|
|

אושר ביטול המס על חד"פ, חלופות יגובשו בתוך 6 חודשים

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

בהתאם להבטחות הבחירות ולהסכמים הקואליציוניים, הממשלה אישרה את ביטול המס על כלים חד פעמיים. עם זאת, הממשלה קיבלה החלטה לגבש בתוך שישה חודשים חלופה להפחתת צריכת הכלים החד פעמיים. זאת בהתאם לעמדת השרה לאיכות הסביבה עידית סילמן.

כזכור, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עמד מאחורי ההבטחה לבטל את המס שהושת על ידי הממשלה הקודמת במטרה לקדם את השמירה על איכות הסביבה ועל בריאות הציבור ולמזער את הנזקים הכרוכים בייצור הכלים החד פעמיים. מי שעמד לנגד עיניו הוא הציבור החרדי שצורך את המוצרים בהיקפים גדולים ונפגע כלכלית מעליית מחיריהם בעקבות המס שהוטל.

על פי נתונים של חברת סטורנקסט, מס החד"פ, שנכנס לתוקף בנובמבר 2021, היה אפקטיבי ואכן גרם לירידה בצריכה:

  • בחודש נובמבר 2021 נרשמה ירידה של כ-65% במכירות מהחודש הקודם.
    בהשוואה בין ספטמבר 2021 לספטמבר 2022 חלה ירידה של 36.2% במכירות.
    •    בהשוואה בין יולי 2021 (החודש שבו פורסמה כוונת הממשלה להטיל את המס) ליולי 2022 חלה ירידה של 37.5% במכירות.
    •    בהשוואה בין נובמבר 2021 לדצמבר 2022, הירידה היא בשיעור של 39% במכירות.

השרה לאיכות הסביבה עידית סילמן התנגדה לביטול המס. לדבריה, "מלכתחילה מדינת ישראל היתה צריכה להוביל מהלך הדרגתי ונכון של שינוי היוצר תהליכים, ולא להנחית החלטה שמעוררת אנטגוניזם כלפי ציבור מסוים. מאחר שהמס הוכיח את עצמו והביא להפחתה משמעותית בצריכה ולצמצום הנזקים הסביבתיים והבריאותיים שנגרמים מהשימוש בכלים חד-פעמיים ומתוך מחויבות לסביבה ולבריאות הציבור אין לבטל מיסוי זה ללא חלופה ראויה".

השרה סילמן הוסיפה: "אני ערה להסכמים הקואליציוניים ולמחויבות של חברי הממשלה לקיומם. בשבועות האחרונים ירדתי לעומקם של דברים ונחשפתי ביתר שאת לנזקים העצומים של הכלים החד-פעמיים בכל הרבדים הסביבתיים והבריאותיים".

נכון לעכשיו, המס, שהוסיף לקופת המדינה יותר מ-300 מיליון שקל, בוטל רק עוד סוף 2023 במטרה לבדוק את מידת ההשפעה של הביטול על המחירים.