מה זה השטויות האלה אופציות בסטארט-אפ ?

Lhuna1

New member
ניתן לממש אופציות לפני/ללא הנפקה

מניות יכולות להיות גם לחברה פרטית שאינה נסחרת בבורסה.
ניתן לקנות מניות כפי שכתבתי גם באירוע מכירה של החברה או חלק ממנה.
בנוסף ברוב המקרים לאחר עזיבת העובד את החברה יש פרק זמן מסוים שבו הוא יכול לממש את האופציות שלו שהבשילו (=להמירן למניות, גם אם הן עדיין לא נסחרות ובתכלס לא שוות כרגע דבר).
&nbsp
 

Cמן רשום

New member
זה לא כל כך התחום שלי אז לא מכיר את כל הניואנסים

1. זה מחיר מוסכם וכתוב בהסכם האופציות (שנפרד מחוזה ההעסקה). עד כמה שידוע לי נהוג שזה יהיה מחיר המניות ביום ההצטרפות. אבל המחיר הזה הוא סתם הערכה, סתם מספר. אף אחד לא יעשה דיו דיליג'נס לכבוד הצטרפותך לחברה כדי לתמחר אותה. ואגב, גם אז זה רק אומדן.

2. ממה שידוע לי, כל עוד לא קרה כלום, אתה לא חייב לממש את האופציות. חלון הזמן מתייחס לאירועים קובעים. למשל משך x יום מיום עזיבת החברה או x יום מיום ההנפקה. אם כי אלה כבר דברים שניתנים למו"מ. ידוע לי בוודאות על אנשים שממשו אופציות הרבה מאד זמן אחרי שעזבו חברה.
 
קצת סדר בבלאגן - איך עובדות אופציות

כשאתה חותם בסטארטאפ אתה אמור לקבל אופציות.
בד"כ האופציות מבשילות תוך 4 שנים , כאשר כל שנה מבשיל רבע.

אופציות כן עולות למעסיק שלך, כי זה מדלל אותו, בד"כ 5% מהאופציות מחולקות לעובדים (כל אחד מקבל שברירי אחוז, משהו כמו 0.3%, אם אתה תחתום על 0.2% ה0.1% ישאר אצל המעסיק והוא ירוויח וישמח, לכן האינטרס שלו לתת לך כמה שפחות)

ברגע שאופציות מבשילות, יש לך זכות לקנות מניות חברה, נניח אתה עובד בחברה 3 שנים, חולקו סה"כ 400 אופציות. והחברה הונפקה ב100 דולר למניה.

כעת בתום ה3 שנים מותר לך לקנות 300 מניות במחיר האופציה שלך, בד"כ נותנים אופציות במחיר 0 (או סנטים בודדים) , מה שאומר שקיבלת מתנה 300*100 דולר.

אם עבדת 3 שנים, והחברה לא הונפקה ואתה עוזב, יש לך הרבה פעמים את האפשרות לקנות את האופציות שהבשילו בתקווה שמתישהו החברה תונפק וזה יומר למניות.

ניואנס חשוב נוסף הוא עניין המיסוי, אם עברו לך שנתיים מרגע הענקת האופציות המס שלך יורד להוני (מ46% מס להייטקיסט סביר ל25% מס)
אבל זה ניואנס שתלוי גם בחברה שלך האם יש להם נאמן שהכסף יושב אצלו ועוד קצת בירוקרטיה וכשזה יהיה רלוונטי לך יסבירו לכל העובדים בחברה.
 
למעלה