|
|

מה את צפויה להרגיש בכל שליש של ההיריון?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

ידוע היטב כי היריון נמשך כתשעה חודשים ונהוג לחלק אותו לשלושה שלישים. בכל שליש חלים שלל שינויים ותמורות בגוף האישה, בעוד העובר הולך וגדל. בהחלט מדובר בתהליך קסום ונפלא, אך ישנם גם תסמיני היריון נוחים פחות מאחרים. במאמר זה נסקור את השינויים הצפויים להתחולל בגופך בכל אחד משלישי ההיריון.

השליש הראשון

עבור נשים רבות השליש הראשון להיריון הוא המאתגר מכולם. אם אינך בטוחה באיזה שלב בהיריון את נמצאת, מחשבון הריון יוכל לסייע לך. במהלך השליש הראשון את עשויה לחוש עייפות ותשישות במהלך היום. תחושות אלה נובעות מהשינויים ההורמונליים המשמעותיים אשר מתרחשים בגוף. ייתכן כי בתחילת ההיריון יופיע דימום קל, זהו דימום השתרשות המעיד על השתרשות השליה ברחם וזוהי תופעה נורמלית לגמרי.

תופעה נוספת המתרחשת בשליש זה היא תחושה של רגישות ונפיחות של השדיים. גם כאן תחושות אלה נגרמות בעקבות שינויים הורמונליים משמעותיים המתרחשים בגוף. ישנן נשים אשר חוות במהלך תקופה זו גם בחילות והקאות. למרות שנהוג לחשוב כי בחילות היריון שמורות לשעות הבוקר, האמת היא שהן יכולות להופיע בכל שעות היום.

עוד תופעה אשר עשויה להופיע בשלב זה היא כאבי בטן. ישנם כאבי בטן בהיריון שהם נורמליים לגמרי, במיוחד כאשר מדובר בהתכווצויות של הרחם. אך אם מדובר בכאבים שכיחים וחמורים, מומלץ לפנות לרופא כדי לשלול אפשרות של סכנה להיריון.

השליש השני

השליש השני ללא ספק הוא הנוח מכולם עבור נשים רבות. אך גם שליש זה רווי בשינויים גופניים רבים, ככל שהעובר הולך ומתפתח. בשליש זה ניתן יהיה להבחין בעלייה במשקל ובמהלכו גם תתחיל להופיע בטן ההיריון. השדיים גם הם יגדלו עוד יותר במהלך שליש זה, אך כעת גדילת השדיים תחול בשל הפקת חלב כהכנה לבואו של התינוק.

במהלך שליש זה נשים רבות עשויות לחוות התכווצויות ברגליים במהלך הלילה. לא ידוע מדוע תופעה זו מתרחשת, אך נראה כי היא הולכת ונעשית תכופה יותר ככל שההיריון מתקדם. החדשות הטובות הן שלצד תופעות חדשות, תוכלי ליהנות מרמות אנרגיה גבוהות יותר ואם סבלת במהלך השליש הראשון מבחילות והקאות, אלה יחלפו בזמן השליש השני.

במהלך תקופה זאת ייתכן כי הצורך להטיל שתן יעלה. חשוב מאוד להקפיד על צריכה מסודרת ותכופה של מים, כדי למנוע התייבשות בעקבות ההתפנות התכופה.

בתקופה זו יחול שינוי גם בעור, בשיער ובציפורניים. העור עשוי להפוך שמנוני יותר והשיער והציפורניים עשויים להתעבות, בעקבות שינויים הורמונליים כמובן.

השליש השלישי

השליש השלישי והאחרון גם הוא כמובן מביא עמו שינויים רבים, אשר מסייעים בהכנת הגוף לקראת הלידה. בשלב זה הבטן רק תלך ותגדל וההיריון יהפוך כבד למדי, אשר עשוי לגרום לך לתחושת אי-נוחות לעיתים ואף קוצר נשימה, בעקבות הבטן ההולכת וגדלה. גם בשלב זה תחול עלייה נוספת במשקל, אך כעת מרבית המשקל
מגיע מגדילתו של העובר. המשקל הנוסף וגדילתה של הבטן עשויים להביא להופעה של כאבי גב.

במהלך השליש האחרון ייתכן כי תחווי צירי ברקסטון היקס. אלו הם למעשה צירים מדומים שבהם מתרחשת התכווצות של הרחם. אך בניגוד לצירים המתרחשים לקראת ובעת לידה, צירים אלה אינה סדירים כלל.

במהלך החודשים הללו אולי תחווי הפרעות בשינה, בעקבות חוסר נוחות. בנוסף, ייתכן כי יופיעו טחורים והצורך להטיל שתן יעלה. כמו כן, ייתכן כי תופיע הפרשה מימית מהשדיים, כהכנה לקראת ההנקה של התינוק. אך אל דאגה מדובר בתופעה נורמלית לגמרי.