00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

על אמנות ואמונה

צהר תעשה לתיבה

 
 
 
בימים אלו מוצגת במרכז מונארט באשדוד תערוכת יצירות של אגודת אמני אשדוד בנושא "חלונות". כל אמן מתחבר  ויוצר את החלון האישי שלו.
גם ציור שלי מוצג שם, ואני התחברתי ויצרתי לפי הפסוק הידוע מפרשת נח:
"צהר תעשה לתיבה..." המדבר בעניין החלון שציווה ה` את נח לבנות בתיבה.
 
כידוע ניתן לדרוש את התורה בפרד"ס, כלומר ב- 4 רבדים של עמקויות:
פשט, רמז דרש, סוד. ישנם מפרשים הנחשבים יותר למפרשים בדרך הפשט, כגון רש"י, וישנם אחרים שפירושם על התורה הוא יותר בכוון הרמז, או הסוד, וכו`.
וכמובן שאין סתירה, וכולם משלימים זה את זה. הרי 70 פנים לתורה, כמו יהלום גדול בעל זוויות נוצצות, וכל זווית שנתבונן תאיר צד נוסף של אותו יהלום.
 
אם כן בפירוש הפשט- מובן הוא כי הכוונה במילה "תיבה" לאותה תיבת עץ שנצטווה נח לבנות על מנת להציל את עצמו, בני משפחתו ובעה"ח מהמבול.
אולם - תיבה היא גם "מילה" (ראשי תיבות = ראשי מילים...) 
 
התבוננתי במס` מפרשים והנה גיליתי פירוש נפלא על הפס`:
"צהר תעשה לתיבה, ואל אמה תכלנה מלמעלה, ופתח התיבה בצידה תשים, תחתיים, שניים ושלישיים תעשה"                (בראשית ו, ט"ז)
פירוש זה היווה השראה לציור שציירתי.
 

אומר רש"י:  צהר - יש אומרים חלון, ויש אומרים אבן טובה.

מהו ההבדל בין חלון לאבן טובה?

חלון הינו פתח המאפשר חדירת האור, במידה ואין אור לא יעביר החלון את האור.

אבן טובה מאירה בעצמה.

הנה דורש רבי נחמן: (ליקוטי מוהר"ן ט,ג,)  צהר תעשה לתיבה. הכוונה שתהיה התיבה, דהיינו המילה, מאירה בעצמה לנשמתנו בעבודת התפילה. וכיצד אפשרי הדבר?

כאשר אדם עומד בתפילה לפני בוראו ישנם הרבה מפריעים, מחשבות, וקליפות המסובבות אותו ואינן מאפשרות לו להתפלל ולהתחבר לה`. האדם נמצא אז כשרוי בחושך, כיצד אפשר שאור ה` יאיר בו? אומר רבי נחמן ע"י אחיזה במידת האמת אפשר שאור ה` יאיר בו. שהרי ה` חותמו אמת ונאמר: "ה` אורי וישעי".

ואם כן מהי אותה אמת? הרי כל תפילתנו הינה דברי אמת, למה מתכוון רבי נחמן באומרו אחיזה באמת? והכוונה למעשה שנתכוון כשאנו הוגים ואומרים את מילות התפילה, שנחוש אותן, נתבונן בהן. עד כדי כך עבודה זו אינה פשוטה, אלא קשה ומייגעת שאומר רבי נחמן אפילו אם יזכה אדם לומר באמת, היינו בכוונה, תפילה אחת, משפט אחד, גם הוא דבר גדול ביותר. יכול אדם לומר דברי אמת אבל לא במדרגה הגבוהה ביותר, אלא אומר אותם, אבל לא מתכוון בתפילתו, ואז הוא רק כחלון המעביר את האור, דהיינו צוהר, בבחינת פתח.

ויכול אדם לעמוד בתפילה ולומר דברי אמת במדרגה היותר גבוהה, עם כוונה בדבריו, ואז נחשבים דבריו כדברי אמת, הוא מאיר את תיבות התפילה, וה` החפץ באמת, שוכן בו. מאיר אותו, ואף הוא הופך במצב זה להיות צוהר כאבן מאירה. "אמה תכלנה מלמעלה" = ראשי תיבות = אמת.

(לחיי המעשה ביומיום, דומה הדבר לאדם המנסה כל הזמן לחקות אחרים, אך לא אומר את הדברים בפן האישי שלו, באמת שלו, אם כן, הוא יכול אולי להאיר דברי אחרים דרכו, אך לא להאיר בעצמו, וכך גם פחות לשכנע...)

 

אמנם אדם המסובב בקליפות, וכנמצא בחושך, כיצד ימצא הפתח? אלא כתוב: "הבא ליטמא פותחין לו...", ואם כן שהרי ממילא יש לו הרבה פתחים ומתוכם יוכל גם לצאת....

והמשך הפסוקים שם: "ואל אמה תכלנה מלמעלה", והכוונה- אמה היא הדיבור- אות ה` הרומזת ל - 5 מוצאות הגרון משם יוצא הדיבור, המורכב מאש ומים א+מ. (הדיבור מורכב מחיבור שני ניגודים כאש ומים: המחשבה הרוחנית שבמח, מחשבה "קרה" לחום שיש בלב ובריאות והבל הפה.) תכלנה- מלשון כלות הנפש, כיסופין, כשהתפילה בכיסופים, ממילא יש בה גם כוונה, דהיינו אמת, ואז ה` שוכן בנו ומאיר, והתפילה עולה מעלה.

 

מאור ושמש מוסיף על הדברים הנ"ל בדרך הרמז. הוא אומר כי צדיקים יכולים להפוך צרוף אותיות התיבה ובכך להפוך גבורות לחסדים, כיצד? ע"י שהופכים תיבת צרה לרצה (כמו שמופיע בתפילת שמונה עשרה:
"רצה ה` אלוקינו בעמך ישראל ולתפילתם שעה..." וכו`), ואז הוא בבחינת צוהר, חלון. אבל אפשר להגיע למעלה גדולה יותר שאז הוא בבחינת חסדים מאירים, בבחינת צוהר כאבן מאירה. ע"י שהופך תיבת צרה לצהר.

מעניין שאמנם כן, זהו המהלך- אדם הנמצא בצרה, שהיא כמקום צר, ודחוק, צריך לרצות לצאת ממנה, ולהתפלל לה`, "רצה ה` בתפילת עמך ישראל"...וכו`, ואז נפתח לו פתח שהוא הצהר שממנו יכול האדם לצאת מן הצרה.

וכמו שכתוב: "מן המיצר קראתי י-ה".

מאור ושמש אומר שהדרך לעשות זאת היא ע"י תשובה, שהוא קורא לתשובה אמה עילאה, (כמו ואל אמה תכלנה...) ועולם התשובה הוא בבחינת עולם הבינה, הרמוז באות ה` ראשונה בשם ה`. `ופתח התיבה תשים בצידה, הכוונה לאותה צורת אות ה`, שיש לה פתח בצד, ורומזת לאדם שחטא ונפל, שיכול לשוב בתשובה מן הפתח שלמעלה. וזה גם ההסבר מדוע נברא עולם הזה באות ה`  (כי בי-ה ה` צור עולמים, עולם זה ב- הא, עולם הבא ב- יוד.)

לאפשר לרוצים לשוב בתשובה.

 

ועוד קישור מעניין שחשבתי עליו בס"ד:

צהר לשון יצהר- יזהר, שזהו שמן זית זך, שממנו אפשר להשתמש להאיר את המנורה, מתקשר לפירושו של רש"י בבחינת אבן טובה שמאירה, דהיינו הצהר לא חייב להיות רק חלון סטנדרטי, פתח, כי אם ממש דבר שמאיר בעצמו.

 

וכן- יצה"ר = יצר הרע, לרמוז שתפקיד היצר הרע, לנגד אותנו, על מנת לבחור בחירה חופשית טובה ואמיתית, ולזכות במצווה מושלמת ומצהירה, מאירה. היצה"ר (היצר הרע) יוצר צהר....

        

 

 

 

 



הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל גל עיני1 אלא אם צויין אחרת