא אותה הביתה והיא הזהירה
אותי שזה יקר. כמה יקר? כ 120 ש"ח למנה זוגית שהיא ארוחה זוגית. לובסטרים לא מסתובבים כאן ברחובות
ולא מגדלים כרישים באמבטיה, הכל יבוא.
הבעלים לא היה מתנגד לקבל פי 3 על אותה מנה אבל אם היה מנסה לגבות סכום כזה היה מוצא
את עצמו עם מסעדה ריקה.
אבקש ממנה לשלוח לי את התפריט של המסעדה הנוכחית שנמצאת בקניון היקר ביותר בבנגקוק
והרמה שלה עולה על זו של "בית תאילנדי" וגם היא עם התאמות לטעם מערבי אם כי שומרת יותר
על אותנטיות.
בביקורי הקודם בישראל אכן שילמתי לפחות 3 פעמים מעל 300 ש"ח לאדם במסעדות,
בביקור הנוכחי החלטתי שלא עוד אם כי בחוות צוק התקרבתי לזה, ב M25 אני כבר לא זוכר,
ב"מקום של בשר" התקרבתי אך לא הגעתי לסכום הזה.
 

prizman

New member
המשך.

כשמדובר על דגי בריכה אי אפשר להאשים את המכס. גם את משכירי הנכס ניתן להאשים עד גבול מסויים
שהוא אחוז קטן מהעלות. שכר העובדים גם הוא לא האישיו כי המלצרים חיים בעיקר מטיפים ושוטפי הכלים
הם עובדים זרים בשכר מינימום.
מי שנשאר כאן הם המסעדנים. ככל הידוע לי גם השפים לא מתעשרים.
כשאנחנו יוצאים עם חברים תאילנדים זה די מובן שאני על תקן "הזר העשיר" מזמין את כולם.
גם לי זה ברור ואני לא טורח להסתכל כמה עולה כל מנה שמזמין כל אחד, מה גם שכאן באמת הכל מיועד לחלוקה
ומונח במרכז השולחן. אני יודע מראש שלא נגיע ל 100 ש"ח לאדם, הרבה מתחת לזה, ולא משנה מה יוזמן.
בעל המסעדה עדיין מרוויח, האורחים מרוצים והכל יופי.
 

dfl

New member
אף אחד לא "סופג" את המחירים האלה

יש פה תרבות מסויימת - כלכלה, מוסכמות, דינמיקה חברתית ועוד - שבמסגרתה אנשים מסויימים מוכנים לשלם הרבה כסף על אכילה מחוץ לבית. אין לזה קשר למחירי חמרי הגלם - זו כלכלת שוק במיטבה (או במירעה...), כאשר מחיר המוצר לא קשור לעלות, אלא נקבע על ידי הסכום שהלקוח מוכן לשלם. אין פה קרטל של מסעדות שמחזיק מחירים ברמה גבוהה, אלא שוק חפשי עם מנעד ענק של מחירים שפונים לקהלים שונים.
 

prizman

New member
ודאי שסופגים.

מי שמשלם את המחיר המופרך ויש רבים כאלו הם הסופגים.
ברור שזו כלכלת שוק אבל היא מופרכת. בשום מקום בעולם לא היו מוכנים לספוג את זה, בישראל משום מה מוכנים.
אם טוב לך עם זה תמשיך כך, אני בשיטה כלכלית שונה.
אין לי כוונה לשכנע מה דפוק בתמחור בישראל, זו ממש לא הבעיה שלי.
מי שזה טוב לו שיהנה.
 

dfl

New member
לדעתי אתה טועה. "סופגים" משמעותו שאין ברירה

ב"שיטה הכלכלית" הזו, אדם אוכל איפה שנוח לו - קולינרית, חברתית, כספית, היגיינית. לא מתאים לי לאכול בצפרה ולכן - הפתעה! - אני לא אוכל שם. יש מסעדות שבהן המחירים נוחים לי והאוכל לטעמי - בהן אני כן סועד. אם יש לך שיטה אחרת, אשמח (באמת) לקרוא עליה. הרי גם כשאני מחייב לקוחות, אין שום דבר קדוש בתעריף שלי והוא ירד אם לא יימצא מי שישלם.

אם בכלל יש בעיה, היא בוודאי לא ב"תמחור הישראלי", כי זה האחרון נגזר ממה שהקהל מוכן לשלם. במשך שנים שילמו פה 12-18 שקלים לכוס קפה הפוך. ברגע שהוצגה אלטרנטיבה, היא משכה את כל השוק למטה. אותו דבר קרה בשוק המזון, לפני ואחרי חצי חינם ורמי לוי. אפשר לראות את העולמות האלה, זה לצד זה, ברמת החייל שבה פילה סלמון טרי נמכר ב-140 שקלים לקילו ב"טיב טעם" וב-70 לקילו כמה מטרים במורד הרחוב, ברמי לוי. טיב טעם לא עושקים ולא מרמים - הם מציעים סחורה במחיר מסויים ויש מי שמוכן לקנות, למרות האפשרות לחסוך עשרות עד מאות שקלים במחיר צעידה של דקה. אם תהיה נפילה במכירות, הם יורידו את המחיר עד לנקודה שבה הלקוחות יחזרו. אין פה שום "תמחור ישראלי" אלא כלכלת שוק פשוטה והגיונית.
 

prizman

New member
אתה לא טוען משהו שונה ממני.

"סופגים" הוא כשיש ברירה אבל נכנעים לדרישות המופרזות מסיבה שלא ברורה לי.
לקח לי טיפה זמן להמיר את תמונות התפריט מהפורמט בהן נשלחו לי לפורמט שתפוז יקבל.
כאמור, כדי לקבל את המחיר בש"ח יש לחלק ב10.
זה רק מדגם מייצג ממסעדה יקרה.









 

prizman

New member
אני מניח שזה גם נשמע לך סביר והגיוני

שהקטנוע שזוגתי רוצה לקנות עכשיו עולה שליש מאשר בישראל למרות שהמפרט עשיר יותר.
כל זמן שאנשים מקבלים את הדברים כך הם ימשיכו להיות כך אבל זה יכול להיות אחרת.
מדובר באיכות החיים שלכם, אתם אמורים להתקומם על כך.
אבל לא, אין לי כוונה לעורר מחאה ציבורית, אני רק מצביע על הדברים.
לא קניתי אפילו צוללת אחת בחיי.
 
כמו שאומר השיר: הציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם

התמחור בישראל באופן כללי מוגזם במישורים ובתחומים רבים. זה לא רק מסעדות, גם מחירי דיור, גם מחירים של ביגוד למשל, או אפילו סכיני גילוח או משחת שיניים. הציבור לא ממש מתמרד, וחלק ממנו גם לא מחפש אלטרנטיבות לחגיגת הקניות של ההוצאות שבהן כן אפשר לחתוך/לחסוך/לא לקנות.

אין לי בעיה עם זה שיש מסעדות יקרות שפונות לעשירון העליון, ושאנשים משלמים בשמחה עבורן - אם יש לך את הכסף, זכותך המלאה להוציא אותו איך שבא לך. מקום כמו כתית ז"ל למשל לא אמור להתאים לכל אחד, גם בטעם וגם בתמחור. הלא גם בתאילנד יש מסעדות מישלן עם מחירים גבוהים פי כמה מהרף הרגיל במדינה. אתה יכול לאכול שם פעם בשבוע אם ידך משגת והרי בשביל מה עבדת אם לא בשביל ליהנות מכספך, אתה יכול להחליט שפעם אחת בחיים לאירוע מיוחד תלך ותשלם בשביל החוויה, ואתה יכול להחליט שזה לא מתאים לך.

הבעיה היא שבדרג הנמוך יותר המחירים גבוהים בעיניי יחסית לשכר החציוני/ממוצע ולכמה שמתאדה ממנו להוצאות ההכרחיות והגם גבוהות מדי כמו דיור, מזון (ברמת מוצרי הסופרמרקט), תחבורה (הכוונה לרכב בעיקר, כי היעדר תחבורה ציבורית מתפקדת מחייב אחזקת רכב בהרבה מקרים) וכו'. מאחר ומסעדות הם לא הוצאה בלתי נמנעת, אני לרוב בוחרת להימנע במידת האפשר או להטיל וטו על מסעדות יקרות מדי במפגש עם חברים בארץ. על אף שאני נהנית מאוד מאוכל, אני בוחרת להוציא את התקציב המצומצם שלי על אוכל טוב בארצות אחרות, שבהן התמחור לטעמי הוגן יותר, וה-VFM והשירות יותר מוצלחים (לצערי בשנים האחרונות בארץ היו לי יותר מדי נפילות עם שני אלו). עזוב תאילנד, שהיא באופן כללי מדינה זולה יותר עם שכר נמוך יותר (אם אינני טועה) - יש גם ארצות עם שכר זהה עד גבוה מישראל שבהן העלויות במסעדות (ובכלל) סבירות יותר מפה.
 

prizman

New member
כןןןן

אבל את לא באמת מצפה שאסקור כאן את החיים בתאילנד.
הם הרבה יותר מורכבים ממה שאת חושבת.
 
אני בטוחה שהם כאלו

ודווקא היה מעניין אותי לדעת יותר :)

בכל אופן, מקווה אולי לקפוץ מתיישהו לדגום מסעדות ובעיקר אוכל רחוב בבנגקוק בשנה הבאה, אם יסתדר, על הדרך.
 

prizman

New member
הייתי שמח לעזור לך ואעזור ככל יכולתי

רק קחי בחשבון שהעיר הזו טיפונת גדולה ויש בה כמה עשרות אלפי מסעדות שאני לא יודע אפילו על קיומן.
רק אתמול גיליתי אזור ליד הבית, במרחק ק"מ ממני, שלא הייתי בו מעולם. ההפתעות בעיר הזו לא נפסקות.
להמליץ אוכל.
 

prizman

New member
אני יכול בקלות לשלוח אותך לבאנג נא

או לעומק אקמאי. אלו לא מקומות שתיירים מגיעים אליהם והאוכל בהם משובח.
כשזה יהיה רלוונטי דברי איתי.
 

Sanchez

Member
חזרתי השבוע מפאריז...
וגם שם המחירים לא מתקרבים למחירים שהוזכרו כאן !!!
אכלנו מנות בשר מעולות, שכללו נתחים מובחרים והמחירים לא דגדגו את מה שמתואר כאן.
730-830 ש"ח לק"ג של דג ??? מדובר על כ 200 יורו לק"ג ?????????????
&nbsp
&nbsp
המסעדנים בארץ פשוט נפלו על הראש.
חבל שאנשים לא מצביעים ברגליים.
&nbsp
 
למעלה