דיווח אוכל מיפן וקוריאה (חלק 2): טוקיו

sweetdreams

New member
דיווח אוכל מיפן וקוריאה (חלק 2): טוקיו

קישור לחלק הראשון על סיאול.

טוקיו — גולת הכותרת של הטיול, העיר לשמה יצאנו למסע הזה. עברו שש שנים מאז בן זוגי עזב את יפן, ומאז חיכינו להזדמנות טובה לחזור. לכולם אמרנו שבאנו לראות סאקורה (פריחת דובדבן), ולאכול סושי. ושלא יהיה ספק — הם היו נהדרים, גם הסאקורה, וגם הסושי. אבל טוקיו היא כל כך הרבה יותר מזה. עיר גדולה אמיתית, ומהממת ביופיה. הרחובות מצוחצחים, הרכבות מגיעות בדיוק ובמהירות לכל מקום, הכל גדול ומרשים ומרהיב, מלא אורות וצבע, והמוני אנשים, תענוג ללכת לאיבוד ברחובותיה של העיר הזו.
ויותר מכך, היא גן עדן קולינארי. היינו שבוע וחצי בטוקיו, עם טיולי יום לניקו ולהר טאקאו, ובהם אכלנו ללא הפסקה. צילמנו כל כך מעט בהשוואה לכל מה שאכלנו.
מעבר לארוחת הבוקר במלון, שכללה שילוב בין מאכלים מערביים למאכלים יפניים מסורתיים (כולל אורז, דגים, טופו, מרק, וכולי), פקדנו על בסיס קבוע מאפיות, חנויות נוחות (convenience store) ודוכני אוכל בקניונים, תחנות רכבת או בכל קומה תחתונה של חנות מחלקות (department store) המוקדשת למאכלים קטנים שניתן לארוז, לקחת הביתה, לקחת לדרך, להביא כמזכרת.
רכשנו מאפים שונים, חלקם קלאסיים, חלקם עם מילויים פחות שגרתיים לנו כגון מחית שעועית אדומה מתוקה, או קארי (לא מתוק בכלל!). רכשנו נשנושי אורז, כגון מוצ׳י (ממתקים מבצק אורז אלסטי) או אוניגירי (כדורי אורז ממולאים בדגים, אצות, שזיף חמוץ, וכדומה). ניסינו הרבה מאכלי רחוב, כמו שיפודי דאנגו או כדורי טאקויאקי (יוסברו בהמשך).
הרבה מאכלים צבועים בוורוד עכשיו, כי אביב, וכי פסטיבל סאקורה בכל מקום. יש גלידת סאקורה. יש מוצ׳י סאקורה. מוסיפים לאורז תבלין ורוד. גם לבירה המקומית, אסהיי, יש גרסא אביבית בפחית ורודה.
החיפוש אחר מסעדות בטוקיו היה פשוט מתמיד — מחליטים מה רוצים לאכול, יוצאים לרחוב, וזה שם! בכל מקום, יש הכל. יש ראמן, יש סשימי, יש סובה, יש קארי. ולצורך השלמות, יש חנות נוחות כל שני בלוקים, וגם קפה (סטארבקס בכל מקום פה), וגם דונאטס (כאן זה פחות דאנקן, ויותר מיסטר דונאטס וקריספי קרים). מאפיות, כגון וי דה פראנס, נמצאות בכל תחנת רכבת בגודל בינוני ומעלה. בתחנות הגדולות יש גם מסעדות של ממש, או דוכני ראמן מהירים.
מה שהקשה עלינו קצת בהתחלה היה מדיניות העישון של יפן, ששונה מאוד ממדיניות העישון שלנו. ביפן אסור לעשן ברוב הרחובות, כי הם נחשבים לשטח ציבורי ובכאלה לא מעשנים. גם קניונים ותחנות רכבת נקיים לחלוטין מעישון. לעומת זאת, מקומות סגורים כגון מלונות ומסעדות נחשבים לפרטיים, ובהם בעל המקום יכול להחליט כעולה על רוחו. לרוב ישנה מודעות, יש שלט המודיע אם המסעדה נקיה מעישון או לא, או אם יש בה מושבים ללא מעשנים, אם כי זה עשוי להשתנות בהתאם לשעה (יש מקומות שבערב מתירים עישון, אבל בצהריים לא). אבל לא תמיד זה כ״כ פשוט. למשל, יש מקומות שבהם שולחנות המעשנים והלא מעשנים אינם מופרדים כלל וכלל. אז בהתחלה היו לנו קצת נפילות וחוסר הבנות. בהמשך למדנו איך מתמודדים גם עם זה, והיה בסדר.
 

sweetdreams

New member
ערב ראשון בטוקיו: ראמן

מגיעים לטוקיו בערב בראשון, רעבים, עדיין נטולי אינטרנט, ויורד גשם. אין בעיה, אנחנו מניחים את המזוודות במלון, ויורדים לרחוב. צמוד למלון כבר ישנה חנות נוחות ממנה אנחנו רוכשים מטריה ב- 500 יין (שזה כמו 4.5 דולר). אנחנו ממשיכים לפינת הרחוב. עוד חנות נוחות. וחמש מסעדות במרחק הנראה לעין.
בחרנו להתחיל בראמן. זהו דיינר מהסוג של לבוא לאכול וללכת, בלי להתעכב, בול מה שמתאים לנו כרגע. בכניסה למסעדה ישנה מכונה אוטומטית, ועליה שמות המנות, עם תמונות. בוחרים מנה, בוחרים תוספות נוספות אם רוצים (רוצים עוד ביצה? עוד בשר?), משלמים, והיא מוציאה פתק. יושבים על דלפק שורה בצמוד למטבח, מגישים לבחור מאחורי הדלפק את הפתק, הוא נותן לנו כוסות מים, וממתינים. אנשים אחרים אוכלים בשקט, כולם לעצמם. המנות יוצאות. מקבלים קערה מכובדת של מרק, עם איטריות ראמן עם נגיסות נעימה, ציר חום עם טעם עוף עשיר, חתיכות בשר, נורי, בצל ירוק, במבוק (זה ממש! טעים) וביצה במרינדת סויה (מכאן הצבע החום) חצי קשה. אורז אפשר לבקש בחינם. אם עוד רעבים בסוף אז אפשר לשפוך את האורז לשאריות המרק, או לבקש תוספת נודלס.
דרך אגב, המנה שלי עולה 650 יין (6 דולר), שלו עם קצת יותר תוספות ועולה 800 יין. אוכל מהיר!

 

sweetdreams

New member
סושי!!

הסיבה לשמה הגענו. אנחנו מסתובבים באקיהברה (Akihabara), וכבר החלטנו שאוכלים היום סושי. טל זוכר סושיה שהוא מכיר כאן, אבל לא זוכר בדיוק את המקום, וגם לא את השם. אנחנו מתחילים להסתכל למעלה. מסעדות פה הרבה פעמים ממוקמות בקומות הגבוהות. צריך לחפש שלטים למעלה, או להסתכל בתיאור הקומות בכניסה לבניין.
אנחנו מגיעים, עולים לקומה שמונה, מברכים אותנו בכניסה, לא רק הבחור שמקבל את פנינו ביציאה מהמעלית, אלא גם הבחור שמאחוריי הבר, המלצרית שעוברת לידינו, כולם! והם חוזרים על כך על כל לקוח שנכנס. מישהו מברך, והאחרים חוזרים אחריו.
אנחנו מתבקשים להוריד נעליים, מביאים לנו קולבים עבור המעילים, וסלסלאות עבור התיקים.
ואז זה מתחיל. אנחנו מקבלים מגבות לחות, ותה ירוק, ותפריט עם תמונות של כל הדגים ושאר היצורים הימיים הקיימים במסעדה. היו גם כמה ירקות וביצים. טל כבר מכיר את הטקס, אז הוא מבקש מהבחור בבר כל פעם ארבעה סוגי סושי שהוא רוצה. אני רוצה לנסות דברים, אז אני מתחילה עם סט, ואז מוסיפה.
לא צילמנו הכל. היה עוד הרבה (!) מאוד (!!) סושי. גם בארוחה הזו, וגם בארוחות אחריה.
דרך אגב, הכתמתם בצד העליון של הצלחת (שעה 11)? זה קיפוד ים, האהוב עליי!

 

sweetdreams

New member
וזוהי גלידת תה ירוק

יש ביפן גלידות נפלאות, אחת האהובות עליי היא גלידת חלב. ככה פשוט, ככה טעים.
תה ירוק (מאצ׳ה) זו גם כן תופעה פה, מעבר לתה עצמו יש מוצרים שלמים על טהרת אבקת המאצ׳ה. משקאות חמים וקרים, עוגות, מוצ׳י, וכמובן גלידה.

 

sweetdreams

New member
וזהו דייפקו

אחד הנשנושים החביבים עליי. דייפקו הוא כדור מוצ׳י ממולא. ניתן למלא אותו בפירות, מחית שעועית אדומה, או בגלידה. זו הגרסא עם הגלידה שנמצאת בכל חנות נוחות. מגיעים שני חצאי כדורים של גלידת וניל, עטופים במוצ׳י, ועם קיסם פלסטיק שניתן יהיה לאחוז (בזהירות!) את הדייפקו.
כמובן שאם מוצאים דוכן שמוכר כאלו טריים, אז מה טוב. גם כאלו אכלנו, אבל לא צילמנו (אכלנו מהר מדי..).

 

sweetdreams

New member
וזהו דאנגו

שוב מוצ׳י, הפעם זהו שיפוד של שלושה כדורי מוצ׳י צלויים, ושנמשחים בסירופ מתקתק ודביק על בסיס סויה וסוכר.
אתם רואים שיש שני סוגי דאנגו, השחור אם אני זוכרת נכון הוא בטעם שומשום שחור. ובצד ימין ישנם שני כלים אדומים עם רטבי הסירופ. אחד מהם מתוק יותר, והשני פחות. לקחנו את זה שפחות.

 

sweetdreams

New member
ובערב: סוקיאקי

בערב אנחנו נמצאים באיזור אסאקסה (Asakusa). עוד לא יודעים מה רוצים לאכול. אז אנחנו מתחילים להסתכל למעלה. ברחובות עמוסים, כמו אקיהברה ואסאקסה, ישנן גם הרבה מסעדות שנעזרות בממריצים, אנשים שעומדים ברחוב עם תפריט המסעדה, מושיטים אותו לעוברים והשבים, ומנסים לשדל אותם להכנס למסעדה. אנחנו לא נכנסנו למסעדות הללו, והעדפנו למצוא את המסעדה שלנו בעצמנו.
אנחנו רואים מקום מפורסם של סובה, אבל לא מתחשק היום סובה. טל רואה שלט קטן ומאוד לא בולט של סוקיאקי, לי השלט הזה לא היה אומר כלום, מה גם שבשלב הזה עוד לא קראתי יפנית. עד סוף הטיול כבר זיהיתי את השלטים האלה בעצמי. הוא זוכר שהוא אכל פה פעם, ואנחנו מחליטים להכנס.
מברכים אותנו, ומבקשים שנוריד נעליים. כבר סימן טוב. נותנים לנו כפכפים חלופיות, על מנת שלא יהיה לנו קר. אנחנו מחכים למעלית, עולים לקומת המסעדה, מברכת אותנו מלצרית לבושה בקימונו, ומובילה אותנו לחדר הפרטי בו נשב.
סוקיאקי היא מנה המבושלת בשולחן, לעיני הלקוחות, המלצריות בדר״כ תהיינה לבושות בלבוש מסורתי, והן תבשלנה את המנה. מוצב סיר, מובא הבשר הנא, ומובאות תוספות שונות — טופו, פטריות, ירקות, ואטריות זכוכית. ושני קנקנים עם הבסיס לציר הסוקיאקי.

 

FiReBall

New member
איך הנושא של ה'ממריצים' מסתדר עם הנימוס היפני

לאחרונה הייתי במדריד וכמות האנשים שהטרידו אותנו שם כדי שניכנס לעסק שלהם וכו' הייתה מוגזמת לחלוטין.
 

sweetdreams

New member
תגובה

יפנים פשוט מתעלמים מהם לחלוטין, וכאשר מישהו מתעלם מהם הם נסוגים, ולא רודפים או דוחפים לו משהו שחוסם את הליכתו.
בדר״כ אם יראו שאתה מחפש משהו, אז הם יפנו אליך ויציעו לך תפריט, יסבירו לך על המנות, אבל תגיד להם ״תודה, אני בסדר״ והם יקודו, יודו לך, יתנצלו שהפריעו לך, וילכו אחורה.
באופן כללי, בהרבה בתי עסק, לא רק מסעדות כאלה, אלא גם חנויות קטנות ברחוב, ואפילו בקניונים, המוכר/ת עומדים בכניסה, מברכים, ומדברים אל העוברים והשבים.
אם במקרה תכנס לקניון בשעה שבה החנויות נפתחות, והקניון יחסית ריק, אז כל המוכרות עומדות בכניסה, יברכו אותך בחיוך ויקודו כשתעבור ליד החנות שלהן. אם תתעלם ותמשיך, או רק תחייך אליהן ותמשיך בדרכך, לא יטרידו אותך. אם תעצור על מנת לראות במה מדובר, הן יפנו אליך וידברו איתך.
 

sweetdreams

New member
המשך..

אנחנו מקבלים בינתיים סט אורז, הכולל קערת אורז אישית, מרק, חמוצים, תה. וישנן גם שתי קערות עם ביצה חיה טרופה. המלצרית מוציאה לנו את החלקים המוכנים לקעריות הביצה ומגישה לנו. אנחנו טובלים אותם היטב, מעבירים לאורז, ואוכלים.

 

sweetdreams

New member
קינוח

כשנסיים יביאו לנו קינוח ותה ירוק. כאן הקינוח הוא ווראבי מוצ׳י, קוביות מוצ׳י רכות בטעמים, ואשכולית.

מסעדות סוקיאקי בדר״כ מגישות גם מנה נוספת הנקראת שאבו שאבו. גם זו מנה המוכנת בשולחן, אבל אחרת. הפעם מקבלים ציר עם מרק, אפשר לבחור בין צירים שונים, ושוב התוספות מגיעות בצד — בשר, פירות ים, ירקות, נודלס, אורז, ביצים, ומה לא..
שאבו שאבו מוכן על ידי הלקוחות, כמו פונדו. לוקחים פיסת בשר, או ירק, נותנים לו טבילה בציר המרק, מוציאים לצלחת אישית, ואוכלים.
לסיום, מקבלים אורז וביצה חיה, מכניסים אותם לשאריות המרק שנותר, מערבבים היטב עד שהביצה מתייצבת, ואוכלים. את החלק הזה בדר״כ המלצר יעשה.
ישנן עוד מנות נוספות בסגנון הזה, המוגשות בסיר חם לשולחן, ושנקראות בשם כולל נאבה (nabe), משמעותו סיר חם. הן פופולאריות בעיקר בחורף, או בארוחות קבוצתיות.

 

sweetdreams

New member
סובה!

אז יום למחרת חזרנו למסעדת הסובה. סובה הן איטריות העשויות מכוסמת. ניתן לאכול אותן קרות או חמות. אני אוכלת את הגרסא החמה, במרק עם במבוק ועם עוגות דגים. הוא אוכל את הגרסא הקרה (והמוצלחת יותר, יש לציין) — מוזגים מהרוטב לקערה הקטנה, מוסיפים ווסאבי ובצל ירוק, מוציאים קבוצת איטריות לקערה, טובלים היטב, ואוכלים.

 

sweetdreams

New member
ובערב אכלנו סשימי

על גבי אורז, ועם מיסו צדפות בצד. העלה, אגב, הוא עלה שיסו, במרקם מפוספס, וטעמו מריר למדי.

 

sweetdreams

New member
סושיית הבית, ועוד סשימי

וזו היתה ה-ארוחה. זוהי סושיית הבית של בן זוגי ביפן. כאמור, הוא גר פה למשך ארבע שנים, וזוהי הסושיה הקטנה המנוהלת על ידי זוג יפני חביב שהוא הקפיד לבוא אליה כל הזמן. תהינו אם הם יזכרו אותו — הם זכרו, והתרגשו, וזה היה ממש כיף! מעבר לזה, גם היה מאוד טעים.
אכלנו כ״כ הרבה יצורים בארוחה הזאת. אני עוד בקטע של סשימי, אז זוהי הפלטה הראשונה שלי, עם שלוש סוגי צדפות.

 

sweetdreams

New member
ועוד סשימי

וזוהי הפלטה הבאה, הפעם דגים, עם טונה מהממת (!!), סלמון, ודג לבן נוסף, שצר לי, אבל אני לא זוכרת מה הוא היה.
אחרי אלה באו עוד הרבה (אבל שכבר לא צילמנו), כולל ניגירי מסוגים שונים, צדפה אדירה שמבושלת ומוגשת בקונכיה של עצמה, ולקינוח לקחתי כמובן את קיפוד הים החביב עליי.

השלמנו פערים חברתיים גם עם ארוחות נוספות בימים הבאים (שלא צילמנו), פגשנו עוד שני חברים ביפן. עם האחד הלכנו לאכול שאבו שאבו (המנה שעליה הסברתי קודם). עם האחר אכלנו (שוב!) סושי, הפעם running sushi. הסושי נוסע על גבי חגורה המניעה את המנות מסביב לבר, אפשר לאסוף מה שרוצים. אפשר גם לבקש מהבר ישירות אם רוצים משהו ספציפי. משלמים על הכל בסוף. איך יודעים מה אכלנו? לפי צבע הצלחת עליה הסושי מונח. עורמים את כל הצלחות בצד, בסוף מגיע מישהו, סורק אותן, ומגיש חשבון.

 

sweetdreams

New member
יושינויה (yoshinoya)

וזוהי עוד דוגמא לאוכל מהיר, גרסת יפן. זוהי רשת מזללות הנקראת יושינויה, הפתוחה די כל הזמן (כל יום מחמש בבוקר ועד שתיים בלילה), ומגישה מנות אורז. ספציפית כאן, אתם רואים אורז עם בשר בקר, בצל ירוק, וחלמון נא, עם קימצ׳י (לא משהו, זה לא כמו בקוריאה..
) ומיסו. וזה עולה 650 יין, שזה 6 דולר.

 

sweetdreams

New member
ארוחת צהריים בהר טאקאו

הוא אוכל סובה, שוב בגרסא הקרה. אני אוכלת אורז עם בשר ברווז וירקות.
דרך אגב, בצלחת החמוצים (לי יש אחת קטנה אישית, והזמנו גם אחת למרכז), אז החומים הקטנים זה שזיף חמוץ, מאוד פופולארי ביפן. אוכלים אותם לצד מנות, בארוחות בוקר, או בתוך אוניגירי (כדורי אורז).

 

sweetdreams

New member
שוב ראמן

הפעם עם איטריות דקות יותר, ועם ציר בקר וחזיר לבנבן שנראה קצת עכור, אבל הוא אחד הצירים הטעימים.

 

sweetdreams

New member
וזהו טקס תה מסורתי

היו לנו כמה כאלה בטיול. שותים מאצ׳ה בקערה, ולצידה ממתק מוצ׳י ממולא במחית שעועית מתוקה. המאצ׳ה כאן מאוד חזקה ומרירה, והמוצ׳י מאוד מתוק ומשאיר תחושה יבשושית בפה. השילוב בניהם מחמיא מאוד לטעם התה.

 
למעלה