|
|

דוח עמידות קורונה: ישראל ירדה למקום ה- 41

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

על פי דוח מדד העמידות לקורונה שמפרסמת מדי חודש סוכנות בלומברג, ישראל ירדה בספטמבר ב-5 מקומות למקום ה- 41. הסיבה לכך היא התחלואה הגבוהה והחשש שיעילות החיסון דוערת לאורך זמן. אירלנד הדיחה את נורבגיה מהמקום הראשון, לראשונה אחרי 3 חודשים.

סוכנות בלומברג מפרסמת דוח מדד עמידות לקורונה (Covid Resilience Ranking) המשתתפות בו 53 מדינות. ישראל ירדה ב-5 מקומות לעומת הדירוג של חודש אוגוסט למקום ה-41 לעומת הדירוג של חודש אוגוסט.

המדד  מציג תמונת מצב חודשית לאופן בו מצליחות מדינות להשתלט על הנגיף עם כמה שפחות הגבלות חברתיות וכלכליות, והוא מבוסס על 12 קריטריונים.  חלק מן הקריטריונים הם: בלימת התפשטות הנגיף, איכות מערכת הבריאות, שיעור המחוסנים, שיעור התמותה והתקדמות לעבר הסרת ההגבלות.

אירופה שולטת במדד בחודשים האחרונים, נורבגיה שדורגה במקום הראשון במשך שלושה חודשים הודחה על ידי אירלנד וירדה למקום השלישי.  ההצלחה של אירלנד נובעת בין השאר מהסרת הגבלות במדינה ללא מחוסנים על מנת לעודד התחסנות. המהלכים הוכיחו את עצמם ויותר מ-90% מהאוכלוסיה הבוגרת של אירלנד קיבלו כבר 2 מנות חיסון. לעומת זאת, ארה"ב ירדה למקום ה-28 בדירוג לאחר שהחזרה לשגרה ללא קשר לסטטוס החיסונים הובילה לעלייה בנדבקים ובמתים.

בתחתית הדירוג נמצאות בעיקר מדינות מדרום מזרח אסיה כשאינדונזיה, תאילנד, מלזיה, וייטנאם והפיליפינים חולשות על חמשת המקומות האחרונים, בין השאר מכיוון שהכלכלות במדינות הללו נסמכות בעיקר על ייצוא ולא חלה עוד התאוששות בסקטור. בנוסף בשל זמינות נמוכה של חיסונים החלק התחתון של הדירוג מאופיין בעיקר במדינות מתפתחות.

מדינות שהשתפרו משמעותית החודש בדירוג כוללות את ספרד שטיפסה 8 מקומות למקום השני לאחר ששיעור ההדבקה נפל לרמתו הנמוכה ביותר מזה למעלה משנה, דנמרק שטיפסה ב-6 מקומות עד למקום החמישי הודות לשיעור התחסנות גבוה שאפשר הסרת ההגבלות וקנדה שעלתה ב-14 מקומות למקום ה-9.

מצטיינת נוספת היא איחוד האמירויות הערביות שעלתה ב-9 מקומות למקום השישי בשל ירידה בתחלואה והקלה בהגבלות. לעומתן, סינגפור וניו זילנד נפלו ב-11 ו-9 מקומות, בהתאמה על רקע עלייה בתחלואה והטלת הגבלות חדשות. נורבגיה ירדה מהמקום הראשון באוגוסט למקום העשירי בעיקר בגלל הגבלות התנועה שמאפשרות כניסה למדינה רק של בעלי תעודת חיסון אירופית.