מקבץ שאלות

מצב
הנושא נעול.

doronsaar

New member
מקבץ שאלות
המבנה הניהולי היעיל ביותר לתחבורה ציבורית
מקובל להניח שתחבורה ציבורית דורשת תכנון מרכזי מטעם הרשויות (הממשלה או העירייה). רציתי לדעת האם יש מדינות או ערים בעולם שבהם אין בכלל תכנון מרכזי של תחבורה ציבורית, וכל אחד רשאי לקנות אוטובוס או מיניבוס ולהסיע נוסעים בתשלום, באיזה מסלול ובאיזה מחיר שירצה. אם כן, האם יש נתונים לגבי היעילות של השרות הזה? האם המחירים גבוהים יותר או נמוכים יותר? האם התחבורה הציבורית נותנת מענה ליותר אנשים או לפחות? האם זמני הנסיעה מתארכים או מתקצרים במדיניות כזאת? אני שואל כי לכאורה, על פי כללי השוק החופשי, זה אמור להיות עדיף. (נא לא להתייחס בשלב זה לטענה שבמצב כזה לא יהיו אוטובוסים למקומות נידחים).
 

oren162

New member
מקבץ שאלות
שלום לכל הפורום. יש לי שאלה בקשר לרכבת לראשון
האם יש תוכנית כלשהי להקמת חניון צמוד לתחנות הרכבת? ואם לא , אז אולי יעשו לזה עצומה? אני לא יודע איך תחנה שאמרוה לקלוט עשרות אלפים ביום תעבוד ללא חניון ודרכי גישה נוחים אליה.
 

Rubim88

New member
המבנה הניהולי היעיל ביותר לתחבורה ציבורית
מקובל להניח שתחבורה ציבורית דורשת תכנון מרכזי מטעם הרשויות (הממשלה או העירייה). רציתי לדעת האם יש מדינות או ערים בעולם שבהם אין בכלל תכנון מרכזי של תחבורה ציבורית, וכל אחד רשאי לקנות אוטובוס או מיניבוס ולהסיע נוסעים בתשלום, באיזה מסלול ובאיזה מחיר שירצה. אם כן, האם יש נתונים לגבי היעילות של השרות הזה? האם המחירים גבוהים יותר או נמוכים יותר? האם התחבורה הציבורית נותנת מענה ליותר אנשים או לפחות? האם זמני הנסיעה מתארכים או מתקצרים במדיניות כזאת? אני שואל כי לכאורה, על פי כללי השוק החופשי, זה אמור להיות עדיף. (נא לא להתייחס בשלב זה לטענה שבמצב כזה לא יהיו אוטובוסים למקומות נידחים).
שאלה שמעניינת גם אותי..
 
שאלה שהייתי שמח לדעת את תשובתה:
כמה אוטובוסים יש בישראל? איך החלוקה לסוגיהם השונים? כלומר כמה מיניבוסים /מפרקיים/רגילים מכל סוג יש? תודה רבה
עדיף שתשאל את זה כאן-יתנו לך מידע
מדויק
 

easylivin

New member
שלום לכל הפורום. יש לי שאלה בקשר לרכבת לראשון
האם יש תוכנית כלשהי להקמת חניון צמוד לתחנות הרכבת? ואם לא , אז אולי יעשו לזה עצומה? אני לא יודע איך תחנה שאמרוה לקלוט עשרות אלפים ביום תעבוד ללא חניון ודרכי גישה נוחים אליה.
היא תקלוט אותם כמו שתחנת ת"א ההגנה קולטת:
באמצעות תחבורה ציבורית משלימה. השאלה היא, האם התחבורה המשלימה תהיה באמת טובה וראויה (כמו בהגנה)? והאם תהיה חניית אופניים במקום (בניגוד לתחנת ההגנה, שבה קושרים את האופניים לגדר של הגשר)? על הדברים האלה באמת שווה היה להילחם, במקומם של תושבי העיר.
 

down under

New member
היא תקלוט אותם כמו שתחנת ת"א ההגנה קולטת:
באמצעות תחבורה ציבורית משלימה. השאלה היא, האם התחבורה המשלימה תהיה באמת טובה וראויה (כמו בהגנה)? והאם תהיה חניית אופניים במקום (בניגוד לתחנת ההגנה, שבה קושרים את האופניים לגדר של הגשר)? על הדברים האלה באמת שווה היה להילחם, במקומם של תושבי העיר.
תחנה בפרבר אמורה להיות עם חנייה גדולה צמודה
ובחינם. בדיוק ההיפך מתחנה בעיר הגדולה. תחנה בעיר הגדולה, וזה רואים היטב בסטטיסטיקת הנוסעים העולים/יורדים, משרתת בעיקר את הבאים אליה מהפרברים. תחנות כמו חדרה, נתניה, ראש העין, כפר סבא, רחובות, אשדוד, אשקלון ובית שמש הן תחנות שבעיקר באים אליהן ופחות חוזרים מהן. כלומר יותר נוסעים באים בבוקר ולוקחים משם רכבת לת"א/חיפה/הרצליה. אחוז גבוה מן הנוסעים בתחנות אלו מגיע עם הפרייבט שלו או בטרמפ "הקפצה" עם בן משפחה. עפ"י אופייה תחנת ראשון מערב היא תחנת פרברים שמשרתת בעיקר נוסעים לת"א, בני ברק והרצליה, לכן ברור שצריכה להיות תחבורה משלימה אליה משכונות ראשון מערב השונות אך גם בנוסף רצוי מאוד מאוד מאוד שיהיה חניון גדול ונגיש ובחינם (או לכל היותר 5 ש"ח סימליים ליום חניה).
 

Rubim88

New member
תחנה בפרבר אמורה להיות עם חנייה גדולה צמודה
ובחינם. בדיוק ההיפך מתחנה בעיר הגדולה. תחנה בעיר הגדולה, וזה רואים היטב בסטטיסטיקת הנוסעים העולים/יורדים, משרתת בעיקר את הבאים אליה מהפרברים. תחנות כמו חדרה, נתניה, ראש העין, כפר סבא, רחובות, אשדוד, אשקלון ובית שמש הן תחנות שבעיקר באים אליהן ופחות חוזרים מהן. כלומר יותר נוסעים באים בבוקר ולוקחים משם רכבת לת"א/חיפה/הרצליה. אחוז גבוה מן הנוסעים בתחנות אלו מגיע עם הפרייבט שלו או בטרמפ "הקפצה" עם בן משפחה. עפ"י אופייה תחנת ראשון מערב היא תחנת פרברים שמשרתת בעיקר נוסעים לת"א, בני ברק והרצליה, לכן ברור שצריכה להיות תחבורה משלימה אליה משכונות ראשון מערב השונות אך גם בנוסף רצוי מאוד מאוד מאוד שיהיה חניון גדול ונגיש ובחינם (או לכל היותר 5 ש"ח סימליים ליום חניה).
ראשון לציון היא לא פרבר אלא חלק מהגוש העירוני
שמחולק משום מה לערים נפרדות.. פרברים = רחובות, יבנה, קרית עקרון מזכרת בתיה גדרה וכו'
 

easylivin

New member
תחנה בפרבר אמורה להיות עם חנייה גדולה צמודה
ובחינם. בדיוק ההיפך מתחנה בעיר הגדולה. תחנה בעיר הגדולה, וזה רואים היטב בסטטיסטיקת הנוסעים העולים/יורדים, משרתת בעיקר את הבאים אליה מהפרברים. תחנות כמו חדרה, נתניה, ראש העין, כפר סבא, רחובות, אשדוד, אשקלון ובית שמש הן תחנות שבעיקר באים אליהן ופחות חוזרים מהן. כלומר יותר נוסעים באים בבוקר ולוקחים משם רכבת לת"א/חיפה/הרצליה. אחוז גבוה מן הנוסעים בתחנות אלו מגיע עם הפרייבט שלו או בטרמפ "הקפצה" עם בן משפחה. עפ"י אופייה תחנת ראשון מערב היא תחנת פרברים שמשרתת בעיקר נוסעים לת"א, בני ברק והרצליה, לכן ברור שצריכה להיות תחבורה משלימה אליה משכונות ראשון מערב השונות אך גם בנוסף רצוי מאוד מאוד מאוד שיהיה חניון גדול ונגיש ובחינם (או לכל היותר 5 ש"ח סימליים ליום חניה).
לדעתי, איכות התחבורה המשלימה חשובה יותר
בעצם, חשובה הרבה יותר מחניון למכוניות פרטיות, גם כשמדובר בפרבר גדול מאוד כמו מערב ראשל"צ ולא במרכז המטרופולין. זה שהיום במקומות רבים מעדיפים להגיע לתחנות הרכבת במכוניות הפרטיות, לא אומר שהעדפות הנוסעים לא ישתנו בהינתן קו אוטובוס מהיר ונוח שהיה לוקח אותם לתחנה בזמן מינימלי, במחיר מינימלי ועם יתרונות נוספים גם לנוסעים וגם לסביבה. כאמור, בתחבורה ציבורית היצע מעודד ביקוש, וזה מוכח על-ידי דוגמאות רבות וטובות גם בארץ וגם בעולם. בקיצור: אם יהיה גם חניון בתחנה, זה יהיה טוב רק אותם תושבים שלא רוצים לשנות את ההרגלים שלהם, אבל הרבה פחות טוב וחשוב מבחינת עידוד השימוש בתח"צ בכלל וברכבת בפרט. וזה משום שאם מערך האוטובוסים יהיה ברמה הנדרשת, אנשים יגיעו לתחנה בהמוניהם וללא צורך בחנייה. וגם אם בכל זאת יוקם חניון, הוא חייב להיות בתשלום ולא בתשלום סמלי, מאותן הסיבות בדיוק. כך שאני ממש לא מודאג ממספר הנוסעים שיעשו שימוש בתחנה זו ובתחנות האחרות בקו. הלוואי שיהיו מספיק מקומות בקרונות לכולם...
 

down under

New member
לדעתי, איכות התחבורה המשלימה חשובה יותר
בעצם, חשובה הרבה יותר מחניון למכוניות פרטיות, גם כשמדובר בפרבר גדול מאוד כמו מערב ראשל"צ ולא במרכז המטרופולין. זה שהיום במקומות רבים מעדיפים להגיע לתחנות הרכבת במכוניות הפרטיות, לא אומר שהעדפות הנוסעים לא ישתנו בהינתן קו אוטובוס מהיר ונוח שהיה לוקח אותם לתחנה בזמן מינימלי, במחיר מינימלי ועם יתרונות נוספים גם לנוסעים וגם לסביבה. כאמור, בתחבורה ציבורית היצע מעודד ביקוש, וזה מוכח על-ידי דוגמאות רבות וטובות גם בארץ וגם בעולם. בקיצור: אם יהיה גם חניון בתחנה, זה יהיה טוב רק אותם תושבים שלא רוצים לשנות את ההרגלים שלהם, אבל הרבה פחות טוב וחשוב מבחינת עידוד השימוש בתח"צ בכלל וברכבת בפרט. וזה משום שאם מערך האוטובוסים יהיה ברמה הנדרשת, אנשים יגיעו לתחנה בהמוניהם וללא צורך בחנייה. וגם אם בכל זאת יוקם חניון, הוא חייב להיות בתשלום ולא בתשלום סמלי, מאותן הסיבות בדיוק. כך שאני ממש לא מודאג ממספר הנוסעים שיעשו שימוש בתחנה זו ובתחנות האחרות בקו. הלוואי שיהיו מספיק מקומות בקרונות לכולם...
טוב שאתה לא רוצה שמגרשי החניה
בנתניה, בית יהושע, חדרה, בנימינה, אשדוד, אשקלון וקרית גת יהיו בתשלום. ברגע שזה יקרה תהיה ירידה די דרסטית בכמות המשתמשים ברכבת.
 

easylivin

New member
טוב שאתה לא רוצה שמגרשי החניה
בנתניה, בית יהושע, חדרה, בנימינה, אשדוד, אשקלון וקרית גת יהיו בתשלום. ברגע שזה יקרה תהיה ירידה די דרסטית בכמות המשתמשים ברכבת.
קודם כל יש לשפר את התח"צ לאותן תחנות.
וכאשר מקימים תחנה חדשה, יש לדאוג לתחבורה ציבורית טובה כזאת שתמלא אותה בנוסעים בלי צורך בחניון, לא בתשלום ולא בחינם. עובדה: זה אפשרי. אז מה שצריכים לעשות בתחנות שהזכרת, זה לשפר את התח"צ באמת ולא בכאילו, ולראות את החניון מתרוקן מיום ליום. ואז כבר שיהיה בתשלום, זה לא יזיז להרבה אנשים (במיוחד אם בתמורה לתשלום תהיה עליו שמירה יותר טובה למשל). בנתניה, בחדרה ובמקומות רבים נוספים התחבורה הציבורית על הפנים. ושאף אחד יספר לי פה סיפורים. במיוחד לא על חדרה... תחבורה משלימה לתחנת הרכבת של חדרה כמעט ולא קיימת, ואומר מראש שאיני מעוניין לשמוע כל מיני מתלהמים "מטעם" שיבואו לסתור את דבריי, כי לדאבונם למדתי את הבעיה על בשרי. ומצב דומה קיים בהרבה תחנות אחרות. זה שמגרשי החנייה בתחנות מלאים, מעיד אך ורק על כישלון צורם של משרד התחבורה לדורותיו לספק לתושבים אלטרנטיבה טובה יותר. כן: אוטובוס אמור להיות יותר טוב, יותר נח, יותר מהיר וכמובן שהרבה יותר זול מהמכונית הפרטית. איפה שלא כך הם פני הדברים (בישראל) - שם אפשר להגיד שיש דרעק מיט פעפער במקום תחבורה הציבורית. ואיפה שהתנאים האלה האלה מתקיימים (למשל בשוויץ) - שם אפשר להגיד שיש תחבורה ציבורית טובה. בקיצור: אם התח"צ המשלימה בראשון תהיה טובה באמת ולא "טובה" לפי סטנדרטים של משרד התחבורה, פשוט לא יהיה אכפת לתושבים שאין מגרש חנייה במקום. מקסימום - אפשר יהיה להסתפק במגרש חנייה קטן ובתשלום. אבל מצד שני, אני מבין את חשש התושבים מפני בנייה של תחנה ללא חניון, כאשר מצב התח"צ בארץ נראה כפי שהוא נראה היום.
 

down under

New member
קודם כל יש לשפר את התח"צ לאותן תחנות.
וכאשר מקימים תחנה חדשה, יש לדאוג לתחבורה ציבורית טובה כזאת שתמלא אותה בנוסעים בלי צורך בחניון, לא בתשלום ולא בחינם. עובדה: זה אפשרי. אז מה שצריכים לעשות בתחנות שהזכרת, זה לשפר את התח"צ באמת ולא בכאילו, ולראות את החניון מתרוקן מיום ליום. ואז כבר שיהיה בתשלום, זה לא יזיז להרבה אנשים (במיוחד אם בתמורה לתשלום תהיה עליו שמירה יותר טובה למשל). בנתניה, בחדרה ובמקומות רבים נוספים התחבורה הציבורית על הפנים. ושאף אחד יספר לי פה סיפורים. במיוחד לא על חדרה... תחבורה משלימה לתחנת הרכבת של חדרה כמעט ולא קיימת, ואומר מראש שאיני מעוניין לשמוע כל מיני מתלהמים "מטעם" שיבואו לסתור את דבריי, כי לדאבונם למדתי את הבעיה על בשרי. ומצב דומה קיים בהרבה תחנות אחרות. זה שמגרשי החנייה בתחנות מלאים, מעיד אך ורק על כישלון צורם של משרד התחבורה לדורותיו לספק לתושבים אלטרנטיבה טובה יותר. כן: אוטובוס אמור להיות יותר טוב, יותר נח, יותר מהיר וכמובן שהרבה יותר זול מהמכונית הפרטית. איפה שלא כך הם פני הדברים (בישראל) - שם אפשר להגיד שיש דרעק מיט פעפער במקום תחבורה הציבורית. ואיפה שהתנאים האלה האלה מתקיימים (למשל בשוויץ) - שם אפשר להגיד שיש תחבורה ציבורית טובה. בקיצור: אם התח"צ המשלימה בראשון תהיה טובה באמת ולא "טובה" לפי סטנדרטים של משרד התחבורה, פשוט לא יהיה אכפת לתושבים שאין מגרש חנייה במקום. מקסימום - אפשר יהיה להסתפק במגרש חנייה קטן ובתשלום. אבל מצד שני, אני מבין את חשש התושבים מפני בנייה של תחנה ללא חניון, כאשר מצב התח"צ בארץ נראה כפי שהוא נראה היום.
אגב, במרבית מדינות העולם
ככל שאתה מתרחק יותר מלב המטרופולין כך יש יותר מקומות חניה ובחינם ליד תחנות הרכבת הפרבריות. ככה זה בחלקים גדולים מאירופה, אוסטרליה וארה"ב.
 

easylivin

New member
אגב, במרבית מדינות העולם
ככל שאתה מתרחק יותר מלב המטרופולין כך יש יותר מקומות חניה ובחינם ליד תחנות הרכבת הפרבריות. ככה זה בחלקים גדולים מאירופה, אוסטרליה וארה"ב.
אבל לא במקומות כמו מערב ראשל"צ.
זה נכון יותר למקומות כמו בנימינה. אי אפשר להשוות בין בנימינה למערב ראשל"צ, שבה אוכלוסיה גדולה מאוד מרוכזת בשטח קטן יחסית ובה ניתן לארגן תח"צ משלימה למופת, אם באמת רוצים. באזור כפרי דליל יחסית זה הרבה יותר מסובך ויקר. כמו שאמרתי, כל מקרה לגופו. באזורים צפופים כמו ראשון, חולון ובת ים, וגם בערים כמו נתניה וחדרה הדגש העיקרי צריך להיות על תחבורה משלימה טובה שיכולה להיות יעילה הרבה יותר באזורים עירוניים. באזורים הצפופים גם בעיית הפקקים קשה בהרבה, ובהתאם רצון התושבים להימנע מנהיגה כמה שאפשר. אז אם בסוף יחליטו להקים גם חניון בראשל"צ - שיהיה לבריאות. אבל תהיה זו עדות לכישלון המערכת, במידה והחניון הזה יהיה מפוצץ במכוניות.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה